Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Subsidieregeling basisvoorziening welzijn gemeente Geertruidenberg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling basisvoorziening welzijn gemeente Geertruidenberg
CiteertitelSubsidieregeling basisvoorziening welzijn gemeente Geertruidenberg
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpCultuur en recreatie | organisatie en beleid; Zorg en gezondheid | organisatie en beleid
Externe bijlagenbijlage 3: Beleidskader Sociaal Domein Bijlage 4: Uitvoeringskader welzijn Bijlage 5: Subsidieprogramma sociaal domein

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gewijzigde Subsidieverordening Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-2022Nieuwe regeling

29-03-2022

gmb-2022-146917

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling basisvoorziening welzijn gemeente Geertruidenberg

 

Intitulé

 

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg houdende regels omtrent subsidie basisvoorziening welzijn Geertruidenberg

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg;

 

overwegende dat de gemeenteraad van Geertruidenberg het beleidskader Sociaal Domein heeft vastgesteld met als doel iedereen naar vermogen mee te laten doen door zelfredzaamheid en samenwerking te versterken;

 

overwegende dat het gemeentebestuur dit doel mede wil bereiken door het ondersteuningsaanbod op het gebied van welzijn in de gemeente te integreren en te innoveren;

 

gelet op hoofdstuk 4, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 3 van de Gewijzigde Subsidieverordening Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling basisvoorziening welzijn gemeente Geertruidenberg

 

 

  • 1.

    Inleiding

     

1.1 Definities

In deze regeling wordt (mede) verstaan onder:

 

  • .

    BCF-subsidie:

Subsidie die na een subsidietenderprocedure aan een professionele welzijnsorganisatie wordt toegekend voor activiteiten ten behoeve van een brede basisvoorziening welzijn in de gemeente Geertruidenberg. In de beschikking tot subsidieverlening worden de afspraken over de uit te voeren kerntaken en de daarmee te behalen beleidsdoelen (in ieder geval op hoofdlijnen) opgenomen, resulterend in een meerjarige uitvoeringsovereenkomst zonder afdwingbare uitvoeringsverplichting, als bijlage op de beschikking tot subsidieverlening.

 

  • .

    Beleidskader Sociaal Domein:

Het beleidskader, vastgesteld op 1 juli 2021 met uitgangspunten hoe iedereen in de gemeente Geertruidenberg naar vermogen mee kan doen in de samenleving.

 

  • .

    College:

College van burgemeester en wethouders gemeente Geertruidenberg;

 

  • .

    Gesubsidieerde activiteiten:

De activiteiten ten behoeve van een brede basisvoorziening welzijn in de gemeente Geertruidenberg (zoals maatschappelijk werk, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning/informele zorg, ouderenondersteuning, vrijwilligerswerk en jongerenwerk), waarvoor een BCF-subsidie wordt verleend, en welke activiteiten overeenkomstig de door de welzijnsorganisatie ingediende aanvraag (of plan) dienen te worden verricht.

 

  • .

    Hoofdaannemer/hoofdaannemerschap:

De professionele welzijnsorganisatie die de BCF-subsidiebeschikking ontvangt na de gevoerde subsidietenderprocedure, met wie het college de subsidierelatie aan gaat voor het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.

 

  • .

    Onderaannemer/onderaannemerschap:

De welzijnsorganisatie die met de hoofdaannemer afspraken maakt over de uitvoering van (een deel van) de gesubsidieerde activiteiten. Bij het verstrekken van opdrachten aan onderaannemer(s) is het geldende gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid van toepassing.[1]

 

[1]Thans: Regeling inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017 Gemeente Geertruidenberg (https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR469093)

 

  • .

    Professionele welzijnsorganisatie:

Welzijnsorganisatie die de gesubsidieerde activiteiten uit laat voeren door, of onder coördinatie/leiding van, beroepskrachten. De activiteiten worden eventueel deels uitgevoerd door vrijwilligers. Het is een rechtspersoon die blijkens haar statuten het uitvoeren van welzijnsactiviteiten tot doel heeft;

 

  • .

    Subsidie basisvoorziening welzijn

Het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak beschikbaar is voor de basisvoorziening welzijn. De gemeenteraad stelt de subsidie jaarlijks vast bij de vaststelling van de begroting;

 

  • .

    Subsidieprogramma:

Het Subsidieprogramma Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018-2024 (gewijzigd 22 februari 2022)

 

  • .

