Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Regeling vergoeding in Meppel opgevangen Oekraïense vluchtelingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling vergoeding in Meppel opgevangen Oekraïense vluchtelingen
CiteertitelRegeling vergoedingen in Meppel opgevangen Oekraïense vluchtelingen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Tijdelijke noodregeling ondersteuning Oekraïense vluchtelingen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Richtlijn Tijdelijke Bescherming (Richtlijn 2001/55/EC)
  2. Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Europese Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG
  3. Vreemdelingenbesluit 2000
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-04-202210-03-2022nieuwe regeling

29-03-2022

gmb-2022-160066

1613227/1613304

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling vergoeding in Meppel opgevangen Oekraïense vluchtelingen

De burgemeester van Meppel,

 

Gelet op de artikel 5 van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (Richtlijn 2001/55/EC), het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Europese Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan en het Vreemdelingenbesluit 2000.

 

Gelet op het feit dat een landelijke regeling voor hulp aan Oekraïense vluchtelingen in de maak is, en dat daar feitelijke informatie over beschikbaar is, maar dat deze nog niet geldend recht is geworden terwijl er in Meppel een acute noodsituatie bestaat waarin mensen om hulp aankloppen bij de gemeente Meppel

 

Besluit:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a)

    De burgemeester: de burgemeester van Meppel

  • b)

    gemeentelijke opvanglocatie: een locatie of gebouw dat wordt gehuurd of geëxploiteerd door de gemeente Meppel met als doel om onderdak te bieden aan noodopvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

  • c)

    vluchteling: de persoon, zijn partner of huwelijkspartner, zijn ouder of stiefouder, zijn kind, stief- of pleegkind, of kleinkind jonger dan 21 jaar, die in verband met de crisis in Oekraïne omstreeks februari en maart 2022 vanuit Oekraïne tijdelijk naar Nederland is gekomen en bij aankomst in Nederland door het bevoegde gezag is geregistreerd;

Artikel 2. Verstrekkingen

  • 1.

    De vluchteling heeft gedurende zijn tijdelijk verblijf in de gemeente Meppel aanspraak op de volgende verstrekkingen:

     

    Bij verblijf in een gemeentelijke opvanglocatie:

    • a.

      bed, bad en brood in een gemeentelijke opvanglocatie

    • b.

      leefgeld per week voor kleding en andere persoonlijke uitgaven.

    • c.

      leefgeld per week voor voedsel, alleen als in de gemeentelijke opvanglocatie geen maaltijden worden verstrekt.

      óf

    Bij verblijf op een ander adres in de gemeente Meppel:

    • a.

      Leefgeld per week voor woonkosten

    • b.

      leefgeld per week voor kleding en andere persoonlijke uitgaven.

    • c.

      Leefgeld per week voor woonkosten

  • 2.

    Het leefgeld in de vorm van een wekelijkse toelage voor woonkosten is afhankelijk van het aantal op één adres woonachtige vluchtelingen.

  • 3.

    Een verstrekking van leefgeld wordt toegekend voor maximaal 6 maanden. Wanneer de vluchteling na deze periode opnieuw in aanmerking wil komen voor leefgeld kan hij het via een verkorte procedure aanvragen.

Artikel 3 Normbedragen

  • 1.

    Het leefgeld per week voor voedsel bedraagt € 47,--

  • 2.

    Het leefgeld per week voor voedsel bij verblijf in een gemeentelijke opvanglocatie kan door de burgemeester lager worden vastgesteld, wanneer deels wel / deels niet in maaltijden wordt voorzien.

  • 3.

    Het leefgeld per week voor kleding en andere persoonlijke uitgaven bedraagt €13,--

  • 4.

    Het leefgeld per week voor woonkosten bedraagt:

    • a.

      bij één vluchteling op een adres € 75,--

    • b.

      bij twee vluchtelingen op een adres € 50,--

    • c.

      bij drie vluchtelingen op een adres €38,--

    • d.

      bij meer dan drie vluchtelingen op een adres een evenredig deel van €125 per week

Artikel 4. Aanvraag

  • 1.

    De burgemeester stelt het recht op leefgeld, bedoeld in artikel 2, op aanvraag vast.

