Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Besluit van burgemeester en wethouders van Maastricht tot vaststelling van de Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van burgemeester en wethouders van Maastricht tot vaststelling van de Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht
CiteertitelSubsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641154

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-04-2022nieuwe regeling

19-04-2022

gmb-2022-186643

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van Maastricht tot vaststelling van de Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht

Het College van burgemeester en wethouders van Maastricht;

overwegende dat het gemeentebestuur de volgende ambities met daarbij behorende beleidsdoelen, zoals opgenomen in het Ambitiedocument als onderdeel van de Educatieve Agenda Maastricht 2021-2024, ten behoeve van het kwetsbare kind/de kwetsbare jongere wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen:

 

  • Ambitie: Samen voor een doorgaande ontwikkellijn met oog voor gelijke kansen, talentontwikkeling en gezondheid:

    Beleidsdoel:

    • -

      Een inclusieve, integrale aanpak en interprofessionele samenwerking vanuit en tussen kindcentra, scholen, kinderopvang, (jeugd)zorg en Gemeente Maastricht

    • -

      Intensieve samenwerking met ouders

    • -

      Verdiepen van de doorgaande leer- en ontwikkellijn

    • -

      Talentontwikkeling stimuleren en talenten ontwikkelen

    • -

      Kansen verkennen van een breed aanbod met inzet op gezondheid, sport, cultuur, etc.

  • Ambitie: Samen voor een passende plek voor elk kind, zo inclusief, kind en thuis nabij mogelijk:

    Beleidsdoel:

    • -

      Achterstanden voorkomen en bestrijden

    • -

      Taalontwikkeling bevorderen, laaggeletterdheid voorkomen en bestrijden

    • -

      Bevorderen van ontwikkeling kindcentra/scholen met een passend aanbod (thuisnabij)

    • -

      Werken aan een sterke gezonde basis voor kinderen en jeugd

    • -

      Actieve inzet van programma’s om voortijdig schoolverlaten te voorkomen.

gelet op de Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht;

 

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    ASV: Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht;

  • -

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Begroting: het financieel overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven die worden verwacht voor het aangevraagde project of de aangevraagde activiteit;

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Maastricht;

  • -

    Gecertificeerde voorschoolse voorziening: een voorziening voor kinderopvang, gevestigd in Maastricht, die zowel aan de geldende wettelijke eisen, als aan de overige in Maastricht van toepassing zijnde VVE-keuringseisen voldoet, zoals die zijn vastgesteld bij de Verordening Kindgebonden Subsidie Voorschoolse Educatie Gemeente Maastricht 2020 e.v.;

  • -

    (Integraal) Kindcentrum: Een IKC (Integraal en Inclusief Kindcentrum) is een voorziening voor kinderen van 0 tot 13 jaar (kinderopvang en primair onderwijs), waar zij gedurende de dag komen om te leren, te spelen, te ontwikkelen en anderen te ontmoeten. Het IKC biedt zo thuis nabij mogelijk opvang en onderwijs met voldoende ondersteuning vanuit jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en maatschappelijk werk. Via intensieve interprofessionele samenwerking wordt een geïntegreerd dienstenpakket geboden op het gebied van: educatie, opvang, ontwikkeling, zorg, welzijn en vrije tijd;

  • -

    Kwetsbaar kind/kwetsbare jongere: voor een beschrijving van deze term zie de toelichting in deze subsidieregeling;

  • -

    Onderwijscategorie: Een van de volgende categorieën: Kindcentra (kinderopvang en primair onderwijs), Speciaal onderwijs, Voortgezet onderwijs;

  • -

    Primaire partner IKC: In ieder geval het primair onderwijs, de kinderopvang en jeugdzorgpartners;

  • -

    Primaire partner kinderopvang: de basisschool waarmee een kinderopvanglocatie gezamenlijk in een IKC is gevestigd;

  • -

    Project: het geheel van (gefaseerde) samenhangende activiteiten die gericht zijn op de realisatie van een resultaat;

