Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpenerwaard

Subsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpenerwaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023
CiteertitelSubsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-04-2022nieuwe regeling

12-04-2022

gmb-2022-176764

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;

 

gezien het voorstel van 12 april 2022;

 

Gelet op:

 

  • -

    artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 20 februari 2018,

  • -

    het op 20 april 2021 vastgestelde Integraal beleidskader sociaal domein gemeente Krimpenerwaard 2021-2025 (Vooruitgang door verbinding),

  • -

    de Maatschappelijke Agenda Krimpenerwaard 2021-2025 (Van ambities naar uitvoering),

  • -

    titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;

overwegende dat het wenselijk is om activiteiten te ondersteunen die zich er op richten dat

 

  • inwoners een kansrijke culturele start wordt geboden (beleidsrad 1 Veerkracht),

  • de onderlinge verbondenheid van onze inwoners wordt versterkt versterken door in te zetten op gerichte maatschappelijke voorzieningen (beleidsrad 4 Sociale leefomgeving),

  • inwoners een gezonde en cultuurrijke leefomgeving wordt geboden (beleidsrad 5 Fysieke leefomgeving),

  • inwoners zich naar wens en vermogen kunnen ontplooien (beleidsrad 6 Sociaal economische status),

besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023

 

Subsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023

Artikel 1 Grondslag

Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2019. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.

Artikel 2 Subsidiesoort

Deze subsidieregeling heeft betrekking op de in artikel 7 lid 1 ASV vermelde jaarlijkse subsidies.

Artikel 3 Begripsomschrijvingen

In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:

 

  • a.

    aanvrager: rechtspersoon zoals vermeld in artikel 7 lid 1;

  • b.

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2019;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;

  • d.

    IBK: Integraal beleidskader sociaal domein gemeente Krimpenerwaard 2021-2025 (Vooruitgang door verbinding);

  • e.

    initiatief: een voorgenomen activiteit die bijdraagt aan de doelstellingen in het IBK en de MAG;

  • f.

    inwoner: de persoon die zijn hoofdverblijf heeft in de gemeente Krimpenerwaard;

  • g.

    leefbaarheid: de door de inwoners ervaren kwaliteit van de woon- en leefomgeving;

  • h.

    MAG: De maatschappelijke agenda waarmee het college op 30 november 2021 heeft ingestemd;

  • i.

    positieve gezondheid: dit is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies. Die bredere benadering draagt bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen of ziekte zelf. Hierbij wordt niet de ziekte, maar een betekenisvol leven van mensen centraal gesteld;

  • j.

    Radermodel: onderverdeling van de gemeentelijke beleidsdoelen in 8 op elkaar afgestemde maatschappelijke (sub)doelen.

  • k.

    Jaarlijkse subsidie: subsidie voor activiteiten met een structureel karakter die voor een of meerdere kalenderjaren wordt verstrekt.

Artikel 4 Maatschappelijk effecten

Deze subsidieregeling is gericht op het ondersteunen en stimuleren van activiteiten waarvan het beoogde resultaat aantoonbaar en meetbaar (en/of):

 

  • a.

    bijdraagt aan een kansrijke start (beleidsrad 1 Veerkracht),

  • b.

    de onderlinge verbondenheid van onze inwoners versterkt door in te zetten op gerichte maatschappelijke voorzieningen (beleidsrad 4 Sociale leefomgeving),

  • c.

    bijdraagt aan een gezonde en cultuurrijke leefomgeving (beleidsrad 5 Fysieke leefomgeving),

  • d.

    er toe bijdraagt dat de inwoners zich naar wens en vermogen kunnen ontplooien (beleidsrad 6 Sociaal economische status).

Artikel 5 Subthema’s

Deze subsidieregeling is onderverdeeld in 3 subthema’s:

 

Subthema 1 Activiteiten die cultuurparticipatie en cultuureducatie bevorderen

 

Dit zijn subsidies waarbij de nadruk ligt op cultuurdeelname en cultuureducatie. Deze subsidies hebben als doel de cultuurdeelname en -educatie van de leden/cursisten te vergroten en te zorgen voor meer maatschappelijke betrokkenheid bij hen. De nadruk ligt op jeugdleden (artikel 6 lid 1 onder a en c). De overige punten zijn ook op volwassen leden/cursisten gericht.

