Organisatie | Borger-Odoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regelement werkgeverscommissie gemeenteraad 2022 |
Citeertitel | Reglement werkgeverscommissie 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Reglement Werkgeverscommissie 2022 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-04-2022 | Nieuwe regeling | 27-01-2022 |
Op 27 januari 2022 heeft de gemeenteraad van de gemeente Borger-Odoorn het regelement werkgeverscommissie vastgesteld.
Een werkgeverscommissie in te stellen;
Aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te mandateren die rechtstreeks voortvloeien uit de Wnra, de op deze wet gebaseerde en de door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikel 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden zoals genoemd in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e eerste lid Gemeentewet;
REGELEMENT WERKGEVERSCOMMISSIE GEMEENTERAAD BORGER-ODOORN 2022
de werkgeverscommissie: een commissie ex.art. 83 Gemeentewet. De werkgeverscommissie is er voor de ondersteuning en ontwikkeling van de griffier en oefent de taken uit behorend bij het werkgeverschap. De werkgeverscommissie is het aanspreekpunt voor de griffier. De werkgeverscommissie heeft geen rol in de dagelijkse aansturing van de griffie.
Artikel 5 Ondersteuning van de commissie
De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over eventueel noodzakelijke ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 9 Vergaderfrequentie en gesprekscyclus
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin dit Reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 12 Intrekken oude verordening
De Verordening Werkgeverscommissie 2020, vastgesteld door de raad op d.d. 16 januari 20220, wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 januari 2022
Griffier, Voorzitter,
F. Koekoek MA mr. J. Seton
Toelichting Reglement Werkgeverscommissie Borger-Odoorn 2022
Artikelsgewijze toelichting Reglement werkgeverscommissie griffie
Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In dit artikel wordt de werkgeverscommissie formeel in het leven geroepen en wordt beschreven welke taken en bevoegdheden aan de werkgeverscommissie worden opgedragen resp. gedelegeerd. De exacte omschrijving van de bevoegdheden die door de raad aan de werkgeverscommissie worden gemandateerd staan in de bijlage bij deze verordening (lid 2).
Lid 3 bepaalt, dat besluiten van de raad over niet gemandeerde werkgeverszaken, wel door de werkgeverscommissie ten behoeve van de raad moeten worden voorbereid en uitgevoerd.
Lid 4 bepaalt, dat indien voor het gehele gemeentepersoneel wijzigingen in de rechtspositie optreden (die voor alle ambtenaren behalve de griffie door het college worden vastgesteld), de werkgeverscommissie die parallel voor de griffie dient vast te stellen, zodat er geen verschillen in rechtspositie gaan ontstaan binnen de ambtelijke organisatie.
Lid 5 vormt de basis voor het mandaatbesluit, waarin de dagelijkse personele bevoegdheden met betrekking tot het overige griffiepersoneel aan de griffier als leidinggevende worden overgedragen
Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie
Dit artikel regelt de samenstelling van de werkgeverscommissie, de duur van het lidmaatschap en redenen voor beëindiging daarvan.
Lid 2 bepaalt, dat de werkgeverscommissie na de gemeenteraadsverkiezingen weer opnieuw door de raad wordt benoemd. Het is van belang om deze benoeming kort na installatie van de raad in nieuwe samenstelling plaats te laten vinden. Indien juist in die periode personele kwesties spelen waarbij de werkgeverscommissie een rol te spelen heeft, dan is een snelle opvolging gewenst, evenals zo mogelijk enige continuïteit in de bemensing.
Artikel 5 Ondersteuning van de commissie
De griffier is secretaris van de werkgeverscommissie, maar zorgt in overleg met de gemeentesecretaris voor specifieke ambtelijke deskundigheid in de advisering aan de werkgeverscommissie. Dit zal in de praktijk meestal de personeelsadviseur betreffen en in sommige gevallen een juridisch adviseur.
Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen
De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn niet openbaar, omdat er regelmatig personeelsvertrouwelijke zaken aan de orde kunnen komen. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn wel openbaar, behalve de onderdelen daarvan die
personeelsvertrouwelijke informatie bevatten. Raadsleden kunnen met toestemming van de voorzitter van de werkgeverscommissie die vertrouwelijke stukken inzien, maar dienen dan wel geheimhouding te betrachten.
Dit artikel regelt de wijze waarop de werkgeverscommissie verantwoording aflegt aan de raad over de uitoefening van de aan haar gedelegeerde bevoegdheden. Daarnaast zal de werkgeverscommissie ad hoc de raad van informatie voorzien, wanneer zij dat aangewezen acht.