Organisatie | Purmerend |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sanctiestrategie horeca Purmerend |
Citeertitel | Sanctiestrategie horeca Purmerend |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare orde |
Externe bijlage | Sanctiestrategie Horeca Purmerend |
De Sanctiestrategie horeca Purmerend is ook vastgesteld door de burgemeester.
De Sanctiestrategie horeca Purmerend is in originele opmaak aan deze publicatie toegevoegd als externe bijlage.
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-04-2022 | Nieuwe beleidsregels | 15-03-2022 | 1563106 |
De burgemeester van de gemeente Purmerend en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft,
Redactionele opmerking: de Sanctiestrategie horeca Purmerend is in originele opmaak (pdf) als externe bijlage aan deze publicatie toegevoegd.
Voor u ligt de Sanctiestrategie horeca Purmerend (hierna: sanctiestrategie horeca). In de sanctiestrategie horeca wordt uiteengezet op welke wijze de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders (welk bestuursorgaan bevoegd is, hangt van de overtreding af) van de gemeente Purmerend hun handhavende bevoegdheden zullen inzetten die zij hebben op grond van de Alcoholwet en titel VA, paragraaf 2 van de Wet op de kansspelen (hierna: Wok). Tevens heeft deze sanctiestrategie betrekking op hoofdstuk 2, afdeling 4 en 5 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021 (hierna: Apv).
Vooruitlopend op de fusie, hebben de burgemeesters en colleges van de gemeenten Purmerend en Beemster in 2019 de geharmoniseerde Sanctiestrategie horeca Purmerend en Beemster vastgesteld. Inmiddels is de fusie tussen Purmerend en Beemster een feit. Bovendien is er een nieuwe Apv vastgesteld en is de Drank- en Horecawet gewijzigd naar Alcoholwet. Vanwege deze wijzigingen is het noodzakelijk om de sanctiestrategie horeca te actualiseren. Dit moment biedt tevens de kans om ervaringen met de sanctiestrategie mee te nemen en naar aanleiding hiervan verbeteringen door te voeren.
De sanctiestrategie horeca heeft gelding voor onbepaalde tijd en kan indien noodzakelijk en gewenst tussentijds worden gewijzigd. De titel van het document is gewijzigd naar Sanctiestrategie horeca Purmerend.
De sanctiestrategie horeca treedt in werking de dag nadat deze bekend is gemaakt en vanaf dat moment worden overtredingen afgehandeld volgens de in deze sanctiestrategie opgenomen stappenplannen. Tot het moment van inwerkingtreding van deze sanctiestrategie worden overtredingen nog afgehandeld volgens de stappenplannen van de Sanctiestrategie horeca Purmerend en Beemster.
De sanctiestrategie horeca heeft betrekking op de Alcoholwet, Apv (en in dit verband ook het terrassenbeleid en beleidsregels ontheffing sluitingsuren openbare inrichtingen) en Wok. De Alcoholwet reguleert de verkoop van alcoholhoudende dranken en bewaakt de verantwoorde verstrekking van alcohol. De uitvoerings- en handhavingsbevoegdheden komen toe aan de burgemeester. Het toezicht op de Alcoholwet in de gemeente Purmerend wordt uitgevoerd door het team Toezicht en Handhaving (hierna: T&H).
De Wok reguleert en beheerst kansspelen. In Titel VA, paragraaf 2 van de Wok zijn regels opgenomen over het aanwezig hebben van kansspelautomaten in een horeca-inrichting. Voor het aanwezig hebben van kansspelautomaten in een horeca-inrichting is een aanwezigheidsvergunning vereist. Alle inrichtingen die in het bezit zijn van een geldige Alcoholwetvergunning kunnen in Purmerend in aanmerking komen voor een aanwezigheidsvergunning voor maximaal twee kansspelautomaten. Daarnaast verbiedt de Wok gokzuilen.