  • -

    Samenwerkingspartners: de gecertificeerde voorschoolse voorzieningen, primair onderwijs, voortgezet onderwijs, jeugdgezondheidszorg en relevante kindpartners die in het Kindcentrum betrokken zijn in Maastricht;

  • -

    Schoolbestuur: het bevoegd orgaan voor de beslissingen die in verband met de school worden genomen over het onderwijs dat wordt gegeven, en over de school als geheel;

  • -

    Schooljaar: de periode waarin een bepaald leerjaar doorlopen wordt (zoals door de Rijksoverheid vastgesteld). Het schooljaar start op de eerste schooldag van het betreffende schooljaar en eindigt op de dag voor de eerste dag van het volgende schooljaar begint;

  • -

    Schoollocatie: locatie van de school of het Kindcentrum waarin onderwijs op een bepaald niveau wordt gegeven;

  • -

    Subsidieaanvrager: het schoolbestuur dat de subsidie aanvraagt;

  • -

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een schooljaar ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies;

  • -

    Voorschoolse educatie: het geheel van activiteiten dat wordt ingezet om peuters met een risico op (taal)achterstand dan wel peuters met een feitelijke achterstand een zodanig aanbod te bieden dat de (taal)achterstand wordt voorkomen dan wel beperkt of opgeheven. De activiteiten kunnen gericht zijn op de peuter zelf, op de ouder(s)/verzorger(s) van de peuters, op de kwaliteit en tijd van de pedagogisch medewerker en op de kwaliteit van het aanbod, de kwaliteitszorg en de zorg op de locatie, alsmede op de doorgaande lijn met de basisschool;

  • -

    Vroegschoolse educatie: het geheel van activiteiten dat wordt ingezet om kleuters in de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs met een risico op (taal) achterstand dan wel kleuters met een feitelijke achterstand een zodanig aanbod te bieden dat de (taal)achterstand wordt voorkomen dan wel beperkt of opgeheven. De activiteiten kunnen gericht zijn op de kleuter zelf, op de ouder(s)/verzorger(s) van de kleuters, op de kwaliteit en tijd van de beroepskracht en op de kwaliteit van het aanbod, de kwaliteitszorg en de zorg op de locatie, alsmede op de doorgaande lijn met de gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • -

    VVE: Voor- en Vroegschoolse Educatie.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor projecten of voor activiteiten die bijdragen aan het bereiken van een of meerdere van de volgende beleidsdoelen en gericht zijn op het kwetsbare kind/de kwetsbare jongere:

    • Een inclusieve, integrale aanpak en interprofessionele samenwerking vanuit en tussen kindcentra, scholen, kinderopvang, (jeugd)zorg en Gemeente Maastricht;

    • Intensieve samenwerking met ouders;

    • Verdiepen van de doorgaande leer- en ontwikkellijn;

    • Talentontwikkeling stimuleren en talenten ontwikkelen;

    • Kansen verkennen van een breed aanbod met inzet op gezondheid, sport, cultuur, etc.;

    • Achterstanden voorkomen en bestrijden;

    • Taalontwikkeling bevorderen, laaggeletterdheid voorkomen en bestrijden;

    • Bevorderen van ontwikkeling kindcentra/scholen met een passend aanbod (thuisnabij)

    • Werken aan een sterke gezonde basis voor kinderen en jeugd;

    • Actieve inzet van programma’s om voortijdig schoolverlaten te voorkomen.

  • 2.

    De projecten of activiteiten dienen:

    • a.

      het kwetsbare kind/de kwetsbare jongere direct te betrekken en te bereiken;

    • b.

      bereikbaar en toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking;

    • c.

      niet reeds gesubsidieerd of gefinancierd worden vanuit een andere subsidie- of inkooprelatie;

    • d.

      niet reeds gefinancierd worden door de Rijksoverheid.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan het schoolbestuur van de specifieke schoollocatie in Maastricht waarvoor de aanvraag wordt ingediend.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van het project of de activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van:

    • interne loonkosten;

    • vergoedingen voor vrijwilligers;

    • kosten die door de subsidieaanvrager zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag;

    • kosten die reeds gesubsidieerd of gefinancierd worden vanuit een andere subsidie- of inkooprelatie;

    • kosten die reeds gefinancierd worden door middelen vanuit de Rijksoverheid;

    • kosten voor activiteiten die uit eigen middelen worden verricht en gefinancierd.

