Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Beleids- en beheerplan 2022-2026 Begraafplaatsen Neder-Betuwe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleids- en beheerplan 2022-2026 Begraafplaatsen Neder-Betuwe
CiteertitelBeleids- en beheerplan 2022-2026 Begraafplaatsen Neder-Betuwe
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBegrotingswijziging Bijlage 2 Beleids- en beheerplan 2022-2026

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Actualisatie beleids- en beheerplan begraafplaatsen 2018 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-04-2022nieuwe regeling

27-01-2022

gmb-2022-163878

z/21/079524/RAAD/21/02988

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleids- en beheerplan 2022-2026 Begraafplaatsen Neder-Betuwe

De raad van de gemeente Neder-Betuwe;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

 

B E S L U I T :

 

  • 1.

    de notitie Beleids- en beheerplan 2022-2026 begraafplaatsen Neder-Betuwe vast te stellen;

  • 2.

    € 40.000,- beschikbaar te stellen voor de aanleg van een extra urnenmuur op de begraafplaatsaan de Markstraat in Opheusden;

  • 3.

    bijgevoegde begrotingswijziging nr. 4 van 2022 vast te stellen;

  • 4.

    de 'Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Neder-Betuwe 2022' vast te stellen;

  • 5.

    de Actualisatie beleids- en beheerplan begraafplaatsen 2018 - 2021 te laten vervallen.

1 Inleiding

 

Gemeente Neder-Betuwe beheert en is verantwoordelijk voor de exploitatie van zeven begraafplaatsen. Het betreft de volgende begraafplaatsen:

  • -

    Begraafplaatsen waar actief wordt begraven:

    • Markstraat, Opheusden;

    • Kalkestraat, Dodewaard;

    • De Hoef, Ochten;

  • -

    Begraafplaatsen waar alleen nog bijzettingen plaatsvinden:

    • Dalwagenseweg, Opheusden;

    • Nedereindsestraat, Kesteren;

    • Hiensche Kerk, Dodewaard;

  • -

    Gesloten begraafplaats:

    • Dodewaardse Kerk, Dodewaard.

Deze notitie beschrijft het beleid voor het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen voor de periode 2022-2026. Het fysieke onderhoud van de begraafplaatsen is opgenomen in het Integraal Beheerkader Openbare Ruimte (IBOR) en laten we in deze notitie buiten beschouwing.

 

Deze notitie is een actualisatie van het Beleids- en beheerplan 2018-2021 dat in op

7 december 2017 door de raad is vastgesteld. Sinds 2018 heeft de raad enkele aanvullende besluiten genomen over begraafplaats gerelateerde onderwerpen. Deze besluiten zijn geïntegreerd in dit Beleids- en beheerplan 2022-2026.

 

In hoofdstuk 2 beschrijven we per onderwerp de beleidskeuzes en de maatregelen die daar uit voortvloeien. Hoofdstuk 3 geeft het uitvoeringsplan weer. Hoofstuk 4 beschrijft het effect op het financieel beheer.

 

2 Beleidskeuzes

2.1 Behoefte en capaciteit

Beleidspunten:

  • -

    Op de begraafplaatsen Markstraat in Opheusden, Kalkestraat in Dodewaard en De Hoef in Ochten is te allen tijde ruimte beschikbaar om nieuwe graven uit te geven.

  • -

    Om dit mogelijk te maken gaan we op deze begraafplaatsen graven en nissen ruimen en opnieuw uitgeven op het moment dat er op de begraafplaats op korte termijn capaciteit nodig is.

  • -

    In de periode 2022-2026 is er voldoende capaciteit beschikbaar. We ruimen in deze periode geen graven.

  • -

    Op de begraafplaatsen Markstraat in Opheusden en De Hoef in Ochten bieden we de gelegenheid voor het verstrooien van as.

  • -

    Op de begraafplaatsen Markstraat in Opheusden, Kalkestraat in Dodewaard en De Hoef in Ochten is het mogelijk urnen te begraven in een grondgraf.

  • -

    Op de begraafplaatsen Markstraat in Opheusden, Kalkestraat in Dodewaard en De Hoef in Ochten bieden we aan nabestaanden de gelegenheid om urnen te bewaren in een urnenmuur.

  • -

    In 2025 breiden we de urnenmuur op de begraafplaats Markstraat in Opheusden uit met twintig nissen.

  • -

    De jaarlijkse lasten nemen daardoor vanaf 2026 toe met € 2.200 aan kapitaallasten en € 500 aan onderhoudslasten.

Trends en ontwikkelingen

We zien dat er steeds meer factoren van buitenaf zijn die invloed hebben op de behoefte aan graven op de bestaande begraafplaatsen. Ten eerste zien we op landelijk niveau nog steeds een toename van het crematiecijfer. In 2020 is in Nederland in ruim 66% van de lijkbezorgingen gekozen voor crematie. Het crematiecijfer in Neder-Betuwe ligt veel lager. In 2019 was het crematiecijfer hier 16%. Het algemeen beeld is wel dat dit cijfer geleidelijk toeneemt.

Ook de toename van het aantal natuurbegraafplaatsen in Nederland is van invloed op het gebruik van de bestaande begraafplaatsen. De natuurlijke omgeving en de eenvoud van een natuurgraf spreekt een steeds grotere groep mensen aan. Voor deze groep is dit een alternatief voor een graf op de bestaande begraafplaatsen.

Daarnaast zijn er in de toekomst nieuwe vormen van lijkbezorging mogelijk, zoals resomeren. De stoffelijke resten komen daarbij beschikbaar in een poedervorm, die bijvoorbeeld in een urn kunnen worden bewaard. Het is aannemelijk dat op termijn deze ontwikkeling van invloed is op de behoefte aan graven op bestaande begraafplaatsen.

 

Behoefte en capaciteit grondgraven

We hebben een prognose opgesteld voor het aantal lijkbezorgingen op de gemeentelijke begraafplaatsen in Neder-Betuwe. We hebben daarbij een onderscheid gemaakt in de behoefte aan grondgraven (voor niet gecremeerde lichamen en asurnen) en de behoefte aan urnennissen (asurnen). De bepalingen zijn beschreven in bijlage 1.

 

De prognose voor de behoefte aan grondgraven is gebaseerd op de ontwikkeling van het sterftecijfer in Neder-Betuwe volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Gezien de onzekerheden door de genoemde trends en ontwikkelingen hebben we daarbij een marge van -10% tot +10% toegepast. De berekende behoefte hebben we vergeleken met de beschikbare graven (beschikbare capaciteit). De resultaten van deze vergelijking zijn weergegeven in de onderstaande tabel.

 

Beschikbare capaciteit grondgraven

Onderwerp

Ruimte tot

Markstraat

Kalkestraat

De Hoef

Particuliere en algemene graven volwassenen

2032-2035

2034-2037

2027-2029

Kindergraven

na 2050

na 2050

na 2050

 

In het eerdere Beleids- en beheerplan 2018-2021, opgesteld in 2017, hebben we de behoefte op dezelfde wijze bepaald. In vergelijking met de prognose uit het plan uit 2017 blijkt dat het, op basis van recente begraafcijfers en de huidige CBS-prognose, op alle drie begraafplaatsen langer duurt voordat er geen begraafcapaciteit meer beschikbaar is dan destijds was voorzien.

 

 

Om in de periode daarna op deze begraafplaatsen te kunnen begraven gaan we voor die tijd op deze begraafplaatsen mogelijk uitbreiden of ruimen. In de periode 2022 – 2026 is dit niet aan de orde.

Voor de begraafplaats aan De Hoef in Ochten is er de optie om het opgehoogde terrein op deze begraafplaats alsnog in gebruik te nemen. Voor de begraafplaats aan de Markstraat is er een mogelijkheid om de begraafplaats aan de noordzijde uit te breiden op gronden die momenteel door de gemeente verpacht zijn.