    Subsidieverordening:

De Gewijzigde Subsidieverordening Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018 (of de regeling(en) die deze subsidieverordening vervangt/vervangen);

 

  • .

    Uitvoeringskader Welzijn

Uitvoeringskader Welzijn, zoals door het college van de gemeente Geertruidenberg vastgesteld op 22 maart 2022;

 

 

1.2 Doelstellingen

De gemeente wil binnen een evenwaardige relatie met een professionele welzijnsorganisatie een brede meerjarige ambitie realiseren. De gemeente wil dit bereiken met een subsidietender.

 

Het doel van de subsidietender is het verlenen van een subsidie aan de subsidieaanvrager c.q. professionele welzijnsorganisatie die met zijn plan het best voldoet aan de wensen en eisen zoals geformuleerd in deze subsidieregeling en bijbehorende bijlagen. Het plan moet voorzien in een zorgvuldige doorontwikkeling vanuit de bestaande situatie waarin consequenties voor inwoners en medewerkers (betaald of onbetaald) weloverwegen en beheerst worden genomen en doorgevoerd.

 

1.3 Formele kaders

  • .

    Algemene wet bestuursrecht.

  • .

    Subsidieprogramma

  • .

    Het Beleidskader Sociaal Domein

  • .

    Uitvoeringskader Welzijn

  • .

    De subsidieverordening is van toepassing, tenzij in deze regeling daarvan wordt afgeweken.

     

1.4 Reikwijdte van de basisvoorziening welzijn

De basisvoorziening welzijn stelt een welzijnsorganisatie langdurig in staat activiteiten uit te voeren die invulling geven aan de kerntaken en beleidsdoelen op het gebied van welzijn. Hiermee wordt gewaarborgd dat inwoners met vragen en initiatieven op het gebied van welzijn afdoende worden ondersteund. (Zie uitvoeringskader welzijn). De bedoeling is dat deze activiteiten zich de komende jaren doorontwikkelen in lijn met de visie en ontwikkelvragen in het uitvoeringskader, het beleidskader sociaal domein, en de beleidsagenda sociaal domein. Dat kan gevolgen hebben voor de activiteiten zelf, en daarmee ook voor benodigde inzet en middelen. Het uitvoeringskader welzijn beschrijft de startsituatie, niet het eindpunt.

 

Uitgaande van deze startsituatie omvat de basisvoorziening het volledige in 2022 BCF-gesubsidieerde pakket van maatschappelijk werk, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning/informele zorg, praktische ondersteuning, vrijwilligerswerk en jongerenwerk. Het pakket is aangevuld met buurtbemiddeling. Diagnostiek maakt geen onderdeel uit van de basisvoorziening.

 

De maatschappelijke begeleiding van statushouders en de inzet van buurtsportcoaches maken vooralsnog geen onderdeel uit van de basisvoorziening welzijn. Beide activiteiten worden door de gemeente continu beoordeeld op hun bijdrage aan de beleidsdoelen, de effectiviteit, ontwikkeling en integratie in het sociaal domein. Een uitkomst hiervan kan zijn dat de gemeente de komende jaren besluit deze beleidsdoelen en middelen van (onderdelen van) deze activiteiten toe te voegen aan de basisvoorziening. Aanvragers worden daarom gevraagd zich in deze tender hiervoor in te schrijven en zich op voorhand ook voor deze activiteiten inhoudelijk te kwalificeren. Dit wordt betrokken bij de beoordeling van de inschrijvingen aan de hand van de toetsings- en wegingscriteria.

 

1.5 Hoogte van de subsidie of subsidieplafond

De subsidie bedraagt ten hoogste het bedrag dat de gemeenteraad jaarlijks in de begroting vaststelt voor de basisvoorziening welzijn. De maximale subsidie over de gehele looptijd van 4,5 jaar bedraagt €3,8 miljoen.

 

1.6 Looptijd

Subsidie wordt verleend voor de periode 1 juli 2023 tot en met 31 december 2027. Uiterlijk 31 december 2026 bepaalt het college hoe de subsidiering vanaf 1 januari 2028 wordt ingevuld, in lijn met het dan geldende subsidieprogramma en –verordening.

 

1.7 Geschiktheidseisen welzijnsorganisatie

De professionele welzijnsorganisatie met wie de gemeente een subsidierelatie aangaat is:

  • .

    in staat tot het bieden van een brede basisvoorziening welzijn, zoals maatschappelijk werk, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning/informele zorg, ouderenondersteuning, vrijwilligerswerk en jongerenwerk, buurtbemiddeling, al dan niet in combinatie met ‘onderaannemer(s)’. Onderaannemer-schap mag innovatie, met name richting preventie, versterking informele zorg, integraliteit en collectiveren niet belemmeren.