Artikel 6. Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 bedraagt het subsidieplafond in totaal per schooljaar:

    • a.

      in 2022/2023 € 250.000,-

    • b.

      in 2023/2024 € 240.000,-

    • c.

      in 2024/2025 en verder € 230.000,-

  • 2.

    Per onderwijscategorie geldt het volgende budgetplafond per schooljaar:

    • a.

      Kindcentra:

      • -

        in 2022/2023 € 160.000,-

      • -

        in 2023/2024 € 155.000,-

      • -

        in 2024/2025 en verder € 150.000,-

    • b.

      Speciaal onderwijs:

      • -

        in 2022/2023 € 40.000,-

      • -

        in 2023/2024 € 35.000,-

      • -

        in 2024/2025 en verder € 30.000,-

    • c.

      Voortgezet onderwijs:

      • -

        in 2022/2023 € 50.000,-

      • -

        in 2023/2024 € 50.000,-

      • -

        in 2024/2025 en verder € 50.000,-

  • 3.

    Indien binnen een bepaalde onderwijscategorie budget overblijft kan dit worden ingezet voor een andere onderwijscategorie binnen hetzelfde schooljaar.

  • 4.

    Het resterend gemeentelijk subsidieplafond wordt niet herverdeeld, ook eventueel teruggevorderde bedragen naar aanleiding van de definitieve vaststellingen, worden niet herverdeeld.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie

Een subsidie is afhankelijk van de onderwijscategorie en het schooljaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en bedraagt maximaal het bedrag per schoollocatie zoals in onderstaande tabel:

 

2022-2023

2023-2024

2024-2025 en verder

Onderwijscategorie

Kindcentra

€40.000,-

€38.750,-

€37.500,-

Speciaal onderwijs

€20.000,-

€17.500,-

€15.000,-

Voortgezet onderwijs

€25.000,-

€25.000,-

€25.000,-

Artikel 8. Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen

  • 1.

    Voor te subsidiëren externe loonkosten gelden twee maximum tarieven: een MBO- en een HBO-tarief. In onderstaande tabel staan de maximum tarieven per functie op peildatum 1 januari 2021:

    Tarieven per opleidingsniveau en per CAO

    Jeugdzorg

    Sociaal werk

    MBO

    € 60,71

    € 64,13

    HBO

    € 69,81

    € 74,55

  • 2.

    Het is aanvrager toegestaan om in de aanvraag lagere tarieven te hanteren mits zij daarmee aan hun CAO verplichtingen kunnen voldoen.

  • 3.

    De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd conform de van toepassing zijnde CAO.

  • 4.

    Het gedeelte van de subsidie dat betrekking heeft op personele kosten mag maximaal 40% van het totale subsidiebedrag bedragen.

Artikel 9. Wijze van verdeling

  • 1.

    Subsidieaanvragen in het kader van deze regeling worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Voor de verdeling van het subsidieplafond is de datum waarop de complete aanvraag bij de Gemeente Maastricht is ontvangen bepalend. Bij digitale aanvragen is de datum van digitale ontvangst bepalend.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien er meerdere complete aanvragen op dezelfde datum bij de Gemeente Maastricht ontvangen zijn en deze binnen het subsidieplafond niet allemaal kunnen worden gehonoreerd, dan worden de complete aanvragen gerangschikt op volgorde van tijdstip van binnenkomst.

  • 4.

    Indien door subsidieaanvrager een aanvraag wordt ingediend voor meerdere schoollocaties en deze binnen het subsidieplafond niet allemaal kunnen worden gehonoreerd, kan het college besluiten om voor minder locaties subsidie te verstrekken dan waarvoor subsidieaanvrager subsidie heeft aangevraagd.

  • 5.

