Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Tijdelijke beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de eenmalige energietoeslag (Tijdelijke beleidsregel eenmalige energietoeslag gemeente Zutphen 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de eenmalige energietoeslag (Tijdelijke beleidsregel eenmalige energietoeslag gemeente Zutphen 2022)
CiteertitelTijdelijke beleidsregel eenmalige energietoeslag gemeente Zutphen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 35 van de Participatiewet
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-10-202223-04-2022Art. 2, eerste lid

11-10-2022

gmb-2022-459019

423915
23-04-202220-10-2022Nieuwe regeling

19-04-2022

gmb-2022-180113

331682

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de eenmalige energietoeslag (Tijdelijke beleidsregel eenmalige energietoeslag gemeente Zutphen 2022)

 

 

Ons kenmerk: 331682

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,

 

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking komen voor een eenmalige energietoeslag voor het jaar 2022;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel een beleidsregel vast te stellen aanvullend op de Beleidsvoorschriften werk, inkomen en participatie gemeente Zutphen 2019;

 

gelezen het advies van Brede adviesraad Sociaal Domein van 7 april 2022;

 

gelet op artikel 35 van de Participatiewet;

 

gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

Tijdelijke beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de eenmalige energietoeslag (Tijdelijke beleidsregel eenmalige energietoeslag gemeente Zutphen 2022)

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze beleidsregel verstaat onder:

  • a.

    Bbz: Bijstand voor zelfstandigen;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    inkomen: het totaal van inkomen, zoals bedoeld in hoofdstuk 9.5.4 van de Beleidsvoorschriften werk, inkomen en participatie gemeente Zutphen 2019;

  • d.

    minimaregeling: Gemeentepolis van Aevitae, Inkomenstoeslag, Kindpakket, Meedoenregeling van de gemeente Zutphen;

  • e.

    peildatum: de eerste dag van de maand waarin de aanvraag is ingediend;

  • f.

    Tozo: Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers;

  • g.

    wet: Participatiewet;

  • h.

    zelfstandig huishouden: één of meer personen die gezamenlijk op één adres wonen;

  • i.

    zelfstandig ondernemer: de persoon die:

    • i.

      voor de inkomensvoorziening afhankelijk is van de inkomsten uit het eigen bedrijf of uit een zelfstandig beroep, én

    • ii.

      minimaal 1225 uur per jaar werkzaam is binnen het eigen bedrijf of het zelfstandig beroep, én

    • iii.

      voldoet aan de wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf of zelfstandig beroep, én

    • iv.

      voor dit bedrijf of zelfstandig beroep ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

 

Artikel 2 Doelgroep

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag van € 1.300,- is bedoeld voor een zelfstandig huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verstrekt.

  • 2.

    Voor toepassing van deze beleidsregel wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 3.

    Een aanvraag kan alleen worden ingediend door de hoofdhuurder of eigenaar van een woning. Per adres wordt slechts één eenmalige energietoeslag toegekend.

  • 4.

    Een zelfstandig huishouden heeft een laag inkomen als het op de peildatum in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 130% van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 5.

    Tot een zelfstandig huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1, aanhef en onderdeel f. van de wet;

    • b.

      jonger is dan 21 jaar;

    • c.

      jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000, of

    • d.

      is ingeschreven in de Basisregistratie Personen als ingezetene met enkel een briefadres.

  • 6.

    De persoon die in een andere gemeente een eenmalige energietoeslag heeft ontvangen, heeft geen recht op de eenmalige energietoeslag in de gemeente Zutphen.

 

Artikel 3 Ambtshalve toekenning

  • 1.

    Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving in artikel 2, en:

    • a.

      algemene bijstand ontvangen, of

    • b.

      een uitkering ontvangen op grond van IOAW of IOAZ, of

    • c.

      Bbz ontvangen, of

    • d.

      Tozo 5 of Bbz tijdelijk hebben ontvangen in 2021, of

    • e.

      een minimaregeling in 2021 of 2022 hebben ontvangen, of

    • f.

      in een minnelijke schuldsanering zijn opgenomen,

  • ontvangen de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve en uiterlijk op 30 april 2022.

  • 2.

    De ambtshalve toekenning heeft ook betrekking op huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.

 

Artikel 4 Aanvraag

  • 1.

    Zelfstandige huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de eenmalige energietoeslag kunnen vanaf 2 mei 2022 een aanvraag indienen door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voor de eenmalige energietoeslag moet digitaal via de website van de gemeente (www.zutphen.nl) of schriftelijk via het aanvraagformulier Eenmalige Energietoeslag 2022 worden ingediend.

  • 3.

    Een aanvraag om een eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 30 november 2022.

 

Artikel 5 Afwijkingsbevoegdheid

Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het eenmalig compenseren van energiekosten voor huishoudens, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard of dringende redenen hiertoe noodzaken.

 

Artikel 6 Tijdelijke beleidsregel

Deze beleidsregel werkt tot 1 januari 2023.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

 

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Tijdelijke beleidsregel eenmalige energietoeslag gemeente Zutphen 2022.

