Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Verkeersbesluit Scheepvaartverkeerswet maximale scheepsdiepgang- en snelheid Prins Willem Alexanderbrug

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerkeersbesluit Scheepvaartverkeerswet maximale scheepsdiepgang- en snelheid Prins Willem Alexanderbrug
CiteertitelVerkeersbesluit Scheepvaartverkeerswet maximale scheepsdiepgang- en snelheid Prins Willem Alexanderbrug
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. hoofdstuk 2 van de Scheepvaartverkeerswet
  2. artikel 2 van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement
  3. bijlage 7 van de Binnenvaartpolitiereglement
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-05-202222-04-2022Gerectificeerde regeling

01-10-2021

gmb-2022-195947

2021/22566
22-04-202203-05-2022Nieuwe regeling

01-10-2021

gmb-2022-178149

2021/22566

Tekst van de regeling

Intitulé

Verkeersbesluit Scheepvaartverkeerswet maximale scheepsdiepgang- en snelheid Prins Willem Alexanderbrug

Namens het college van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Zaanstad maakt, overeenkomstig het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de Scheepvaartverkeerswet en het Besluit administratieve bepalingen inzake het scheepvaartverkeer, bekend dat bij besluit van 01 oktober 2021 is besloten om:

 

 

 

Besluit

  • I.

    Middels het verkeersteken B.6 van de bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement met opschrift “5”, aangevende verplichting de vaarsnelheid te beperken tot 5 km/uur. Op het onderbord aangegeven: “geldt alleen voor de PWA met een diepgang meer dan 3,00m t.o.v. KP”. Maximale diepgang 3,50m t.o.v. KP”;

  • II.

    Middels verkeersteken C.1 van de bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement met opschrift “418”, aangevende beperkte waterdiepte aangegeven in centimeters met onderbord voorzien van tekst: “t.o.v. KP”;

  • III.

    Dat de onder I en II genoemde beperkingen alleen gelden in het vaarwegvak van het bewegende gedeelte van de Prins Willem Alexanderbrug in de Achterzaan in Koog aan de Zaan ter hoogte van kilometerraai 4.97.

 

Juridisch kader

  • het feit dat in de Scheepvaartverkeerswet in hoofdstuk 2 de bepalingen met betrekking tot de ordening van het scheepvaartverkeer op scheepvaartwegen is opgenomen. In het bijzonder is in artikel 3 van de Scheepsvaartverkeerswet de belangen voor onder andere het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer opgenomen;

  • het feit dat in artikel 2 van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement (Bpr) is bepaald dat het Bpr op alle openbare wateren in het Rijk geldt die voor de scheepvaart openstaan behoudens de uitzonderingen die opgenomen zijn in het Vastellingsbesluit;

  • de bijlage 7 van het Bpr;

  • Richtlijnen Scheepvaarttekens 2008;

  • dat de Provincie Noord-Holland in haar besluit van 02 februari 2015 de Gemeente Zaanstad heeft aangewezen als nautisch bevoegd gezag zoals bedoeld in de Scheepvaartverkeerswet;

  • het besluit administratieve bepalingen inzake het scheepvaartverkeer (BABS);

  • het geldende Ondermandaatbesluit Dienstverlening en Bedrijfsvoering 2021

 

Overwegingen en motivatie

De Achterzaan is of wordt conform plan van aanpak “Vaart in de Zaan” geschikt gemaakt voor binnenvaartschepen CEMT klasse Va. Hiertoe zijn diverse aanpassingen uitgevoerd aan het vaarwegprofiel, zoals de renovatie van de Wilhelminasluis, baggeren en de vervanging van de Zaanbrug.

Eerder is ten opzichte van eerder aangenomen uitgangspunten in het plan van aanpak afwijkingen geconstateerd. Deze afwijkingen hebben betrekking tot de hoogte van de koppeldrempel van de Prins Willem Alexanderbrug (PWA) in Koog aan de Zaan over de Achterzaan, het referentievlak in relatie tot de waterdiepte en de beschikbare kielspeling. De afwijkingen resulteren in minder beschikbare waterdiepte voor schepen, waardoor beperkingen (in de vorm van een diepgang- en snelheidsbeperking) opgelegd moeten worden aan het gebruik van de Achterzaan voor het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer bij passage van het te openen gedeelte van de Prins Willem Alexanderbrug.

In het plan van aanpak “Vaart in de Zaan” is als uitgangspunt genomen dat CEMT klasse Va schepen met een diepgang van 4,00m de Achterzaan kunnen gebruiken. De schepen zouden hierbij een minimale kielspeling hebben van 40 cm in combinatie met een snelheidbeperking van 9 km/u.

Uit inspecties is gebleken dat de aangenomen drempelhoogte ter plaatse van de PWA-brug 32 cm hoger is gelegen in vergelijking met wat in het plan van aanpak is aangenomen. In dat plan van aanpak is aangenomen dat de drempel is gelegen op kanaalpeil - 4,50m, terwijl de drempel is gemeten op kanaalpeil – 4,18m.

De koppeldrempel heeft tot doel de brughoofden stabiel te houden en zal op termijn worden gewijzigd.

De Achterzaan is gebaggerd op basis van krapprofiel met een diepte van 5m t.o.v. het kanaalpeil (= NAP – 50cm). De maatgevende laag waterstand (MLWS) die door de waterbeheerder wordt gehanteerd is KP – 20cm. Omdat de MLWS 20cm lager is dan het kanaalpeil is de gegarandeerde beschikbare waterdiepte op de drempel MLWS - 3,98m (= KP – 4,18).

Door ontbreken van richtlijnen voor een minimale vrije ruimte (netto kielspeling na inzinking van het schip) die bij passage van de brug gehanteerd dient te worden is in een onderzoek door het nautisch onderzoeksbureau Marin minimaal 20cm aangehouden om onzekerheid in aflaaddiepte en rekenmethode op te vangen. Hierbij is uitgegaan van de MLWS, echter is de praktijk dat het kanaalpeil wordt gebruikt als reverentievlak, welke is af te lezen op peilschalen en het waterpeil daar zelden onder komt.

In het voorjaar van 2021 zijn proeven gehouden met geladen duwbakken met verschillende diepgangen en snelheden om de waterbeweging bij passage te monitoren.

De netto inzinking is mede afhankelijkheid van de scheepssnelheid en stroomsnelheid van het water.

Op basis van deze onderzoeken en overleggen met de belangenorganisaties voor de scheepvaart is een maximale diepgang en snelheid bepaald van 3,50m diepgang t.o.v. het kanaalpeil met een maximum snelheid van 5 km/u (rekening houdend met een stroomsnelheid van 1 km/u). Hieruit blijkt dat er dan een netto kielspeling van 32 cm overblijft, welke voldoende is om variabelen op te vangen.

De praktijk is dat door het bochtige karakter van de rivier ter plaatse en de kunstwerken doorgaans niet harder wordt gevaren dan 7 km/u, terwijl er al jaren een maximum scheepssnelheid voor geladen schepen geldt van 9 km/u. Voor geladen schepen die een diepgang hebben gelijk of onder de 3m is een verdere beperking niet noodzakelijk gebleken.

Vanuit praktische overwegingen wordt de diepte van de koppeldrempel aangegeven ten opzichte van het kanaalpeil middels verkeersteken C.1. Het teken geeft, voorzien van een getal, de aanwezige waterdiepte in centimeters en niet de toegestane diepgang van schepen aan. Deze wordt wel op het onderbord van verkeersteken B.6 aangegeven.

De door de scheepvaart in acht te nemen veiligheidsmarge, dus het hebben van voldoende water onder de kiel, is ter beoordeling van de schipper, doch mag de diepgang niet meer dan 3,50m zijn t.o.v. KP.

Indien scheepvaart behoefte heeft om toch met een grotere diepgang de PWA-brug te passeren is dat onder voorwaarde mogelijk middels een bijzonder transportvergunning tot 3,70m diepgang t.o.v. het kanaalpeil en een maximale scheepssnelheid van 4 km/u.

 

Dit besluit wordt aangehaald als: Verkeersbesluit Scheepvaartverkeerswet maximale scheepsdiepgang- en snelheid Prins Willem Alexanderbrug

 

Belangenafweging:

BLN

ASV

Watersport verbond

PNH

Andere belanghebbenden langs de vaarweg of binnen de gemeente Zaanstad

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het gemeenteblad.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders,

 

Hoogachtend,

Afdelingshoofd Havens en Vaarwegen,

A. Glaser

 

Publicatie

Op overheid.nl en lokale media

 

U kunt bezwaar maken

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad. Dat doet u binnen 6 weken vanaf de datum waarop deze brief is verstuurd.

U kunt digitaal bezwaar maken. Ga naar www.zaanstad.nl en tik als zoekterm in ‘bezwaar tegen besluit indienen’. U heeft hiervoor uw DigiD-inlogcode nodig.

Schrijft u liever een brief? Stuur uw brief dan naar:

Gemeente Zaanstad

College van burgemeester en wethouders

Postbus 2000

1500 GA Zaandam

 

Zet in uw bezwaar in ieder geval:

  • -

    de datum van uw bezwaar

  • -

    uw naam

  • -

    uw adres

  • -

    de reden waarom u het niet eens bent met het besluit

  • -

    het kenmerk van deze brief

     

Vergeet niet het bezwaar te ondertekenen. Stuur ook een kopie van deze brief mee, dan kunnen wij u sneller helpen.

Wij kunnen u eerst bellen over uw bezwaar

Vaak kan een telefoongesprek veel duidelijk maken. Uw bezwaar verder behandelen is dan misschien niet meer nodig. Wilt u daarom ook uw telefoonnummer noemen waarop wij u overdag kunnen bereiken?

Lees meer in de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’

Deze kunt u gratis downloaden op www.rijksoverheid.nl.

 

Voor informatie over het verkeersbesluit kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met A. Bredschneijder van Havens & Vaarwegen, gemeente Zaanstad op nr. 14075.