Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oosterhout

Verordening ambtelijke bijstand Oosterhout 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOosterhout
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand Oosterhout 2022
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand Oosterhout 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2022vervangen verordening

22-02-2022

gmb-2022-166867

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand Oosterhout 2022

 

De raad van de gemeente Oosterhout,

gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg,

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet,

BESLUIT

de volgende verordening vast te stellen:

 

Verordening van de raad van Oosterhout houdende bepalingen over ambtelijke bijstand 2022 (Verordening ambtelijke bijstand Oosterhout 2022)

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

- ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren.

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3. Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden; of

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden.

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

  • 1.

    Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

  • 2.

    Ambtenaren, die betrokken zijn bij het verzoek om ambtelijke bijstand, verstrekken daarover geen informatie buiten de kring van betrokken ambtenaren, de griffie en het raadslid dat verzocht heeft om bijstand.

Artikel 6. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2022.

  • 2.

    Op deze datum vervalt de verordening ambtelijke bijstand gemeente Oosterhout (vastgesteld op 1 april 2003).

Artikel 7. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ”Verordening ambtelijke bijstand Oosterhout 2022”.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 22 februari 2022.

DE RAAD VOORNOEMD,

M. Buijs, voorzitter

E.C.A. Kaarsemaker, griffier.