 

 

Aldus besloten op 19 april 2022.

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester, de secretaris

Toelichting

 

Algemene toelichting

Deze Tijdelijke beleidsregel eenmalige energietoeslag gemeente Zutphen 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Binnen het wettelijk kader is er beleidsvrijheid voor de gemeente. Met deze beleidsregel wordt invulling gegeven aan deze beleidsvrijheid. Voor deze invulling is een drietal uitgangspunten geformuleerd:

  • a.

    ruimhartige toekenning;

  • b.

    eenvoud;

  • c.

    maximale (ambtshalve) verstrekking.

Hieronder volgt een nadere toelichting per artikel.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Bij het inkomen wordt aangesloten bij de bepalingen hierover in de beleidsvoorschriften die betrekking hebben op de bijzondere bijstand (hoofdstuk 9.5.4). Daarin is vastgelegd dat in afwijking van de middelentoets in de Participatiewet de inkomenstoeslag en de studietoeslag niet worden meegenomen bij het vaststellen van het inkomen. Datzelfde geldt voor inkomsten uit arbeid van ten laste komende kinderen. Voor personen in een minnelijke of wettelijke schuldsanering geldt in beginsel dat zij voor de duur van het saneringstraject een inkomen op het sociaal minimum hebben en daarom in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Als er sprake is van een gezin waarvan één partner niet in de schuldsanering zit, wordt gekeken of het gezamenlijke inkomen niet boven de van toepassing zijnde inkomensgrens komt.

 

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de draagkrachtregels, zoals omschreven in de voormelde beleidsvoorschriften, niet van toepassing zijn. Draagkrachtberekening zou de uitvoering van de eenmalige energietoeslag complex en arbeidsintensief maken. Dat gaat in tegen het uitgangspunt van zowel de Rijksoverheid als de gemeente om de regeling eenvoudig en makkelijk uitvoerbaar te maken.

 

De peildatum voor de aanvraag is de eerste dag van de maand waarin de aanvraag is ingediend.

 

De eenmalige energietoeslag komt alleen toe aan een zelfstandig huishouden. Uitgangspunt is dat er één energietoeslag per adres wordt verstrekt.

 

Ook zelfstandige ondernemers met een laag inkomen komen in aanmerking voor de eenmalige energietoeslag. Daarom wordt het begrip zelfstandig ondernemer hier gedefinieerd.

 

Artikel 2 Doelgroep

In dit artikel wordt de doelgroep omschreven.

Het richtbedrag van € 800,- dat de Rijksoverheid noemt, wordt overgenomen. Hoewel dit waarschijnlijk niet in alle gevallen toereikend is, is dit een substantiële tegemoetkoming voor de stijgende energieprijzen. De gemeente heeft vrijheid om dit bedrag te verlagen of te verhogen. Wij kiezen er niet voor om het bedrag op te hogen. Welbewust wordt gekozen (binnen de financiële middelen waarover de gemeente kan beschikken) voor een verbreding van de doelgroep tot 130% van het sociaal minimum. Dat is de toepasselijke bijstandsnorm. Daardoor komen méér inwoners van Zutphen in aanmerking voor de eenmalige energietoeslag. Ook de groep die een inkomen heeft dat (wat) hoger is dan het sociaal minimum wordt relatief zwaar getroffen door de hoge energieprijzen. Met een inkomensgrens van 130% bereiken we deze groep. Deze inkomensgrens wordt ook gehanteerd bij de Gemeentepolis en sluit in die zin ook aan bij het gemeentelijke minimabeleid.

 

Voor toepassing van de energietoeslag wordt het vermogen, zoals bedoeld in de Participatiewet, niet in aanmerking genomen. Die vrijheid heeft de gemeente bij bijzondere bijstand. Dat maakt de uitvoering eenvoudig.

 

Alleen de hoofdhuurder of de eigenaar van een woning kan een aanvraag indienen. De hoofdhuurder of eigenaar is doorgaans ook degene die hoofdelijk verantwoordelijk voor het voldoen van de energierekening. Uitgangspunt is immers dat er één energietoeslag per adres wordt verstrekt.

 

Zoals hierboven aangegeven, kiezen wij bewust voor een inkomensgrens van 130% van het sociaal minimum (de toepasselijke bijstandsnorm).

 

In aansluiting op de richtlijnen van de Rijksoverheid, is er voor gekozen een aantal personen uit te sluiten van het recht op een eenmalige energietoeslag. Hieronder wordt dit gemotiveerd.

 

Studenten

Studenten jonger dan 27 jaar die aanspraak kunnen maken op studiefinanciering (WSF 2000) zijn op grond van artikel 13 van de Participatiewet uitgesloten van het recht op algemene bijstand. De woonsituatie van studenten is zeer divers, ook voor wat betreft de energiekosten. Vanwege deze diversiteit is voor deze doelgroep de individuele bijzondere bijstand een geschikter instrument dan de categoriale bijzondere bijstand. Op deze wijze komt de financiële ondersteuning vanuit de bijzondere bijstand uitsluitend terecht bij de studentenhuishoudens die het daadwerkelijk nodig hebben.

