Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van burgemeester en wethouders van Maastricht tot vaststelling van de Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht |
Citeertitel | Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641154
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-04-2022 | nieuwe regeling | 19-04-2022 |
Het College van burgemeester en wethouders van Maastricht;
overwegende dat het gemeentebestuur de volgende ambities met daarbij behorende beleidsdoelen, zoals opgenomen in het Ambitiedocument als onderdeel van de Educatieve Agenda Maastricht 2021-2024, ten behoeve van het kwetsbare kind/de kwetsbare jongere wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen:
gelet op de Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Gecertificeerde voorschoolse voorziening: een voorziening voor kinderopvang, gevestigd in Maastricht, die zowel aan de geldende wettelijke eisen, als aan de overige in Maastricht van toepassing zijnde VVE-keuringseisen voldoet, zoals die zijn vastgesteld bij de Verordening Kindgebonden Subsidie Voorschoolse Educatie Gemeente Maastricht 2020 e.v.;
(Integraal) Kindcentrum: Een IKC (Integraal en Inclusief Kindcentrum) is een voorziening voor kinderen van 0 tot 13 jaar (kinderopvang en primair onderwijs), waar zij gedurende de dag komen om te leren, te spelen, te ontwikkelen en anderen te ontmoeten. Het IKC biedt zo thuis nabij mogelijk opvang en onderwijs met voldoende ondersteuning vanuit jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en maatschappelijk werk. Via intensieve interprofessionele samenwerking wordt een geïntegreerd dienstenpakket geboden op het gebied van: educatie, opvang, ontwikkeling, zorg, welzijn en vrije tijd;
Voorschoolse educatie: het geheel van activiteiten dat wordt ingezet om peuters met een risico op (taal)achterstand dan wel peuters met een feitelijke achterstand een zodanig aanbod te bieden dat de (taal)achterstand wordt voorkomen dan wel beperkt of opgeheven. De activiteiten kunnen gericht zijn op de peuter zelf, op de ouder(s)/verzorger(s) van de peuters, op de kwaliteit en tijd van de pedagogisch medewerker en op de kwaliteit van het aanbod, de kwaliteitszorg en de zorg op de locatie, alsmede op de doorgaande lijn met de basisschool;
Vroegschoolse educatie: het geheel van activiteiten dat wordt ingezet om kleuters in de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs met een risico op (taal) achterstand dan wel kleuters met een feitelijke achterstand een zodanig aanbod te bieden dat de (taal)achterstand wordt voorkomen dan wel beperkt of opgeheven. De activiteiten kunnen gericht zijn op de kleuter zelf, op de ouder(s)/verzorger(s) van de kleuters, op de kwaliteit en tijd van de beroepskracht en op de kwaliteit van het aanbod, de kwaliteitszorg en de zorg op de locatie, alsmede op de doorgaande lijn met de gecertificeerde voorschoolse voorziening;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan het schoolbestuur van de specifieke schoollocatie in Maastricht waarvoor de aanvraag wordt ingediend.
Artikel 7. Hoogte van de subsidie
Een subsidie is afhankelijk van de onderwijscategorie en het schooljaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en bedraagt maximaal het bedrag per schoollocatie zoals in onderstaande tabel:
Voor projecten of activiteiten die plaatsvinden in het schooljaar 2022-2023, en dus uiterlijk 30 april 2022 dienen te zijn ontvangen door de Gemeente Maastricht, geldt een uitzondering. In afwijking van het gestelde in de tweede lid van dit artikel, dient een subsidieaanvraag voor deze projecten uiterlijk 31 mei 2022 te zijn ontvangen door de Gemeente Maastricht.
In geval van een technische storing van het elektronische systeem, zoals bedoeld in het 4e lid, waardoor het indienen van de inschrijving kort voor het verstrijken van de termijn zoals bedoeld in het 1e lid niet mogelijk is, kan het college deze termijn verlengen. De nieuwe termijn is dan van toepassing voor alle subsidieaanvragers voor het betreffende subsidiejaar.
Burgemeester en wethouders beslissen binnen 8 weken nadat de complete aanvraag om subsidie is ingediend.
