Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Reglement Adviescommissie Digitale Ethiek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Adviescommissie Digitale Ethiek
CiteertitelReglement Adviescommissie Digitale Ethiek
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-04-2022Nieuwe regeling

19-04-2022

gmb-2022-179225

Collegebesluit d.d. 19 april 2022, nr. 4.15

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Adviescommissie Digitale Ethiek

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

 

Gelet op artikel 84, van de Gemeentewet

 

Vast te stellen de volgende beleidsregels: Reglement Adviescommissie Digitale Ethiek

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    commissie: de Adviescommissie digitale ethiek;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

  • c.

    regeling; (nummer invoeren vaststelling)

 

Artikel 2 Taken & bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft tot taak het college minimaal tweejaarlijks schriftelijk te adviseren in het kader van vraagstukken op het gebied van digitale ethiek.

  • 2.

    De commissie heeft tot taak het geven van gevraagd en ongevraagd advies naar aanleiding van actuele vraagstukken op het gebied van digitale ethiek.

 

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en benoembaarheid

  • 1.

    De commissie bestaat uit commissieleden met kennis en affiniteit op het gebied van (digitale) ethiek.

  • 2.

    De commissie bestaat uit een oneven aantal leden, ten minste drie en ten hoogste vijf leden, waaronder één voorzitter die onafhankelijk is van de gemeentelijke organisatie.

  • 3.

    De leden van de commissie worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Zij zijn, op voordracht van de commissie, na afloop van deze periode terstond eenmalig hernoembaar voor eenzelfde periode.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie kan op eigen verzoek worden beëindigd. Het hiervoor bedoeld lid dat ontslag neemt, blijft, indien dit naar mening van de commissie mogelijk is, lid van de commissie totdat zijn opvolger de benoeming heeft aanvaard.

  • 5.

    Het college kan een commissielid tussentijds gemotiveerd uit zijn functie ontslaan.

  • 6.

    Het lidmaatschap is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college van de gemeente Nijmegen.

 

Artikel 4 Voorzitter & secretaris

  • 1.

    De leden van de commissie benoemen een lid tot voorzitter en een lid tot vicevoorzitter.

  • 2.

    Het secretariaat berust bij de gemeente. De secretaris is geen lid van de commissie

 

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert minimaal twee keer per jaar en zoveel meer als waartoe zij, in overleg met de secretaris, besluit.

  • 2.

    De vergaderingen zijn niet openbaar.

  • 3.

    De vergaderingen worden door de voorzitter, in overleg met de secretaris, belegd.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor verslaglegging van de vergadering.

  • 5.

    Indien noodzakelijk worden uit de commissie subcommissies samengesteld ter preadvisering van voorkomende projecten of casuïstiek.

  • 6.

    De commissie kan in overleg met de secretaris derden uitnodigen de vergadering (deels) bij te wonen voor het geven van een deskundige voordracht, toelichting of advies.

  • 7.

    De vergadering van de commissie wordt niet gehouden indien blijkt dat niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

 

Artikel 6 Integriteit & geheimhouding

  • 1.

    Een commissielid is objectief, vervult zijn taak zonder vooringenomenheid en misbruikt zijn positie op geen enkele wijze.

  • 2.

    Een commissielid meldt zijn bestaande en nieuwe (neven)functies schriftelijk aan de gemeente.

  • 3.

    Een commissielid neemt geen deel aan de behandeling van een aanvraag als hij een functioneel of persoonlijk belang heeft bij dat project of de casuïstiek.

  • 4.

    Voor zover leden van de commissie bij de uitvoering van hun taken de beschikking krijgen over gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden, zijn zij verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

  • 5.

    Een commissielid adviseert onafhankelijk en zonder last of ruggenspraak.

  • 6.

    De leden van de commissie communiceren niet naar buiten over wat er in de vergadering is besproken.

 

Artikel 7 Wijze van advisering & besluitvorming

  • 1.

    De commissie adviseert bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 2.

    Alleen de leden van de adviescommissie hebben stemrecht.

  • 3.

    Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de betreffende leden toegevoegd worden aan het advies aan het college.

  • 4.

    De aan het college schriftelijk uitgebrachte schriftelijke adviezen zijn openbaar, tenzij de commissie of de voorzitter uitdrukkelijk anders heeft bepaald.

  • 5.

    De adviezen van de commissie zijn niet bindend.

 

Artikel 8 Financiën

  • 1.

    Een lid van de commissie ontvangt een vergoeding voor bijgewoonde vergaderingen overeenkomstig de Verordening geldelijke voorzieningen commissieleden.

  • 2.

    De aanwezigheid van een lid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

 

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Reglement Adviescommissie Digitale Ethiek

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 19 april 2022.

de gemeentesecretaris

mr. drs. A.H. van Hout

de burgemeester

drs. H.M.F. Bruls