Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling eenmalige stimulering DNA-evenementen gemeente Ede |
Citeertitel | Subsidieregeling eenmalige stimulering DNA-Evenementen Ede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze subsidieregeling vervalt op 1 juli 2023.
Algemene subsidieverordening Ede 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2022 | nieuwe regeling | 05-04-2022 | 295785 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
vrijwilligersorganisatie: een organisatie zonder winstoogmerk die met regelmaat bijeenkomt en/of activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en waarbij de uitvoering van het primaire proces in overwegende mate door vrijwilligers wordt gedaan.
Artikel 2. Doel subsidieregeling
Het doel van de onderhavige regeling is om DNA-evenementen eenmalig extra te stimuleren na een moeilijke periode na de coronacrisis. De organisatie van dergelijke evenementen wordt daarnaast mogelijk extra bemoeilijkt door het wegvallen van (sponsor)inkomsten of hogere kosten in verband met de coronacrisis. Deze subsidieregeling biedt hiervoor eenmalige compensatie.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen een eenmalige subsidie verlenen voor het in 2022 organiseren van een evenement die op grond van artikel 5 kan worden aangemerkt als een DNA-evenement in de gemeente Ede.
Voor subsidie op grond van deze regeling komen in aanmerking vrijwilligersorganisaties belast met de organisatie van een evenement die op grond van artikel 5 kan worden aangemerkt als DNA-evenement.
Artikel 5. Criteria DNA-evenement
Een DNA-evenement is een publieksevenement die we sinds jaar en dag kennen binnen de gemeente Ede. Het is een sfeerbepalende evenement die voorziet in een behoefte van een breed publiek, waaronder jongeren, gezinnen en ouderen. Het evenement levert specifiek een bijdrage aan een levendige en gezellige dorp of stad. Het evenement zorgt voor plezier bij onze inwoners, het past bij het karakter van onze kernen en we koesteren het evenement, omdat het belangrijk is voor de sociale verbinding tussen onze inwoners.
Een subsidie op grond van artikel 6, eerste lid onder b van deze regeling wordt geweigerd indien naar het oordeel van burgemeester en wethouders:
Artikel 8. Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger is, in aanvulling op artikel 11 van de ASV, verplicht om:
Artikel 11. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie en ingediend uiterlijk 31 mei 2022 toe te kennen, verdeelt het college het beschikbare bedrag naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Voor zover het subsidieplafond toereikend is om aanvragen ingediend na 31 mei 2022 in behandeling te nemen, verdeelt het college het beschikbare bedrag op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.
Deze subsidieregeling blijft van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen om subsidies waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 5 april 2022, zaaknummer 295785.
Het college voornoemd,
de secretaris,
drs. R.F. Groen MPA
de burgemeester,
mr. L.J. Verhulst
Met deze subsidieregeling wensen we DNA-evenementen binnen de gemeente Ede een stimulans te bieden na de moeilijke coronatijd. Vanwege corona konden evenementen de afgelopen 2 jaar (deels) niet doorgaan, zo ook deze DNA-evenementen niet. Het zijn belangrijke evenementen voor de inwoners van de gemeente Ede waar vele vrijwilligers zich voor inspannen. In het belang van de sociale verbinding van onze inwoners en als stimulans voor de evenementenorganisaties dragen we met deze eenmalige subsidieregeling bij aan de voortgang van deze evenementen in 2022.
Dit zijn de publieksevenementen die we sinds jaar en dag binnen onze gemeente kennen. Het zijn sfeerbepalende evenementen die voorzien in een behoefte van een breed publiek, waaronder jongeren, gezinnen en ouderen. Deze evenementen leveren specifiek een bijdrage aan een levendige en gezellige stad. Ze zorgen voor plezier bij onze inwoners, ze passen bij het karakter van onze kernen en we koesteren ze, omdat ze belangrijk voor de sociale verbinding tussen onze inwoners zijn. Voorbeelden van DNA-evenementen zijn de Heideweek, de Oud Lunterse Dag, de Vlegeldag en de Dickensfair.
Om subsidie te kunnen ontvangen op grond van deze subsidieregeling dient een evenement te kunnen worden getypeerd als DNA-evenement. Alle aanvragen worden derhalve getoetst aan de criteria zoals opgenomen in artikel 5 van deze subsidieregeling.
Relatie met de Algemene subsidieverordening Ede
De subsidieregeling is een aanvulling op de ASV. De bepalingen uit de ASV zijn derhalve ook van toepassing op deze regeling tenzij deze regeling een aanvulling of uitzondering geeft.
Artikel 6. Hoogte subsidie en subsidiabele kosten
In deze regeling is in twee mogelijkheden voorzien om de hoogte van de subsidie te berekenen. Allereerst kan de subsidie worden vastgesteld op basis van een forfaitair bedrag van € 500,-. De tweede mogelijkheid is dat de hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van begrotingstekort. Dit subsidieontvanger dient aan te geven welke keuze hij wenst. Deze keuze kan achteraf - dus na het definitief indienen van de subsidieaanvraag - niet meer worden gewijzigd. Een wijziging achteraf zou namelijk inbreuk maken op het beginsel van gelijke kansen dat geldt bij de verdeling van schaarse subsidiemiddelen (zie de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 11 juli 2018, ECLI:NL:RVS:2018:2310). Daarnaast is het wenselijk om wijzigingen achteraf uit te sluiten om zo de administratieve lasten voor het gemeentebestuur te beperken. Anders zou deze twee keer een aanvraag van dezelfde organisatie moeten beoordelen.
Als een organisatie ervoor kiest om subsidie aan te vragen op basis van het begrotingstekort dan moeten de daarvoor benodigde gegevens worden aangeleverd bij de aanvraag (zie artikel 9 van deze regeling).
Artikel 11: Subsidieplafond en wijze van verdeling
In deze subsidieregeling wordt gewerkt met een subsidieplafond. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als de aanvraag gehonoreerd zou worden.
In beginsel worden de aanvragen opgespaard tot de sluitingsdatum (1 juni) waarna het bedrag gelijkelijk wordt verdeeld over de aanvragers. Dit heet naar evenredigheid: Stel dat het subsidieplafond met 10% overvraagd wordt, dan worden alle aanvragen met 10% worden ‘gekort’ om binnen het plafond te blijven.
Mocht het subsidieplafond niet volledig worden besteed dan ontstaat de mogelijkheid om nog subsidie te verlenen op basis van aanvragen die na 1 juni zijn ontvangen. In dit geval verdelen we het resterende budget op basis van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’, waarbij geldt ‘op is op’. Wanneer het subsidieplafond voor het subsidieplafond bereikt is, worden nieuwe aanvragen afgewezen.