    In het geval de situatie van lid 4 zicht voordoet, wordt met de aanvrager in overleg getreden over de keuze van de schoollocaties die in aanmerking komen voor subsidie.

Artikel 10. Aanvraag

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend per onderwijscategorie verstrekt voor het project of de activiteit die binnen Maastricht worden uitgevoerd.

  • 2.

    Subsidie kan uitsluitend per onderwijscategorie worden aangevraagd voor kindcentra en scholen in Maastricht die behoren tot een van de volgende categorieën:

    • -

      Kindcentra (bestaande uit minimaal onderwijs en een VVE-gecertificeerde voorschoolse voorziening)

    • -

      Speciaal Onderwijs

    • -

      Voortgezet onderwijs

  • 3.

    Subsidie kan uitsluitend per onderwijscategorie worden aangevraagd door een schoolbestuur voor Kindcentra of een schoolbestuur van scholen die zijn gevestigd binnen Maastricht.

  • 4.

    De aanvraag dient:

    • a.

      inzichtelijk te maken hoe het project en activiteit wordt uitgevoerd;

    • b.

      inzichtelijk te maken wat de looptijd van het project is binnen het schooljaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • c.

      inzichtelijk te maken hoeveel kwetsbare kinderen/kwetsbare jongeren van het betreffende Kindcentrum of de betreffende school worden betrokken bij het project of de activiteit;

    • d.

      inzicht te geven in het resultaat of effect op het kwetsbare kind of de kwetsbare jongere dat bereikt wordt met het project of de activiteit;

    • e.

      inzicht te geven hoe het project of activiteit bijdraagt aan de doelstellingen van deze regeling;

    • f.

      in samenwerking te worden opgesteld met een of meerdere samenwerkingspartners die zijn betrokken bij de uitvoering van het project of de activiteit;

    • g.

      een omschrijving te bevatten van de mate waarin en de wijze waarop de samenwerking plaatsvindt;

    • h.

      ondertekend te worden door de betrokken samenwerkingspartners.

    • i.

      te worden voorzien van een begroting;

    • j.

      te worden voorzien van een activiteitenplan.

  • 5.

    Per schooljaar wordt maximaal 1 subsidie per Kindcentrum of school verstrekt.

  • 6.

    De aanvraag dient ingediend te worden door middel van het door het college vastgestelde format via het e-mailadres zoals op het format vermeld.

Artikel 11. Aanvraagtermijn

  • 1.

    Een subsidieaanvraag kan jaarlijks vanaf 1 april voor het daaropvolgend schooljaar worden ingediend.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag dient jaarlijks uiterlijk 30 april voor het daaropvolgend schooljaar te zijn ontvangen door de Gemeente Maastricht.

  • 3.

    Voor projecten of activiteiten die plaatsvinden in het schooljaar 2022-2023, en dus uiterlijk 30 april 2022 dienen te zijn ontvangen door de Gemeente Maastricht, geldt een uitzondering. In afwijking van het gestelde in de tweede lid van dit artikel, dient een subsidieaanvraag voor deze projecten uiterlijk 31 mei 2022 te zijn ontvangen door de Gemeente Maastricht.

  • 4.

    De aanvraag dient digitaal te worden ingediend door de aanvraag inclusief alle bijlagen per e-mail te versturen naar het e-mailadres dat op het aanvraagformulier wordt vermeld.

  • 5.

    Als tijdstip waarop de aanvraag door het bestuursorgaan via elektronische weg is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht het email systeem van de gemeente heeft bereikt.

  • 6.

    In geval van een technische storing van het elektronische systeem, zoals bedoeld in het 4e lid, waardoor het indienen van de inschrijving kort voor het verstrijken van de termijn zoals bedoeld in het 1e lid niet mogelijk is, kan het college deze termijn verlengen. De nieuwe termijn is dan van toepassing voor alle subsidieaanvragers voor het betreffende subsidiejaar.

  • 7.

    De subsidieaanvrager is zelf verantwoordelijk om de situatie zoals beschreven in het 6e lid schriftelijk te melden bij het college door middel van gebruikmaking van het e-mailadres dat op het aanvraagformulier wordt vermeld.