 

  • 2.

    Procedure subsidietender

     

2.1 Aanpak

Er is gekozen voor de procedure van een subsidietender via TenderNed. De tender wordt uitgezet voor één groot kavel waarvoor het beschikbare subsidiebudget jaarlijks in de begroting wordt bepaald.

 

Deze subsidietender is geen opdracht in de zin van de Aanbestedingswet 2012, en kan ook niet als zodanig worden uitgelegd. De bij de subsidieaanvraag verstrekte (bedrijfs)informatie wordt vertrouwelijk behandeld, tenzij het bepaalde in de Wet openbaarheid van bestuur of later de Wet open overheid ons tot openbaarmaking zou verplichten, of wij in het kader van een juridische procedure gehouden zouden zijn inzage te geven in de aanvragen.

 

In bijlage 1 wordt de procedure, inclusief de planning, uiteengezet.

 

2.2 Voor wie

De tender wordt openbaar gepubliceerd voor organisaties die, naar eigen beoordeling van de organisatie, voldoen aan de onder 1.7 genoemde geschiktheidseisen, waarna deze een aanvraag in kunnen dienen. De bij de gemeente bekende partijen zijn geïnformeerd over de tenderprocedure.

 

2.3 Indienen subsidieaanvraag

De subsidieaanvraag dient bij voorkeur elektronisch te geschieden via www.tenderned.nl. Indien dit niet mogelijk is, kan de aanvraag via de post of de ontvangstbalie van het gemeentehuis worden ingediend in een gesloten envelop. In bijlage 1, Procedure subsidietender Welzijn, staan de documenten genoemd die ingevuld en ingediend moeten worden bij de subsidieaanvraag. In afwijking van artikel 16 en 24 van de subsidieverordening, wordt een aanvraag om een subsidie uiterlijk 29 juli 2022 vóór 11.00 uur (‘sluitingstermijn’) ingediend.

 

De subsidieaanvraag dient vóór de sluitingstermijn te zijn ingediend via TenderNed dan wel via de post of ontvangstbalie. Een aanvrager kan - voor zover hij zijn Subsidieaanvraag eerder heeft ingediend -tot de genoemde sluitingstermijn zijn Subsidieaanvraag intrekken en eventueel gewijzigd opnieuw indienen.

 

Na de sluitingstermijn wordt de subsidieaanvraag betrokken bij de beoordeling van alle aanvragen.

 

2.4 Ongeldige aanvragen

De volgende subsidieaanvragen zijn ongeldig en worden geweigerd:

  • -

    Subsidieaanvragen die niet voor de sluitingstermijn zijn ontvangen, dan wel onvolledige subsidieaanvragen die na een geboden hersteltermijn nog steeds niet volledig zijn.

  • -

    Aanvragen, die niet voldoen aan de indieningsvereisten zoals opgenomen in bijlage 1.

  • -

    Subsidieaanvragen die niet op de voorgeschreven wijze zijn ingediend, zoals per fax of e-mail ingediende subsidieaanvragen.

 

2.5 Opening kluis

De gemeente opent de kluis op TenderNed en de via de post of ontvangstbalie in een gesloten enveloppe ingediende aanvragen aansluitend op het tijdstip van de sluitingstermijn. De opening van de Subsidieaanvragen is niet openbaar. Er wordt een proces-verbaal opgesteld van de opening van de kluis en de enveloppen. Alle aanvragers ontvangen dit proces-verbaal.

 

  • 3.

    Beoordeling en toekenning

     

3.1 Toetsings- en wegingscriteria

De subsidieverlening moet leiden tot een constructieve samenwerking met een brede welzijnsorganisatie waarmee een meerjarige ambitie gerealiseerd kan worden binnen een evenwaardige relatie.

De toetsingscriteria van de subsidieaanvragen en de weging ervan zijn nader uitgewerkt in bijlage 2.

 

3.2 Beoordeling

De aanvragen die tijdig zijn ontvangen en die geldig zijn, worden als volgt beoordeeld:

  • .

    Voldoet een aanvrager aan de door de gemeenten gestelde geschiktheidseisen onder punt 1.7;

  • .

