Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
Gelet op artikel 160, eerste lid, onderdeel c Gemeentewet en artikel 6 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
0verwegende dat:
- -
Agressie en geweld een verhoogd risico vormen voor medewerkers van de gemeente Roosendaal waaronder toezichthouders, handhavers en buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s) bij het toezicht, controle en handhaving op wet- en regelgeving;
- -
Een bodycam voor deze medewerkers als persoonlijk beschermingsmiddel zou kunnen dienen;
- -
Het gebruik van de bodycam concrete vraagstukken meebrengt rondom privacy van zowel de medewerkers als van de betrokkenen die op de opnamen voorkomen en eventuele derden;
- -
Het wenselijk is om kaders vast te stellen voor het gebruik van de bodycam, opslag van beeld- en geluidsopnamen, het bekijken en verstrekken van digitale opnamen.
BESLUITEN
Vast te stellen de Regeling gebruik bodycams gemeente Roosendaal
Artikel 1 Definities
- a.
Boa: Buitengewoon Opsporingsambtenaar.
- b.
Bodycam: Een draagbare camera die zichtbaar wordt gedragen, in het algemeen op de kleding, die beeld en geluid kan vastleggen.
- c.
College: College van Burgemeester en Wethouders.
- d.
Beheerder Backoffice: Degene die door het directieteam is aangewezen tot het op basis van een instructie beheren van de data in de backoffice software van de bodycams.
- e.
Medewerker: Een bezoldigd of onbezoldigd ambtenaar van de gemeente Roosendaal.
- f.
Betrokkene: De natuurlijk persoon wiens persoonsgegevens worden verwerkt.
- g.
Persoonsgegevens: Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.
PROTOCOLLEN VOOR OPNAME, OPSLAG EN BEKIJKEN VAN BEELDEN
Artikel 2 Gebruik bodycam
- 1.
De medewerker draagt de bodycam duidelijk en zichtbaar. Het dragen van de bodycam vindt plaats op vrijwillige basis.
- 2.
De bodycam maakt constant opnamen die telkens na 30 seconden worden overschreven (pre-recording).
- 3.
Op het moment dat de medewerker dit voor zijn veiligheid, nodig acht, wordt de opnameknop ingedrukt. Op dat moment start de opname inclusief de voorgaande 30 seconden.
- 4.
Bij opname wordt door de medewerker vooraf gemeld (met een luide stem) dat er opnamen gemaakt gaan worden. Het melden vooraf is niet nodig als de omstandigheden dat niet toelaten.
- 5.
De medewerker informeert collega’s als er opnamen zijn gemaakt, waarbij zij (mogelijk) herkenbaar in voorkomen.
- 6.
De bodycam wordt direct uitgezet, nadat de dreigende situatie voorbij is of geen sprake meer is van escalatie.
- 7.
De bodycam zal niet gebruikt worden als een personeelsvolgsysteem.
OPNAMELOCATIES
Artikel 3 Locaties
- 1.
De bodycam kan worden ingezet op alle werkterreinen van de medewerkers, deze terreinen bestaan uit:
- a.
- b.
Voor publiek toegankelijke ruimten;
- c.
Privéterrein en –eigendommen (zoals woningen).
OPSLAG VAN BEELDMATERIAAL OP DE BODYCAM.
Artikel 4 Opslag op de bodycam
- 1.
De opslag van beeldmateriaal wordt alleen toegestaan op de bodycam als:
- a.
De opgeslagen data op professionele wijze is versleuteld door middel van encryptie.
- b.
De data op de bodycam verwijderd wordt na overdracht naar de Backoffice.
Artikel 5 Opslag op externe server (Backoffice)
- 1.
De opslag van data van de bodycam wordt alleen toegestaan op een externe server als:
- a.
Met de leverancier van de bodycam een verwerkingsovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 28, lid 3 van de Algemene verordening gegevensbescherming is afgesloten;
- b.
De opgeslagen data wordt versleuteld door middel van encryptie;
- c.
De toegang tot de data wordt beveiligd;
- d.
De data maximaal 72 uur wordt opgeslagen, berekend vanaf het opname moment, of zoveel langer als noodzakelijk is voor een aangifte, zelfevaluatie, vordering of inzageverzoek;
- e.
De data na verwijdering niet meer beschikbaar is op de externe server;
- f.
De data over de gehele keten, van downloaden tot definitieve verwijdering, wordt gelogd.
BEKIJKEN EN VERSTREKKEN VAN DOOR DE BODYCAM OPGENOMEN BEELDMATERIAAL
Artikel 6 Inzien digitale opnamen door medewerkers
- 1.
De volgende medewerkers van de gemeentelijke organisatie mogen de beelden inzien:
- a.
De Beheerder Backoffice conform zijn instructie.
- b.
De medewerker die herkenbaar op de opnamen voorkomt.
- 2.
Het doel van inzien door medewerkers mag uitsluitend zijn:
- a.
Zelfevaluatie naar aanleiding van een plaatsgevonden incident.
- b.
Ter voldoening aan een verzoek om inzage in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming.
- 3.
De werkgever heeft geen inzage in de digitale opnamen.
- 4.
De volgende maatregelen worden genomen bij het inzien van de beelden:
- a.
Voor het inzien van de beelden wordt gehandeld conform het “Protocol uitlezen en inzien digitale beelden bodycam voor medewerkers”.
Artikel 7 Inzien digitale opnamen door anderen
Betrokken burger of diens belangenbehartigers mogen een inzageverzoek indienen:
- a.
Er wordt een screenshot verstrekt waarop alleen de betrokkene te zien is;
- b.
Bij de screenshot zal een schriftelijke toelichting verstrekt worden met hetgeen er verder te zien is op de betreffende opname;
- c.
Als het een opname betreft die reeds aan politie of justitie is verstrekt dan dient betrokkene een inzageverzoek bij de politie en/of justitie in te dienen.
Artikel 8 Verstrekken van digitale opnamen
- 1.
Politie en Openbaar ministerie kunnen in het kader van een strafrechtelijk onderzoek, het gerechtelijk vooronderzoek en/of het onderzoek ter terechtzitting beelden vorderen:
- -
Hiervoor dient een schriftelijke vordering te worden verstrekt.
- 2.
De gemeente verstrekt vrijwillig en ongevraagd digitale beelden aan de politie ter onderbouwing van aangiften.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 9 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Regeling gebruik bodycams gemeente Roosendaal