In de aanloop naar deze ruimingen gaan we zeer zorgvuldig te werk. Twee à drie jaar voorafgaand aan genoemd moment, beginnen we met de administratieve inventarisatie om de mogelijkheden voor ruimen in beeld te brengen en de effecten te bepalen van het ruimen op de beschikbare capaciteit.

Op dat moment bepalen we de kosten van het ruimen. Deze kosten bestaan uit de kosten van het fysieke ruimen van het aanwezige gedenkteken en de stoffelijke resten in het graf. Op de begraafplaatsen aan de Markstraat in Opheusden en aan De Hoef in Ochten is het de eerste keer dat er ruimingen plaatsvinden. Voor die begraafplaatsen bestaan de kosten daaromuit de aanleg van een verzamelgraf én het plaatsen van een centraal gedenkteken op het verzamelgraf. De middelen voor de dekking van de kosten van de ruimingen betalen we uit de voorziening begraafplaatsen.

 

 

Behoefte en capaciteit urnenmuren

De prognose voor de behoefte aan urnennissen is eveneens gebaseerd op de ontwikkeling van het sterftecijfer in Neder-Betuwe volgens het CBS. Omdat de verwachting is dat in de komende jaren het aantal crematies van inwoners van Neder-Betuwe toeneemt hebben we in dit geval twee situaties doorgerekend met een sterkere toename van de behoefte aan urnennissen dan het sterftecijfer. Daarnaast keken we naar de mate waarin de urnennissen na beëindiging van het grafrecht worden leeggemaakt en opnieuw worden uitgegeven.

Dit heeft geresulteerd in drie varianten met variabelen in behoefte (CBS-prognose sterftecijfers en afwijkingen daarvan met +50% en +100%) en de te verwachten heruitgifte van nissen na beëindiging grafrecht (100%, 50% en 0% heruitgifte binnen een periode van twintig jaar).

De berekende behoefte hebben we vergeleken met de beschikbare urnennissen (beschikbare capaciteit). De resultaten van de gemiddelde variant (CBS-prognose+50%; 50% heruitgifte van nissen in twintig jaar) van deze vergelijking zijn weergegeven in de onderstaande tabel.

 

Beschikbare capaciteit urnennissen

Onderwerp

Ruimte tot

Markstraat

Kalkestraat

De Hoef

Urnennissen

circa 2027

circa 2036

circa 2042

 

Met de huidige beschikbare capaciteit is op begraafplaats aan de Markstraat in Opheusden ruimte tot circa 2027. Om er zeker van te zijn dat we daarna in de behoefte te kunnen voorzien breiden we in 2025 de capaciteit uit met circa twintig nissen. Bij de uitvoering daarvan houden we rekening met de veranderende wensen ten aanzien van de vorm en uitstraling van een urnenmuur.

De beschikbare capaciteit van de overige urnenmuren is voorlopig voldoende.

De uitbreiding van de urnenmuur leidt vanaf 2026 tot een structurele toename van de kosten (kaptaallasten en onderhoudskosten).

 

Behoefte asverstrooiing

Met de strooivelden op de begraafplaatsen aan de Markstraat in Opheusden en De Hoef in Ochten bieden we nabestaanden de mogelijkheid om as te verstrooien vlakbij het graf van een dierbare op een van deze begraafplaatsen. De behoefte is niet groot. In de periode 2016 -2020 heeft op deze begraafplaatsen twee keer een verstrooiing van as plaatsgevonden. Er zijn veel alternatieven, zoals het verstrooien op eigen terrein of op een andere dierbare plaats 1 . Dit is in veel gemeenten toegestaan. De gemeente Neder-Betuwe biedt die mogelijkheid op dit moment nog niet. Maar we nemen dit wel mee in de eerstvolgende herziening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

 

2.2 Termijnen particuliere graven

Beleidspunt:

  • -

    Voor particuliere graven bieden we verschillende keuzemogelijkheden bij de uitgiftetermijnen en de termijnen van verlenging die aansluiten bij de wensen van nabestaanden.

Nabestaanden kunnen op dit moment kiezen uit een algemeen graf voor tien jaar of een particulier graf voor een periode van tien of 25 jaar. Verlenging van een particulier graf is steeds opnieuw mogelijk. Tot nu toe kon men daarbij kiezen uit een verlengingstermijn van tien of twintig jaar. Vanaf 2022 is ook een verlenging met vijf jaar mogelijk. Op deze manier geven we invulling aan de wens van nabestaanden. In de praktijk bleek dat in sommige gevallen de rechthebbenden al op leeftijd zijn en een verlenging van tien jaar te lang vinden. Daarnaast houden we rekening met de verschillen in financiële draagkracht van rechthebbenden.

 

2.3 Grafbedekkingen na beëindiging grafrecht

Beleidspunten:

  • -

    We zijn terughoudend bij het verwijderen van gedenktekens van de graven waarvan het grafrecht is beëindigd. We verwijderen alleen zwaar verwaarloosde gedenktekens.

  • -

    De jaarlijkse beheerkosten nemen hierdoor toe met € 1.500 / jaar.

Gedurende de looptijd van een grafrecht van een particulier graf is het gedenkteken op het graf eigendom van de rechthebbende. Op het moment dat de rechthebbende het grafrecht beëindigt kan hij of zij er voor kiezen om zelf over het gedenkteken te beschikken en het gedenkteken te (laten) verwijderen. Kiest de rechthebbende daar niet voor dan vervalt het eigendom van het gedenkteken aan de gemeente. We kiezen er voor om de gedenktekens te behouden. Dat betekent dat de gemeente eigenaar is van al deze gedenktekens en dus verantwoordelijk is voor het onderhoud. Het onderhoud dat de gemeente uitvoert bestaat uit het reinigen van het gedenkteken (twee keer per jaar)2 . De gemeente voert geen reparatiewerkzaamheden uit aan vervallen gedenktekens. Het beheer richt zich alleen op veiligheid.

 

 

We verwijderen de gedenktekens van graven zonder grafrecht alleen geheel of gedeeltelijk als er sprake is van de volgende situaties:

  • -

    het gedenktekens is niet vermeld op de lijst van historisch waardevolle gedenktekens (zie paragraaf 2.4); en

  • -

    het te verwijderen onderdeel van het gedenkteken levert door zijn vervallen staat een aanzienlijk gevaar zettende situatie op voor bezoekers van de begraafplaats; of

  • -

    het te verwijderen onderdeel van het gedenkteken veroorzaakt door zijn vervallen staat schade of veroorzaakt op korte termijn schade aan een naastgelegen gedenkteken; of

  • -

    het te verwijderen onderdeel van het gedenkteken is dermate ernstig beschadigd dat het een sterk negatieve invloed heeft op het beeld van een beeldbepalend deel van de begraafplaats.

Op de graven waarvan we om een van bovenstaande redenen het gedenkteken volledig of gedeeltelijk verwijderen, plaatsen we na verwijdering een bordje met de naam van de overledene, tenzij de nabestaanden daar bezwaar tegen hebben. Het bordje plaatsen we aan de hoofdzijde van het graf (in de schoffelstrook van de haag of sierbeplanting).

 

2.4 Historisch waardevolle graven

Beleidspunten:

  • -

    Gemeente Neder-Betuwe heeft een lijst opgesteld met de te behouden historisch waardevolle graven op de gemeentelijke begraafplaatsen.

  • -

    De gemeente onderhoudt deze graven vanaf het moment dat het grafrecht is beëindigd.

  • -

    De jaarlijkse kosten voor het onderhoud van de te behouden graven bedragen € 12.000.

De gemeente Neder-Betuwe heeft op de gemeentelijke begraafplaatsen gedenktekens aangewezen die zij wil behouden vanwege de historische waarde (kunsthistorisch, funerair historisch, religieus historisch of cultuurhistorisch) en de maatschappelijke betekenis (zie bijlage 2). Bij het opstellen zijn de Historische Kring Kesteren en omstreken (HKK&O) en de Dragersvereniging Kesteren betrokken.