 

Subthema 2 Historische verenigingen, culturele evenementen, activiteiten en programmering

 

Dit zijn subsidies die zich richten op de culturele en historische achtergronden van de Krimpenerwaard en/of de verschillende kernen. De gesubsidieerde activiteiten geven een beeld van de Krimpenerwaard in zijn geheel en/of de verschillende kernen en versterken de identiteit hiervan.

 

Subthema 3 Nationale en lokale feestdagen en -activiteiten

 

Dit zijn subsidies die zich richten op de culturele en historische achtergronden van de Krimpenerwaard en de verschillende kernen. De gesubsidieerde activiteiten geven een beeld van de Krimpenerwaard en/of de kernen en versterken de identiteit hiervan. Het gaat hierbij om activiteiten:

 

  • in het kader van de nationale en lokale feestdagen;

  • die de geschiedenis en cultuur van/binnen een bepaalde kern bekend, zichtbaar en beleefbaar maken.

Artikel 6 Doel van de subsidie

De gesubsidieerde activiteiten zijn gericht op het realiseren van één of meerdere van de volgende doelen:

 

  • a.

    een diverse en brede programmering (producties/voorstellingen/tentoonstellingen) van culturele activiteiten;

  • b.

    het makkelijk vinden van kennis, informatie, en literatuur over culturele activiteiten en cultureel erfgoed;

  • c.

    laagdrempelige ontmoetingsplekken voor culturele activiteiten en cultureel erfgoed;

  • d.

    de toegang tot culturele vorming voor kinderen uit het basisonderwijs;

  • e.

    activiteiten die er voor zorgen dat meer mensen weten wat de Krimpenerwaard op het gebied van cultuur te bieden heeft;

  • f.

    het aanbod van cultuur activiteiten met educatief karakter.

Artikel 7 Algemene toekenningscriteria

  • 1.

    De aanvrager :

    • a.

      heeft volledige rechtsbevoegdheid;

    • b.

      is een organisatie zonder winstoogmerk.

  • 2.

    Het initiatief waarvoor een aanvraag wordt gedaan kan geen aanspraak maken op financiering:

    • a.

      vanuit wet, verzekering of fonds;

    • b.

      vanuit een Europese, rijks, provinciale, (andere) gemeentelijke of gemeenschappelijke regeling.

Artikel 8 Specifieke toekenningscriteria

  • 1.

    Specifiek gericht op het bevorderen van cultuurparticipatie en cultuureducatie:

    • a.

      het aantal (jeugd)leden, afkomstig uit de Krimpenerwaard (onder de 18 jaar);

    • b.

      de inzet, die door de vereniging of organisatie wordt gedaan om de leden/cursisten vaardig te maken in het optreden in de discipline (muziek, theater, e.d.),waarin lid/cursist actief is. Het gaat hierbij om het oefenen voor een voorstelling, optreden of een concert en niet om het aanleren van de discipline, zoals het leren bespelen van een instrument.

    • c.

      inzet op cultuureducatie (op scholen en in naschools aanbod, bijvoorbeeld via een BSO). (Verenigingen, organisaties en scholen kunnen hiervoor ook gebruik maken van de subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Zie: http://www.cultuureducatiekrimpenerwaard.nl/coaching-en-training);

    • d.

      het aantal optredens per jaar, niet zijnde optredens op Nationale of lokale feestdagen of evenementen, waarvoor de vereniging of organisatie van de organisator van deze feestdag of evenement ook een bijdrage ontvangt (zie ook onder subthema 3);

    • e.

      samenwerking met andere verenigingen, organisaties en scholen binnen de gemeente Krimpenerwaard;

    • f.

      het aantal concoursen of groepswedstrijden per jaar.

  • 2.

