Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Laren

Algemene Mandaatregeling gemeente Laren – BEL Combinatie 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene Mandaatregeling gemeente Laren – BEL Combinatie 2022
CiteertitelAlgemene mandaatregeling gemeente Laren – BEL Combinatie 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage A

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-04-2022nieuwe regeling

29-03-2022

gmb-2022-151410

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene Mandaatregeling gemeente Laren – BEL Combinatie 2022

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Laren, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

 

Overwegende, dat de Gemeenschappelijke regeling BEL Combinatie is opgericht om diensten en producten te leveren aan de drie gemeentebesturen en aan de inwoners en overige klanten van deze drie gemeenten;

 

dat het doel van de BEL Combinatie is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken;

dat de gemeente alle gemeentelijke taken door de BEL Combinatie laat uitvoeren, voor zover deze niet aan anderen zijn opgedragen, waaronder onder meer beleidsontwikkeling en –voorbereiding alsmede de voorbereiding van algemeen verbindende voorschriften, uitvoering van vastgestelde beleid en wettelijke regelingen, toezicht op aan derden uitbesteed werk, handhaving van de hiervoor genoemde uitvoering, het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandeling en het verrichten van feitelijke handelingen;

 

dat het ten behoeve van het bereiken van vorengenoemde organisatiedoelstellingen in de uitvoering van gemeentelijke taken gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden alsmede uitvoeringsaspecten daarvan op te dragen aan de Algemeen directeur van de BEL Combinatie;

 

dat zij dientengevolge zoveel mogelijk de aan hen - uit welken hoofde dan ook - toekomende uitvoeringsbevoegdheden door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de Algemeen directeur;

 

dat genoemde directeur - met behoud en inachtneming van zijn integrale verantwoordelijkheid ondermandaat kan verlenen aan de aan hem ondergeschikte leidinggevenden welke functionarissen ondermandaat kunnen verlenen aan medewerkers, die naar hun oordeel blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen;

 

 

gelet op artikel 4 en artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling BEL Combinatie, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op alle daarvoor in aanmerking komende wettelijke bepalingen, voorschriften en richtlijnen;

 

 

b e s l u i t e n :

 

 

 

 

 

  • 1.

    Aan de algemeen directeur van de BEL Combinatie wordt mandaat en volmacht verleend

  • voor het aangaan van overeenkomsten, waaronder maar niet uitsluitend begrepen het aangaan van huur-, ingebruikgevings- en pachtovereenkomsten op het gebied van vastgoed en grondzaken, verwerkersovereenkomsten ingevolge de AVG en het inkopen van leveringen, diensten en werken overeenkomstig het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Laren, met inachtneming van de geldende voorschriften inzake budgethouderschap en passend binnen de begroting of de beschikbaar gestelde kredieten. Onder deze bevoegdheid vallen ook alle daarmee verband houdende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

 

  • 2.

    Aan de algemeen directeur van de BEL Combinatie algemeen mandaat te verlenen om alle

  • besluiten te nemen en alle overige rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten, waaronder ook begrepen de vertegenwoordiging in rechte, met inbegrip van de ondertekening van stukken die in het kader van een goede uitoefening van al de huidige en toekomstige taken en verantwoordelijkheden nodig zijn, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen;

 

  • 3.

    Het onder 2 verleende mandaat omvat tevens de besluiten op grond waarvan functionarissen, die werkzaam zijn voor de BEL Combinatie, daaronder begrepen ondergeschikten en niet ondergeschikten, specifiek worden aangewezen als, of benoemd tot, functionaris voor de uitoefening van (specifieke) bevoegdheden of taken op grond van een juridische grondslag;

 

  • 4.

    Aan de algemeen directeur ondertekeningsmandaat te verlenen voor alle zaken waarvan de beslissingsbevoegdheid bij het college dan wel de burgemeester blijft;

 

  • 5.

    De plaatsvervangend algemeen directeur beschikt - in voorkomende gevallen - over dezelfde bevoegdheden als de algemeen directeur;

 

  • 6.

    Te bepalen dat de algemeen directeur ten aanzien van de onder 1, 2, 3 en 4 verleende volmachten en mandaten ondermandaat kan verlenen aan de aan hem ondergeschikte leidinggevenden voor zover een en ander tot het werkterrein en takenpakket van het betrokken team behoort welke functionarissen ondermandaat kunnen verlenen aan medewerkers, en voorts te bepalen dat de verleende ondermandaten bij afwezigheid, verhindering of ontstentenis van de desbetreffende leidinggevende kunnen worden uitgeoefend door hun als zodanig aangewezen plaatsvervangers (horizontale vervanging);

 

  • 7.

