Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wormerland

Specifieke subsidieregels voor Voorschoolse educatie en Peuterplus Wormerland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWormerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSpecifieke subsidieregels voor Voorschoolse educatie en Peuterplus Wormerland 2022
CiteertitelSpecifieke subsidieregels Voorschoolse educatie en Peuterplus Wormerland 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Specifieke subsidieregels voor Voorschoolse educatie 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene Subsidieverordening Wormerland 2012
  3. Wet kinderopvang
  4. Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie
  5. Wet op het primair onderwijs
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-202201-01-2022nieuwe regeling

08-02-2022

gmb-2022-153684

Tekst van de regeling

Intitulé

Specifieke subsidieregels voor Voorschoolse educatie en Peuterplus Wormerland 2022

De raad van de gemeente Wormerland,

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 december 2021;

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

gelet op de Algemene subsidieverordening Wormerland 2012;

 

gelet op de Wet kinderopvang, het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie, de Wet op het primair onderwijs en het “Onderzoekskader voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs”;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen de Specifieke subsidieregels voor Voorschoolse educatie en Peuterplus Wormerland 2022.

 

Doelstelling

Voorschoolse educatie

Wormerlandse kinderen van circa twee tot vier jaar kunnen in een veilige en uitdagende sfeer en omgeving met leeftijdgenoten spelen, bewegen, zich uiten, praten, zingen, knutselen, ontdekken, enzovoort. Deze georganiseerde ontwikkeling van taal-, reken-, motorische, kunstzinnige en sociaal-emotionele vaardigheden draagt bij aan een ononderbroken ontwikkeling van de kinderen en aan een soepele overgang naar het basisonderwijs of een andere voorziening voor het kind. Een en ander wordt aangeboden in de gemeente Wormerland, in of nabij de basisscholen.

 

Peuterplus

Wormerlandse kinderen van circa twee tot vier jaar oud bij wie sprake is van een opvallende ontwikkeling, opvallend gedrag of die om wat voor reden dan ook (tijdelijk) niet kunnen meekomen of niet tot hun recht komen op een reguliere peuter- of kinderopvangroep. Deze kinderen hebben baat bij opvang met meer individuele ondersteuning en begeleiding in een kleine groep onder leiding van een hbo-geschoolde pedagogische medewerker waarbij intensiever contact is met de ouder(s). Deze vorm van opvang wordt aangeboden in de gemeente Wormerland en draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van de kinderen, zo licht en dichtbij huis mogelijk, ter voorkoming van zwaardere en (veelal) duurdere (specialistische) hulp en tracht de kinderen terug te laten keren naar de reguliere opvangroepen, beter voorbereid uit te laten stromen naar regulier (passend) of speciaal onderwijs of een andere voorziening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • -

    Aanvrager:

een rechtspersoon die een aanvraag indient op grond van deze subsidieregeling;

  • -

    College:

het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wormerland;

  • -

    Gemeente:

de gemeente Wormerland;

  • -

    Kinderopvangtoeslag:

een tegemoetkoming van het Rijk als bedoeld in artikel 1.1, lid 1, van de Wet kinderopvang en de andere daaraan verbonden wettelijke bepalingen;

  • -

    Onderzoekskader:

het “Onderzoekskader voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs” van de Inspectie voor het Onderwijs;

  • -

    Peuterplus(groep):

opvang in Wormerland voor Wormerlandse kinderen in de leeftijd van in beginsel twee tot vier jaar oud in een groep voor alleen deze doelgroep, met een beroepskracht-kind ratio van 1 op 4 met een minimum van 4 en een maximum van 8 kinderen per groep per dag waarbij de beroepskracht hbo-geschoold is. Alwaar een duidelijke dagstructuur, vaste regels en routine, een individueel ondersteuningsprogramma met kindspecifieke doelen wordt geboden in een prikkelarme ruimte en waarbij intensief contact is met de ouder(s);

  • -

    VNG-tabel:

VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) - adviestabel ouderbijdrage peuteropvang kan worden gebruikt om voor de gesubsidieerde peuteropvang een inkomensafhankelijke tariefstelling vast te stellen. De ouderbijdrage is berekend als een bijdrage per uur peuteropvang. De tabel wordt jaarlijks opgesteld en gepubliceerd op de website van de VNG;

