Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels eenmalige energietoeslag Zaanstad 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag Zaanstad 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2022 | 01-01-2023 | wijziging beleidsregels | 27-09-2022 | 2022/14274 | |
09-04-2022 | 01-10-2022 | nieuwe regeling | 05-04-2022 | 2022/6206 |
Artikel 2 Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022
Artikel 3: Ambtshalve toekenning
De belanghebbende, die voldoet aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:
in 2021 tot en met februari 2022 incidentele of periodieke bijzondere bijstand heeft ontvangen of een uitkring heeft ontvangen op grond van de Individuele inkomenstoeslag, de regeling Meedoen Zaanstad of deelneemt aan de collectieve zorgverzekering en bij wie na onderzoek via het Inlichtingenbureau is gebleken in februari 2022 te voldoen aan de inkomenscriteria, zoals bedoeld in artikel 1, vierde lid van deze beleidsregels of;
Als belanghebbende niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Zaanstad, 05-04-2022,
drs. J. Hamming, burgemeester
drs. G. Blom, gemeentesecretaris
De Beleidsregels Eenmalige energietoeslag Zaanstad 2022staat niet op zich zelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip 'inkomen' wordt in afwijking van het gemeentelijk beleid uitgegaan van 120% van de voor belanghebbende van toepassing zijnde bijstandsnorm. Daarmee wordt afgeweken van het reguliere beleid voor de verlening van bijzondere bijstand, zoals is opgenomen in de Beleidsregels gemeentelijke werk- en inkomensvoorzieningen Zaanstad 2019. Voor deze afwijking zijn twee redenen. De hoge energielasten kunnen ook bij hogere inkomens tot financiële problemen leiden en het door de Rijksoverheid beschikbaar gestelde budget aan de gemeenten is toereikend om de toeslag te verstrekken aan de doelgroep met een laag inkomen tot 120% van de voor belanghebbende van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op bij de verwerking van de automatisch te verstrekken toeslag recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen, een uitkering IOAW of IOAZ, algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank; de zogenaamde Aio-gerechtigden of in een schulddienstverleningstraject zitten bij Kredietbank Nederland.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Om in deze situaties te voorzien wordt in artikel 5 de mogelijkheid geopend om een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren. De hardheidsclausule in artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.