Artikel 12. Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen binnen 8 weken nadat de complete aanvraag om subsidie is ingediend.

Artikel 13. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    het project of de activiteit gericht is op minder dan 5 kwetsbare kinderen of kwetsbare jongeren;

  • b.

    aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zouden worden uitgevoerd;

  • c.

    het subsidieplafond is bereikt voor het betreffende schooljaar.

Artikel 14. Verplichtingen

Burgemeester en wethouders kunnen in de verleningsbeschikking specifieke verplichtingen opleggen.

Artikel 15. Verantwoording

  • 1.

    Verantwoording wordt afgelegd door de subsidieontvanger, zijnde het schoolbestuur.

  • 2.

    De subsidie wordt vastgesteld op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten.

  • 3.

    Het vastgestelde bedrag kan niet hoger zijn dan het verleende bedrag.

  • 4.

    In afwijking van artikel 14, tweede lid ASV bevat de aanvraag tot vaststelling van de subsidie in ieder geval:

    • -

      Een overzicht van de daadwerkelijke inkomsten en uitgaven van het schooljaar waarop de verantwoording betrekking heeft;

    • -

      Het aantal kwetsbare jongeren dat daadwerkelijk gebruik heeft gemaakt van de activiteit(en);

    • -

      Een beschrijving van de effecten en/of resultaten voor de kwetsbare jeugdigen;

    • -

      Met welke partijen samenwerking heeft plaatsgevonden en de mate waarin en deze wijze waarop deze samenwerking heeft plaatsgevonden.

Artikel 16. Subsidievaststelling

Een subsidie wordt conform het bepaalde in artikel 13 of artikel 16 van de ASV vastgesteld.

Artikel 17. Bevoorschotting

  • 1.

    In geval van verlening van een subsidie van ten hoogste € 5.000,- wordt een voorschot verstrekt ter hoogte van de verleende subsidie.

  • 2.

    In geval van verlening van een subsidie van meer dan € 5.000,- wordt een voorschot verleend van 90%.

  • 3.

    Een voorschot wordt binnen zes weken na verzenddatum van de verleningsbeschikking overgemaakt op de rekening van de subsidieontvanger.

Artikel 18. Hardheidsclausule

  • 1.

    In gevallen, de uitvoering van deze subsidieregeling betreffend, waarin deze subsidieregeling niet voorziet, beslist het college;

  • 2.

    Het college kan afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 19. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na de wettelijke bekendmaking.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Educatieve Agenda Maastricht.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders gemeente Maastricht in zijn vergadering van 19 april 2022.

De Secretaris,

G.J.C. Kusters

De Burgemeester,

J.M. Penn-te Strake

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

De Educatieve Agenda Maastricht 2021-2024 (EAM) is de gezamenlijke onderwijsagenda van de stad

Maastricht voor de jaren 2021-2024. De EAM is de uitwerking van de in december 2019 door de gemeenteraad vastgestelde onderwijsvisie ‘Samen Leren in Maastricht’, waarbij de gezamenlijke kernwaarden: gelijkwaardigheid, talentontwikkeling, spelen, gezondheid en samenwerking uit de onderwijsvisie de basis blijven vormen. De EAM fungeert als inhoudelijke onderlegger bij de bestuurlijke verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeente, schoolbesturen, kinderopvang en overige partners, in de ambitie om samen gelijke ontwikkelkansen voor alle kinderen en jongeren te realiseren. De EAM is een instrument voor gemeenten, schoolbesturen en overige partners om in ‘nieuwe verhoudingen’ (meer gelijkwaardige verhoudingen) tot gezamenlijke afspraken te komen over het onderwijs- en jeugdbeleid.

 

In de EAM worden vier ambities gesteld:

01: Samen voor een doorgaande ontwikkellijn met oog voor gelijke kansen, talentontwikkeling en

gezondheid.

02: Samen voor partnerschap.

03: Samen voor een passende plek voor elk kind, zo inclusief, kind- en thuis nabij mogelijk.