    Voor zover het uitoefenen van bevoegdheden inkomsten dan wel uitgaven voor de gemeente tot gevolg heeft dan is – naast deze Mandaatregeling – daarop de Budgethoudersregeling gemeente Laren van toepassing.

 

  • 8.

    Te bepalen dat terzake van de in onder 1 verleende volmacht en het onder 2 en 3 verleende mandaat de volgende beperkingen en aanwijzingen gelden:

  • a.

    het mandaat is beperkt tot dagelijkse en bestendige uitvoering en toepassing van regels en voorschriften en daarmee verband houdende handelingen; daaruit volgt dat het mandaat tot afdoening niet geldt indien:

    • 1.

      de afdoening van een zaak niet als routine kan worden aangemerkt en/of een afzonderlijke specifieke beoordeling / afweging is noodzakelijk. Daartoe worden in elk geval gerekend:

    • b.

      weigering of intrekking van beschikkingen, tenzij dat in overeenstemming is met regels en richtlijnen die rechtstreeks volgen uit regelgeving of beleidsregels, of indien de intrekking geschiedt op verzoek van de houder van de beschikking.

    • c.

      de beschikking tot het aanzeggen van bestuursdwang, en het opleggen van een dwangsom dan wel bestuurlijke boete tenzij binnen het daarvoor vastgestelde beleid.

    • d.

      bevoegdheden van de burgemeester terzake de handhaving van de openbare orde en de bestrijding van brand, ongevallen en rampen.

    • e.

      de beslissing op bezwaarschriften

    • f.

      het instellen van beroep;

    • g.

      het aan- of verkopen van gronden, tenzij passend binnen vastgestelde beleidskaders en/of –regels;

  • 2.

    het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleidsregels door de mandaatgever zijn vastgesteld en bekendgemaakt;

  • 3.

    het besluiten betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels worden vastgesteld, dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;

  • 4.

    het (buiten het aangaan van een dienstverband) betreft een voordracht voor of benoeming van personen, waartoe de gemeente op grond van een specifieke regeling bevoegd is verklaard, dan wel waartoe de gemeente wordt uitgenodigd.

  • 5.

    de afdoening van een zaak mogelijk politieke en/of bestuurlijke consequenties met zich kan brengen, dan wel precedentwerking kan hebben, tenzij er bestuurlijke afstemming heeft plaatsgevonden;

  • 6.

    de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met, c.q. afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften, dan plaatsvindt zonder dat een toereikend budget voorhanden is;

 

  • b.

    In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders is aangegeven, geldt het mandaat niet voor beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen van Provincie en Rijk.

 

  • 9.

    Terzake van de onder 1 omschreven volmacht, het onder 2 en 3 omschreven mandaat, het onder 4 omschreven ondertekeningsmandaat alsook het sub 6 omschreven te verlenen ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van de Algemene wet bestuursrecht, andere wettelijke regelingen en/of dit besluit zijn of worden vastgesteld;

 

  • 10.

    Te bepalen dat de algemeen directeur de mandaatgevers op nader vast te stellen wijze informeert over de uitoefening van het mandaat. Terzake van de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval of in het algemeen instructies en aanwijzingen geven;

 

  • 11.

    Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die via een andere gemeenschappelijke regeling of samenwerkingsverband waar de gemeente Laren deel van uitmaakt, aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen valt niet onder deze regeling. De gemeenschappelijk regelingen/samenwerkingsverbanden waaraan de gemeente Laren bevoegdheden heeft overgedragen worden bijgehouden in Bijlage A. Dit geldt ook voor specifiek mandaat verleend aan derden;

 

  • 12.

    Te bepalen dat:

    • a.

      dit besluit kan worden aangehaald als "Algemene mandaatregeling gemeente

  • Laren – BEL Combinatie 2022";

    • b.

      dat het besluit in werking treedt op de dag na de bekendmaking daarvan, met

  • ingang van welke dag de Algemene Mandaatregeling gemeente Laren - BEL

  • Combinatie 2017, wordt ingetrokken;

    • c.

      de bestaande geldende detailmandaten aan de BEL Combinatie worden gewijzigd

  • zodat daar waar staat vermeld dat mandaat is verleend aan de directeuren van de

  • BEL Combinatie, na bekendmaking van het onderhavige besluit komt te gelden

  • dat mandaat is verleend aan de algemeen directeur van de BEL Combinatie.

 

 

 

 

29 maart 2022

Burgemeester en wethouders,

S. van Waveren N. Mol

secretaris burgemeester

N. Mol

burgemeester

Voor akkoord:

Algemeen directeur BEL Combinatie