 

Jongeren tot 21 jaar

Voor 18-, 19- en 20-jarigen geldt dat zij voor de energiekosten een beroep kunnen doen op de ouders. Deze hebben een wettelijke onderhoudsplicht. Dat uitgangspunt zorgt er voor dat het onwenselijk is om aan deze groep categoriale bijstand te verstrekken. Wanneer de ouders hier niet aan kunnen voldoen of de jongere de onderhoudsplicht niet ten gelde kan maken, kan een jongere voor de sterk gestegen energiekosten individuele bijzondere bijstand aanvragen. Op deze wijze komt de financiële ondersteuning vanuit de bijzondere bijstand uitsluitend terecht bij de jongeren die het daadwerkelijk nodig hebben.

 

Personen die in een inrichting verblijven en personen met een briefadres (dak- en thuislozen)

Deze personen worden niet getroffen door de stijgende energieprijzen. De instelling respectievelijk de bewoner die het briefadres verschaft betalen de energierekening.

 

De eenmalige energietoeslag kan gedurende het gehele jaar 2022 worden aangevraagd. Een persoon die in die periode verhuist naar een andere gemeente zou dan twee keer een energietoeslag kunnen aanvragen. Om dit duidelijk uit te sluiten is in dit artikel de bepaling opgenomen dat iemand die in een andere gemeente een eenmalige energietoeslag heeft ontvangen, op grond van deze beleidsregel geen recht meer heeft op de energietoeslag.

 

Artikel 3 Ambtshalve toekenning

Het wettelijke kader maakt een ambtshalve verstrekking mogelijk voor groepen waarvan de inkomensgegevens bij de gemeente bekend zijn. Gestreefd wordt naar een maximale ambtshalve verstrekking. Dat maakt een snelle uitvoering (en uitbetaling) mogelijk. Bijstandsgerechtigden zijn wat dat betreft een voor de hand liggende groep. Dat geldt tevens voor IOAW, IOAZ en Bbz. Voor wat betreft de zelfstandige ondernemers komen ook de (voormalige) Tozo-gerechtigden en de tijdelijke Bbz-ers in aanmerking voor ambtshalve verstrekking. Gezien de inkomensgrens van 130% kan ook ambtshalve verstrekt worden aan inwoners die geld uit hoofde van één of meer minimaregelingen of bijzondere bijstand hebben ontvangen. Ten slotte wordt de eenmalige toeslag ambtshalve verstrekt aan de huishoudens die in een (minnelijke) schuldregeling zitten. Dat sluit aan bij het minimabeleid, waarbij het besteedbare inkomen het uitgangspunt is (zoals in de toelichting bij artikel 1 is aangegeven).

 

Ook de huishoudens die, in aanvulling op de AOW, bijstand ontvangen worden meegenomen in de ambtshalve verstrekking. Wij zijn daarbij wel afhankelijk van de (tijdige) verstrekking van gegevens door de Sociale Verzekeringsbank, via het Inlichtingenbureau.

 

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de vermelde groepen alleen in aanmerking komen voor ambtshalve verstrekking voor zover zij voldoen aan de doelgroep-omschrijving van artikel 2. Dat betekent dus dat personen die niet als zelfstandig huishouden kunnen worden gezien of personen die uitgesloten zijn, geen recht hebben, ook al ontvangen zij bijvoorbeeld bijstand of geld uit hoofde van een minimaregeling. Bij een huishouden waarbij één partner een schuldregeling heeft en de andere partner niet, geldt – zoals eerder gesteld - dat het gezamenlijke inkomen niet hoger is dan 130% van de toepasselijke bijstandsnorm.

 

Artikel 4 Aanvraag

Na vaststelling van deze beleidsregel wordt de eenmalige energietoeslag eerst ambtshalve verstrekt. Daarmee wordt een belangrijk deel van de doelgroep bereikt. Inwoners die niet ambtshalve een eenmalige energietoeslag hebben ontvangen, kunnen vervolgens een aanvraag indienen. Deze aanvraag kan zowel digitaal als schriftelijk worden ingediend.

De mogelijkheid om aanvragen in te dienen, stellen we open tot en met 30 november 2022.

 

Artikel 5 Afwijkingsbevoegdheid

Wie niet aan de voorwaarden voor een eenmalige energietoeslag voldoet, bijvoorbeeld omdat deze persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, kan geen aanspraak maken op de eenmalige energietoeslag. Soms kan dat een “hardheid” inhouden. Dit artikel voorziet er in dat van de beleidsregel kan worden afgeweken dan wel deze buiten toepassing kan worden gelaten.

 

Artikel 6 Tijdelijke beleidsregel

De beleidsregel heeft maar tijdelijk gelding, te weten tot 1 januari 2023.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 8 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.