Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Cultuur gemeente Krimpenerwaard 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-04-2022 | nieuwe regeling | 12-04-2022 |
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2019. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
positieve gezondheid: dit is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies. Die bredere benadering draagt bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen of ziekte zelf. Hierbij wordt niet de ziekte, maar een betekenisvol leven van mensen centraal gesteld;
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
Deze subsidieregeling is gericht op het ondersteunen en stimuleren van activiteiten waarvan het beoogde resultaat aantoonbaar en meetbaar (en/of):
Deze subsidieregeling is onderverdeeld in 3 subthema’s:
Subthema 1 Activiteiten die cultuurparticipatie en cultuureducatie bevorderen
Dit zijn subsidies waarbij de nadruk ligt op cultuurdeelname en cultuureducatie. Deze subsidies hebben als doel de cultuurdeelname en -educatie van de leden/cursisten te vergroten en te zorgen voor meer maatschappelijke betrokkenheid bij hen. De nadruk ligt op jeugdleden (artikel 6 lid 1 onder a en c). De overige punten zijn ook op volwassen leden/cursisten gericht.
Subthema 2 Historische verenigingen, culturele evenementen, activiteiten en programmering
Dit zijn subsidies die zich richten op de culturele en historische achtergronden van de Krimpenerwaard en/of de verschillende kernen. De gesubsidieerde activiteiten geven een beeld van de Krimpenerwaard in zijn geheel en/of de verschillende kernen en versterken de identiteit hiervan.
Subthema 3 Nationale en lokale feestdagen en -activiteiten
Dit zijn subsidies die zich richten op de culturele en historische achtergronden van de Krimpenerwaard en de verschillende kernen. De gesubsidieerde activiteiten geven een beeld van de Krimpenerwaard en/of de kernen en versterken de identiteit hiervan. Het gaat hierbij om activiteiten:
Artikel 6 Doel van de subsidie
De gesubsidieerde activiteiten zijn gericht op het realiseren van één of meerdere van de volgende doelen:
Artikel 8 Specifieke toekenningscriteria
Specifiek gericht op het bevorderen van cultuurparticipatie en cultuureducatie:
de inzet, die door de vereniging of organisatie wordt gedaan om de leden/cursisten vaardig te maken in het optreden in de discipline (muziek, theater, e.d.),waarin lid/cursist actief is. Het gaat hierbij om het oefenen voor een voorstelling, optreden of een concert en niet om het aanleren van de discipline, zoals het leren bespelen van een instrument.
inzet op cultuureducatie (op scholen en in naschools aanbod, bijvoorbeeld via een BSO). (Verenigingen, organisaties en scholen kunnen hiervoor ook gebruik maken van de subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Zie: http://www.cultuureducatiekrimpenerwaard.nl/coaching-en-training);
Bij de beoordeling worden alle aangevraagde evenementen naast elkaar gelegd en worden deze beoordeeld op het te bereiken doel. Daarbij wordt tevens gekeken of rekening gehouden wordt met een evenwichtige verdeling in tijd en plaats van de evenementen en of iedereen hieraan in principe mee zou kunnen doen.
Artikel 9 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
De maximale hoogte van de individuele subsidie is gekoppeld aan de hoogte van de door de raad vast te stellen begroting en subsidieplafond. Dat betekent dat verlaging van het subsidieplafond kan leiden tot verlaging van de individueel te verlenen subsidie. De bijdrage voor de jeugdleden en de inzet op cultuureducatie wordt hierbij niet meegenomen.
Het recht op subsidie wordt als volgt vastgesteld:
De aanvraag wordt getoetst aan de doelstellingen zoals opgenomen in het IBK1 en de MAG;
Indien meerdere aanvragen voldoen aan de subsidievereisten waardoor de som van de aangevraagde subsidie het in artikel 7 vermelde subsidieplafond te boven gaat, wordt de subsidie naar rato over de betreffende aanvragers verdeeld tot het moment dat het plafond bereikt wordt volgens de in de Toelichting opgenomen berekening. De bijdrage voor de jeugdleden en de inzet op cultuureducatie wordt hierbij niet meegenomen.
Artikel 11 Subsidiabele kosten
Alleen die kosten komen voor subsidie in aanmerking die rechtstreeks verband houden met de te subsidiëren activiteiten.
Naast de in artikel 10 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
indien de aanvrager zich onvoldoende inspant om vermeld te staan in de sociale kaart Krimpenerwaard (https://www.socialekaartkrimpenerwaard.nl);
Artikel 15 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het in artikel 12 en 13 ASV bepaalde.
Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden2 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 7 lid 1, artikel 10 lid 2, artikel 14 lid 1 onder a, artikel 14 lid 1 onder c, artikel 14 lid 1 onder g, en artikel 15 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Ondertekening
Krimpenerwaard, 12 april 2022
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
P.L. Paans
Artikel 4 Maatschappelijke effecten
Activiteiten richten zich op het ondersteunen van inwoners bij het :
| ||
Activiteiten richten zich op het ontwikkelen, stimuleren en behouden van een gezonde leefstijl:
| ||
Mentale gezondheid3 | Activiteiten richten zich er op dat meer mensen een goede mentale gezondheid hebben en zich gelukkig en minder eenzaam voelen door:
| |
Activiteiten richten zich op sociale veiligheid en emotionele en sociale eenzaamheid:
| ||
Activiteiten leveren een bijdrage aan de prettige leefomgeving, het nieuwe wonen en aan het realiseren van multifunctionele sport- en cultuurvoorzieningen. Daarbij wordt ingespeeld op de trends zoals extramuralisering, langer zelfstandig thuis wonen en uitstroom uit opvang en zorginstelling. Doel:
| ||
Activiteiten richten zich er op dat iedereen naar vermogen aan de slag is/gaat. De activiteit is er op gericht dat:
| ||
De gemeente zet in op het faciliteren van een gezonde leefstijl door sport en bewegen laagdrempelig toegankelijk te maken voor alle inwoners. Activiteiten richten zich op het versterken van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner. Doel is:
| ||
Zorggebruik richt zich op het gebruik van Jeugdhulp, Wmo, Participatiewet, Schuldhulpverlening en op de mate waarin inwoners ervaren dat de geboden zorg het gewenste effect heeft. Voornaamste doel binnen deze beleidsregel is dat meer inwoners gebruik maken van alternatieven voor professionele ondersteuning:
|
Bij de afweging wordt in ieder geval gekeken naar:
Artikel 10 lid 2 en 3: Beoordelingskader
Artikel 10 lid 4 Berekening bij overschrijden plafond
Artikel 11 lid 3 Subsidiabele kosten
Dit bedrag is opgebouwd uit de hoeveelheid vieringen die georganiseerd worden. Hierdoor wordt de verdeling van de middelen over de verschillende kernen evenwichtiger en eerlijker verdeeld.
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.