In hoofdstuk 2, afdeling 4 en 5 van de Apv zijn regels gesteld met betrekking tot het exploiteren van een openbare inrichting, het exploiteren van een terras, sluitingstijden, regels ter voorkoming van oneerlijke mededinging bij paracommerciële rechtspersonen en overige aangelegenheden.
De sanctiestrategie horeca hangt nauw samen met diverse beleidskaders. In de nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend (hierna: nota VTH) worden de bestuurlijke uitgangspunten en beleidskeuzes over de regelgeving op het gebied van het omgevingsrecht, Apv en bijzondere wetten (waaronder Alcoholwet en Wok) beschreven. Ook wordt in de nota VTH de basis nalevingstrategie van de gemeente vastgelegd. De nalevingsstrategie bestaat uit een toezicht-, sanctie- en gedoogstrategie. In uitwerking op de nota VTH zet de gemeente jaarlijks middels een uitvoeringsprogramma uiteen welke activiteiten zij voor het komende jaar gaat uitvoeren op het terrein van (onder andere) de Alcoholwet, Apv en de Wok.
Daarnaast heeft de gemeenteraad het Preventie- en Handhavingsplan alcohol 2019-2022 vastgesteld. In dit plan beschrijft de gemeente op welke wijze zij alcoholgebruik door jongeren en jongvolwassenen wil voorkomen en terugdringen. Tevens heeft de gemeente apart terrassenbeleid en beleidsregels voor de ontheffing sluitingsuren van openbare inrichtingen.
Daarnaast geldt apart beleid artikel 13b Opiumwet gemeente Purmerend 2021. Indien in een horeca-inrichting drugs wordt aangetroffen, wordt conform dit beleid gesanctioneerd. Omdat handhavingsbeleid met betrekking tot drugs een bredere reikwijdte heeft dan alleen de horecabedrijven, is ervoor gekozen om deze geen integraal onderdeel van de sanctiestrategie horeca te laten zijn. Ook de Beleidsregels Wet Bibob Purmerend 2021 hebben een bredere reikwijdte en zijn daarom geen onderdeel van deze sanctiestrategie horeca. Op grond van de Bibob beleidsregels kan de Bibob-toets worden toegepast bij bijvoorbeeld aanvragen om een exploitatievergunning voor een horecabedrijf, een alcoholwetvergunning voor een horecabedrijf, wijziging aanhangsel alcoholwetvergunning en de aanwezigheidsvergunning.
1.4 Terugblik periode 2019-2021
In de jaarlijkse evaluatieverslagen VTH worden de uitgevoerde activiteiten op het gebied van toezicht en handhaving op de Alcoholwet uitgebreid geëvalueerd. Hier worden enkele bijzonderheden uit de periode 2019-2021 uitgelicht.
In 2019 is gestart met de uitvoering van het nieuwe preventie- en handhavingsplan alcohol. Zo is een nieuw werkproces vastgesteld over de inzet van testkopers bij de controle op en de bestuursrechtelijke handhaving van artikel 20 Alcoholwet. In 2019 zijn conform dit werkproces testkopers ingezet bij thuisbezorgbedrijven. Uit dit onderzoek bleek dat de naleving bij deze branche 0% was. De betrokken ondernemers zijn hiervan op de hoogte gesteld en hebben een waarschuwingsbrief ontvangen. Daarnaast is aan twee thuisbezorgbedrijven een boete opgelegd. Dit is het laatste onderzoek dat door de gemeente zelf is uitgevoerd, want als gevolg van de nieuwe Alcoholwet (die op 1 juli 2021 in werking is getreden en de DHW heeft vervangen) is het toezicht op de ‘’verkoop op afstand’’ van alcohol overgegaan van de gemeente naar de NVWA.
Verder zijn in 2019 en 2020 testkopers (met mondkapje) ingezet bij snackbars en bij supermarkten. Bij de snackbars hebben we geconstateerd dat de naleving in 2019 50% was en in 2020 is dit verbeterd naar 75%. In 2019 betrof dit een nulmeting en daarom zijn de ondernemers persoonlijk geïnformeerd, is voorlichting gegeven en zijn geen boetes opgelegd. In 2020 zijn de betrokken snackbars per brief van de geconstateerde overtredingen op de hoogte gesteld. Bij een overtreding is er gewaarschuwd en bij een positieve uitslag is een complimentbrief verstuurd. Er zijn geen boetes opgelegd.