    Voldoet het plan van aanpak aan de door de gemeente gestelde toetsingscriteria in bijlage 2;

 

3.3 Beoordelingsteam

De beoordeling vindt plaats door een beoordelingsteam bestaande uit een combinatie van beleidsmedewerkers, medewerkers uitvoering/gemeentewinkel, clustermanagers.

 

Om een objectieve beoordeling te waarborgen worden de subsidieaanvragen door ieder lid van het beoordelingsteam individueel beoordeeld en vervolgens wordt er op grond van de individuele beoordeling tijdens een gezamenlijke beoordeling, de definitieve ranking bepaald. Hiervan wordt gemotiveerd verslag gedaan.

 

De definitieve ranking en het advies voor de toekenning van de subsidie aan de welzijnsorganisatie met het best beoordeelde plan wordt voor definitieve besluitvorming aan het college voorgelegd.

 

3.4 Toekenning

De aanvraag die het hoogste aantal punten heeft behaald voor alle toetsingscriteria gezamenlijk komt in aanmerking voor de subsidie. Bij gelijke score geeft de hoogste score op “ontwikkeldoelen en speerpunten” de doorslag. In geval er dan nog sprake is van gelijke score vindt loting plaats.

De ‘winnaar’ krijgt een subsidiebeschikking van het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast sluit deze een uitvoeringsovereenkomst af met de gemeente. De overige aanvragers ontvangen een gemotiveerde afwijzing.

 

Tegen de subsidiebeschikking en tegen de afwijzingsbeschikking(en) (inclusief de ranking) kunnen belanghebbenden bezwaar maken en, in spoedeisende gevallen, de voorzieningenrechter verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, bijvoorbeeld schorsing van het besluit. De beschikkingen bevatten informatie over deze rechtsmiddelen.

 

3.5 Beslistermijn

In afwijking van het bepaalde in de subsidieverordening beslist het college uiterlijk 27 september 2022 op de aanvragen. Deze beslissing kan met acht weken worden verdaagd. Daarnaast kan de beslissing bij bijzondere, onvoorziene omstandigheden, met een redelijke termijn worden uitgesteld. Dit wordt aan partijen via www.tenderned.nl dan wel schriftelijk bekend gemaakt.

 

3.6 Werkprogramma en begroting

Na toekenning van de subsidie wordt door de subsidie-ontvanger en de gemeente conform de uitvoeringsovereenkomst een (jaarlijks) werkprogramma gemaakt waarin de te behalen doelen en de beoogde besteding van het beschikbare subsidiebudget worden vastgelegd. Dit werkprogramma is de basis voor de jaarlijkse beschikking van het feitelijke subsidiebedrag.

 

3.7 Bevoorschotting

In de eerste maand van ieder kwartaal stelt het college een voorschot beschikbaar aan de subsidieontvanger van een vierde van het verleende subsidiebedrag voor het desbetreffende jaar.

In geval van onderaannemerschap zorgt de subsidieontvanger voor de verdere verdeling van het voorschot.

 

  • 4.

    Voorbehouden

 

De Gemeente behoudt zich zonder meer en zonder aan enigerlei schadevergoeding te

zijn gehouden, in ieder geval (derhalve geen limitatieve opsomming) het recht voor:

  • -

    de procedure tussentijds om haar moverende en concrete redenen op te schorten;

  • -

    de tijdsplanning te wijzigen (met uitzondering van verkorting van wettelijk vastgestelde minimumtermijnen en de wettelijke beslistermijnen);

  • -

    een aanvraag buiten behandeling te stellen (na het bieden van een hersteltermijn) indien deze niet geldig is;

  • -

    om een aanvraag te weigeren:

  • o

    op subsidierechtelijke/bestuursrechtelijke gronden, genoemd in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in de artikelen 8 en 9 van de subsidieverordening;

  • o

    indien naar het oordeel van het college de realisatie van het doel van de subsidie c.q. de beleidsdoelen in onvoldoende mate worden behaald. Dit wordt objectief en toetsbaar bepaald door in de beoordelingssystematiek een minimale drempel aan punten op te nemen. Wordt dat minimale puntenaantal niet gehaald, dan kan het college op basis van deze weigeringsgrond de aanvraag weigeren. Dit is het geval indien op één van de gestelde beoordelingscriteria minder dan 50% van de mogelijke punten wordt behaald en/of minder dan 70% van het totaal aantal te behalen punten.