    Specifiek gericht op het subthema historische verenigingen, culturele evenementen, activiteiten en programmering:

    • a.

      activiteiten die de geschiedenis van één of meerdere kernen bekend, zichtbaar en beleefbaar maken;

    • b.

      activiteiten die de leefbaarheid en cultuurparticipatie in de Krimpenerwaard vergroten, zoals een evenement, culturele programmering, expositie, lezing, gastles, festival of een optreden.

  • Bij de beoordeling worden alle aangevraagde evenementen naast elkaar gelegd en worden deze beoordeeld op het te bereiken doel. Daarbij wordt tevens gekeken of rekening gehouden wordt met een evenwichtige verdeling in tijd en plaats van de evenementen en of iedereen hieraan in principe mee zou kunnen doen.

  • 3.

    Specifiek gericht op het Subthema 3 nationale en lokale feestdagen en -activiteiten

    Per kern kan maximaal een organisatie (of samenwerking van verenigingen en/of organisaties) in aanmerking komen voor een subsidie voor een of meerdere feestdagen/activiteiten. Het gaat om de volgende activiteiten:

    • in het kader van de nationale en lokale feestdagen;

    • die de geschiedenis en cultuur van/binnen een bepaalde kern bekend, zichtbaar en beleefbaar maken;

  • Bij de organisatie van deze activiteiten wordt ervoor gezorgd dat het mogelijk is alle iedereen, in principe, mee zou kunnen doen.

Artikel 9 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt jaarlijks door de raad vastgesteld. Het subsidieplafond bedraagt voor 2023 € 273.092.

  • 2.

    De maximale hoogte van de individuele subsidie is gekoppeld aan de hoogte van de door de raad vast te stellen begroting en subsidieplafond. Dat betekent dat verlaging van het subsidieplafond kan leiden tot verlaging van de individueel te verlenen subsidie. De bijdrage voor de jeugdleden en de inzet op cultuureducatie wordt hierbij niet meegenomen.

Artikel 10 Beoordelingskader

Het recht op subsidie wordt als volgt vastgesteld:

 

  • 1.

    De aanvraag wordt getoetst aan de doelstellingen zoals opgenomen in het IBK1 en de MAG;

  • 2.

    Voor de aanvragen op grond van de in artikel 5 vermelde subthema’s 1 en 2 dient het in de Toelichting op dit artikel opgenomen afwegingskader als leidraad;

  • 3.

    Indien meerdere aanvragen zich richten op hetzelfde doel (in resultaat en doelgroep): aan dat initiatief dat het hoogste aantal punten verzamelt bovenop het in het afwegingskader opgenomen minimum aantal punten;

  • 4.

    Indien meerdere aanvragen voldoen aan de subsidievereisten waardoor de som van de aangevraagde subsidie het in artikel 7 vermelde subsidieplafond te boven gaat, wordt de subsidie naar rato over de betreffende aanvragers verdeeld tot het moment dat het plafond bereikt wordt volgens de in de Toelichting opgenomen berekening. De bijdrage voor de jeugdleden en de inzet op cultuureducatie wordt hierbij niet meegenomen.

Artikel 11 Subsidiabele kosten

Alleen die kosten komen voor subsidie in aanmerking die rechtstreeks verband houden met de te subsidiëren activiteiten.

 

  • 1.

    De subsidie voor het subthema ‘Activiteiten die cultuurparticipatie en cultuureducatie bevorderen’ wordt als volgt vastgesteld:

    • a.

      bedrag per aantal jeugdleden

      • i.

        jeugdleden (afkomstig uit de Krimpenerwaard):

        • bijdrage geldt vanaf 10 jeugdleden/-deelnemers bij de vereniging;

        • vanaf 10 jeugdleden/-deelnemers krijgt de vereniging een bijdrage van € 1.500 voor alle leden in totaal;

        • voor elke 10 leden erbij geldt een bijdrage van € 350,- extra met een maximum van € 3.500,-.

    • ii.

      Inzet, door de vereniging of organisatie, op het vaardig worden in het optreden (muziek, theater, e.d.): 30% van de kosten tot maximaal € 10.000,-

      • Inzet op cultuureducatie: 30% van de kosten tot maximaal € 8.000

      • Per optreden: € 100,- (max.€ 1.000)

      • Samenwerken: € 200,- (een vast totaalbedrag)

      • Concours/groepswedstrijd: € 100,- (een vast totaalbedrag)

  • 2.

