Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Beleidsregels eenmalige energietoeslag Purmerend 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels eenmalige energietoeslag Purmerend 2022
CiteertitelBeleidsregels eenmalige energietoeslag Purmerend 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze beleidsregels vervallen op 1 januari 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 35 van de Participatiewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-04-202215-03-2022nieuwe regeling

05-04-2022

gmb-2022-172715

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels eenmalige energietoeslag Purmerend 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend,

 

gelet op:

  • titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • artikel 35 van de Participatiewet;

overwegende dat:

  • het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;

  • het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand, kindregeling en maatschappelijke participatie Purmerend 2022;

Besluit vast te stellen de:

 

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag Purmerend 2022

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend;

  • b.

    draagkracht: dat deel van het inkomen (exclusief vakantietoeslag) dat meer bedraagt dan 120% van de toepasselijke norm in de referteperiode, vermenigvuldigd maal 12 (jaardraagkracht);

  • c.

    inkomen: totaal van het inkomen waarover een inwoner (en partner) redelijkerwijs kan beschikken als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de wet;

  • d.

    peildatum: is de eerste van de maand waarin de aanvraag is ingediend;

  • e.

    referteperiode: de volledige maand vanaf peildatum;

  • f.

    120% van de toepasselijke norm: aangesloten wordt bij artikel 1 lid 1 onderdeel d van de beleidsregels bijzondere bijstand, kindregeling en maatschappelijke participatie Purmerend 2022;

  • g.

    wet: Participatiewet.

Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2022 van € 800,- is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 3.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120 % van de toepasselijke bijstandsnorm.

    • a.

      Bedraagt het inkomen meer dan 120% dan zijn de beleidsregels bijzondere bijstand, kinderregeling en maatschappelijke participatie Purmerend 2022 van toepassing. Is er sprake van draagkracht, dan wordt dit in mindering gebracht op de eenmalige energietoeslag van € 800,-.

  • 4.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

    • b.

      jonger is dan 21 jaar;

    • c.

      jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000; of

    • d.

      is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres, dan wel verblijft in het Algemeen Opvangcentrum Purmerend (AOP) en hiervoor een eigen bijdrage betaalt; of

    • e.

      een inwonende kostendeler is.

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

  • 1.

    Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en:

    • a.

      algemene bijstand (Participatiewet) ontvangen; of

    • b.

      een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ; of

    • c.

      in 2021 en of 2022 een bijdrage / tegemoetkoming voor bijzondere bijstand en/of een minimaregeling MeerDoen) hebben ontvangen en waarvan zeker is dat zij nog steeds voldoen aan de voorwaarden;

    ontvangen de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve.

  • 2.

    De ambtshalve toekenning heeft geen betrekking op huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.

Artikel 4: Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen vanaf 18 april 2022 een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt schriftelijk ingediend.

  • 3.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 31 december 2022.

  • 4.

    De eenmalige energietoeslag wordt maar één keer verstrekt. Is deze al toegekend in een andere gemeente, bestaat er geen recht op deze toeslag en wordt de aanvraag afgewezen.

Artikel 5. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na publicatie in het gemeenteblad en werkt terug tot en met 15 maart 2022.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 1 januari 2023.

Artikel 6. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels eenmalige energietoeslag Purmerend 2022.

Purmerend,

Burgemeester en wethouders van Purmerend,

De secretaris,

H.J.C. Welage

de burgemeester,

D. Bijl

Toelichting  

De gemeente heeft de bevoegdheid om in 2022 een energietoeslag toe te kennen aan huishoudens met een laag inkomen; het betreft dus geen verplichting.

De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet.

De gemeente heeft dan ook beleidsvrijheid ten aanzien van de vormgeving.

Door het kabinet wordt veel belang gehecht aan een landelijk uniforme uitvoering van de energietoeslag.

Eén van de richtlijnen is om geen vermogenstoets toe te passen. Door de gemeente Purmerend wordt deze richtlijn overgenomen.

 

Hardheidsclausule:

Het college is gehouden van eigen beleidsregels af te wijken als toepassing ervan in een individueel geval wegens bijzondere omstandigheden onevenredig is in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. Dit is geregeld in artikel 4:84 Awb. Omdat dit al volgt uit de Awb is het niet nodig om in de beleidsregels zelf een hardheidsclausule op te nemen.

 

Artikel 2:

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven.

Volgens de wet en richtlijn voldoen ook inwoners aan de voorwaarden die:

  • Geen hoofdbewoner zijn (dus niet de hoofdhuurder of woningeigenaar zijn);

  • Niet het energiecontract op hun naam hebben staan

  • Geen hoge(re) energiekosten hebben.