  • -

    Voorschoolse educatie:

peuteropvang als bedoeld in de Wet kinderopvang

voor kinderen in de leeftijd van in beginsel twee tot vier jaar, waarbij gebruik wordt gemaakt van een VVE-programma. Daarbij wordt voldaan aan de basisvoorwaarden voor kwaliteit uit het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie en de “eigen aspecten van kwaliteit” uit het Waarderingskader;

  • -

    VVE:

voor- en vroegschoolse educatie;

  • -

    VVE-programma:

een erkend integraal programma dat in het kader van VVE-beleid wordt uitgevoerd en is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut;

  • -

    Waarderingskader:

bijlage 5 van het Onderzoekskader, namelijk het “waarderingskader voorschoolse educatie”, inclusief de “eigen aspecten van kwaliteit”.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

De subsidie is bedoeld voor het organiseren van Voorschoolse educatie en Peuterplus, die geleverd wordt in de gemeente Wormerland, voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar woonachtig in Wormerland, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen;

  • A.

    2-4 jarigen zonder VVE-indicatie (regulier) en waarvoor geen aanspraak bestaat op kinderopvangtoeslag (deze categorie is niet van toepassing op Peuterplus);

  • B.

    2,5-4 jarigen met een VVE-indicatie (doelgroep) en waarvoor wel aanspraak bestaat op kinderopvangtoeslag;

  • C.

    2,5-4 jarigen met een VVE-indicatie (doelgroep) en waarvoor geen aanspraak bestaat op kinderopvangtoeslag;

  • D.

    2-2,5 jarigen met een VVE-indicatie (doelgroep) en waarvoor wel aanspraak bestaat op kinderopvangtoeslag;

  • E.

    2-2,5 jarigen met een VVE-indicatie (doelgroep) en waarvoor geen aanspraak bestaat op kinderopvangtoeslag.

Artikel 3 Indicatie

3.1 VVE-indicatie

Een VVE-indicatie wordt verleend voor:

  • 1.

    kinderen waar naar de beoordeling van de jeugdgezondheidszorg thuis niet of nauwelijks Nederlands wordt gesproken (taalrisicokinderen);

  • 2.

    kinderen die qua ontwikkeling in de knel dreigen te raken door de gezinssituatie, waaronder de geestelijke of lichamelijke toestand van een of beide ouders (opgroeirisicokinderen);

  • 3.

    kinderen bij wie de jeugdgezondheidszorg constateert dat er daadwerkelijk sprake is van achterstand in spraak- en taalontwikkeling, anders dan een taalspraakstoornis waarvoor logopedie of hulp via een audiologisch centrum is aangewezen;

  • 4.

    kinderen die een Peuterplusindicatie hebben ontvangen.

3.2 Peuterplusindicatie

Een Peuterplusindicatie wordt verleend voor:

kinderen waar naar beoordeling van de jeugdgezondheidszorg (Centrum Jong) sprake is van een opvallende ontwikkeling, opvallend gedrag of die om wat voor reden dan ook (tijdelijk) niet kunnen meekomen of niet tot hun recht komen op een reguliere peuter- of kinderopvangroep.

Artikel 4 Aanbod

4.1 Aanbod Voorschoolse educatie

Het gesubsidieerde aanbod is als volgt:

  • 1.

    Voor kinderen als bedoeld onder artikel 2 A is 8 uur per week Voorschoolse educatie beschikbaar tot 3 jaar en 12 uur per week vanaf 3 jaar voor 40 weken in het jaar.

  • 2.

    Voor kinderen als bedoeld onder artikel 2 B en C is 16 uur per week Voorschoolse educatie beschikbaar voor 40 weken in het jaar.

  • 3.

    Voor kinderen als bedoeld onder artikel 2 D en E is 8 uur per week Voorschoolse educatie beschikbaar voor 20 weken in het jaar.

4.2 Aanbod Peuterplus

Het gesubsidieerde aanbod is voor alle kinderen als bedoeld onder artikel 2 B, C, D en E voor minimaal 22 uur (2 dagen à 11 uur) en maximaal 33 uur (3 dagen à 11 uur) per week voor 52 weken per jaar.

Artikel 5 Subsidiebedragen

  • 1.

    Het College stelt jaarlijks de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Voorschoolse educatie en Peuterplus vast. Deze wordt op de website van de gemeente Wormerland gepubliceerd, onder de titel Bedragen specifieke subsidieregels Voorschoolse educatie en Peuterplus, inclusief het betreffende jaar.

  • 2.

    Het College stelt de volgende subsidie beschikbaar per categorie zoals genoemd in artikel 2:

    • A.

      Het positieve verschil tussen de ouderbijdrage op basis van de VNG-tabel en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur (deze categorie is niet van toepassing op Peuterplus).

       

    • B.

      Voor de eerste 8 uur Voorschoolse educatie (basisdeel):

      Het positieve verschil tussen de maximaal te vergoeden uurprijs kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur.

      Voor de tweede 8 uur Voorschoolse educatie (VVE-deel):

      De gemeentelijke maximale vergoeding per uur.

       

      Voor de eerste en tweede 8 uur Peuterplus (Peuterplus-deel):

      Het positieve verschil tussen de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor voorschoolse educatie en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

      Voor de overige uren Peuterplus (Peuterplus-deel 6-17 uur per week):

      Het positieve verschil tussen het maximaal te vergoeden uurtarief kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

    • C.

      Voor de eerste 8 uur Voorschoolse educatie (basisdeel):

      Het positieve verschil tussen de ouderbijdrage op basis van de VNG-tabel en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur.

      Voor de tweede 8 uur Voorschoolse educatie (VVE-deel):

      De gemeentelijke maximale vergoeding per uur.

       

      Voor de eerste en tweede 8 uur Peuterplus (Peuterplus-deel):

      Het positieve verschil tussen de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor voorschoolse educatie en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

      Voor de overige uren Peuterplus (Peuterplus-deel 6-17 uur per week):

      Het positieve verschil tussen de ouderbijdrage op basis van de VNG-tabel en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

    • D.

      Voor 8 uur Voorschoolse educatie (basisdeel):

      Het positieve verschil tussen de maximaal te vergoeden uurprijs kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur.

       

      Voor de eerste 8 uur Peuterplus (Peuterplus-deel):

      Het positieve verschil tussen de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor voorschoolse educatie en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

      Voor de overige uren Peuterplus (Peuterplus-deel 14-25 uur per week): 

      Het positieve verschil tussen het maximaal te vergoeden uurtarief kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

    • E.

      Voor 8 uur Voorschoolse educatie (basisdeel):

      Het positieve verschil tussen de ouderbijdrage op basis van de VNG-tabel en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur.

       

      Voor de eerste 8 uur Peuterplus (Peuterplus-deel):

      Het positieve verschil tussen de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor voorschoolse educatie en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

      Voor de overige uren Peuterplus (Peuterplus-deel 14-25 uur per week): 

      Het positieve verschil tussen de ouderbijdrage op basis van de VNG-tabel en de gemeentelijke maximale vergoeding per uur voor Peuterplus.

  • 3.

    Het College stelt aanvullend voor Peuterplus naast een gemeentelijke vergoeding per uur, zoals hierboven beschreven voor de categorieën B, C, D en E, jaarlijks een vast bedrag per Aanvrager beschikbaar.

  • 4.

    Jaarlijks kan een subsidie tot een maximum van € 25.000,- per Aanvrager worden verstrekt als bijdrage in de kosten van opleidingsactiviteiten die strekken tot VVE-registratie van de Aanvrager, of die betrekking hebben op (bij)scholing van de Aanvrager inzake Peuterplus of vroegsignalering.

  • Hierbij dient in ieder geval de volgende informatie verstrekt te worden:

    • a.

      Een onderbouwing van de hoogte van de gevraagde subsidie;

    • b.

      Het opleidingsplan van de pedagogisch medewerkers met daarbij vermeld het aantal opleidingsuren.

Artikel 6 Criteria

  • 1.

    Het aanbod Voorschoolse educatie en Peuterplus van Aanvrager vindt plaats op één of meer vestigingen in Wormerland.

  • 2.

    Een vestiging van Aanvrager is verbonden aan een of meer basisscholen, wat blijkt uit het feit dat de vestiging in of nabij een basisschool is waarmee afspraken zijn over de pedagogische visie, afstemming van het educatieve aanbod en de doorgaande lijn.

  • 3.

    Aanvrager heeft een samenwerkingsrelatie met de jeugdgezondheidszorg over de ontwikkeling van individuele peuters.

