Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tijdelijke Amsterdamse Leefgeldregeling Ontheemden Oekraïne |
Citeertitel | Tijdelijke Amsterdamse Leefgeldregeling Ontheemden Oekraïne |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervalt met ingang van de datum waarop de landelijke regeling ‘voor de huisvesting en verzorging van ontheemden als gevolg van het oorlogsgeweld in Oekraïne (Regeling opvang ontheemden Oekraïne)’ in werking treedt.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2022 | nieuwe regeling | 29-03-2022 |
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op RICHTLIJN 2001/55/EG VAN DE RAAD van de EU van 20 juli 2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming,
gelet op het feit dat er geen juridische grondslag is voor het verstrekken van Leefgeld ,
gelet op het feit dat de Rijksoverheid een Leefgeldregeling voorbereid en gemeenten heeft verzocht anticiperend op deze regeling over te gaan tot het verstrekken van leefgeld aan ontheemden afkomstig uit het oorlogsgebied Oekraïne,
Artikel 1 Tijdelijke Amsterdamse leefgeldregeling Ontheemden Oekraïne.
In deze tijdelijke regeling, geeft het college invulling aan het verstrekken van leefgeld voor Oekraïense vluchtelingen tot het moment dat er een landelijke leefgeldregeling is.
Het college wil ontheemden en derdelanders uit de Oekraïne ruimhartig en humaan opvangen en heeft besloten hen een tijdelijke leefgeldregeling te verstrekken van € 60,- per persoon per week. Amsterdam start met deze tijdelijke regeling vooruitlopend op de landelijke Leefgeldregeling die door het Rijk momenteel wordt ontwikkeld voor Oekraïners die in Nederland worden opgevangen. Totdat deze regeling formeel gereed is wil Amsterdam Oekraïense ontheemden die in geldnood verkeren alvast ondersteunen.
Artikel 2 Kring van rechthebbenden
Op deze regeling kan aanspraak worden gemaakt door:
De ontheemde van 18 jaar of ouder met een andere nationaliteit en diens minderjarige kinderen die direct voorafgaand aan het uitbreken van de oorlog in Oekraïne domicilie had in Oekraïne en als gevolg van diens nationaliteit niet in de gelegenheid was zijn toevlucht te zoeken in het land van oorsprong, noch op grond van verdragen toevlucht kon zoeken in een ander land.
Aldus vastgesteld in de vergadering college van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam van 29 maart 2022.
De Europese Unie heeft op 4 maart 2022 de Richtlijn Tijdelijke bescherming geactiveerd. Mensen die het conflict in Oekraïne ontvluchten krijgen bescherming in de lidstaten van de Europese Unie, zo ook in Nederland. Tijdelijk beschermden volgens de richtlijn hebben recht op onder meer fatsoenlijk onderdak, levensonderhoud, medische zorg, en onderwijs.
Het Rijk werkt aan een landelijke regeling om vluchtelingen uit Oekraïne te kunnen voorzien in leefgeld voor levensonderhoud, maar dat kan nog enkele weken kan duren.
Om ontheemden uit Oekraïne met acute financiële nood te kunnen ondersteunen heeft het college deze Tijdelijke Amsterdamse Leefgeldregeling Ontheemden Oekraïne per 29 maart 2022 opengesteld. De regeling is van tijdelijke aard en geldt tot de landelijke leefgeldregeling van kracht is. Vanaf de datum waarop de landelijke leefgeldregeling in werking treedt, komt deze tijdelijke Amsterdamse regeling te vervallen.
Deze Tijdelijke Amsterdamse Leefgeldregeling Ontheemden Oekraïne treedt in werking op 29 maart 2022 en houdt automatisch op te bestaan op het moment dat de landelijke ‘Regeling voor de huisvesting en verzorging van ontheemden als gevolg van het oorlogsgeweld in Oekraïne (Regeling opvang ontheemden Oekraïne)’ in werking treedt.