Dus ook kamerhuurders komen voor de regeling in aanmerking.

Kamerhuurders die geen commerciële huur betalen worden in de praktijk al aangemerkt als kostendeler. Zij komen niet in aanmerking voor een energietoeslag.

 

Artikel 2 lid 3 onderdeel a

Huishoudens met een inkomen tot 120% komen in aanmerking voor de eenmalige energietoeslag. Ook als er sprake is van vermogen.

Een groep huishoudens zonder vermogen maar met een inkomen net boven de 120% zouden dan niet in aanmerking komen voor de energietoeslag.

Door voor deze groep de beleidsregels bijzondere bijstand, kinderregeling en maatschappelijke participatie Purmerend 2022 van toepassing te verklaren, komen zij hiervoor toch (gedeeltelijk) in aanmerking. Als er sprake is van draagkracht in inkomen, dan wordt dit in mindering gebracht op de berekende energietoeslag.

 

In lid vier wordt aangegeven welke (groepen) inwoners niet voor de energietoeslag in aanmerking komen:

  • a.

    in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet.

    Bewoners van zorg-, revalidatie- en verpleeginstellingen en van instellingen voor beschermd of begeleid wonen kunnen worden uitgesloten van de energietoeslag, omdat de instelling voorziet in de energiekosten.

  • b.

    jonger is dan 21 jaar.

    Voor 18-, 19- en 20-jarigen geldt dat zij voor de energiekosten een beroep kunnen doen op de ouders. Deze hebben een wettelijke onderhoudsplicht (artikel 12 Participatiewet). Wanneer de ouders hier niet aan kunnen voldoen, kan een jongere voor de sterk gestegen energiekosten individuele bijzondere bijstand aanvragen. Op deze wijze komt de financiële ondersteuning vanuit de bijzondere bijstand uitsluitend terecht bij de jongeren die het daadwerkelijk nodig hebben. Bij jongeren die een bijstandsuitkering ontvangen aangevuld met bijzondere bijstand omdat de ouders niet kunnen voldoen aan de onderhoudsplicht, kan de gemeente besluiten die aanvulling vanwege de gestegen energiekosten tijdelijk te verhogen.

  • c.

    jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wetstudiefinanciering 2000

    Studenten jonger dan 27 jaar die aanspraak kunnen maken op studiefinanciering (WSF 2000) zijn op grond van artikel 13 van de Participatiewet al uitgesloten van het recht op algemene bijstand. De woonsituatie van studenten is zeer divers, ook voor wat betreft de energiekosten. Vanwege deze diversiteit is voor deze doelgroep de individuele bijzondere bijstand een geschikter instrument dan de categoriale bijzondere bijstand. Op deze wijze komt de financiële ondersteuning vanuit de bijzondere bijstand uitsluitend terecht bij de studentenhuishoudens die het daadwerkelijk nodig hebben.

  • d.

    is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres.

    Inwoners met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben. Dit geldt ook voor inwoners die verblijven in het AOP en hiervoor een eigen bijdrage betalen. Huishoudens die verblijven in een woning van het AOP waarvoor zij zelf de huur en vaste lasten betalen komen wel in aanmerking voor een toeslag.

  • e.

    een inwonende kostendeler is.

    Onder inwonende kostendeler wordt verstaan de inwoner die de kosten deelt met de hoofdhuurder/eigenaar. Vaak zal het gaan om inwonende meerderjarige kinderen of samenwonende broers/zussen.

    In deze situaties komt de hoofdhuurder/eigenaar, als hij/zij voldoet aan de voorwaarden, wel in aanmerking voor de energietoeslag.

Artikel 3:

Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ.

Personen die in 2021 en 2022 bijzondere bijstand hebben ontvangen en/of in aanmerking kwamen voor een tegemoetkoming op grond van de minimaregeling en waarvan zeker is dat zij nog steeds voldoen aan de voorwaarden, komen voor ambtshalve toekenning in aanmerking.

Dit bedrag is in maart 2022 uitgekeerd.

 

Artikel 4:

Als er geen ambtshalve toekenning heeft plaatsgevonden, kan er een aanvraag worden ingediend.

Een aanvraag kan worden ingediend tot en met 31 december 2022.

Heeft men in een andere gemeente al een energietoeslag ontvangen, dan heeft men er in Purmerend geen recht meer op.

 

Artikel 5 en 6:

Spreekt voor zich.