  • 4.

    Aanvrager is gericht op het zo veel mogelijk voldoen aan de “eigen aspecten van kwaliteit” uit het Waarderingskader en kan dit ook aantonen.

  • 5.

    De pedagogisch medewerkers op de groepen van Voorschoolse educatie en Peuterplus zijn geschoold in het bieden van VVE.

  • 6.

    Aanvrager maakt gebruik van een Kindvolgsysteem.

  • 7.

    Aanvrager maakt gebruik van een erkend VVE-Programma.

  • 8.

    Aanvrager voldoet aan de Wet kinderopvang.

  • 9.

    Aanvrager voldoet aan de basisvoorwaarden voor kwaliteit uit het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie waarbij de eis van 16 uur alleen voor de doelgroepkinderen van toepassing is.

  • 10.

    Als het niet mogelijk is op een vestiging de vereiste 16 uur aan te bieden, kan het aanbod worden verspreid over maximaal twee vestigingen.

  • 11.

    Aanvrager houdt een administratie bij waaruit blijkt tot welke categorie zoals beschreven in artikel 2 van deze regeling een kind behoort.

  • 12.

    Het college kan een minimum stellen aan de groepsgrootte van een vestiging.

  • 13.

    Aanvrager neemt in de schriftelijke overeenkomst met de ouder(s) over de peuteropvang op dat de ouder(s) zich verplichten hun kind te laten deelnemen aan het maximumaanbod van VVE als zij gebruik maken van een gesubsidieerd aanbod en voor hun kind een VVE-indicatie is afgegeven.

  • 14.

    Aanvrager brengt aan de ouder(s) maximaal het reguliere uurtarief van Aanvrager voor kinderopvang dan wel peuteropvang in rekening.

  • 15.

    De ouder(s) die recht heeft(/hebben) op kinderopvangtoeslag vragen deze aan bij de Belastingdienst.

  • 16.

    Voor de ouderbijdrage houdt de gemeente Wormerland de VNG-tabel aan en voor de berekening van de eigen bijdrage kan gebruik worden gemaakt van de inkomensverklaring over jaar T-2 die kosteloos kan worden opgevraagd bij de Belastingdienst.

  • 17.

    Indien de ouder(s) niet in staat is(/zijn) de ouderbijdrage (deels) te betalen, dan biedt de gemeente in sommige gevallen de mogelijkheid de ouder(s) hierin tegemoet te komen, bijvoorbeeld middels een vergoeding kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie. Dit is enkel mogelijk in overleg met de contactpersoon van de gemeente en na toetsing van het inkomen van de ouder(s).

  • 18.

    Het college kan in individuele gevallen afwijken van het gesubsidieerde aanbod als bedoeld in artikel 2, artikel 4.1 en artikel 4.2 als dat in het belang is van de ontwikkeling van het kind. Het college betrekt daarbij het oordeel van de jeugdgezondheidszorg en/of het Jeugdteam Wormerland.

     

  • Aanvullend voor Peuterplus:

  • 19.

    Het aanbod Peuterplus is voor kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met de maand van de 4de verjaardag.

  • 20.

    Het aanbod Peuterplus is voor kinderen die een extra aanbod nodig hebben, hetgeen hen niet geboden kan worden op een reguliere peuter- of kinderopvanggroep. Het aanbod vindt plaats in een groep voor alleen deze doelgroep.

  • 21.

    Het aanbod Peuterplus is niet bedoeld als tijdelijke opvang voor kinderen die niet kunnen uitstromen naar een meer passend aanbod, zoals een specialistisch kindcentrum of speciaal onderwijs.

  • 22.

    Aanvrager werkt ten aanzien van het aanbod Peuterplus volgens de met de gemeente Wormerland, Alert4you (Levvel), de jeugdgezondheidszorg (Centrum Jong) en het Jeugdteam Wormerland overeengekomen werkafspraken.

  • 23.

    Ieder kind is voorafgaand aan plaatsing op de Peuterplusgroep geobserveerd en heeft een indicatie, welke is afgegeven door de jeugdgezondheidszorg (Centrum Jong).

  • 24.

    Het aanbod Peuterplus wordt geboden op een groep met een beroepskracht-kind ratio van 1 pedagogische medewerker op 4 kinderen met een gemiddelde bezetting van minimaal 4 en maximaal 8 kinderen per dag op 1 groep.

  • 25.

    Het aanbod Peuterplus wordt enkel geboden door hbo-geschoolde pedagogische medewerkers.

  • 26.

    De gemeentelijke maximale vergoeding per uur ten aanzien van het aanbod Peuterplus is voor maximaal 33 uur (3 dagen) per week, hetgeen neerkomt op maximaal 143 uur per maand, 12 maanden per jaar.

  • 27.

    Aanvrager draagt jaarlijks zorg voor een jaarverslag en financiële verantwoording voor 1 mei van het daaropvolgende jaar.

  • 28.

    Na ontvangst van het jaarverslag en de financiële verantwoording door de gemeente, volgt een evaluatie door de gemeente met Aanvrager. Evaluatiepunten en prestatieafspraken zullen in 2022 verder worden uitgewerkt en vastgelegd.

  • 29.

    Aanvullende toekomstige (werk)afspraken worden schriftelijk vastgelegd en maken integraal onderdeel uit van de specifieke subsidieregels Voorschoolse educatie en Peuterplus. Mondelinge afspraken, mededelingen, toezeggingen, etc. hebben slechts rechtskracht indien deze schriftelijk zijn vastgelegd en in het bezit van de gemeente.

Artikel 7 Subsidieverlening

  • 1.

    Aanvrager dient de aanvraag in uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    De aanvraag bevat in ieder geval de volgende stukken:

    • a.

      Een korte beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de voorwaarden in deze specifieke subsidieregels;

    • b.

      Een bijbehorende begroting van baten en lasten;

    • c.

      Een prognose van het aantal kinderen dat gebruik zal maken van het aanbod van Aanvrager in het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, gemiddeld per maand en uitgesplitst in de categorieën zoals beschreven in artikel 2 van deze regeling.

  • 3.

    Het College kan, indien de aanvraag daartoe aanleiding geeft, Aanvrager om nadere informatie verzoeken.

  • 4.

    Aanvrager is verantwoordelijk voor een juiste en volledige informatieverstrekking op grond waarvan het College redelijkerwijs tot een besluit kan komen.

Artikel 8 Afhandeling en weigeringsgronden

De termijn van afhandeling en weigeringsgronden zoals beschreven in respectievelijk artikel 4.2 en 4.3 van de Algemene subsidieverordening Wormerland 2012 zijn van toepassing.

Artikel 9 Betaling

De subsidie wordt op basis van declaratie van Aanvrager vastgesteld. Het College kan voorschotten op de subsidie betalen. Uitgangspunt is facturering van de ouderbijdrage en de subsidie in twaalf maandelijkse termijnen. De subsidiebedragen zoals beschreven in artikel 5 van deze regeling worden dus omgerekend naar bedragen per maand. Daarbij wordt het subsidiebedrag per wekelijks uur vermenigvuldigd met veertig weken per jaar voor Voorschoolse educatie en met tweeënvijftig weken per jaar voor Peuterplus en gedeeld door twaalf maanden, waarbij feestdagen of andere dagen dat Aanvrager gesloten is niet worden meegerekend. Aanvrager kan de subsidie per kwartaal declareren, uiterlijk twee maanden na afloop van elk kwartaal. Het college kan in het besluit tot subsidieverstrekking voorwaarden stellen aan de inhoud van de declaratie.

Artikel 10 Verantwoording en vaststelling

  • 1.

    Hoofdstuk 5 van de Algemene subsidieverordening Wormerland 2012 is van toepassing.

  • 2.

    Aanvrager geeft desgevraagd inzage in de administratie zoals bedoeld in artikel 6 lid 11.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze Specifieke subsidieregels voor Voorschoolse educatie en Peuterplus Wormerland treden de dag na publicatie inwerking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2022.

  • 2.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze specifieke subsidieregels worden de Specifieke subsidieregels voor Voorschoolse educatie 2020 ingetrokken maar behouden hun werking voor subsidies die zijn verstrekt tot 1 januari 2022.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Specifieke subsidieregels Voorschoolse educatie en Peuterplus Wormerland 2022’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad der gemeente Wormerland, gehouden op 8 februari 2022

de griffier,

I.P. Vrolijk

de voorzitter,

A.J. Michel-de Jong