  • -

    Om een subsidiebeschikking in te trekken en verleende subsidie terug te vorderen:

  • o

    op subsidierechtelijke/bestuursrechtelijke gronden, genoemd in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in de artikelen 8 en 9 van de subsidieverordening;

  • o

    indien naar het oordeel van het college de realisatie van het doel van de subsidie c.q. de beleidsdoelen in onvoldoende mate worden behaald en dit objectief en toetsbaar is aangetoond (mede aan de hand van de gestelde beoordelingscriteria, als in werkelijkheid blijkt dat 50% van de mogelijke punten zou zijn behaald en/of minder dan 70% van het totaal aantal te behalen punten).

Intrekking (en terugvordering) geschiedt na een zorgvuldig gevoerde procedure waarbij de subsidieontvanger gelegenheid is geboden om zijn zienswijze te geven en zo mogelijk eerst een redelijke termijn is geboden om het gebrek/de gebreken te herstellen.

 

Het college verleent de subsidie onder de voorwaarde dat de gemeenteraad jaarlijks gelden ter beschikking stelt in de begroting voor de basisvoorziening welzijn.

 

  • 5.

    Verplichtingen subsidieontvanger

 

5.1 Voortgangsgesprekken

De ‘winnaar’, de subsidieontvanger voert tenminste halfjaarlijks een voortgangsgesprek met de accounthouder van de gemeente om de voortgang en effecten van de activiteiten te bespreken.

 

De voortgangsgesprekken worden gevoerd op basis van voortgangsrapportages waarin in ieder geval de resultaten en afwijkingen op de in het Uitvoeringskader welzijn voor de betreffende subsidiabele activiteit genoemde indicatoren zijn opgenomen of op grond van de gegevens die bij de aanvraag tot jaarlijkse vaststelling van de subsidie zijn overgelegd.

 

In het voorjaar is er een bestuurlijk overleg waarbij ook de portefeuillehouder aanwezig is. Hier worden de kaders besproken voor het werkprogramma en, daarmee, de begroting voor het volgende jaar. Dit kan leiden tot uitwerking van het oorspronkelijke plan van aanpak dat bij de subsidieaanvraag is overgelegd. Uitwerking van het plan van aanpak is uitsluitend mogelijk binnen het uitvoeringskader welzijn en kan geen betrekking hebben op andere subsidiabele activiteiten buiten de kerntaken dan waarvoor de subsidie werd verleend.

 

  • 6.

    Verantwoording

 

6.1 Vaststelling subsidie

Overeenkomstig artikel 24 van de subsidieverordening dient de subsidieontvanger vóór 1 juli volgend op het jaar waarvoor subsidie is verleend, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie over het voorgaande jaar in bij het college, ongeacht of het subsidie al dan niet is verstrekt voor een periode van één jaar of meerdere jaren. In geval het subsidie is verleend voor een andersoortig jaar dan het kalenderjaar, kan het college een andere uiterste datum bepalen voor indiening van deze stukken.

 

6.2 Subsidiebescheiden

In aanvulling op het bepaalde in de artikelen 25 van de subsidieverordening, gaat de aanvraag van een beschikking tot subsidievaststelling vergezeld van een inhoudelijke en financieel verslag van de resultaten uit het werkprogramma en de in het Uitvoeringskader welzijn voor de betreffende subsidiabele activiteit genoemde indicatoren.

 

Het college kan bij de subsidieontvanger bewijsstukken opvragen waaruit blijkt dat aan de verplichtingen als bedoeld in deze subsidieregeling en de subsidieverordening is voldaan.

 

  • 7.

    Slotbepalingen

 

7.1Hardheidsclausule

Het college kan van een of meer bepaalde artikelen van deze regeling gemotiveerd afwijken als toepassing hiervan voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

 

7.2 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op de dag van bekendmaking in het elektronisch Gemeenteblad.

 

7.3 Toepassing

Op subsidies die op grond van deze regeling zijn verleend voor 31 december 2027 blijft deze regeling van toepassing.

 

7.4 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling basisvoorziening welzijn Geertruidenberg.

 

Ondertekening

burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg,

de secretaris, de burgemeester,

R.C.J. Nagtzaam M. Witte

 

Bijlagen

1. Procedure subsidietender welzijn

2. Toetsingscriteria

3. Beleidskader Sociaal Domein

4. Uitvoeringskader welzijn

5. Subsidieprogramma Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018 2024 

6. Gewijzigde Subsidieverordening Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018, Hoofdstuk 3

 

 

Bijlage 1:

Procedure subsidietender welzijn

(bijlage 1 bij Subsidieregeling basisvoorziening welzijn)

 

Inleiding

In 2022 voert de gemeente Geertruidenberg een subsidietender uit voor de basisvoorziening welzijn.

