Organisatie | Tholen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnota Evenementen Gemeente Tholen 2009 |
Citeertitel | Beleidsnota Evenementen Gemeente Tholen 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2009 | nieuwe regeling | 14-07-2009 Gemeenteblad 10-2009 |
Evenementen zijn goede promotie voor de gemeente Tholen en dragen bij aan de leefbaarheid van kernen. Evenementen kunnen echter ook zorgen voor overlast. De laatste jaren is er sprake van een toename van het aantal evenementen binnen de gemeente Tholen.
Deze nota is een leidraad voor een goed evenementenklimaat binnen de gemeente Tholen. Hiervoor is een aantal uitgangspunten opgesteld:
Aan de hand van deze uitgangspunten voor evenementen is een aantal beleidskeuzes gemaakt:
Hoofdstuk 1. Aanleiding, doelstelling en probleemstelling
1.1 Aanleiding: toename evenementen binnen de gemeente Tholen
In de gemeente Tholen worden allerlei activiteiten georganiseerd die onder de noemer evenement geschaard kunnen worden. Tijdens deze evenementen kan overlast ontstaan voor derden, of kan de veiligheid worden aangetast door bijvoorbeeld het veranderen van een verkeersituatie. Om ervoor te zorgen dat deze en andere belangen niet worden geschaad, is in het kader van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning nodig.
De laatste jaren worden steeds meer en steeds grotere evenementen georganiseerd. Tegelijkertijd streeft de gemeente Tholen ernaar om de administratieve lasten voor de inwoners waar mogelijk te verminderen. Daarom wordt bezien of er voor bepaalde kleinere evenementen een administratieve lastenverlichting kan worden bewerkstelligd.
Het doel van het evenementenbeleid is het ontwikkelen van een methode om de juiste regels voor het juiste evenement te kunnen bepalen.
Daarnaast moet een heldere werkwijze worden geschetst met daarin procedures, voorschriften en bepalingen over controle en handhaving. Uitgangspunten hierbij zijn:
Hoofdstuk 2 Situatie op Tholen
Eind 2008 zijn de regels uit de APV aangepast door de gemeenteraad. De regels omtrent evenementen zijn opgenomen in artikel 2:24 en 2:25 van de APV.
Hoofdstuk 3 Uitwerking kaders uit artikelen 2:24 en 2:25 APV
De kaders die de gemeenteraad heeft gesteld moeten worden uitgewerkt tot een concreet, duidelijk beleid aan de hand waarvan beslissingen kunnen worden genomen.
3.1 Begripsbepalingen (Wat is een evenement?)
Artikel 2.24 - Begripsbepaling
De wijze waarop dit artikel is geformuleerd maakt dat alle voor het publiek toegankelijke activiteiten ter vermaak onder de noemer evenement vallen. Met uitzondering van de 6 bovengenoemde activiteiten. Echter, wanneer na het invullen van de beslisboom (bijlage 1) blijkt dat het evenement meldingsplichtig is, hoeven de organisatoren GEEN vergunning aan te vragen. Organisatoren van kleine evenementen als bedoeld in artikel 2:25, lid 2, hoeven enkel melding te doen van het evenement. Wel dienen zij zich te houden aan de algemene voorschriften die gesteld worden voor het houden van een evenement. Deze kunnen bij de gemeente worden opgevraagd en worden verstrekt bij het meldingsformulier.
Het eerste lid is een algemene vergunningplicht. Deze vergunning moet door de organisator worden aangevraagd. Bij het beoordelen van een aanvraag wordt gekeken of de vergunning al dan niet geweigerd moet worden aan de hand van de in artikel 1:8 APV genoemde criteria:
In het tweede lid van artikel 2:25 APV is bepaald dat voor kleinere evenementen de vergunningplicht niet geldt, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Deze worden genoemd in onderdelen a t/m g. Voor deze categorie geldt in dat geval een meldingsplicht.
Het aantal bezoekers is een criterium waarmee met enige terughoudendheid moet worden omgesprongen. In gevallen waarin dat nodig is, moet van de beleidsregel kunnen worden afgeweken en kunnen worden volstaan bij een meldingsplicht. De vraag is bij welk aantal bezoekers de veiligheid, de gezondheid, het milieu en de openbare orde worden aangetast. Bij het ene evenement is dat bij 50 mensen, maar bij het andere evenement bij 75. Deze beoordeling wordt door de burgemeester gemaakt.
Hier zijn geen kengetallen voor. Er is een inschatting gemaakt bij welk aantal bezoekers één van de vier belangen in het gedrang komt. In dit geval is dit veiligheid. Vanuit brandveiligheidsoogpunt moest in het verleden een gebruiksvergunning worden aangevraagd wanneer men meer dan 49 personen op een locatie herbergde. Deze vergunning is tegenwoordig vervangen door een meldingsplicht. De maatregelen die men moet treffen zijn echter nog steeds vereist. Dit geeft aan dat er bij meer dan 49 bezoekers extra maatregelen getroffen moeten worden om de veiligheid te garanderen. Het moeten treffen van extra veiligheidsmaatregelen is een indicatie van een grens tussen een klein en een groter evenement. Het is echter mogelijk dat door andere omstandigheden een evenement met meer dan 49 bezoekers geen gevaar voor de veiligheid zal oproepen en andersom.
Een voorbeeld is een evenement dat niet op 1 plaats wordt gehouden. Daar is minder brandgevaar of gevaar dat er iets op 1 locatie gebeurt omdat er veel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn.