  • 2.

    Een aanvraag wordt bij de gemeente Meppel ingediend door middel van een door de gemeente beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

Artikel 5. Onthouden verstrekkingen

  • 1.

    De in artikel 2 bedoelde verstrekkingen kunnen geheel of gedeeltelijk aan een vluchteling worden onthouden, indien de vluchteling niet desgevraagd de gegevens verstrekt die nodig zijn voor het vaststellen van het recht op verstrekkingen. Daartoe behoren in ieder geval gegevens die noodzakelijk zijn voor het vaststellen van de naam, de geboortedatum, de nationaliteit, het land van herkomst, de gezinssamenstelling, de datum van aankomst in de gemeente Meppel en de middelen waarover in Nederland kan worden beschikt.

  • 2.

    De burgemeester kan het leefgeld als bedoeld in artikel 2 geheel of gedeeltelijk weigeren, indien blijkt dat de vluchteling hier te lande redelijkerwijs over voldoende middelen kan beschikken om geheel of gedeeltelijk in de kosten van die verstrekking te voorzien. De in aanmerking te nemen middelen worden op vergelijkbare wijze bepaald als onder paragraaf 3.4 van de Participatiewet.

  • 3.

    Voor zover een vluchteling valt onder de Tijdelijke regeling verstrekkingen gerepatrieerden en evacués Oekraïne 2022 van de minister van Sociale Zaken en werkgelegenheid heeft een verstrekking op grond van die regeling voorrang op deze regeling.

  • 4.

    Als door de gemeente inmiddels verstrekkingen zijn gedaan, waarna achteraf blijkt dat er aanspraak bestaat op een verstrekking op grond van de Tijdelijke regeling verstrekkingen gerepatrieerden en evacués Oekraïne 2022, of een andere landelijke regeling die niet door de gemeente wordt uitgevoerd dan stelt de burgemeester zich in verbinding met de Sociale Verzekeringsbank of de uitvoerder van de andere landelijke regeling teneinde te komen tot een onderlinge verrekening van de verstrekkingen.

Artikel 6. Beëindiging verstrekkingen

  • 1.

    De in artikel 2 bedoelde verstrekkingen eindigen in ieder geval met ingang van de dag waarop de vluchteling:

     

    • a.

      de gemeente Meppel verlaat; of

    • b.

      zich blijvend in Nederland vestigt.

    • c.

      gebruik gaat maken van een gemeentelijke opvanglocatie

    • d.

      De vluchteling inkomsten uit arbeid geniet die hoger zijn dan het leefgeld voor zijn situatie, of die hoger zijn dan 70% van de voor zijn situatie geldende bijstandsnorm waarbij een gezinssituatie op dezelfde wijze wordt bepaald als onder paragraaf 1.1 van de Participatiewet.

  • 2.

    De burgemeester kan de in artikel 2 bedoelde verstrekkingen beëindigen indien, naar diens oordeel blijkt dat, een vluchteling in strijd met de waarheid gegevens heeft verstrekt of verzwegen waardoor hij ten onrechte, of tot een te hoog bedrag, verstrekkingen heeft verkregen.

Artikel 7. Betaling van het leefgeld

  • 1.

    Het leefgeld, bedoeld in artikel 2, wordt wekelijks aan de vluchteling beschikbaar gesteld. De uitbetaling geschiedt zoveel mogelijk in de week waarop het leefgeld betrekking heeft.

  • 2.

    Het leefgeld kan in overleg met de vluchteling ook in maandelijkse betalingen, achteraf beschikbaar worden gesteld.

  • 3.

    Het leefgeld, bedoeld in artikel 2, voor een minderjarige vluchteling, die een kind is van, of verzorgd wordt door één of meer in Nederland verblijvende meerderjarige vluchtelingen worden uitbetaald aan één van die vluchtelingen.

  • 4.

    De uitbetaling van het leefgeld geschiedt door middel van overschrijving per bank, tenzij de vluchteling niet over een bankrekening beschikt.

  • 5.

