Organisatie | Purmerend |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels eenmalige energietoeslag Purmerend 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels eenmalige energietoeslag Purmerend 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregels vervallen op 1 juli 2023.
artikel 35 van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2022 | 15-03-2022 | artikel 2, 3, 5 | 27-09-2022 | 1575264 | |
16-04-2022 | 15-03-2022 | 11-10-2022 | nieuwe regeling | 05-04-2022 |
Artikel 3: Doelgroep voor gratis energiebesparende middelen
De gemeente Purmerend neemt maatregelen om energiearmoede tegen te gaan.
Purmerend,
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
De secretaris,
H.J.C. Welage
de burgemeester,
D. Bijl
De gemeente heeft de bevoegdheid om in 2022 een energietoeslag toe te kennen aan huishoudens met een laag inkomen; het betreft dus geen verplichting.
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet.
De gemeente heeft dan ook beleidsvrijheid ten aanzien van de vormgeving.
Door het kabinet wordt veel belang gehecht aan een landelijk uniforme uitvoering van de energietoeslag.
Eén van de richtlijnen is om geen vermogenstoets toe te passen. Door de gemeente Purmerend wordt deze richtlijn overgenomen.
Het college is gehouden van eigen beleidsregels af te wijken als toepassing ervan in een individueel geval wegens bijzondere omstandigheden onevenredig is in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. Dit is geregeld in artikel 4:84 Awb. Omdat dit al volgt uit de Awb is het niet nodig om in de beleidsregels zelf een hardheidsclausule op te nemen.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven.
Volgens de wet en richtlijn voldoen ook inwoners aan de voorwaarden die:
Dus ook kamerhuurders komen voor de regeling in aanmerking.
Kamerhuurders die geen commerciële huur betalen worden in de praktijk al aangemerkt als kostendeler. Zij komen niet in aanmerking voor een energietoeslag.
Huishoudens met een inkomen tot 120% komen in aanmerking voor de eenmalige energietoeslag. Ook als er sprake is van vermogen.
Een groep huishoudens zonder vermogen maar met een inkomen net boven de 120% zouden dan niet in aanmerking komen voor de energietoeslag.
Door voor deze groep de beleidsregels bijzondere bijstand, kinderregeling en maatschappelijke participatie Purmerend 2022 van toepassing te verklaren, komen zij hiervoor toch (gedeeltelijk) in aanmerking. Als er sprake is van draagkracht in inkomen, dan wordt dit in mindering gebracht op de berekende energietoeslag.
In lid vier wordt aangegeven welke (groepen) inwoners niet voor de energietoeslag in aanmerking komen:
Voor 18-, 19- en 20-jarigen geldt dat zij voor de energiekosten een beroep kunnen doen op de ouders. Deze hebben een wettelijke onderhoudsplicht (artikel 12 Participatiewet). Wanneer de ouders hier niet aan kunnen voldoen, kan een jongere voor de sterk gestegen energiekosten individuele bijzondere bijstand aanvragen. Op deze wijze komt de financiële ondersteuning vanuit de bijzondere bijstand uitsluitend terecht bij de jongeren die het daadwerkelijk nodig hebben. Bij jongeren die een bijstandsuitkering ontvangen aangevuld met bijzondere bijstand omdat de ouders niet kunnen voldoen aan de onderhoudsplicht, kan de gemeente besluiten die aanvulling vanwege de gestegen energiekosten tijdelijk te verhogen.
jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wetstudiefinanciering 2000
Studenten jonger dan 27 jaar die aanspraak kunnen maken op studiefinanciering (WSF 2000) zijn op grond van artikel 13 van de Participatiewet al uitgesloten van het recht op algemene bijstand. De woonsituatie van studenten is zeer divers, ook voor wat betreft de energiekosten. Vanwege deze diversiteit is voor deze doelgroep de individuele bijzondere bijstand een geschikter instrument dan de categoriale bijzondere bijstand. Op deze wijze komt de financiële ondersteuning vanuit de bijzondere bijstand uitsluitend terecht bij de studentenhuishoudens die het daadwerkelijk nodig hebben.
is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres.
Inwoners met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben. Dit geldt ook voor inwoners die verblijven in het AOP en hiervoor een eigen bijdrage betalen. Huishoudens die verblijven in een woning van het AOP waarvoor zij zelf de huur en vaste lasten betalen komen wel in aanmerking voor een toeslag.
Onder inwonende kostendeler wordt verstaan de inwoner die de kosten deelt met de hoofdhuurder/eigenaar. Vaak zal het gaan om inwonende meerderjarige kinderen of samenwonende broers/zussen.
In deze situaties komt de hoofdhuurder/eigenaar, als hij/zij voldoet aan de voorwaarden, wel in aanmerking voor de energietoeslag.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ.
Personen die in 2021 en 2022 bijzondere bijstand hebben ontvangen en/of in aanmerking kwamen voor een tegemoetkoming op grond van de minimaregeling en waarvan zeker is dat zij nog steeds voldoen aan de voorwaarden, komen voor ambtshalve toekenning in aanmerking.
Dit bedrag is in maart 2022 uitgekeerd.
Als er geen ambtshalve toekenning heeft plaatsgevonden, kan er een aanvraag worden ingediend.
Een aanvraag kan worden ingediend tot en met 31 december 2022.
Heeft men in een andere gemeente al een energietoeslag ontvangen, dan heeft men er in Purmerend geen recht meer op.