Artikel 13. Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd als:
Artikel 16. Subsidievaststelling
Een subsidie wordt conform het bepaalde in artikel 13 of artikel 16 van de ASV vastgesteld.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders gemeente Maastricht in zijn vergadering van 19 april 2022.
De Secretaris,
G.J.C. Kusters
De Burgemeester,
J.M. Penn-te Strake
De Educatieve Agenda Maastricht 2021-2024 (EAM) is de gezamenlijke onderwijsagenda van de stad
Maastricht voor de jaren 2021-2024. De EAM is de uitwerking van de in december 2019 door de gemeenteraad vastgestelde onderwijsvisie ‘Samen Leren in Maastricht’, waarbij de gezamenlijke kernwaarden: gelijkwaardigheid, talentontwikkeling, spelen, gezondheid en samenwerking uit de onderwijsvisie de basis blijven vormen. De EAM fungeert als inhoudelijke onderlegger bij de bestuurlijke verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeente, schoolbesturen, kinderopvang en overige partners, in de ambitie om samen gelijke ontwikkelkansen voor alle kinderen en jongeren te realiseren. De EAM is een instrument voor gemeenten, schoolbesturen en overige partners om in ‘nieuwe verhoudingen’ (meer gelijkwaardige verhoudingen) tot gezamenlijke afspraken te komen over het onderwijs- en jeugdbeleid.
In de EAM worden vier ambities gesteld:
01: Samen voor een doorgaande ontwikkellijn met oog voor gelijke kansen, talentontwikkeling en
03: Samen voor een passende plek voor elk kind, zo inclusief, kind- en thuis nabij mogelijk.
04: Samen voor toekomstbestendige en duurzame kindcentra en brede scholengemeenschappen.
Per ambitie zijn in de EAM specifieke beleidsdoelen gesteld.
Voor de uitvoering van de gestelde ambities en beleidsopgaven is de Educatieve Agenda Maastricht 2021-2024: Uitvoeringsagenda opgesteld. Hierin wordt per onderwijsfase de beleidsopgave geduid zoals beschreven in de onderwijsvisie. In de uitvoeringsagenda is de concretisering van de beleidsopgaven vastgelegd en aan welke ambitie deze bijdraagt.
Daarnaast draagt deze subsidieregeling bij aan het bijdragen aan de beleidsdoelen. Op grond van deze subsidieregeling kunnen aangewezen partijen een aanvraag indienen die past bij inhoud van de EAM om op deze manier de beleidsdoelen te realiseren.
Bij de behandeling van de onderwijsvisie Samen leren in Maastricht, is een amendement (d.d. 26 november 2019) door de gemeenteraad aangenomen om het kwetsbare kind, de kwetsbare jongere als uitgangspunt te nemen voor de uitwerking van de EAM. Schoolbesturen, kinderopvang en overige partners in de stad, sluiten zich aan bij deze insteek omdat het kunnen en laten ontplooien van kinderen en jongeren die door omstandigheden op achterstand staan, duidelijk bijdraagt aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid om kansenongelijkheid en segregatie tegen te gaan. Daarbij ligt de nadruk op het voorkomen dat kinderen/jongeren in een kwetsbare positie terecht komen. Deze subsidieregeling richt zich dan ook op het kwetsbare kind/de kwetsbare jongere. Deze subsidieregeling is een uitwerking van hetgeen is gesteld in ambitie 1 en ambitie 3.
Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting.
Kwetsbaar kind/kwetsbare jongere
Welke leerlingen bevinden zich in een kwetsbare positie? En wat is de definitie van kwetsbaar? Het ministerie van OCW heeft een servicedocument opgesteld (d.d. 18 december 2020) voor de scholen waarin wordt opgesomd wanneer een leerling als kwetsbaar aangemerkt kan worden. Daarin staat ook dat het uiteindelijk aan de school en de gemeente is om te bepalen om welke kinderen het gaat. Binnen deze subsidieregeling valt te denken aan de volgende leerlingen en kenmerken:
Art. 3 lid 2 sub b Activiteiten
In de Maastrichtse Inclusie Agenda 2019-2022 is beschreven hoe de komende jaren concreet gewerkt wordt aan een inclusieve stad. In het verlengde hiervan is het belangrijk dat het project of de activiteiten die gesubsidieerd worden op grond van deze subsidieregeling bereikbaar en toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
Art. 3 lid 2 sub c Activiteiten
Het gaat niet alleen om subsidie- of inkooprelaties met de gemeente Maastricht, maar ook om subsidie- of inkooprelaties buiten de gemeente Maastricht.