 

Deze tender wordt uitgevoerd binnen de kaders van het subsidieprogramma en de subsidieverordening sociaal domein. Ten behoeve van de tender is een eenmalige subsidieregeling opgesteld. Dit document is een bijlage bij die regeling en beschrijft de concrete procedure, planning en toetsingscriteria die worden gehanteerd bij de feitelijke uitvoering van de tender.

 

Procedure/planning

De gemeente Geertruidenberg maakt voor deze subsidietender gebruik van TenderNed. Dat betekent dat alle communicatie gedurende de tender via dit platform verloopt. Op het platform staan ook de gegevens van de uitvoerende ambtenaren. Conform de subsidieregeling kan de aanvraag ook per post of via de ontvangstbalie van het gemeentehuis worden ingediend.

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toelichting op procedure/planning:

 

Presentatie

Doel van de bijeenkomst is vooral om een persoonlijke indruk te krijgen en te ervaren hoe meerjarige samenwerking in het sociaal domein wordt gezien en tot de beoogde ontwikkelingen gaat leiden.

 

De presentaties vinden plaats op donderdag 21 april 2022, en zo nodig, vrijdag 22 april 2022 in het gemeentehuis van de gemeente Geertruidenberg in Raamsdonksveer. De bijeenkomst duurt maximaal 1 uur. De aanvrager krijgt na aanmelding via TenderNed een willekeurig tijdstip toegewezen. Het staat vrij aan de aanvrager om dit uur op eigen wijze in te vullen met een presentatie van de organisatie, haar visie op de uitvraag en haar (max 5) belangrijkste vragen aan de gemeente op dit moment. De gemeente verzorgt een korte inleiding.

 

Namens de gemeente zijn circa 4 leden van de werkgroep tender aanwezig. Dit zijn beleidsambtenaren en medewerkers dienstverlening. In verband met de regels van de tender moeten alle aanvragers over dezelfde informatie beschikken. Dit betekent dat de leden van de werkgroep in principe geen vragen beantwoorden, tenzij de antwoorden al eerder gedeeld zijn met andere aanvragers. Vragen worden na de bijeenkomst beantwoord via de eerste Nota van toelichting.

 

Er is desgewenst een scherm met HDMI en geluid beschikbaar.

 

Nota van Inlichtingen

Alle houders van de tenderdocumenten hebben de mogelijkheid om vragen te stellen. Vragen dienen digitaal via TenderNed middels de vragenmodule te worden ingediend tot uiterlijk vrijdag 29 april mei 2022 – 11.00 uur.

 

Alle gestelde vragen met de bijbehorende antwoorden, evenals aanvullingen of wijzigingen van de gemeente, worden geanonimiseerd op schrift gesteld in een Nota van Inlichtingen. Vragen kunnen doorlopend gesteld worden tot de deadline. Indien mogelijk zullen ontvangen vragen tussentijds (dus eerder) worden beantwoord via TenderNed, een en ander naar oordeel van de gemeente. De Nota(’s) van inlichtingen maakt/maken onlosmakelijk onderdeel uit van de tenderstukken.

 

Als u zwaarwegende redenen heeft om uw vraag (en het antwoord) niet voor alle betrokkenen van de tender inzichtelijk te maken, vink dan “individueel behandelen” aan in TenderNed. De gemeente bepaalt welke vragen wel of niet voor alle geïnteresseerden worden gepubliceerd. In sommige gevallen zal de gemeente uw vraag bewerken/ aanpassen mochten zij de vraag openbaar publiceren. Dit zal echter niet altijd het geval zijn. U bent zelf verantwoordelijk voor de vragen die u stelt en welke informatie u hierbij geeft.

 

De gemeente streeft ernaar de eerste Nota van Inlichtingen op woensdag 11 mei 2022 via TenderNed te publiceren. Er is gelegenheid om aanvullende vragen te stellen naar aanleiding van de gepubliceerde Nota van Inlichtingen. Deze vragen kunnen uitsluitend via TenderNed via de vragenmodule worden ingediend tot uiterlijk woensdag 18 mei 2022 – 11.00 uur.

 

De gestelde aanvullende vragen en de bijbehorende antwoorden op deze vragen worden geanonimiseerd op schrift gesteld in een tweede Nota van Inlichtingen. De gemeente streeft er naar deze Nota van Inlichtingen uiterlijk woensdag 1 juni 2022 digitaal beschikbaar te stellen via TenderNed. Tevens zullen alle invulbijlagen in bewerkbaar formaat worden gepubliceerd.