De lijst bestaat zowel uit graven met een lopend grafrecht en uit graven waarvan het grafrecht is beëindigd of onbekend is. Van de graven op deze lijst waarvan het grafrecht is beëindigd of onbekend is voeren we het onderhoud en de instandhouding uit.

 

Het beleid is door de raad vastgesteld 6 december 2018, zie bijlage 2. Vooruitlopend op deze vaststelling is in het geactualiseerde Beleids- en beheerplan 2018-2021 structureel € 6.000 opgenomen voor het onderhoud en herstel van de waardevolle graven. Dit bedrag betalen we jaarlijks uit de voorziening begraafplaatsen.

Inmiddels blijkt in de praktijk dat dit bedrag onvoldoende is. We verhogen daarom vanaf 2022 het bedrag naar € 12.000 per jaar. Dit bedrag is leidend voor de jaarlijks uit te voeren werkzaamheden voor de instandhouding van deze graven. Elk jaar bepalen we opnieuw welke werkzaamheden we voor dit bedrag uitvoeren. Daarbij heeft het voorkomen van risicovolle situaties steeds de grootste prioriteit.

Door deze verhoging neemt de jaarlijkse aanwending uit de voorziening begraafplaatsen toe met € 6.000.

 

 

2.5 Foetushof

Beleidspunt:

  • -

    We onderzoeken de haalbaarheid van de aanleg van een of meerdere plekken voor het begraven van foetussen.

  • -

    De gemeente wil de plek faciliteren en de eventuele groenvoorziening op deze plek onderhouden. Externe initiatiefnemers zorgen voor de inrichting en de verdere instandhouding (eventuele vervanging).

  • -

    De jaarlijkse kosten voor het onderhoud ramen we op maximaal € 500.

Van een foetus is in dit kader sprake, als een kind levenloos wordt geboren na een zwangerschap van minder dan 24 weken. Een kind geboren uit een zwangerschap van meer dan 24 weken valt onder de Wet op de Lijkbezorging.

Verschillende gemeenten hebben op hun begraafplaatsen een specifieke voorziening voor het begraven of gedenken van foetussen. Wij bieden die mogelijkheid niet. In Neder-Betuwe kunnen nabestaanden van foetussen er eventueel voor kiezen om hun verloren foetus te begraven in een kindergraf.

 

Er is in Neder-Betuwe ook behoefte aan een speciale gedenkplek voor overleden foetussen. We zijn op dit moment hierover in gesprek met belanghebbende partijen. Samen met hen onderzoeken we in 2022 in welke mate er een behoefte is en in welke vorm dat kan. We denken daarbij bijvoorbeeld aan een foetushof, waarin we op een passende manier nabestaanden de gelegenheid bieden hun foetus te begraven en/of te gedenken. We bekijken daarbij of het gewenst is om één centrale voorziening voor de gehele gemeente te realiseren of juist meerdere voorzieningen verspreid over verschillende gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente.

 

We streven er naar om de realisatie van deze voorziening(en) als participatieproject uit te voeren, waarbij we samenwerken met externe belanghebbende partijen uit onze gemeente. De gemeente faciliteert door de ruimte op de begraafplaats(en) hiervoor beschikbaar te stellen en de aanwezige beplanting te onderhouden. De aanleg van specifieke onderdelen, zoals een centraal gedenkteken, wordt gerealiseerd door de externe partijen. De kosten van de aanleg en de instandhouding (vervanging) hiervan zijn voor de externe partijen.

In de onderzoeksfase gaan we na of er binnen onze gemeente partijen zijn die op deze wijze hierin willen participeren. Als er een behoefte is gebleken leggen we de gedenkplek(ken) vervolgens in 2022 of 2023 aan.

 

De kosten zijn afhankelijk van de resultaten van het onderzoek en de keuzes die daarna worden gemaakt. Vooruitlopend op de definitieve planuitwerking gaan we uit van een beperkte toename van de jaarlijkse onderhoudskosten voor de gemeente met € 500. De overige kosten zijn voor de externe partijen.

 

2.6 Begraafplaatsadministratie

Beleidspunt:

  • -

    We optimaliseren het gebruik van de begraafplaatsadministratie door de implementatie van een koppeling met grafische kaarten van de begraafplaatsen.

  • -

    De eenmalige kosten in 2022 bedragen € 6.000.

Bij het beheer van de begraafplaatsadministratie maken we gebruik van een geautomatiseerd systeem. We gebruiken het systeem voor het beheer van gegevens van overledenen en nabestaanden, correspondentie met nabestaanden en facturering.

Om een actueel overzicht te hebben van de situatie op de begraafplaatsen werken we op dit moment met papieren tekeningen die we handmatig bijhouden. Deze situatie is werkbaar maar kwetsbaar. We implementeren daarom een directe koppeling tussen de begraafplaatsadministratie en grafische kaarten van de begraafplaatsen (GIS). Daardoor kunnen we effectiever en efficiënter werken.

We beschikken reeds over de vereiste software en applicaties. Om een en ander operationeel te maken worden digitale kaarten bewerkt en geactualiseerd. Daarna vindt de technische koppeling plaats. De implementatie van deze koppeling voeren we uit in 2022.

De eenmalige kosten zijn de kosten voor het bewerken van de tekeningen en consultancy-kosten voor de implementatie van de koppeling. Deze kosten zijn begroot op € 6.000.

 

2.7 Communicatie

Beleidspunt:

  • -

    De communicatie over lijkbezorging op onze begraafplaatsen vormt een integraal onderdeel van de totale communicatie van de gemeente Neder-Betuwe. Er is geen specifiek budget nodig voor de communicatie over lijkbezorging.

  • -

    Het jaarlijks beschikbare budget van € 8.000 vervalt.

In het Beleids- en beheerplan 2018-2021 is uitgegaan van extra communicatie over de lijkbezorging op de gemeentelijke begraafplaatsen. Het doel was om de begraafplaatsen beter onder de aandacht te brengen door middel van extra publieksactiviteiten op de begraafplaatsen, het uitbrengen van een informatiebrochure en publicaties op de begraafplaatsen en in de media. Dekking van de kosten van deze activiteiten zou mogelijk worden gemaakt door de aanwending van middelen uit de voorziening begraafplaatsen.

Inmiddels vormen de begraafplaatsen een structureel onderdeel van het integrale communicatieprogramma van de gemeente Neder-Betuwe. Op de gemeentelijke website is alle benodigde informatie over onze begraafplaatsen overzichtelijk terug te vinden.

Extra communicatieactiviteiten zijn daarom niet meer nodig. We doen daarom geen beroep meer op de mogelijkheid om dit budget aan te wenden uit de voorziening begraafplaatsen.

 

 

2.8 Regelgeving

Beleidspunt:

  • -

    De voorwaarden en regels voor het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen zijn voor iedereen gelijk.

De regelgeving ten aanzien van het gebruik en beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen is vastgelegd in de beheersverordening en de nadere regels. Begraven op de gemeentelijke begraafplaatsen geschiedt volgens de voorwaarden die hierin zijn beschreven. De voorwaarden zijn voor iedereen gelijk. We maken geen onderscheid in religie. Op de gemeentelijke begraafplaatsen in Neder-Betuwe wijzen we geen afzonderlijke delen aan met aanvullende voorzieningen of dienstverlening vanwege specifieke religieuze gewoonten, rituelen of tradities.

 

We actualiseren de regelgeving op momenten als daar vanuit de praktijk behoefte aan is. Daarmee kunnen we tijdig inspelen op nieuwe inzichten in het beheer en gebruik van onze begraafplaatsen. Een geactualiseerde beheersverordening en geactualiseerde nadere regels leggen we tegelijk met dit beleidsplan ter besluitvorming voor aan het college en de raad. Voor de periode 2022-2026 is geen actualisatie voorzien.