Art. 8 Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen
Voor eventueel te subsidiëren externe loonkosten gelden twee maximum tarieven: een MBO- en een HBO-tarief. Daarbij wordt een onderscheid in tarief gemaakt naar een tweetal verschillende Cao’s die van toepassing kunnen zijn voor de subsidieaanvragers.
De subsidiabele maximum tarieven per functie op peildatum 1 januari 2021 zijn:
Art 9 lid 3 sub f Samenwerking
In het Ambitiedocument is Ambitie 02 opgenomen: Samen voor partnerschap.
De essentie hiervan is het volgende. De ketenpartners vinden elkaar in hetzelfde doel: samen voor een ononderbroken ontwikkeling voor ieder kind. Om alle kinderen optimale kansen te bieden om zich te ontwikkelen en te ontplooien willen ze een gezamenlijk kader creëren. Het is hierbij van belang dat er sprake is van een goede samenwerking tussen ouders, onderwijs, opvang, gemeenten, jeugdhulp en jeugdzorg, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Het partnerschap dat hiervoor nodig is, gaat verder dan afstemming of samenwerking. Kansen waarmaken betekent werken vanuit gelijkwaardigheid en partnerschap met een integrale aanpak en inzet van middelen zoals geld, kennis, netwerken, menskracht. De ketenpartners dragen zorg voor een samenhang tussen landelijke ontwikkelingen en lokaal beleid. Ze zien het als een gezamenlijke opgave om te komen tot optimale interprofessionele samenwerking.
Om deze ambitie te realiseren werken ze samen aan de beleidsopgaven:
Samenwerking is in deze subsidieregeling een voorwaarde om een subsidie te kunnen krijgen. Dit in navolging van hetgeen is opgenomen in het Ambitiedocument.
Met dit artikel wordt beoogd een goede verdeling te krijgen in subsidiering voor de verschillende schoollocaties waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
In artikel 7 lid 4 van de ASV wordt gesteld dat bij een subsidieregeling andere aanvraagtermijnen kunnen worden gesteld dan zoals geregeld in de ASV. Naar aanleiding hiervan is in artikel 11 opgenomen dat subsidieaanvragen jaarlijks vanaf 1 april voor het daaropvolgend schooljaar kunnen worden ingediend. Subsidieaanvragen dienen jaarlijks uiterlijk 30 april voor het daaropvolgend schooljaar te zijn ontvangen door de Gemeente Maastricht. Echter geldt er een uitzondering voor projecten of activiteiten die plaatsvinden in het schooljaar 2022-2023. Een subsidieaanvraag voor deze projecten dienen namelijk uiterlijk 31 mei 2022 te zijn ontvangen door Gemeente Maastricht. Deze uitzondering is tot stand gekomen, omdat deze subsidieregeling later dan 1 april 2022 is vastgesteld.
In artikel 9 is opgenomen dat subsidieaanvragen in het kader van deze regeling worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Voor de verstrekking van een subsidie is de datum waarop de aanvraag volledig bij de Gemeente Maastricht is ontvangen bepalend. Een subsidie zal dus worden verstrekt op basis van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
De wijze waarop de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden is geregeld in de ASV (art. 13 tot en met 17).
Al naar gelang de hoogte van de verleende subsidie dient de verantwoording te worden ingediend zoals opgenomen in de ASV.
Indien het subsidiebedrag €75.000,- of meer bedraagt is (onder andere) een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk registeraccountant, verplicht (ingevolge art. 15, tweede lid, sub d van de ASV).
Artikel 16 Subsidievaststelling
De subsidie kan ingevolge art. 4:46 Awb op een lager bedrag dan is verleend worden vastgesteld. Dat kan wanneer: