Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oosterhout

Verordening werkgeverscommissie griffie Oosterhout 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOosterhout
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie Oosterhout 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie Oosterhout 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening werkgeverscommissie griffie Oosterhout 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2022vervangen verordening

22-02-2022

gmb-2022-166784

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie Oosterhout 2022

De gemeenteraad van Oosterhout,

gelet op de artikelen 83, eerste lid, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtsbesluit griffie gemeente Oosterhout,

BESLUIT

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening werkgeverscommissie griffie Gemeente Oosterhout 2022

Artikel 1. Instellen commissie en delegatie bevoegdheden

  • 1.

    De raad heeft een werkgeverscommissie voor de griffie ex artikel 83 Gemeentewet.

  • 2.

    De raad delegeert aan deze commissie zijn bevoegdheden, die rechtstreeks voortvloeien uit:

  • a.

    de Ambtenarenwet en de daarop gebaseerde rechtspositionele voorschriften,

  • b.

    artikel 107e lid 2 Gemeentewet.

Artikel 2. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent de bevoegdheden van de raad ten aanzien van het werkgeverschap van de griffie uit, die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 3. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De raad benoemt uit zijn midden vier leden, waaronder een voorzitter, voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 2.

    Bij voorkeur:

  • a.

    is de waarnemend raadsvoorzitter voorzitter van de werkgeverscommissie;

  • b.

    heeft tenminste één lid aantoonbare arbeidsrechtelijke en rechtspositionele kennis en

  • c.

    zijn zowel coalitie- als oppositiepartijen vertegenwoordigd in de commissie.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a.

    op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b.

    indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c.

    indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

Artikel 4. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • het leiden van de vergaderingen;

  • het doen naleven van deze verordening;

  • het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de gemeentesecretaris afspraken over P&O ondersteuning.

Artikel 6. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7. Verslaglegging

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

  • 2.

    Als in de werkgeverscommissie gesproken wordt over het functioneren van de griffier, organiseert de commissie dat de besluitenlijst op een andere wijze wordt opgesteld en vastgesteld.

Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of op een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

Artikel 9. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert ten minste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of één van de leden dit nodig acht.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2022.

  • 2.

    De verordening werkgeverscommissie griffie Oosterhout 2015 en het delegatiebesluit van 20 januari 2015 worden per die datum ingetrokken.

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ”Verordening werkgeverscommissie griffie Oosterhout 2022”.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 22 februari 2022.

DE RAAD VOORNOEMD,

M. Buijs, voorzitter

E.C.A. Kaarsemaker, griffier.