 

Indiening van de aanvraag/inschrijving

De indiening van de aanvraag vindt digitaal, per post, of via de ontvangstbalie van het gemeentehuis plaats tot uiterlijk vrijdag 29 juli 2022 – 11.00 uur. Dit is een fatale termijn.  De inschrijver is zelf verantwoordelijk voor het tijdig, juist en volledig indienen van de aanmelding. Het is niet mogelijk na het hierboven vermelde tijdstip een inschrijving in te dienen. De gemeente adviseert u derhalve om tijdig documenten in te dienen en dus, bijvoorbeeld, niet te wachten tot een half uur voor het sluiten van de digitale kluis. Technische problemen zoals het uitvallen van een internetverbinding of een storing van TenderNed vallen onder het risico van de aanmelder. Indien storingen zich voordoen dient dit tijdig gemeld te worden bij TenderNed en de contactpersoon van de procedure. De gemeente overweegt op dat moment of en welke maatregelen er worden genomen.

 

Zie ook de mogelijkheid om eerder in te dienen en gebruik te maken van de extra administratieve controle.  

 

Presentatie na indiening 

Eerder is door verschillende partijen de wens geuit om interactieve onderdelen in het tenderproces op te nemen en er niet (alleen) een papieren exercitie van te maken. Omwille van de zorgvuldigheid en transparantie is er gekozen voor presentatie na indiening van de aanvraag. Donderdag 4 augustus 2022 is hiervoor gereserveerd. Aanvragers krijgen na indiening een uur op die dag toegewezen. Ze hebben dan de gelegenheid om de vooraf ingediende presentatie te geven aan leden van de beoordelingscommissie en hun aanvraag en gemaakte keuzes toe te lichten. De presentatie moet worden gegeven door een medewerker die een beoogde sleutelrol in de coördinatie en uitvoering van het voorgestelde plan van aanpak vervult. De presentatie maakt deel uit van totale aanvraag en wordt niet afzonderlijk beoordeeld.

 

Indieningsvereisten

De volgende indieningsvereisten moeten worden aangeleverd voor een geldige subsidieaanvraag:

  • .

    aanvraagformulier subsidieregeling basisvoorziening welzijn (format)

  • .

    plan van aanpak met globaal financieel dekkingsplan (max 16 A4 conform format)

  • .

    eigen verklaring en handtekening (format)

  • .

    verantwoording toetsingscriteria (format)

  • .

    checklist indieningsvereisten (format)

  • .

    presentatie aanvraag

  • .

    overige bescheiden die vermeld zijn in de subsidieverordening. Dit geldt met name voor aanvragers die niet eerder door de gemeente zijn gecontracteerd/gesubsidieerd.

     

 Let op: vergeet niet bij de inschrijving alle benodigde documenten te uploaden in de TenderNed omgeving!

 

Opening

De opening van de inschrijvingen/aanvragen is niet openbaar.

 

Beoordeling van de inschrijvingen/aanvragen

De aanmelding wordt door een beoordelingsteam beoordeeld aan de hand van de in de subsidieregeling vermelde toetsings- en wegingscriteria. Het beoordelingsteam bestaat uit 5-8 personen, in een combinatie van beleidsmedewerkers, medewerkers uitvoering/gemeentewinkel en clustermanagers.

 

Toekenning van de subsidie

De beslissing aan welke inschrijver/aanvrager de gemeente subsidie toekent, wordt schriftelijk medegedeeld aan alle inschrijvers/aanvragers. In de beslissing aan de winnende inschrijver/aanvrager worden de scores en beoordeling van zijn inschrijving gemotiveerd aangegeven.

 

In de mededeling van de beslissing aan de verliezende inschrijver/aanvrager worden de scores en beoordeling zijn inschrijving gemotiveerd aangegeven. Met het bekendmaken van de beslissing start de bezwarentermijn (van 6 weken, ingaande op de dag na die van verzending van de beslissing. Als er geen bezwaarschrift binnen de termijn wordt ingediend, worden de beslissingen onherroepelijk.

 

Bezwaar maken

Een bezwaarschrift van een (verliezende) inschrijver/aanvrager kan zich richten tegen de afwijzing van de eigen aanvraag, daarmee is het bezwaar ook gericht tegen de rangschikking. Daarnaast kan een belanghebbende ook een voorlopige voorziening zoals schorsing van het besluit vragen aan de voorzieningenrechter, als er een spoedeisend belang mee is gediend.