    De subsidie voor het subthema Historische verenigingen, culturele evenementen, activiteiten en programmering wordt als volgt vastgesteld:

    • i.

      Per evenement kan maximaal een bedrag van € 6000,- worden aangevraagd en wordt maximaal 30% van de kosten vergoed.

    • ii.

      Er kan jaarlijks één aanvraag per vereniging, organisatie (of samenwerking van verenigingen en/of organisaties) ingediend worden. Dit kan een verzamelaanvraag voor meerdere evenementen zijn.

  • 3.

    De subsidie voor het subthema nationale feest(en gedenk)dagen en -activiteiten wordt als volgt verdeeld:

    • i.

      De subsidie bestaat uit een vast bedrag per kern, afhankelijk van de kerngrootte.

    • ii.

      Vanuit deze regeling kunnen ook optredens door (lokale) muziekverenigingen worden gefinancierd. Dit wordt in de begroting vermeld. Deze muziekverenigingen mogen dit optreden niet op grond van artikel 6 lid 1 onder d vermelde meenemen in de subsidieaanvraag.

    • iii.

      De subsidie wordt als volgt verdeeld:

       

      Aantal inwoners

      kernen

      Maximum te ontvangen bedrag per kern, per feestdag

      Tussen 0 en 3.000

      Vlist, Berkenwoude, Ammerstol, Gouderak

      € 750

      Tussen 3.000 en 6.000

      Haastrecht, Ouderkerk aan den IJssel,Stolwijk

      € 1.000

      Tussen 6.000 en 9.000

      Bergambacht, Krimpen aan den Lek, Lekkerkerk

      € 1.250

      Tussen 9.000 en 12.000

      -

      € 1.500

      Boven de 12.000

      Schoonhoven

      € 1.750

Artikel 12 Aanvraagtermijn(en)

Artikel 7 lid 1 ASV is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Aanvraag subsidie

  • 1.

    Voor de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier dat via de gemeentelijke website beschikbaar is.

  • 2.

    De aanvraag bevat aanvullend op artikel 6 van de ASV:

    • a.

      naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en (e-)handtekening van de contactpersoon;

    • b.

      een beschrijving van doel, doelgroep, inhoud, planning en wijze van uitvoering van het initiatief;

    • c.

      eventuele andere inkomstenbronnen;

  • 3.

    Het college kan naast het vermelde in deze subsidieregeling van de aanvrager aanvullende informatie verlangen.

  • 4.

    Indien meerdere aanvragen, naar het oordeel van het college, dermate overeenkomen dat zij kunnen worden samengevoegd (naar inhoud en bereik) kan het college de aanvragers verzoeken om de aanvragen tot 1 samen te voegen.

  • 5.

    Indien de aanvraag niet de volledige informatie bevat krijgt de aanvrager maximaal twee weken de gelegenheid om de aanvraag te completeren. Indien de gegevens dan nog niet compleet zijn wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.

Artikel 14 Weigeringsgronden

Naast de in artikel 10 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):

 

  • 1.

    Algemeen

    • a.

      indien de aanvrager zich onvoldoende inspant om vermeld te staan in de sociale kaart Krimpenerwaard (https://www.socialekaartkrimpenerwaard.nl);

    • b.

      indien de subsidie wordt aangevraagd voor activiteiten die niet in overwegende mate zijn gericht op Krimpenerwaard in zijn geheel en/of op bepaalde kernen in Krimpenerwaard.