04: Samen voor toekomstbestendige en duurzame kindcentra en brede scholengemeenschappen.

 

Per ambitie zijn in de EAM specifieke beleidsdoelen gesteld.

 

Voor de uitvoering van de gestelde ambities en beleidsopgaven is de Educatieve Agenda Maastricht 2021-2024: Uitvoeringsagenda opgesteld. Hierin wordt per onderwijsfase de beleidsopgave geduid zoals beschreven in de onderwijsvisie. In de uitvoeringsagenda is de concretisering van de beleidsopgaven vastgelegd en aan welke ambitie deze bijdraagt.

Daarnaast draagt deze subsidieregeling bij aan het bijdragen aan de beleidsdoelen. Op grond van deze subsidieregeling kunnen aangewezen partijen een aanvraag indienen die past bij inhoud van de EAM om op deze manier de beleidsdoelen te realiseren.

 

Bij de behandeling van de onderwijsvisie Samen leren in Maastricht, is een amendement (d.d. 26 november 2019) door de gemeenteraad aangenomen om het kwetsbare kind, de kwetsbare jongere als uitgangspunt te nemen voor de uitwerking van de EAM. Schoolbesturen, kinderopvang en overige partners in de stad, sluiten zich aan bij deze insteek omdat het kunnen en laten ontplooien van kinderen en jongeren die door omstandigheden op achterstand staan, duidelijk bijdraagt aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid om kansenongelijkheid en segregatie tegen te gaan. Daarbij ligt de nadruk op het voorkomen dat kinderen/jongeren in een kwetsbare positie terecht komen. Deze subsidieregeling richt zich dan ook op het kwetsbare kind/de kwetsbare jongere. Deze subsidieregeling is een uitwerking van hetgeen is gesteld in ambitie 1 en ambitie 3.

 

Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting.

 

Artikel 1 Definities

Kwetsbaar kind/kwetsbare jongere

Welke leerlingen bevinden zich in een kwetsbare positie? En wat is de definitie van kwetsbaar? Het ministerie van OCW heeft een servicedocument opgesteld (d.d. 18 december 2020) voor de scholen waarin wordt opgesomd wanneer een leerling als kwetsbaar aangemerkt kan worden. Daarin staat ook dat het uiteindelijk aan de school en de gemeente is om te bepalen om welke kinderen het gaat. Binnen deze subsidieregeling valt te denken aan de volgende leerlingen en kenmerken:

  • Leerlingen met grote achterstanden of een groot risico op achtstanden, zoals peuters en kleuters met een VVE-geïndiceerde ondersteuningsbehoefte en kinderen die thuis geen ondersteuning krijgen;

  • Leerlingen die vanwege de sociale, culturele en/of economische kwetsbaarheid van hun gezin extra aandacht nodig hebben, zoals kinderen die in armoede leven;

  • Kinderen die in een kwetsbare of mogelijk onveilige gezinssituatie zitten, zoals kinderen die bij Veilig Thuis zijn aangemeld;

  • Leerlingen uit het s(b)o met een chronische ziekte en/of handicap, psychiatrische problematiek en/of een ontwikkelingsachterstand.

Art. 3 lid 2 sub b Activiteiten

In de Maastrichtse Inclusie Agenda 2019-2022 is beschreven hoe de komende jaren concreet gewerkt wordt aan een inclusieve stad. In het verlengde hiervan is het belangrijk dat het project of de activiteiten die gesubsidieerd worden op grond van deze subsidieregeling bereikbaar en toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.

 

Art. 3 lid 2 sub c Activiteiten

Het gaat niet alleen om subsidie- of inkooprelaties met de gemeente Maastricht, maar ook om subsidie- of inkooprelaties buiten de gemeente Maastricht.

 

Art. 8 Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen

Voor eventueel te subsidiëren externe loonkosten gelden twee maximum tarieven: een MBO- en een HBO-tarief. Daarbij wordt een onderscheid in tarief gemaakt naar een tweetal verschillende Cao’s die van toepassing kunnen zijn voor de subsidieaanvragers.