 

3 Uitvoeringsplan 2022-2026

 

In het onderstaande uitvoeringsplan zijn de maatregelen weergegeven die we uitvoeren in de periode 2022 - 2026. Naast de hiervoor genoemde maatregelen noemen we daarbij de nog openstaande acties, die al eerder waren opgenomen in de doorkijk tot 2030 in het Beleids- en beheerplan 2018 -2021.

 

Uitvoeringsplan 2022-2026

Maatregel

Uitvoering

Incidenteel / structureel

1.

Behoefte en capaciteit

  • -

    uitbreiding urnenmuur Markstraat

 

2025

 

incidenteel

2.

Uitgiftetermijnen

  • -

    extra termijn verlenging particulier graf

 

2022

 

structureel

3.

Grafbedekkingen

  • -

    verwijderen zwaar vervallen grafbedekkingen na einde grafrecht

 

vanaf 2022

 

structureel

4.

Historisch waardevolle graven

  • -

    extra budget instandhouding aangewezen graven

 

vanaf 2022

 

structureel

5.

Foetushof

  • -

    onderhoud foetushof

 

vanaf 2022

 

structureel

6.

Begraafplaatsadministratie

  • -

    implementatie grafische koppeling

 

2022

 

incidenteel

7.

Communicatie

  • -

    vrijval extra budget

 

2022

 

structureel

8.

Openstaande acties Beheer- en beleidsplan 2018-2030

  • -

    cultuurtechnische maatregelen De Hoef

  • -

    inbreiding en afronding inrichting opgehoogd gedeelte Markstraat

 

 

2025/2026

2022/2023

 

 

incidenteel

incidenteel

4 Financieel beheer

4.1 Administratieve eenvoud afkoop grafrechten

Volgens de richtlijnen van de BBV dienen de baten uit grafrechten te worden aangewend voor de dekking van de kosten voor de aanleg en exploitatie van de begraafplaatsen. Omdat in Neder-Betuwe (net zoals in de meeste andere gemeenten in Nederland) grafrechten voor meerdere jaren (verplicht) worden afgekocht, dienen de baten te worden aangemerkt als vooruit ontvangen gelden voor de dekking van deze kosten gedurende de afgekochte termijn.

De gemeente kan er voor kiezen om deze baten te storten in een voorziening. Gedurende de afgekochte termijn wordt jaarlijks naar verhouding een gedeelte van dit bedrag aangewend uit deze voorziening voor de dekking de gemaakte kosten. In dat geval houdt de gemeente per graf de stand van zaken bij ten aanzien van de storting in en aanwending uit deze voorziening.

De gemeente Neder-Betuwe kiest echter voor de mogelijkheid tot een administratieve eenvoud, waarbij de ontvangen afkoopsommen in zijn geheel als baat worden verantwoord in het jaar waarin ze worden ontvangen. Door een nagenoeg jaarlijks gelijkblijvende exploitatie en (gemiddeld) gelijkblijvende afkoopperioden zijn er geen omvangrijke fluctuaties te verwachten waardoor de gewenste verhouding tussen kosten en baten min of meer gelijk blijft.

 

4.2 Meer- en minderkosten maatregelen

Onderscheid exploitatiebegroting en voorziening begraafplaatsen

De uitvoering van de genoemde maatregelen zijn direct of indirect van invloed op de exploitatie van de begraafplaatsen. Een aantal maatregelen leidt tot meer- of minderkosten die direct ten laste komen van de exploitatiebegroting. Daarnaast leidt een aantal maatregelen tot een wijziging in de aanwending uit de voorziening begraafplaatsen. Deze voorziening is in principe bedoeld voor de dekking van de kosten voor groot onderhoud.

Onderstaand overzicht maakt een en ander duidelijk.

 

Effect maatregelen

Maatregel

Ten laste van:

1.

Behoefte en capaciteit

  • -

    uitbreiding urnenmuur Markstraat

 

exploitatiebegroting

2.

Uitgiftetermijnen

  • -

    extra termijn verlenging particulier graf

 

niet van toepassing

3.

Grafbedekkingen

  • -

    verwijderen zwaar vervallen grafbedekkingen na einde grafrecht

 

exploitatiebegroting

4.

Historisch waardevolle graven

  • -

    extra budget instandhouding aangewezen graven

 

voorziening

5.

Foetushof

  • -

    onderhoud foetushof

 

exploitatiebegroting

6.

Begraafplaatsadministratie

  • -

    implementatie grafische koppeling

 

exploitatiebegroting

7.

Communicatie

  • -

    vrijval extra budget

 

voorziening

8.

Openstaande acties Beheer- en beleidsplan 2018-2030

  • -

    cultuurtechnische maatregelen De Hoef

  • -

    inbreiding en afronding inrichting opgehoogd gedeelte Markstraat

 

voorziening

voorziening

 

Effect op exploitatiebegroting

Onderstaand overzicht geeft het effect op de exploitatiebegroting 2022-2026 weer. Daaruit blijkt dat in 2022 de kosten eenmalig oplopen met € 5.500 en vanaf 2026 toenemen met € 2.500. Een doorkijk tot en met 2031 is weergegeven in bijlage 3.

Doordat de jaarlijkse storting in de voorziening begraafplaatsen is bijgesteld van € 26.000 naar € 24.000 is de kostentoename is beperkt gebleven.

 

Effect exploitatiebegroting 2022-2026

 

Het effect van deze maatregelen op de kostendekking is uiterst beperkt, zie onderstaand overzicht. In 2022 neemt de kostendekking eenmalig af met 1,9% naar 97,5%. Vanaf 2026 neemt de kostendekking structureel af met circa 0,8% ten opzichte van de oorspronkelijke begroting.

 

Effect op kostendekking

 

Effect op Voorziening Begraafplaatsen

De Voorziening Begraafplaatsen is bedoeld om de kosten voor met name groot onderhoud over de toekomstige jaren te verdelen. De voorziening wordt gevuld door een jaarlijkse toevoeging die we ten laste brengen van de begraafplaatsexploitatie.

 

Het effect van de maatregelen op het verloop van de Voorziening Begraafplaatsen is weergegeven in het onderstaande overzicht. Daaruit blijkt dat de vrijval van het budget voor communicatie de extra aanwending vanwege de instandhouding van historisch waardevolle graven compenseert. De aanwendingen voor de openstaande acties uit het Beleids- en beheerplan 2018-2030 waren al eerder opgenomen in het verloop van de voorziening. Een doorkijk 2022-2031 is weergegeven in bijlage 4.

 

Het onderstaande overzicht geeft de opbouw weer van deze voorziening. De voorziening is verder nodig om toekomstige ruimingen mogelijk te maken. Op dit moment hebben we nog niet in beeld wanneer we deze ruimingen uitvoeren. Het tijdstip van ruimen en de kosten die daarmee gemoeid zijn, bepalen we na de uitvoering van de administratieve inventarisaties die vooraf gaan aan de ruimingen (zie par. 2.1 en bijlage 1).

 

 

4.3 Effect maatregelen op baten

Het beperkte effect van de maatregelen op de kostendekking betekent dat een bijstelling van de baten niet noodzakelijk is. Uitvoering van de genoemde maatregelen heeft daardoor geen effect op de toe te passen tarieven.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 27 januari 2022

de griffier, 

E.-van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg

Bijlage 1: Behoefte en capaciteit

 

1.Inleiding

Als onderdeel van de actualisatie van het Beleids- en beheerplan begraafplaatsen 2022-2026 hebben we een nieuwe behoefte- en capaciteitsbepaling uitgevoerd voor de gemeentelijke begraafplaatsen in Neder-Betuwe. Deze bepaling is een actualisering van in het verleden uitgevoerde bepalingen. Trends en ontwikkelingen bij de lijkbezorging hebben geleid tot nieuwe inzichten in de behoefte aan graven en nissen op onze begraafplaatsen.

In deze notitie beschrijven we de prognose van de behoefte aan graven en urnennissen voor de begraafplaatsen aan de Markstraat in Opheusden, Kalkestraat in Dodewaard en De Hoef in Ochten. Op deze begraafplaatsen wordt actief begraven en worden nieuwe graven en nissen uitgegeven. Op de overige gemeentelijke begraafplaatsen vinden alleen incidenteel nog bijzettingen plaats. Deze begraafplaatsen zijn daarom in de prognoses buiten beschouwing gelaten.

 

2.Uitgangspunten

 

2.1 Behoefte

 

Huidige behoefte

De huidige behoefte is bepaald op basis van het gemiddeld aantal lijkbezorgingen op de gemeentelijke begraafplaatsen in de periode 2016-2020, aan de hand van de factuurgegevens in die periode.

In de onderstaande grafiek is het aantal lijkbezorgingen per begraafplaats (begravingen van stoffelijke resten en plaatsingen van urnen) in die periode weergegeven. Daarin valt direct de stijging in 2020 op. Naar verwachting is dit veroorzaakt door een hoger sterftecijfer als gevolg van Covid-19. De gevolgen van Covid-19 op het aantal lijkbezorgingen op de Neder-Betuwse begraafplaatsen voor de langere termijn zijn op dit moment moeilijk in te schatten. Covid-19 is immers nog altijd aanwezig (september 2021). We kiezen ervoor om de cijfers van 2020 wel mee te nemen in de bepaling van de huidige behoefte. Omdat is gerekend met het gemiddelde van deze periode wordt de piek van 2020 afgevlakt. Daarmee gaan we uit van een worst-case-situatie.

 

Aantal lijkbezorgingen (begravingen en asbestemmingen)

 

Uit de cijfers blijkt dat de begrafenissen vooral plaatsvinden op de drie grote begraafplaatsen: Markstraat in Opheusden, Kalkestraat in Dodewaard en De Hoef in Ochten. Op deze begraafplaatsen worden nieuwe graven uitgegeven. Op de overige begraafplaatsen vinden alleen nog bijzettingen plaats in reeds uitgegeven graven.

 

Prognose

Graven voor stoffelijke resten

We hebben een prognose berekend voor de behoefte aan nieuw uit te geven graven3 in de periode 2021-2050 op de drie grote begraafplaatsen, waar de nieuwe graven worden uitgegeven. De basis voor deze prognose is de ontwikkeling van het sterftecijfer in de gemeente Neder-Betuwe volgens het CBS. Het CBS verwacht dat het sterftecijfer in Neder-Betuwe oploopt van 0,9% in 2020 naar 1,3% in 2050. In onze prognose nemen we aan dat het aantal lijkbezorgingen op de begraafplaatsen in Neder-Betuwe in dezelfde mate toeneemt. Daarnaast hebben we twee varianten doorgerekend met een afwijking van de CBS-prognose van -10% en +10%.

 

We hebben deze berekening toegepast op het totaal van de algemene en particuliere graven voor volwassenen. Voor de kindergraven hebben we geen prognose opgesteld. Het aantal kindergraven is te laag om een reële inschatting te kunnen maken.

 

Asbestemmingen

Voor de prognose van het aantal asbestemmingen is een andere werkwijze toegepast.

Er is erg weinig behoefte gebleken aan de begraving van een urn in een urnengraf (nul keer in periode 2016–2020) en het verstrooien van as op een strooiveld (twee keer in periode 2016-2020). Vanwege deze lage aantallen is het voor deze twee vormen van asbestemmingen niet mogelijk een reële prognose op te stellen.

De asbestemmingen op de gemeentelijke begraafplaatsen in Neder-Betuwe vinden voornamelijk plaats door middel van de plaatsing van een urn in een urnennis in een urnenmuur op de begraafplaatsen Markstraat, Kalkestraat en De Hoef. Voor deze urnenmuren is in 2020 een behoefte- en capaciteitbepaling opgesteld (2020-2044) naar aanleiding van een afzonderlijke notitie over de toekomst van de urnenmuren op deze begraafplaatsen. De resultaten van deze prognose zijn overgenomen in dit beleids- en beheerplan. We hebben daarbij destijds op dezelfde manier de CBS-prognose van de sterftecijfers vertaald naar het gebruik van de urnennissen. Omdat de verwachting is dat in de komende jaren het aantal crematies van inwoners van Neder-Betuwe toeneemt hebben we in dit geval twee situaties doorgerekend met een sterkere toename dan het sterftecijfer. Daarnaast is gekeken naar de mate waarin de urnennissen na beëindiging van het grafrecht worden leeggemaakt en opnieuw worden uitgegeven.

Dit heeft geresulteerd in drie varianten met variabelen in behoefte (CBS-prognose sterftecijfers en afwijkingen daarvan met +50% en +100%) en de te verwachten heruitgifte van nissen na beëindiging grafrecht (100%, 50% en 0% heruitgifte binnen een periode van twintig jaar).

 

2.2 Capaciteit

De berekende behoefte hebben we vergeleken met het aantal lege graven (direct beschikbare capaciteit) op een begraafplaats. Daaruit kunnen we herleiden hoe lang nog kan worden begraven voordat maatregelen noodzakelijk zijn. Daarnaast hebben we bekeken wat het effect hierop is als we de graven ruimen waarvan het grafrecht inmiddels is beëindigd, maar waarvan de stoffelijke resten nog in het graf liggen.

De informatie over de beschikbare capaciteit is herleid uit de begraafplaatsadministratie (Key2Begraven) en daar waar nodig aangevuld met informatie van beschikbare tekeningen.

 

3.Rekenresultaten

 

3.1 Particuliere en algemene graven volwassenen

 

Begraafplaats Markstraat, Opheusden

Op deze begraafplaats wordt nu voornamelijk begraven op het nieuwe opgehoogde gedeelte. Dit deel is nog niet volledig ingericht. Voor het nog niet ingerichte deel is een schatting van aantal graven gemaakt (2-diep) die uitgaat van een indeling die vergelijkbaar is met het reeds ingerichte deel.

Daarnaast is rekening gehouden met een mogelijk inbreiding op het lager gelegen gedeelte. Het aantal extra graven (1-diep) is herleid van een inrichtingstekening (KYBYS, 2013).

Bij de vergelijking van de geprognosticeerde behoefte en de beschikbare capaciteit is rekening gehouden met het verschil in aantal begraaflagen (2-diep op het nieuwe gedeelte en 1-diep bij de inbreiding)4 .

Onderstaande tabel en grafiek geven de rekenresultaten weer voor de drie varianten (op basis van CBS-index en met een afwijking daarop van -10% (90%) en +10% (110%). De tabel geeft de cumulatieve behoefte weer. Hieruit blijkt dat de beschikbare capaciteit tot ca. 2032-2035 in de behoefte kan voorzien.

Om daarna in de behoefte te kunnen voorzien is een (grootschalige) ruiming noodzakelijk. Geadviseerd wordt om uiterlijk in 2028 te beginnen met de administratieve voorbereiding hiervan.

 

Cumulatieve behoefte nieuwe particuliere en algemene graven voor volwassenen

Markstraat

90%

CBS-index

110%

2021-2025

157

174

190

2021-2030

331

367

401

2021-2035

522

580

633

2021-2040

731

812

886

2021-2045

957

1063

1160

2021-2050

1183

1315

1434

 

aantal lege graven

580

580

580

ruimte tot

2035

2033

2032

 

Behoefte en capaciteit particuliere en algemene graven voor volwassenen

 

Begraafplaats Kalkestraat, Dodewaard

Op deze begraafplaats worden op dit moment de meeste nieuwe graven uitgegeven op het opgehoogd gedeelte (vak 9, 2-diep). In dit vak liggen de beschikbare lege graven. Volgens de huidige inrichting liggen er maximaal 217 graven in dit vak. Volgens de begraafplaatsadministratie zijn hiervan 35 graven uitgegeven (juli 2021). Dat betekent dat er nog 182 graven beschikbaar zijn (2-diep).

 

De navolgende tabel en grafiek geven de rekenresultaten weer voor de drie varianten (CBS-index en met een afwijking daarop tot 90% en 110%). De tabel geeft de cumulatieve behoefte weer. Hieruit blijkt dat de beschikbare capaciteit tot circa 2034-2037 in de behoefte kan voorzien.

 

Om daarna in de behoefte te kunnen voorzien is een (grootschalige) ruiming noodzakelijk. Op dit moment (augustus 2021) zijn er volgens de begraafplaatsadministratie ruim 600 graven waarvan de grafrechten zijn beëindigd, maar waarin de stoffelijke resten nog aanwezig zijn. Deze graven komen in aanmerking voor ruimen en heruitgifte. De indeling van de grafvelden waarin deze graven liggen voldoet echter niet meer aan de huidige eisen die worden gesteld aan de afmetingen van graven en de inrichting van grafvelden. De graven liggen te dicht op elkaar. Voordat we hier opnieuw graven uit kunnen geven is een herinrichting noodzakelijk met ruimere graven en ruimere paden. Het totaal aantal opnieuw uit te geven graven (na ruiming en herinrichting) is daardoor aanzienlijk lager. Als we vooruitlopend op de planuitwerking er vanuit gaan dat het aantal nieuwe graven wordt teruggebracht tot 50%, dan zijn er na herinrichting circa 300 nieuwe graven beschikbaar (1-diep). Daarmee kan tot circa 2047 – 2053 in de behoefte worden voorzien.

 

We adviseren om tijdig (circa 2028 – 2030) te beginnen met de administratieve voorbereiding van de ruiming en herinrichting.

 

Cumulatieve behoefte nieuwe particuliere en algemene graven voor volwassenen

Kalkestraat

90%

CBS-index

110%

2021-2025

41

46

50

2021-2030

86

96

105

2021-2035

137

152

166

2021-2040

191

212

233

2021-2045

250

278

305

2021-2050

309

344

377

 

aantal lege graven

180

180

180

ruimte tot

2037

2036

2034

 

Behoefte en capaciteit particuliere en algemene graven voor volwassenen

 

Begraafplaats De Hoef

 

Op het gedeelte in het midden van deze begraafplaats is nog ruimte voor circa 124 graven door middel van inbreiding aan de oostzijde (1-diep).

 

De navolgende tabel en grafiek geven de rekenresultaten weer voor de drie varianten (CBS-index en met een afwijking daarop tot 90% en 110%). De tabel geeft de cumulatieve behoefte weer. Hieruit blijkt dat de beschikbare capaciteit tot circa 2027-2029 in de behoefte kan voorzien.

 

Cumulatieve behoefte nieuwe particuliere en algemene graven voor volwassenen

De Hoef

90%

CBS-index

110%

2021-2025

58

64

70

2021-2030

122

135

148

2021-2035

192

213

234

2021-2040

269

299

327

2021-2045

352

391

428

2021-2050

435

484

530

 

aantal lege graven

124

124

124

ruimte tot

2029

2028

2027

 

 

Om daarna in de behoefte te kunnen voorzien is een (grootschalige) ruiming noodzakelijk. Op dit moment (augustus 2021) is niet in beeld of er al graven zijn die daarvoor in aanmerking komen. Daarnaast is er nog de optie om het opgehoogd terrein op deze begraafplaats alsnog in gebruik te nemen.

 

De indeling van de het oudere grafveld (met grafnummers 184-423) voldoet echter niet meer aan de huidige eisen die worden gesteld aan de afmetingen graven en de inrichting van grafvelden. Als hier graven liggen waarvan het grafrecht is verstreken, dan is ruimen mogelijk. De graven liggen te dicht op elkaar om ze daarna weer opnieuw uit te kunnen geven. Voordat we hier opnieuw graven uit kunnen geven is een herinrichting noodzakelijk met ruimere graven en ruimere paden. Het totaal aantal opnieuw uit te geven graven (na ruiming en herinrichting) is daardoor aanzienlijk lager. Als we vooruitlopend op de planuitwerking er vanuit gaan dat het aantal nieuwe graven wordt teruggebracht tot 50%, dan zijn er na herinrichting circa 170 nieuwe graven beschikbaar. Dit biedt ruimte om circa vijftien jaar in de behoefte te voorzien.

 

Geadviseerd wordt om tijdig (circa 2025) te beginnen met de administratieve voorbereiding van de ruiming en herinrichting.

 

3.2 Kindergraven

Onderstaande tabel geeft de situatie weer van de kindergraven op de drie begraafplaatsen waar nieuwe graven worden uitgegeven. Duidelijk is dat op alle drie de begraafplaatsen voldoende kindergraven beschikbaar zijn om voor langere tijd in de behoefte te kunnen voorzien.

 

Kindergraven

Kindergraven

Behoefte 2016-2020

Capaciteit

totaal

jaarlijks. gemiddelde

lege graven (2021)

Markstraat

10

2

103

Kalkestraat

0

0

42

De Hoef

5

1

153

 

3.3 Urnennissen

We hebben in 2020, ten behoeve van een afzonderlijke notitie over de toekomst van de urnenmuren op de begraafplaatsen, drie scenario’s doorgerekend voor de prognose van de behoefte aan urnennissen in een urnenmuur op de gemeentelijke begraafplaatsen:

  • -

    Minimaal:

    • de behoefte 2020-2044 ontwikkelt zich volgens de CBS-index

    • in de periode 2020-2039 komen alle bezette nissen vrij voor heruitgifte (100% ruimen)

  • -

    Midden (gemiddeld):

    • de behoefte 2020-2044 ontwikkelt zich volgens de CBS-index en neemt daar bovenop toe met 50%;

    • in de periode 2020-2044 komt 50% van de bezette nissen vrij voor heruitgifte (50% ruimen)

  • -

    Maximaal:

    • de behoefte 2020-2044 ontwikkelt zich volgens de CBS-index en neemt daar bovenop toe met 100% (verdubbelt);

    • in de periode 2020-2044 komen er geen bezette nissen vrij voor heruitgifte (0% ruimen).

Navolgend overzicht geeft een vergelijking van de situatie bij deze drie scenario’s.

 

Behoefte en capaciteit uitgedrukt in urnennissen

 

Hieruit wordt geconcludeerd dat uitgaande van ‘Scenario midden’:

  • -

    er knelpunten ontstaan op begraafplaats Markstraat. Met de huidige beschikbare capaciteit is er ruimte tot circa 2027. Om tot 2044 in de behoefte te kunnen voorzien is een uitbreiding van de urnenmuur op deze begraafplaats gewenst met circa 22 nissen;

  • -

    de capaciteit van de overige urnenmuren is in dat scenario voldoende om tot 2044 in de behoefte te voorzien.

Bijlage 2: Lijst te behouden historisch waardevolle graven en grafbedekkingen

 

Notitie ‘Lijst historisch waardevolle graven en gedenktekens - gemeentelijke begraafplaatsen Neder-Betuwe’, september 2018

 

1.Inleiding

De gemeente Neder-Betuwe heeft zeven begraafplaatsen in haar beheer. Op drie begraafplaatsen (Markstraat in Kesteren, Kalkestraat in Dodewaard en De Hoef in Ochten) wordt actief begraven. De overige vier begraafplaatsen zijn de niet-actieve begraafplaatsen. Op drie van deze begraafplaatsen (Hiense Kerk in Hien, Nedereindsestraat in Kesteren, Dalwagenseweg in Opheusden) wordt nog incidenteel begraven (veelal bijzettingen). Op één begraafplaats (Dodewaardse Kerk in Dodewaard) wordt niet begraven, deze begraafplaats is gesloten.

 

Op de begraafplaatsen komen uiteenlopende graven en gedenktekens voor, waarvan een aantal waardevol is en de moeite waard is om te behouden. In de beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Neder-Betuwe 2014 is een artikel besteed aan de historische graven (zie navolgend). Daarin is bepaald dat het college een lijst bijhoudt van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft. Deze lijst is nog niet vastgesteld.

 

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Neder-Betuwe 2014

Artikel 33 Historische graven

 

  • 1.

    Het college houdt een lijst bij van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft.

  • 2.

    Alvorens tot ruiming van graven wordt overgegaan, onderzoekt het college of er graven zijn, die in aanmerking komen om op de lijst te worden bijgeschreven.

  • 3.

    Het college beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan.

  • 4.

    Het college kan nadere regels stellen voor het plaatsen aan de in het eerste lid genoemde grafbedekkingen.

 

In deze notitie wordt een voorstel gedaan voor deze lijst.

 

2.Onderhoud

In de Wet op de lijkbezorging is bepaald dat het eigendom van een gedenkteken van een graf met een lopend grafrecht ligt bij de rechthebbende.

In de beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Neder-Betuwe 2014 is opgenomen dat de rechthebbende verplicht is de grafbedekking en andere voorwerpen op het graf behoorlijk te onderhouden of te herstellen.

 

Na beëindiging van het grafrecht kunnen de nabestaanden beschikken over het gedenkteken. Als de nabestaanden daar niet voor kiezen vervalt het eigendom van het aanwezige gedenkteken op het graf aan de houder van de begraafplaatsen, in dit geval de gemeente Neder-Betuwe. De gemeente Neder-Betuwe heeft ervoor gekozen om gedenktekens na beëindiging van het grafrecht te behouden. Dat betekent dat de gemeente eigenaar is van al deze gedenktekens en dus verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Het onderhoud dat door de gemeente wordt uitgevoerd bestaat uit het reinigen van het gedenkteken (2x/jaar) 1 . De gemeente voert geen reparatiewerkzaamheden uit aan vervallen gedenktekens. Het beheer richt zich alleen op veiligheid. Wanneer de staat van een gedenkteken leidt tot risicovolle situaties treft de gemeente maatregelen, zoals het platleggen van staande delen of het verwijderen van het gedenkteken. Na vaststelling van de lijst van historisch waardevolle graven zal voor de gedenktekens van de graven op deze lijst, waarvan het grafrecht is vervallen, hiervoor een uitzondering worden gemaakt. Het onderhoud van deze graven richt zich ook op de instandhouding van deze gedenktekens.

Van de graven op de lijst met een lopend grafrecht is dat niet het geval. Voor deze graven geldt dat op het moment dat het grafrecht vervalt de gemeente het onderhoud en de instandhouding overneemt van de nabestaanden.

 

3.Beoordeling historische waarde

Begraafplaats Dodewaardse Kerk

Op de begraafplaats Dodewaardse Kerk in Dodewaard zijn de meeste gedenktekens in het verleden reeds geruimd. Op deze begraafplaats komen nog slechts enkele gedenktekens voor. In deze notitie wordt aangenomen dat in het verleden al een afweging is gemaakt ten aanzien van het behoud van deze gedenktekens. In bijlage 1 is een lijst weergegeven van de graven op deze begraafplaats waarvan het gedenkteken is behouden. In de beoordeling die in dit hoofdstuk wordt besproken is deze begraafplaats verder buiten beschouwing gelaten.

 

Cultuurhistorische beoordeling

Door een gespecialiseerd bureau is (Hulsman&Hulsman) is een uitvoerige inventarisatie uitgevoerd van de historisch waardevolle graven en gedenktekens op de overige zes begraafplaatsen.

De waardering van de gedenktekens is hierin gebaseerd op criteria van

  • -

    kunsthistorische aard;

  • -

    funerair historische aard;

  • -

    religieushistorische aard;

  • -

    (cultuur)historische aard;

  • -

    ensemble-waarde.

In een eindrapportage zijn de bevindingen van de inventarisatie per begraafplaats opgenomen met een selectie van de waardevolle gedenktekens met een motivatie. Deze rapportage vormt de basis voor de definitieve beoordeling.

 

Overige criteria

De gemeente Neder-Betuwe heeft de resultaten van deze inventarisatie voorgelegd aan de Historische Kring Kesteren en omstreken (HKK&O) en de Dragersvereniging Kesteren. Beide partijen hebben geen aanvullingen op de inventarisatie.

Door een projectteam van de gemeente Neder-Betuwe zijn de geselecteerde graven aanvullend beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

  • -

    leeftijd;

  • -

    maatschappelijke betekenis;

  • -

    juridische status van het betreffende graf.

Waardering

Vervolgens zijn de waarderingen vertaald in een puntensysteem. Daarvoor is de waarde uitgedrukt in een aantal punten (zie navolgend). Voor de genoemde cultuurhistorische criteria kunnen voor elk criterium afzonderlijk punten worden gescoord. Op basis van het aantal punten is bepaald welke graven de grootste waarde hebben.

 

Historische waarde

Score (punten)

Gemeentelijk niveau

1

Regionaal niveau

2

Nationaal niveau

4

Internationaal niveau

6

 

Leeftijd

Score (punten)

>= 150 jaar (in 2018)

5

>= 125 jaar (in 2018)

3

>= 100 jaar (in 2018)

1

< 100 jaar (in 2018)

0

 

Maatschappelijke betekenis

Score (punten)

Maatsch. betekenis

1

 

Juridische status

Score

(vermenigvuldigingsfactor)

Grafrecht lopend

0

Grafrecht beëindigd of onbekend

1

 

4.Selectie

De voorgaande werkwijze leidt tot een selectie van graven met gedenktekens die de moeite waard zijn om te behouden. Het zijn de graven die in deze beoordeling 5 of meer punten scoren. In het navolgend overzicht is de selectie weergegeven. Het overzicht bestaat uit twee delen:

  • -

    graven waarvan het grafrecht beëindigd of onbekend is en waarvan het onderhoud en de instandhouding door de gemeente wordt uitgevoerd;

  • -

    graven met een lopen grafrecht en waarvan het onderhoud en de instandhouding door de rechthebbenden wordt uitgevoerd.

Een uitgebreid overzicht van deze selectie is opgenomen in bijlage 2. In de overzichten is de navolgende codering voor de verschillende begraafplaatsen toegepast.

 

Code

Begraafplaats

DW

Dalwagenseweg, Opheusden

HK

Hiense Kerk

KS

Kalkestraat, Dodewaard

NS

Nedereindsestraat, Kesteren

 

SELECTIE GRAVEN VOOR LIJST VAN GRAVEN MET HISTORISCHE BETEKENIS

 

  • 1.

    GRAVEN WAARVAN HET GRAFECHT BEEINDIGD OF ONBEKEND IS

    (onderhoud en instandhouding door gemeente)

Begraafpl.

Graf nr

Tenaamstelling

Totale score

DW

1 1 48

familie Van Gendt de Leeuw & Arendts

9

HK

2 9

J.H. van Ingen

8

HK

3 89

Antoni

8

DW

1 1 44

P.W. van Gendt de Leeuw

7

KS

2 308

A.J. Burns / P.E.T. Tiernan

7

KS

2 355-356

oorlogsgraf geallieerde soldaat

7

NS

1 1 22-25

familie van den Berg

7

DW

1 1 203

oorlogsgraf geallieerde soldaat

6

DW

1 9 2

oorlogsgraf geallieerde soldaat

6

HK

1 261

H. Budding

6

DH

1 1 45

K. Van Gendt de Leeuw

5

DW

1 1 18

Z.T. Diehl

5

DW

1 1 71

S.M. Homoet

5

HK

1 262

H.P. Tap

5

HK

1 263

J.D. Tap

5

HK

1 264

K.H. Tap

5

HK

1 267-265

A.P. & A.H. Tap / C.D. Tap / H.J. Sipman

5

HK

1 273

D. Driessen

5

HK

1 282-281

D.G. Duijs / J. de Haas

5

HK

1 286-283

C. Taats (286) / G. Slingervoet (285) / G. Taats (284)

5

HK

1 310

S. van den Berg

5

NS

1 2 39-41

familie Den Hartog Ezn

5

NS

2 12 120

W. van Vlaanderen

5

NS

2 12 121

F. v.d. Wetering

5

 

  • 2.