    • c.

      voor zover het initiatief is gericht op het invullen van alleen een individuele vraag;

    • d.

      indien de aanvraag zich onvoldoende specifiek richt op de voor deze subsidieregeling van toepassing zijnde raderen, kernwaarden of maatschappelijke doelen;

    • e.

      indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet primair een gemeentelijke verantwoordelijkheid is;

    • f.

      indien de kosten van de activiteit in verhouding tot het te behalen resultaat onevenredig hoog zijn;

    • g.

      als de te subsidiëren activiteit bij het indienen van de aanvraag al een aanvang heeft genomen;

    • h.

      indien het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de aanvrager;

    • i.

      voor zover deze niet wordt/kan worden aangewend voor de uitvoering van het initiatief;

    • j.

      indien de aanvraag eerder is gehonoreerd op grond van deze of van een andere regeling;

    • k.

      bij onvoldoende draagvlak bij de doelgroep;

    • l.

      indien de aanvraag niet voldoet aan de overige eisen van deze subsidieregeling.

  • 2.

    subthema 1 activiteiten die cultuurparticipatie en cultuureducatie bevorderen

    • a.

      indien de subsidie is gericht op het dekken van een financieel tekort op de reguliere exploitatie;

    • b.

      indien de activiteiten die niet bijdragen aan minimaal één van de specifieke in artikel 6 lid 1 benoemde doelen;

    • c.

      indien de activiteiten meer bijdragen aan doelen uit andere subsidieregelingen dan aan de doelen uit deze subsidieregeling.

  • 3.

    subthema 2 Historische verenigingen, culturele evenementen, activiteiten en programmering

    • a.

      indien de activiteiten alleen gericht zijn op leden of deelnemers;

    • b.

      indien de subsidie is bedoeld voor activiteiten die niet voor iedereen toegankelijk zijn;

    • c.

      indien de subsidie dient voor het dekken van een financieel tekort op de reguliere exploitatie;

    • d.

      indien de activiteiten niet bijdragen aan minimaal één van de specifiek in artikel 6 lid 2 benoemde doelen;

    • e.

      indien de activiteiten meer bijdragen aan doelen uit andere subsidieregelingen dan aan de doelen uit deze subsidieregeling.

  • 4.

    subthema 3 nationale feestdagen en -activiteiten

    • a.

      indien de activiteiten alleen gericht zijn op leden of deelnemers;

    • b.

      indien de subsidie is bedoeld voor activiteiten die niet voor iedereen toegankelijk zijn;

    • c.

      indien de subsidie dient voor het dekken van een financieel tekort op de reguliere exploitatie;

    • d.

      indien de activiteiten niet bijdragen aan minimaal één van de doelen;

    • e.

      indien de activiteiten meer bijdragen aan doelen uit andere subsidieregelingen en dan aan de doelen uit deze subsidieregeling.

Artikel 15 Verplichtingen van de aanvrager

Aanvullend op het in artikel 12 en 13 ASV bepaalde.

 

  • 1.

    Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden2 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.

  • 2.

    Indien tijdig voldaan is aan lid 1 worden afspraken gemaakt over het alsnog (gedeeltelijk) realiseren van het gesubsidieerde initiatief waarbij het college als uitgangspunt hanteert dat het initiatief uiterlijk op 31 december van het opvolgende subsidiejaar uitgevoerd moet zijn.

  • 3.

    Indien aanvrager, verwijtbaar, niet tijdig heeft voldaan aan lid 1 wordt de subsidie vastgesteld als ware er geen bijzondere maatschappelijke omstandigheden.

Artikel 16 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen artikel 7 lid 1, artikel 10 lid 2, artikel 14 lid 1 onder a, artikel 14 lid 1 onder c, artikel 14 lid 1 onder g, en artikel 15 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 17 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na publicatie.

  • 2.

    Lid 1 onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2022.

  • 3.

    Aanvragen die vóór 1 januari 2022 zijn ingediend op basis van de Subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2022 worden volgens die regeling afgehandeld.

Artikel 18 Tenaamstelling

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023.

Ondertekening

Krimpenerwaard, 12 april 2022

Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,

De secretaris,

J. Hennip

De burgemeester,

P.L. Paans

TOELICHTING

Artikel 4 Maatschappelijke effecten

 

Beleidsrad

1

Veerkracht

Activiteiten richten zich op het ondersteunen van inwoners bij het :

  • -

    omgaan met stress, tegenslag, trends (prestatiedruk, eenzaamheid, corona-somberheid onder jongeren, armoede, geestesziekte)

  • -

    het invullen van de hulpvraag op eigen kracht en in het eigen netwerk,

  • -

    gebruikmaking van informele en sociale steun,

  • -

    het realiseren van een kansrijke start.