Bij evenementen met meer dan 49 personen wordt door de burgemeester per geval besloten of een vergunning benodigd is of niet.
Om 23:00 wordt de nachtrust geacht te beginnen. Bij evenementen die tot later dan 23:00 duren is een vergunning benodigd.
Om 21:00 wordt de avondrust geacht te beginnen. Om dezelfde reden is collecteren en venten na 21 verboden. Indien een evenement tot 21:00 muziek of versterkt geluid ten gehore brengt, maar erna niet meer en de maximale geluidsbelasting op de dichtstbijzijnde gevel is maximaal 65 dB(A), dan kan worden volstaan met een melding.
Evenementen op de rijbaan kunnen zorgen voor gevaarzetting. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Op het moment dat de verkeerssituatie hetzelfde blijft als normaal, is er geen sprake van extra gevaarzetting door het evenement. Op het moment dat er verkeersmaatregelen getroffen moeten worden die de verkeerssituatie veranderen, zoals het afsluiten van doorgaande wegen of 1-•et plaatsen van gevaarlijke voorwerpen op de weg, moeten deze maatregelen worden getoetst en door het college worden doorgevoerd. Op het trottoir moet minimaal 1,50 meter doorloopruimte voor voetgangers beschikbaar zijn.
Het plaatsen van grote voorwerpen is vaak in strijd met welstand en zorgt voor overlast. Bij voorwerpen van minder dan 10 m2 wordt dit geacht niet het geval te zijn. Wanneer enkel voorwerpen van minder dan 10 m2 worden neergezet, waarbij geen gevaarzetting voor het verkeer in het leven wordt geroepen kan worden volstaan met een melding.
Zowel de gemeente als derden moeten iemand kunnen aanspreken die verantwoordelijk is voor het evenement. Dit kan zowel een natuurlijk als een rechtspersoon zijn.
De gemeente heeft er belang bij om tijdig op de hoogte te zijn van een initiatief dat zich afspeelt in de buitenlucht. Dit initiatief moet beoordeeld kunnen worden. Meldingsplichtige evenementen dienen tenminste 5 werkdagen voordat het evenement wordt gehouden aan de burgemeester te worden gemeld.
Het derde lid biedt de burgemeester de mogelijkheid om evenementen te verbieden. Er kan aanleiding zijn om het organiseren van een klein evenement te verbieden. Dit is alleen mogelijk, als de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. De criteria van de Dienstenrichtlijn zijn namelijk van toepassing op een melding, omdat de Dienstenrichtlijn een melding beschouwt als een vergunning
3.3 Algemene uitgangspunten vergunningsplichtige evenementen
Er gelden algemene uitgangspunten voor evenementen, zoals:
Een verbod voor het organiseren van een groot evenement, als in een andere kern ook een groot evenement plaatsvindt. De beschikbare hulpdiensten zijn van dien omvang dat de openbare orde en (brand)veiligheid niet op meerdere locaties tegelijk kan worden gegarandeerd naast de reguliere ordehandhaving. Daarom is besloten slechts 1 groot evenement tegelijk toe te staan.
3.4 Aanmelden voor evenementenkalender
In verband met de inzet van politie en de planning van evenementen, worden jaarlijks in oktober de gegevens verzameld voor het daarop volgende jaar. Evenementen die dan aangemeld zijn worden op de kalender geplaatst en ingepland. In september wordt geëvalueerd of dit proces goed is verlopen. Een evenement dient zo vroeg mogelijk op de evenementenkalender geplaatst te worden, zodat de gemeente de mogelijke gevolgen in kaart kan brengen. Vooral voor de wat grotere evenementen is dit van belang. De jaarlijks terugkerende evenementen hebben voorrang op basis van de zogenaamde anciënniteit. Dat betekent dat zij voor die periode "verworven rechten" hebben.
3.5 Het aanvragen van een evenementenvergunning.
Er gelden regels voor de termijn waarbinnen aanvragen voor een evenement moeten zijn ingediend. De regel in de gemeente Tholen is 8 weken voordat het evenement plaatsvindt. Voor een evenementenvergunning dienen leges te worden betaald. Bij jaarlijks terugkerende evenementen waarbij de situatie ongewijzigd is gebleven, kan worden volstaan met het invullen van het voorblad.
3.6 Algemene en bijzondere regels bij evenementen
Bij het houden van evenementen, zowel bij de kleinere vergunningvrije evenementen als de vergunningsplichtige evenementen gelden altijd een aantal algemene regels.
Algemene regels bij evenementen
Bij het gebruik van een geluidsinstallatie dient deze zodanig te worden afgesteld dat omwonenden daarvan geen hinder ondervinden. De geluidsbelasting op de gevel van het dichtstbijzijnde geluidgevoelige object mag bij kleine, meldingsplichtige evenementen maximaal 65dba zijn. Bij vergunningsplichtige evenementen mag deze belasting maximaal 75 dB(A) zijn, tenzij in de vergunning toestemming wordt gegeven voor een hoger volume;
Daarnaast kan de burgemeester in de vergunning nadere regels stellen met betrekking tot een aantal zaken:
3.6 Controle, toezicht en handhaving
Bij het toezicht en de handhaving op evenementen met verstrekt geluid. wordt uitgegaan van en gewerkt met het bronvolume. De afdeling vergunningverlening en handhaving geeft in de vergunning een maximaal bronvolume. Dit bronvolume kan tijdens het inregelen van de apparatuur nog worden aangepast indien blijkt dat het volume tot te grote hinder voor de omgeving zal leiden. De versterker wordt indien nodig na het inregelen verzegeld door de toezichthouder.