    De uitbetaling van het leefgeld aan een vluchteling die niet over een bankrekening beschikt geschiedt door middel van het verstrekken van een opgewaardeerde prepaid betaalkaart, tenzij de burgemeester niet kan beschikken over voldoende prepaid betaalkaarten.

  • 6.

    De uitbetaling van het leefgeld aan een vluchteling die niet over een bankrekening beschikt, en aan wie ook geen prepaid betaalpas kan worden verstrekt geschiedt per kas.

Artikel 8. Terugvordering

Indien blijkt dat een vluchteling in strijd met de waarheid gegevens heeft verstrekt of verzwegen, waardoor hij of anderen ten onrechte, of tot een te hoog bedrag, de verstrekkingen, bedoeld in artikel 2, heeft verkregen, of dit op andere wijze heeft bewerkstelligd, is de burgemeester bevoegd de waarde van de ten onrechte toegekende verstrekkingen terug te vorderen.

Artikel 9. Mandaat

  • 1.

    De burgemeester verleent aan de teammanager Werk en Meedoen (manager C) en de medewerkers dienstverlening B en C (consulenten Werk en Meedoen) mandaat tot het nemen van besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht ter uitvoering van deze regeling;

  • 2.

    De burgemeester verleent volmacht en machtiging aan de teammanager Werk en Meedoen (manager C) voor het verrichten van andere rechtshandelingen en feitelijke handelingen met betrekking tot besluiten als bedoeld in deze regeling.

  • 3.

    Het krachtens mandaat ondertekenen van besluiten geschiedt als volgt:

     

    De Burgemeester van Meppel,

    namens hem,

    (gevolgd door de handtekening)

    (naam functionaris)

    (functie)

Artikel 10. Inwerkingtreding en beëindiging oude regeling

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 10 maart 2022.

  • 2.

    de regeling van de burgemeester van Meppel, zoals vastgesteld in de vergadering van het Gemeentelijk Beleidsteam Gemeente Meppel van 16 maart 2022, 1607930/1608000, tot het tijdelijk doen van verstrekkingen aan vluchtelingen ten gevolge van de crisis in Oekraïne in 2022 die in de gemeente Meppel verblijven (Tijdelijke noodregeling ondersteuning Oekraïense vluchtelingen) wordt door de burgemeester ingetrokken.

Artikel 11. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: “Regeling vergoedingen in Meppel opgevangen Oekraïense vluchtelingen”.

Meppel, 29 maart 2022

De burgemeester van Meppel,

R.T.A. Korteland

Toelichting

Algemeen

Op 10 maart 2022 werd in Meppel door vluchtelingen uit Oekraïne voor het eerst een beroep gedaan op de gemeente voor de ondersteuning. Op dat moment gold er geen wetgeving die het voor de gemeente mogelijk maakt om een verstrekking te doen aan vluchtelingen die in Meppel worden opgevangen.

 

Het werd duidelijk dat een landelijke regeling in de maak is. Deze is echter nog niet in werking getreden. Door het treffen van deze noodregeling kan de gemeente Meppel in dringende situaties vluchtelingen uit Oekraïne helpen totdat er een landelijke regeling is.

 

Deze regeling is gebaseerd op informatie van het ministerie van Justitie en Veiligheid waarin de ministerraad verzocht wordt te besluiten over de uitgangspunten.

 

Artikelsgewijs

Artikel 2

Verstrekkingen kunnen worden gedaan in financiële zin, maar ook in natura (opvang bed ,bad en brood). Het leefgeld geeft zekerheid dat de vluchteling in dringende levensbehoeften kan voorzien, zoals eten en kleding. Er is een maximale duur van 6 maanden opgenomen. Hiermee wordt voorkomen dat automatisch betalingen kunnen doorlopen terwijl de omstandigheden van de vluchteling reeds veranderd zijn. Wanneer na 6 maanden de vluchteling nog in de gemeente verblijft dan kan hij zich melden voor een verlenging van het leefgeld. Dit kan via een verkorte aanvraag, waarbij alleen verklaart welke omstandigheden eventueel gewijzigd zijn.