2

Leefstijl

Activiteiten richten zich op het ontwikkelen, stimuleren en behouden van een gezonde leefstijl:

  • -

    bewegen,

  • -

    gezond gewicht en eetpatroon,

  • -

    niet roken of drugs gebruiken,

  • -

    verantwoord middelengebruik,

  • -

    gebruik sociale media.

3

Mentale gezondheid3

Activiteiten richten zich er op dat meer mensen een goede mentale gezondheid hebben en zich gelukkig en minder eenzaam voelen door:

  • -

    terugdringen eenzaamheid,

  • -

    vroegsignalering en preventie bij psychische/psychiatrische problematiek,

  • -

    meer begrip voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zoals eenzaamheid, dementie en depressie.

Ingezet wordt op:

  • -

    kennisdeling en onderlinge ontmoeting.

4

Sociale leefomgeving

Activiteiten richten zich op sociale veiligheid en emotionele en sociale eenzaamheid:

  • -

    de onderlinge verbondenheid van onze inwoners versterken door in te zetten op gerichte maatschappelijke voorzieningen,

  • -

    versterking van informele netwerken tegen eenzaamheid, angst en depressie,

  • -

    preventieve aanpak opvoed- en opgroeiondersteuning,

  • -

    verminderen aantal overbelaste mantelzorgers.

5

Fysieke leefomgeving

Activiteiten leveren een bijdrage aan de prettige leefomgeving, het nieuwe wonen en aan het realiseren van multifunctionele sport- en cultuurvoorzieningen. Daarbij wordt ingespeeld op de trends zoals extramuralisering, langer zelfstandig thuis wonen en uitstroom uit opvang en zorginstelling. Doel:

  • -

    meer inwoners wonen zo lang en/of zelfstandig mogelijk in de eigen omgeving,

  • -

    inwoners wonen in een gezonde en cultuurrijke leefomgeving,

  • -

    meer voorzieningen zijn voor iedereen fysiek toegankelijk.

6

SES

Activiteiten richten zich er op dat iedereen naar vermogen aan de slag is/gaat. De activiteit is er op gericht dat:

  • -

    meer inwoners zich naar wens en vermogen kunnen ontplooien,

  • -

    meer inwoners hebben betaald werk of participeren naar vermogen,

  • -

    minder inwoners ervaren financiële belemmeringen om mee te doen in de samenleving

  • -

    meer inwoners beheersen basisvaardigheden en hebben kennis van de Nederlandse samenleving

  • -

    meer mensen maken gebruik van minimaregelingen waar zij recht op hebben.

7

Lichamelijke gezondheid:

De gemeente zet in op het faciliteren van een gezonde leefstijl door sport en bewegen laagdrempelig toegankelijk te maken voor alle inwoners. Activiteiten richten zich op het versterken van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner. Doel is:

  • -

    dat meer inwoners zo lang als mogelijk de dagelijkse activiteiten kunnen uitvoeren,

  • -

    dat meer inwoners gebruik maken van de basisgezondheidszorg en vaccinatiemogelijkheden,.

  • -

    dat meer inwoners de veerkracht hebben om zich aan te passen aan wat zich in het leven voordoet (benadering vanuit positieve gezondheid).

8

Zorggebruik

Zorggebruik richt zich op het gebruik van Jeugdhulp, Wmo, Participatiewet, Schuldhulpverlening en op de mate waarin inwoners ervaren dat de geboden zorg het gewenste effect heeft. Voornaamste doel binnen deze beleidsregel is dat meer inwoners gebruik maken van alternatieven voor professionele ondersteuning:

  • -

    vroegtijdige en gerichte informatie,

  • -

    vroegsignalering en preventie, gebruikmaking voorveld,

  • -

    informele netwerkversterking.