De subsidiabele maximum tarieven per functie op peildatum 1 januari 2021 zijn:

Tarieven per opleidingsniveau en per CAO

Jeugdzorg

Sociaal werk

MBO

€ 60,71

€ 64,13

HBO

€ 69,81

€ 74,55

 

Art 9 lid 3 sub f Samenwerking

In het Ambitiedocument is Ambitie 02 opgenomen: Samen voor partnerschap.

De essentie hiervan is het volgende. De ketenpartners vinden elkaar in hetzelfde doel: samen voor een ononderbroken ontwikkeling voor ieder kind. Om alle kinderen optimale kansen te bieden om zich te ontwikkelen en te ontplooien willen ze een gezamenlijk kader creëren. Het is hierbij van belang dat er sprake is van een goede samenwerking tussen ouders, onderwijs, opvang, gemeenten, jeugdhulp en jeugdzorg, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Het partnerschap dat hiervoor nodig is, gaat verder dan afstemming of samenwerking. Kansen waarmaken betekent werken vanuit gelijkwaardigheid en partnerschap met een integrale aanpak en inzet van middelen zoals geld, kennis, netwerken, menskracht. De ketenpartners dragen zorg voor een samenhang tussen landelijke ontwikkelingen en lokaal beleid. Ze zien het als een gezamenlijke opgave om te komen tot optimale interprofessionele samenwerking.

Om deze ambitie te realiseren werken ze samen aan de beleidsopgaven:

  • Draagvlak voor stadsbrede afspraken

  • Ontwikkelingsgericht monitoren en evalueren van de gezamenlijke aanpak

  • Integrale aanpak van menskracht, geld, kennis en netwerken

  • Investeren in interprofessionele samenwerking

Samenwerking is in deze subsidieregeling een voorwaarde om een subsidie te kunnen krijgen. Dit in navolging van hetgeen is opgenomen in het Ambitiedocument.

 

Artikel 9 Wijze van verdeling

Met dit artikel wordt beoogd een goede verdeling te krijgen in subsidiering voor de verschillende schoollocaties waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

 

Artikel 11 Aanvraagtermijn

In artikel 7 lid 4 van de ASV wordt gesteld dat bij een subsidieregeling andere aanvraagtermijnen kunnen worden gesteld dan zoals geregeld in de ASV. Naar aanleiding hiervan is in artikel 11 opgenomen dat subsidieaanvragen jaarlijks vanaf 1 april voor het daaropvolgend schooljaar kunnen worden ingediend. Subsidieaanvragen dienen jaarlijks uiterlijk 30 april voor het daaropvolgend schooljaar te zijn ontvangen door de Gemeente Maastricht. Echter geldt er een uitzondering voor projecten of activiteiten die plaatsvinden in het schooljaar 2022-2023. Een subsidieaanvraag voor deze projecten dienen namelijk uiterlijk 31 mei 2022 te zijn ontvangen door Gemeente Maastricht. Deze uitzondering is tot stand gekomen, omdat deze subsidieregeling later dan 1 april 2022 is vastgesteld.

In artikel 9 is opgenomen dat subsidieaanvragen in het kader van deze regeling worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Voor de verstrekking van een subsidie is de datum waarop de aanvraag volledig bij de Gemeente Maastricht is ontvangen bepalend. Een subsidie zal dus worden verstrekt op basis van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

 

Artikel 15 Verantwoording

De wijze waarop de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden is geregeld in de ASV (art. 13 tot en met 17).

Al naar gelang de hoogte van de verleende subsidie dient de verantwoording te worden ingediend zoals opgenomen in de ASV.

Indien het subsidiebedrag €75.000,- of meer bedraagt is (onder andere) een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk registeraccountant, verplicht (ingevolge art. 15, tweede lid, sub d van de ASV).

 

Artikel 16 Subsidievaststelling

De subsidie kan ingevolge art. 4:46 Awb op een lager bedrag dan is verleend worden vastgesteld. Dat kan wanneer:

  • de gesubsidieerde activiteiten niet of niet geheel hebben plaatsgevonden;

  • de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

  • de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;

  • de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten.