Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-04-2022 | nieuwe eregeling | 12-04-2022 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
Gezien het voorstel van 12 april 2022;
Overwegende dat het wenselijk is om kinderen met een onderwijsachterstand extra begeleiding te bieden en te helpen om een kansrijke start in het onderwijs te maken (beleidsrad 1 Veerkracht);
Besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2023.
Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2023
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2019. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
leerlijn: een leerlijn vertaalt de kerndoelen die de overheid voor het onderwijs heeft vastgesteld in concrete tussendoelen en einddoelen. Een doorlopende leerlijn zorgt ervoor dat de lesstof op elkaar aansluit bij de overgang naar een volgende klas of bij de overstap van primair naar voortgezet onderwijs.
voorschool: de voorschool is opvang voor kinderen tussen 2 en 4 jaar waar ze spelend leren. De voorschool bereidt kinderen voor op de basisschool zodat zij een goede start hebben. De voorschool is voor alle peuters van 2 tot 4 jaar. De voorschool werkt samen met een basisschool. Het programma en de manier van werken van de voorschool sluit aan bij het programma en de manier van werken in groep 1 en 2. Hierdoor is voor het kind de overgang naar de basisschool makkelijker.
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
Deze subsidieregeling is gericht op het ondersteunen en stimuleren van de in paragraaf 6 van bijlage 1 IBK opgenomen maatschappelijke effecten, die er voor de doelgroep toe bijdragen (en/of):
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de volgende activiteiten (en/of):
Artikel 7 Beoordeling van de subsidieaanvraag
Indien de onder lid 2 te maken afspraken niet tot de gewenste overeenstemming leiden met als resultaat dat meerdere aanvragen zich richten op hetzelfde doel (in resultaat en doelgroep): aan dat initiatief dat het hoogste aantal punten verzamelt boven het in de Toelichting vermelde minimum aantal punten.
Naast de in artikel 10 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
Artikel 12 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het in artikel 12 en 13 ASV bepaalde.
Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden 1 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 6 lid 1 onder b en c, artikel 11 onder a, artikel 11 onder d, en artikel 12 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Krimpenerwaard, 12 april 2022
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
P.L. Paans
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan de gemaakte resultaatafspraken vroegschoolse educatie (zoals vastgesteld in het convenant resultaatafspraken vroegschoolse educatie). Deze afspraken omvatten o.a.:
De resultaatafspraken dragen in het algemeen bij aan een:
De maatschappelijke effecten zijn gekoppeld aan de volgende indicatoren, zoals:
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Artikel 7 Beoordeling van de subsidieaanvraag
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.