 

Artikel 3

Bedragen zijn afgeleid van de bedragen die het COA verstrekt aan asielzoekers die in opvang verblijven. De bedragen zijn afgerond op hele euro's. De bijdrage voor woonkosten varieert naarmate meer mensen in een woning worden opgevangen. Er is voor gekozen om in dat geval aan elke bewoner een zelfde bedrag uit te betalen, zodat er geen verschil in leefgeld is tussen de verschillende bewoners. De bekostiging vanuit het rijk aan de gemeente werkt net anders: voor de eerste bewoner kan een hoger bedrag worden gedeclareerd dan voor de tweede. Voor de derde bewoner is voor de gemeente weer een lager bedrag beschikbaar. Door middeling toe te passen bij de normbedragen per vluchteling is dit per saldo hetzelfde. Ingeval er sprake is van bijvoorbeeld 2 gezinnen op 1 adres ontvangt ieder gezin dus een zelfde leefgeld voor het woonkostengedeelte naar rato van het aantal gezinsleden.

 

Een excel spreadsheet helpt de medewerkers die de beslissingen nemen om eenvoudig de juiste bedragen te bepalen.

 

Artikel 4

Het leefgeld moet aangevraagd worden. Dat geeft de gemeente de gelegenheid om omstandigheden te controleren. Zo zorgen we dat het bij de juiste mensen terechtkomt. Een aanvraag kan best tegelijkertijd met de registratie als tijdelijk ingezetene plaatsvinden.

 

Artikel 5

Als er aanspraak bestaat op een andere voorziening dan vervalt het recht op leefgeld. Dat geldt ook voor mensen die zelf over in aanmerking te nemen middelen beschikken. Hierbij sluiten we aan bij het begrip daarover uit de Participatiewet. In de gegevens die nu bekend zijn over de rijksregeling wordt een maximale hoogte van inkomsten van niet meer dan 70% van de bijstandsnorm aangehouden, dus dat doen we in deze regeling ook.

 

Artikel 6

Een verstrekking door de gemeente Meppel kan alleen zolang de vluchteling ook zijn (hoofd-)verblijf in de gemeente heeft. De gemeente heeft geen bevoegdheid buiten haar grondgebied.

 

Een verstrekking van leefgeld eindigt ook bijvoorbeeld het geval als iemand gaat werken. Bij inkomsten boven de bijstandsnorm van een gezinslid vervalt het leefgeld voor het hele gezin. Ook hier sluiten we aan bij de Participatiewet. 70%

 

Artikel 7

Betaling geschiedt bij voorkeur per bank. Dit is het meest eenvoudig en doeltreffend en geeft de minste mogelijkheid tot fouten en fraude of diefstal.

 

Soms kunnen vluchtelingen niet meer over hun bankrekening beschikken. De gemeente heeft dan de mogelijkheid een prepaid bankpas op te waarderen waarmee de vluchteling bij een geldautomaat zelf geld op kan nemen.

 

Als andere mogelijkheden niet voorhanden zijn geschiedt uitbetaling per kas. Dit is de laatste optie vanwege de uitvoeringskosten en risico's.

 

De verwachting is overigens dat het voor iedere meerderjarige vluchteling mogelijk wordt gemaakt een Nederlandse bankrekening te openen.

 

Artikel 8

Bij onjuiste informatie vanuit de vluchteling kunnen teveel betaalde gelden worden teruggevorderd. De bedoeling is niet om bij administratieve vergissingen te gaan terugvorderen. Een beperkt risico kan hierbij worden gelopen om zodoende de uitvoering eenvoudig te houden. De regeling is bovendien ook beperkt in omvang.

 

Artikel 9

Het is de bedoeling om deze regels zo snel mogelijk uit te doen voeren. De noodsituatie rond vluchtelingen brengt dat met zich mee. Daarom is een mandaat aan de teammanager Werk en meedoen en de consulenten werk en meedoen opgenomen.

 

Artikel 10

De burgemeester heeft eerder een tijdelijke noodregeling ingesteld. Deze moet worden ingetrokken. Zo voorkomen we onduidelijkheid over de geldende regels. Onder de regeling van de burgemeester gedane verstrekkingen worden met deze bepaling alsnog onder deze nieuwe regeling gebracht. De burgemeester trekt de oude regeling in.