De Tijdelijk Amsterdamse Leefgeldregeling Ontheemden Oekraïne is bedoeld voor ontheemden met de Oekraïense nationaliteit of derdelanders en hun minderjarige kinderen die ten tijde van de uitbraak van de oorlog in Oekraïne het hoofdverblijf hadden die nu gebruik maken van de Gemeentelijke opvangfaciliteiten Oekraïners en voor hen die gebruik maken van de particuliere opvang Oekraïners .
De financiële toelage waarop de ontheemde op grond van deze tijdelijke regeling aanspraak kan maken, is bedoeld ter ondersteuning bij acute nood. Met het oog op de beheersbaarheid en het beperken van mogelijke onrechtmatigheid heeft het college besloten de financiële toelage op basis van deze tijdelijke regeling op verzoek van de ontheemde te verstrekken. Van een verzoek is sprake wanneer een ontheemde zich meldt bij de gemeente met het verzoek om een financiële toelage. Dit verzoek kan ook door een erkende hulpverleningsorganisatie namens de ontheemde worden gedaan en diens identiteit is vastgesteld door de gemeente. Met het oog op de uitvoerbaarheid en rechtsgelijkheid heeft het college de keuze gemaakt de dienstverlening in het kader van deze tijdelijke regeling voor mensen ontheemden in de GOO en in de POO te uniformeren.
Met de hoogte van het bedrag van € 60 beoogt het college enerzijds te voorkomen dat sommige ontheemden nu een bedrag krijgen dat hoger is dan wat zij kunnen verwachten wanneer de landelijke regeling in werking treedt. Anderzijds is deze financiële toelage in lijn met de bedragen die andere vluchtelingen wekelijks in een AZC ontvangen voor basale voeding om te kunnen overleven.
Om te voorzien in situaties waarin sprake is van dringende redenen die een hogere financiële toelage dan € 60 euro rechtvaardigen, biedt het college de mogelijkheid om deze af te stemmen op de individuele omstandigheden van de ontheemde en zijn of haar gezin. Dringende redenen worden geacht aanwezig te zijn wanneer er sprake is van een aantoonbare acute noodsituatie die voor de ontheemde of diens gezin ernstige langdurige persoonlijke, medische of maatschappelijke consequenties kan hebben.
De verstrekking is een éénmalige verstrekking ter overbrugging van één week, waarvan de maandag de peildatum is. Na het verstrijken van de week kan de ontheemde indien noodzakelijk opnieuw aanspraak maken op de tijdelijke Amsterdamse regeling. Hiervoor is gekozen met het oog op een simpele uitvoering (het voorkomen van het moeten beëindigen van de tijdelijke regeling op het moment dat de Landelijke regeling in werking treedt).
Het heeft de sterkere voorkeur om de financiële toelage te verstrekken door middel van een bankrekening, zodat de ontheemde hier met een bankpas vrijelijk over kan beschikken. Daarnaast heeft het de sterke voorkeur dit pas te doen nadat de ontheemde zich heeft doen registreren in de BRP. Het kan echter voorkomen dat door omstandigheden nog niet alle administratieve processen zijn doorlopen maar de ontheemde wel in die omstandigheden verkeert dat een financiële toelage op grond van deze tijdelijke Amsterdamse regeling noodzakelijk is. In die situaties is het daarom mogelijk de financiële toelage ook in contanten of in natura (bijvoorbeeld in de vorm van waardebonnen) te verstrekken.
Alleen de ontheemden die niet rechtmatig in Nederland verblijven en zij van wie rechtens de vrijheid is ontnomen maar hier nog geen gehoor aan hebben gegeven, vallen buiten de werkingssfeer van deze tijdelijke Amsterdamse regeling. Er vindt voor het overige geen rechtmatigheidstoets plaats, behoudens vaststelling van de identiteit van de ontheemde en diens registratie in de BRP. Van deze registratie kan worden afgeweken wanneer de registratie administratief niet mogelijk is.