De totale naleving bij de supermarkten was 77,8%. Er kan gesteld worden dat de supermarkten de regels serieus nemen en er veel aan doen om het resultaat te verbeteren (bijvoorbeeld betere aanduidingen van ID tonen tot 25 jaar, cursussen en trainingsavonden voor nieuwe werknemers en meer aanwezigheid van leidinggevenden in de avonduren voor ondersteuning bij lastige klanten). De toezichthouders hebben een groot deel van de ondernemers bezocht en een persoonlijke terugkoppeling gegeven.
Vermeldenswaardig is dat er in 2019 ook een onderzoek naar de naleving van het verbod op doorschenken aan klanten in kennelijke staat van dronkenschap in de commerciële horeca van Purmerend en Beemster heeft plaatsgevonden. Twee acteurs speelden dat ze dronken waren en probeerden om alcohol te kopen. In totaal is bij 21 horeca locaties onderzoek gedaan. De resultaten zijn als volgt:
Voor de betrokken ondernemers is een zogenaamde ‘normsessie’ doorschenken bij dronkenschap georganiseerd. De ondernemers zijn geïnformeerd over de resultaten en daarna speelden acteurs de fasen van dronkenschap na op basis van een toegestuurd document om dronkenschap te herkennen. Alle aanwezige horecaondernemers gaven aan dat zij als professionals dronkenschap wel herkennen. Ze waren het erover eens dat de fase ‘’duidelijk onder invloed’’ de grens is. Tijdens de normsessie kwamen verder de aspecten die een rol spelen bij het wel/niet doorschenken aan de orde. Ook zijn ideeën uitgewisseld over praktische oplossingen bij dronkenschap.
In 2019 zijn, naast de reguliere controles, ook de evenementen gecontroleerd waar alcohol werd geschonken. Het gaat dan om bijvoorbeeld Reuring, Electronic Picnic en Luilak.
Vanaf maart 2020 is het leven, en ook de toegestane horeca activiteiten, ingrijpend gewijzigd als gevolg van het coronavirus. Sindsdien zijn evenementen (grotendeels) verboden en is de horeca een tijd dicht en deels open geweest. Gebleken is dat de werkzaamheden van handhaving zijn verschoven en vooral betrekking hebben gehad op het controleren van de naleving van de coronamaatregelen. De nadruk lag hier op het toezicht op de coronamaatregelen, zoals het houden van afstand en verboden groepsvorming. Ook is toezicht gehouden naar aanleiding van klachten en meldingen en is indien nodig opgetreden. In de coronatijd is ook geprobeerd om zoveel mogelijk oplossingsgericht te werken en alleen bestuursrechtelijk op te treden als dit niet anders kon.
Een belangrijke verandering is de al eerder genoemde Alcoholwet. Er zijn diverse zaken gewijzigd, waaronder het vervallen van het besluit inrichtingen Drank- en Horecawet, het nieuwe Alcoholbesluit, gewijzigde regels voor de verkoop op afstand, grenzen aan prijsacties, de strafbaarstelling van het doorgeven aan alcohol aan minderjarigen en het bijschrijven van dag-leidinggevenden. Alle horecaondernemers en sportkantines zijn per brief door de burgemeesters geïnformeerd over deze wijzigingen. In aanloop naar de fusie tussen Purmerend en Beemster zijn ook lokale regels geharmoniseerd. Het gaat om een nieuwe Apv, terrassenbeleid en beleidsregels over de ontheffing sluitingsuren.