    GRAVEN MET LOPEND GRAFRECHT

(onderhoud en instandhouding door rechthebbenden)

 

Begraafpl.

Graf nr

Tenaamstelling

Totale score

NS

1 7 12

J. van Zanten

16

DW

1 1 53

A. van Herwaarden

7

DW

1 1 40-41

E.W. Jager & Gebrs Den Hartog

5

NS

1 1 2-4

H.B. van Lutterveld

5

NS

1 1 33

D.A. van Zetten

5

NS

1 2 28-30

kinderen van G.C. van Versendaal en H. Bouman

5

NS

2 2 31-34

familie van Luttervelt

5

 

Voorgesteld wordt om de geselecteerde graven en de aanwezige graven op de begraafplaats bij de Dodewaardse Kerk (zie bijlage 1) te plaatsen op de Lijst van graven met een historische betekenis, zoals is bedoeld in de beheersverordening (zie hoofdstuk 1).

 

5.Kosten

In de exploitatiebegroting van de gemeentelijke begraafplaatsen is € 6.000,-- opgenomen voor de instandhouding van de gedenktekens op deze lijst (waarvan het grafrecht beëindigd of onbekend is). Dit bedrag is leidend voor de jaarlijks uit te voeren werkzaamheden voor de instandhouding van deze graven. Elk jaar wordt opnieuw bepaald welke werkzaamheden voor dit bedrag worden uitgevoerd. Daarbij heeft het voorkomen van risicovolle situaties steeds de grootste prioriteit.

 

BIJLAGEN

 

Bijlage 1

Begraafplaats Dodewaardse kerk

 

Behouden gedenktekens begraafplaats Dodewaardse Kerk, Dodewaard (zie hoofdstuk 1)

 

 

Begraafplaats Dodewaardse Kerk

Nr.

Jaar

Overledene(n)

1

1891

J van Dodeweerd / MJM Crum

2

1889

G. Slothouber

3

1891

J. Slothouber

4

1901

J.G. Slothouber

5

1899

H. van den Bos

6

1898

A.T. van den Bos

7

1908

Dirk Ramondt

8

1898

Karel Ramondt

9

1898

Adriana D. Ramondt

10

1875

Gerarda Ramondt

11

1892

Marinus H. Ramondt

12

1892

W.C. van Wessem

13

1892

Johanna H. v.d. Wedden

14

1856

J.W. Duijs / N. Slingervoet

15

1898

P.J. Duijs

16

1894

J. v. Aalst

 

Bijlage 2

Selectie

 

 

Bijlage 3

Motivatie

 

Hiense Kerk

 

Nedereindsestraat, Kesteren

Dalwagenseweg, Opheusden

Kalkestraat, Dodewaard

 

Lijst van historisch waardevolle graven

 

SELECTIE GRAVEN VOOR LIJST VAN GRAVEN MET HISTORISCHE BETEKENIS

GRAVEN WAARVAN HET GRAFECHT BEEINDIGD OF ONBEKEND IS

(onderhoud en instandhouding door gemeente)

Begraafpl.*

Graf nr

Tenaamstelling

DW

1 1 48

familie Van Gendt de Leeuw & Arendts

HK

2 9

J.H. van Ingen

HK

3 89

Antoni

DW

1 1 44

P.W. van Gendt de Leeuw

KS

2 308

A.J. Burns / P.E.T. Tiernan

KS

2 355-356

oorlogsgraf geallieerde soldaat

NS

1 1 22-25

familie van den Berg

DW

1 1 203

oorlogsgraf geallieerde soldaat

DW

1 9 2

oorlogsgraf geallieerde soldaat

HK

1 261

H. Budding

DH

1 1 45

K. Van Gendt de Leeuw

DW

1 1 18

Z.T. Diehl

DW

1 1 71

S.M. Homoet

HK

1 262

H.P. Tap

HK

1 263

J.D. Tap

HK

1 264

K.H. Tap

HK

1 267-265

A.P. & A.H. Tap / C.D. Tap / H.J. Sipman

HK

1 273

D. Driessen

HK

1 282-281

D.G. Duijs / J. de Haas

HK

1 286-283

C. Taats (286) / G. Slingervoet (285) / G. Taats (284)

HK

1 310

S. van den Berg

NS

1 2 39-41

familie Den Hartog Ezn

NS

2 12 120

W. van Vlaanderen

NS

2 12 121

F. v.d. Wetering

DK

J van Dodeweerd / MJM Crum

DK

G. Slothouber

DK

J. Slothouber

DK

J.G. Slothouber

DK

H. van den Bos

DK

A.T. van den Bos

DK

Dirk Ramondt

DK

Karel Ramondt

DK

Adriana D. Ramondt

DK

Gerarda Ramondt

DK

Marinus H. Ramondt

DK

W.C. van Wessem

DK

Johanna H. v.d. Wedden

DK

J.W. Duijs / N. Slingervoet

DK

P.J. Duijs

DK

J. v. Aalst

 

GRAVEN MET LOPEND GRAFECHT

(onderhoud en instandhouding door rechthebbenden)

Begraafpl.*

Graf nr

Tenaamstelling

NS

1 7 12

J. van Zanten

DW

1 1 53

A. van Herwaarden

DW

1 1 40-41

E.W. Jager & Gebrs Den Hartog

NS

1 1 2-4

H.B. van Lutterveld

NS

1 1 33

D.A. van Zetten

NS

1 2 28-30

kinderen van G.C. van Versendaal en H. Bouman

NS

2 2 31-34

familie van Luttervelt

 

*Code

Begraafplaats

DK

Dodewaardse Kerk, Dodewaard

DW

Dalwagenseweg, Opheusden

HK

Hiense Kerk

KS

Kalkestraat, Dodewaard

NS

Nedereindsestraat Kesteren

 

Bijlage 3: Effect maatregelen meerjarenbegroting 2022-2031

 

 

Bijlage 4: Ontwikkeling Voorziening Begraafplaatsen 2022-2031

 

 

De kosten voor toekomstige ruimingen of uitbreidingen in 2030 en/of 2031 zijn vooralsnog opgenomen als p.m.-post. Deze kosten zijn afhankelijk van de keuzes die op dat moment worden gemaakt. Naar verwachting liggen deze kosten tussen € 100.000 en € 200.000.

Bijlage 5: Begrotingswijziging

 


1

Voor het verstrooien is toestemming nodig van de eigenaar van het terrein. 

2

De gemeente Neder-Betuwe reinigt alle gedenktekens twee keer per jaar, ook de gedenktekens op graven met een lopend grafrecht.

3

Het aantal lijkbezorgingen is hoger dan het aantal uit te geven graven, omdat bij dubbeldiep begraven er ook een gedeelte wordt begraven in een reeds uitgegeven graf (bijzetting). 

4

Bij de ingebruikname van de inbreiding (1-diep) is aangenomen dat bij elke uitgifte twee graven tegelijk worden uitgegeven. In de berekening (en onderstaande tabel) is het aantal beschikbare graven van de inbreiding gehalveerd. 

1

De gemeente Neder-Betuwe reinigt alle gedenktekens 2x/ jaar, ook de gedenktekens op graven met een lopend grafrecht.