   

Artikel 5 subthema’s

Bij de afweging wordt in ieder geval gekeken naar:

  • a.

    is het beoogde resultaat realistisch en meetbaar;

  • b.

    is het initiatief laagdrempelig;

  • c.

    draagt het initiatief bij aan het versterken van de culturele sector;

  • d.

    draagt het project bij aan het verbeteren van de toegang tot de culturele sector (zoals dans, drama, beeldende kunst, muziek, literatuur, archeologie, geschiedenis, cultureel erfgoed, media);

  • e.

    draagt het initiatief bij aan een betere samenwerking tussen de culturele organisaties en met onderwijs en andere sectoren;

  • f.

    wat is de bijdrage van het initiatief aan het vinden van nieuwe doelgroepen;

  • g.

    draagt het initiatief bij aan het behoud, beheer en presentatie van cultureel erfgoed;

  • h.

    draagt het initiatief bij aan het behoud, beheer en presentatie van de collectie van musea in de gemeente en aan het verzorgen van thema exposities.

Artikel 10 lid 2 en 3: Beoordelingskader

 

Variabele

Beoordeling

toe te kennen score per variabele.

Vul per variabele 1 cijfer in.

Minimaal 67 punten

35%

De activiteit is gericht op het realiseren van:

  • -

    een opgelegde wettelijke verplichting en/of

  • -

    1 of meerdere beleidsdoelstelling(en) zoals verwoord in artikel 4.

Het gaat om het realiseren van een noodzakelijke doelstelling.

De activiteit is noodzakelijk

10

x3,5

35

Het gaat om het realiseren van een gewenste maar niet noodzakelijke activiteit.

De activiteit is gewenst

5

x3,5

17,5

De activiteit is noch gewenst, noch noodzakelijk.

Geen van beiden

0

15%

Concreet resultaat / maatschappelijk effect

De activiteit geeft invulling aan 1 of meerdere in artikel 3 vermelde maatschappelijke effecten en draagt bij aan het versterken van, en/of het verder toegankelijk maken van de toegang tot de culturele sector.

volledig

10

x1,5

15

op onderdelen

7

x1,5

10,5

marginaal

3

x1,5

4,5

niet

0

15%

Subthema’s

Activiteit voldoet aan 1 of meerdere in artikel 4 opgenomen subthema’s

volledig

10

x1,5

15

grotendeels

7

x1,5

10,5

marginaal

3

x1,5

4,5

niet

0

15%

De kostprijs

De activiteit gaat uit van een redelijke kostprijs in verhouding tot de uit te voeren activiteiten

volledig

10

x1,5

15

op de meeste onderdelen

7

x1,5

10,5

op enkele onderdelen

3

x1,5

4,5

niet

0

10%

Samenwerking

Bij het realiseren van het initiatief wordt door meerdere partners samengewerkt

volledig

10

x1

10

op onderdelen

7

x1

7

marginaal

3

x1

3

niet

0

x1

0

10%

Voor en door

De doelgroep is bij de organisatie of uitvoering betrokken (ook een maximum aantal punten indien de doelgroep niet in staat is om meer dan passief betrokken te worden).

volledig

10

x1

10

op onderdelen

7

x1

7

marginaal

3

x1

3

niet

0

x1

0

 

Artikel 10 lid 4 Berekening bij overschrijden plafond

Voorbeeldberekening bij overschrijden plafond

Beschikbaar

€ 1.000

Aangevraagd door

Berekening

A € 200

200/1.100*1.000 = 182

B € 500

500/11.00*1.000 = 454

C € 400

400/1.100*1.000 = 364

Totaal aangevraagd € 1.100

Te verlenen € 1.000

 

Artikel 11 lid 3 Subsidiabele kosten

Dit bedrag is opgebouwd uit de hoeveelheid vieringen die georganiseerd worden. Hierdoor wordt de verdeling van de middelen over de verschillende kernen evenwichtiger en eerlijker verdeeld.

 

Artikel 16 hardheidsclausule

De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.


1

Zie paragraaf 6 van bijlage 1 IBK

2

Zoals corona

3

gezondheid wordt benaderd vanuit de ‘positieve gezondheidsgedachte’, zie begripsbepaling