In overeenstemming met de sanctiestrategie horeca zijn alle overtredingen volgens vaste stappen afgehandeld. In de periode 2019-2021 is als volgt bestuursrechtelijk opgetreden:
Ten opzichte van de Sanctiestrategie horeca Purmerend en Beemster is deze nieuwe sanctiestrategie op de volgende punten aangepast:
De handhavingstabel DHW is aangepast naar de Alcoholwet. Hierdoor zijn sommige artikelen komen te vervallen, zoals artikel 15 lid 2, 20 lid 2 en 44. Daarnaast keert artikel 19 niet terug in de handhavingstabel. Dit komt omdat het toezicht en de handhaving op de verkoop van alcohol op afstand is overgegaan naar de NVWA. Verder is in de tabel artikel 20 lid 1 (voor het onderdeel wederverstrekking) en de artikelen 25a tot en met 25g ingevoegd. Dit laatste is alvast vooruitlopend op het eventueel opnemen van deze mogelijkheden in een gemeentelijke verordening.
De handhavingstabel Apv is aangepast op de nieuwe Apv Purmerend 2021, het nieuwe terrassenbeleid en de beleidsregels ontheffing sluitingsuren openbare inrichtingen. Voor de duidelijkheid is de tabel nu getiteld: ‘’Handhavingstabel Apv en samenhangend beleid’’. De tabel volgt nu de artikelen van het nieuwe Terrassenbeleid. In geval van overtreding van artikel 15 van het Terrassenbeleid (zonder evenementenvergunning plaatsen van buitentaps en buitenbars) wordt voortaan categorie 3 (bestuurlijke boete) toegepast in plaats van categorie 4 (dwangsom) in verband met de spoedeisendheid die hier vaak mee gemoeid is.
In de handhavingstabel Wok keert artikel 30c lid 2 niet meer terug, omdat in de gemeente Purmerend elke inrichting in aanmerking kan komen voor een aanwezigheidsvergunning mits de inrichting in het bezit is van een geldige alcoholwetvergunning. Het maakt dus niet uit of de inrichting als laag- of hoogdrempelig is aan te merken.
In het volgende hoofdstuk delen we de overtredingen in vier categorieën in en wordt per categorie een stappenplan gepresenteerd dat de gemeente gebruikt in geval van overtreding van de Alcoholwet, de Apv en titel VA, paragraaf 2 van de Wok. Vervolgens zijn tabellen opgenomen waarin per overtreding van de Alcoholwet, Apv en Wok wordt aangegeven welk stappenplan wordt gevolgd.
In dit hoofdstuk worden de overtredingen van de Alcoholwet, Apv (en in dit verband ook het terrassenbeleid en beleidsregels ontheffing sluitingsuren openbare inrichtingen) en Wok naar zwaarte in categorieën ingedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel stemmen we af op het type overtreding per categorie. Per categorie overtreding wordt aangegeven welk stappenplan de gemeente volgt en welke handhavingsinstrumenten worden ingezet.
2.1 Categorieën overtredingen en stappenplannen
In tabel 1 is een schema opgenomen dat door de gemeente Purmerend als stappenplan wordt gebruikt in geval van overtredingen van Alcoholwet, Apv en Wok. In het schema worden de overtredingen naar zwaarte in categorieën ingedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel is vervolgens afgestemd op het type overtreding per categorie.
Tabel 1: categorieën overtredingen en stappenplannen
Bij categorie 1-overtredingen gaat het om urgente, ernstige zaken die direct dienen te worden beëindigd, omdat er een acuut gevaar is voor de volksgezondheid, de veiligheid of de omgeving. In deze gevallen moet snel gehandeld worden om tot beëindiging van de overtreding te komen en daarom is het noodzakelijk om direct op te treden.
Bij constatering van de overtreding wordt direct bestuursdwang aangezegd. De bestuursdwang wordt toegepast indien een exploitant niet eigenhandig de illegale situatie doet stoppen. De horecagelegenheid kan dan worden gesloten.
Categorie 2 en 2a-overtredingen
Bij overtredingen in deze categorie gaat het om ernstige zaken, maar is geen sprake van een acute, gevaarlijke situatie. Het gaat bijvoorbeeld om de exploitatie in strijd met de vergunning of niet meer voldoen aan de eisen die aan de leidinggevende(n) worden gesteld. In deze gevallen volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing, als voorloper op de eerste stap, namelijk een tijdelijke schorsing/intrekking van de vergunning of ontheffing. De zichtbaarheid van de maatregel wordt bij deze overtredingen van belang geacht voor de effectiviteit.
Soms moet de vergunning op grond van de Alcoholwet en Wok worden ingetrokken. Daarnaast zal de vergunning of ontheffing worden ingetrokken indien het in stand blijven van de vergunning een gevaar vormt voor de openbare orde, veiligheid of volksgezondheid. De wettelijke grondslag voor het intrekken van een vergunning of ontheffing is gelegen in de artikelen 30f en 30l Wok, 31 Alcoholwet en 1:6 Apv Purmerend.
De alcoholwetvergunning kan voor maximaal 12 weken worden geschorst. De schorsing wordt ingezet als een directe intrekking van de vergunning of ontheffing buitenproportioneel is ten opzichte van de overtreding. Het aantal weken van de schorsing wordt verhoogd wanneer dezelfde overtreding nogmaals wordt begaan. De wettelijke grondslag voor het schorsen van een vergunning of ontheffing is gelegen in de artikelen 32 Alcoholwet en 1:6 Apv Purmerend.
Categorie 2a heeft betrekking op overtredingen van de Apv ten aanzien van de sluitingstijden. In de tabellen wordt aangegeven met hoeveel uur de sluitingstijd teruggebracht zal worden.
Categorie 3 en 3a-overtredingen
De categorie 3-overtredingen hebben betrekking op een aantal specifieke overtredingen die niet meer te herstellen zijn. Wanneer de burgemeester voornemens is om een bestuurlijke boete op te leggen, wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen tegen de op te leggen boete. Hiervoor hanteren wij een termijn van twee weken. Daarna wordt de sanctie definitief opgelegd.
Categorie 3a heeft betrekking op overtredingen van de Alcoholwet ten aanzien van het verstrekken van alcoholhoudende drank aan personen kennelijk jonger dan 18 jaar of het anderszins verstrekken van alcohol terwijl dit niet is toegestaan. De gemeente Purmerend wil gezondheidsschade bij jeugdigen door alcoholgebruik tegengaan en hanteert bij deze overtredingen een lik-op-stukbeleid. De gemeente vindt overtredingen ten aanzien van het verstrekken van alcohol aan minderjarigen zodanig ernstig, dat bij deze overtredingen niet wordt gewaarschuwd en direct een bestuurlijke boete wordt opgelegd. Tevens kan de verkoop van alcohol in de detailhandel voor ten minste één week en ten hoogste twaalf weken worden verboden wanneer voor de derde maal in één jaar wordt geconstateerd dat alcohol wordt verstrekt aan personen die niet onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt (artikel 20 eerste lid en artikel 44 Alcoholwet).
Deze categorie bevat de overtredingen waarvan de verwachting is dat een financiële prikkel er toe leidt dat de overtreding in de toekomst wordt voorkomen. Daarbij valt te denken aan het niet ter plaatse kunnen tonen van een verstrekte vergunning of een terras dat buiten de vergunde afmetingen is uitgestald. In dat geval wordt als voorloper op een bestuurlijke sanctie eerst een waarschuwing gegeven, vervolgens als eerste stap het opleggen van een last onder dwangsom en pas als stap 2, bij volharding in de overtreding, volgt het innen van de dwangsom.
De dwangsom wordt in principe per termijn of per constatering opgelegd. Wanneer de dwangsom niet leidt tot het gewenste nalevingsgedrag kan vervolgens een last onder bestuursdwang of een nieuwe last onder dwangsom met hogere dwangsombedragen worden opgelegd. De hoogte van de dwangsommen voor de Alcoholwet en de Wok zijn gekoppeld aan de bedragen van de bestuurlijke boetes. Bij de hoogte van de dwangsommen bij de Apv wordt gekeken naar de aard van de overtreding en de financiële prikkel die we met de dwangsom willen geven om te komen tot beëindiging van de overtreding.
Doelstellingen sanctiestrategie horeca
De doelstellingen van de sanctiestrategie horeca zijn:
Handhaving vindt plaats aan de hand van een helder stappenplan. De sanctiestrategie wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad op www.overheid.nl en op de website van de gemeente Purmerend. Hierdoor zijn de ondernemers op de hoogte van de consequenties van overtredingen.
Bij overtredingen in de categorieën 2, 2a, 3 en 4 wordt bij een eerste constatering van een overtreding eerst een bestuurlijke waarschuwing gegeven (stap 0). Bij de tweede constatering binnen een jaar wordt een bestuurlijke maatregel opgelegd. Tegen de waarschuwing staat geen bezwaar en beroep open, omdat dit geen besluit is in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Bij overtredingen in de categorie 1 en 3a wordt direct bestuursrechtelijk opgetreden.
De wettelijke grondslag van de bestuurlijke boete is gelegen in afdeling 5.4 van de Awb, de artikelen 44a en verder van de Alcoholwet en artikel 35c Wok. De bestuurlijke boete zetten wij in om een zogenaamd lik-op-stukbeleid te kunnen voeren op overtredingen die zo ernstig zijn dat we daar meteen tegen willen optreden. Door een directe consequentie (financiële prikkel) te verbinden aan een overtreding wordt het naleefgedrag vergroot.
De bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie. Dit betekent dat een aantal waarborgen, zoals de plicht tot het geven van cautie (horen), gelden wanneer de burgemeester voornemens is een bestuurlijke boete op te leggen. In de bijlage van het Alcoholbesluit zijn regels opgenomen over de hoogte van de boete. De hoogte van de bestuurlijke boete voor overtredingen van de Wok zijn bepaald aan de hand van de bedragen van de van toepassing zijnde categorieën zoals bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht.
De last onder bestuursdwang wordt opgelegd wanneer sprake is van een ernstige en spoedeisende overtreding en de overtreder zelf niet in staat of bereid is de overtreding te beëindigen of ongedaan te maken. Voor zover in de stappenplannen een last onder bestuursdwang is opgenomen, is sprake van een besluit waarin een termijn wordt gegeven waarbinnen de inrichting de exploitatie moet beëindigen of dat de drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen. Wordt aan de last niet voldaan, dan wordt de inrichting door de burgemeester gesloten.
Indien een situatie zo spoedeisend is, dat een besluit niet kan worden afgewacht, kan terstond bestuursdwang worden toegepast, maar wordt zo spoedig mogelijk nadien alsnog een besluit van bestuursdwang opgemaakt. De wettelijke grondslag is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 van de Awb.
Hersteltermijn/begunstigingstermijn
Daar waar een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang wordt opgelegd, dient op grond van artikel 5:24 en 5:32a van de Awb een termijn te worden gesteld waarbinnen de in het besluit voorgeschreven herstelmaatregelen kunnen worden uitgevoerd. Na afloop van die termijn is toepassing van bestuursdwang mogelijk en wordt de dwangsom verbeurd. De gemeente Purmerend hanteert een hersteltermijn/begunstigingstermijn van twee weken.
Voor het stappenplan geldt dat een volgende stap wordt gezet wanneer binnen een jaar na een vorige constatering en/of overtreding opnieuw een overtreding plaatsvindt. Een overtreding blijft vijf jaar meetellen. Vindt een overtreding binnen vijf jaar na de vorige overtreding plaats, maar is de vorige keer langer dan een jaar geleden, dan wordt de handhavingsstap herhaald.
Overigens worden de maatregelen per ondernemer toegepast. Indien een ondernemer zijn onderneming tussentijds overdraagt en geen zeggenschap meer heeft over de onderneming en de nieuwe ondernemer een overtreding begaat, dan volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing.
Voorafgaand aan een besluit tot het nemen van een bestuurlijke maatregel worden belanghebbenden (zoals de alcoholverstrekker of horeca-exploitant) uitgenodigd voor een zienswijzengesprek. Uiterlijk twee weken voor aanvang van het zienswijzengesprek ontvangen de belanghebbenden een schriftelijke uitnodiging. Tijdens het zienswijzengesprek worden de belanghebbenden in de gelegenheid gesteld zijn of haar reactie te geven over het voorgenomen besluit. De belanghebbenden kunnen zich hierbij laten vertegenwoordigen door een gemachtigde.
Op basis van het voorgenomen besluit en eventueel ingediende zienswijzen weegt de burgemeester in zijn besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel het belang van de belanghebbenden af tegen het belang dat het overtreden artikel beoogt te beschermen.
De burgemeester weegt in zijn belangenafweging ook eventuele verzachtende of verzwarende omstandigheden mee. Van verzachtende omstandigheden is bijvoorbeeld sprake als de betrokkene in het verleden geen overtredingen heeft begaan, hij/zij uit eigen beweging maatregelen neemt ter beëindiging van de overtreding of voorkoming van overtreding in de toekomst. Verzwarende omstandigheden kunnen zijn:
Uiteindelijk resulteert de belangenafweging in een besluit. Indien een belanghebbende het niet eens is met het besluit, kan hij/zij binnen zes weken na de dag van verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de burgemeester. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.
Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. De belanghebbende kan de voorzieningenrechter verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat verzoeker ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Een verzoek moet worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Holland, Afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorzieningen, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Afwijken van handhavingstabellen
In specifieke situaties kan gemotiveerd worden afgeweken van de voorgestelde stappenplannen, termijnen en handhavingsinstrumenten. Op grond van artikel 4:84 Awb moet de burgemeester overeenkomstig de handhavingstabellen handelen, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen. Er zal altijd worden bekeken of de toe te passen stap of maatregel evenredig en noodzakelijk is en of er wellicht een ander meer geschikt instrument voorhanden is. Indien de burgemeester van de regels afwijkt, moet dit gemotiveerd worden.
2.3 Handhavingstabel Alcoholwet
In tabel 2 geven we per overtreding van de Alcoholwet aan welk stappenplan wordt gevolgd en wat de eventuele bijzonderheden zijn per overtreding.
2.4 Handhavingstabel Apv Purmerend en samenhangend beleid
In de Apv van Purmerend zijn regels gesteld over het exploiteren van een openbare inrichting (zoals een restaurant en café), terrassen, het sluitingsuur van openbare inrichtingen en voorkoming van oneerlijke mededinging bij paracommerciële rechtspersonen.
Om een openbare inrichting met eventueel terras te exploiteren in de gemeente Purmerend zijn vergunningen benodigd. Om buiten de voorgeschreven openingstijden van de Apv geopend te mogen zijn, kan men een ontheffing van het sluitingsuur aanvragen. De beschikkingen worden onder voorschriften afgegeven. In de Beleidsregels ontheffing sluitingsuren openbare inrichtingen is aangegeven op welke wijze de burgemeester gebruik maakt van de bevoegdheid om ontheffing van de sluitingstijden te verlenen. In het Terrassenbeleid Purmerend en Beemster 2021 wordt aangegeven waar, op welke tijden en wat er op de terrassen is toegestaan. Om een integrale aanpak te bevorderen zijn in tabel 3 van deze sanctiestrategie de sancties voor de overtredingen van de exploitatie van een openbare inrichting, terrassen, het sluitingsuur en oneerlijke mededinging opgenomen.
Tabel 3: handhavingstabel Apv Purmerend en samenhangend beleid
2.5 Handhavingstabel Wet op de kansspelen
In tabel 4 geven we ten slotte voor de overtredingen van titel VA, paragraaf 2 van de Wok aan welk stappenplan wordt gevolgd en wat de eventuele bijzonderheden zijn per overtreding.