 

Een bezwaarschrift wordt voor advies in behandeling gesteld van de Vaste commissie van advies voor bezwaarschriften. Deze biedt bij een ontvankelijk bezwaar gelegenheid tot horen. Na advisering door de commissie aan het college neemt deze een beslissing op bezwaar. Deze procedure kan 18 weken vanaf datum beslissing duren, en kan als dit nodig is met nog eens 6 weken worden verlengd.

 

Tegen de beslissing op bezwaar kan een belanghebbende binnen 6 weken in beroep gaan bij de bestuursrechter.

 

Bijlage 2:

Toetsingscriteria subsidietender Welzijn Geertruidenberg

(bijlage 2 bij Subsidieregeling basisvoorziening welzijn)

 

Inleiding

In 2022 voert de gemeente Geertruidenberg een subsidietender uit voor de basisvoorziening welzijn.

 

Deze tender wordt uitgevoerd binnen de kaders van het subsidieprogramma en de subsidieverordening sociaal domein. Ten behoeve van de tender is een eenmalige subsidieregeling opgesteld. Dit document is een bijlage bij die regeling en beschrijft de toetsingscriteria met bijbehorende weging die worden gehanteerd bij de beoordeling van de subsidieaanvraag.

 

Toetsingscriteria & weging

De volgende criteria worden gehanteerd bij de beoordeling van de subsidieaanvraag.

 

Per criterium wordt het maximale aantal punten toegekend dat ernaast vermeld staat.

  • Criterium

    Max punten

    Visie op welbevinden en welzijn

    20

    Bijdrage aan ontwikkeldoelen en prioriteiten

    40

    Kwaliteit en volledigheid van de dienstverlening

    40

    Lokale en regionale positie en inbedding

    20

    Prijs

    0

 

De ambtelijke beoordelingscommissie maakt gebruik van onderstaande tabel om via een weging tot een score te komen. Een hogere weging omvat :

  • Weging

    Uitleg

    % van te behalen punten

    Uitstekend

    De aanvraag geeft een overtuigend en creatief antwoord op de vraagstelling. Er worden originele en waardevolle inzichten en invullingen voorgesteld naast een concrete, volledige en aannemelijke beantwoording van de vraagstelling.

    100%

    Goed

    De aanvraag voldoet op dit criterium aan de vraagstelling en vult die concreet en volledig in. Het maakt aannemelijk dat beoogde en toegezegde resultaten behaald kunnen worden.

    80%

    Voldoende

    De aanvraag sluit op dit criterium aan bij wat gevraagd is. Het is aannemelijk dat de aanvrager het waar kan maken, maar nog onduidelijk hoe dat gebeurt en of dat haalbaar is.

    65%

    Matig

    De aanvraag sluit op dit criterium niet voldoende aan op de wat gevraagd is. Er worden belangrijke aspecten gemist, wat niet betekent dat ze er niet zijn of mogelijk zijn.

    50%

    Onvoldoende

    De aanvraag sluit niet, of niet voldoende, aan op dit criterium. Er is twijfel om aan te nemen dat de aanvrager hier wel aan kan (gaan) voldoen.

    0%

 

Bij de subsidieaanvraag moet een verantwoording voor het voldoen aan deze toetsingscriteria worden aangeleverd. Voor deze verantwoording wordt een format beschikbaar gesteld. Dat geldt ook voor het aan te leveren plan van aanpak dat deel uit moet maken van de subsidieaanvraag.

 

Uit de verantwoording moet blijken:

  • .

    Hoe invulling wordt gegeven aan het criterium. Eventueel met verwijzing naar het tevens aan te leveren plan van aanpak.

  • .

    Dat uw organisatie daadwerkelijk in staat is aan het gevraagde en voorgestelde te voldoen. Dit door het aanleveren van referenties.

 

In de paragrafen hierna worden de criteria toegelicht.

 

Visie op welbevinden in welzijn (20 punten)

Vraagstelling gemeente

  • .

    Zie uitvoeringskader welzijn, hoofdstuk 2

    • o

      Overeenstemming op aard van welzijn

    • o

      Wijze van invulling aan de beleidsdoelen:

      • -

        Basis op orde

      • -

        Vertrouwen in de kracht van mensen

      • -

        Sterkere samenleving

      • -

        Doelmatigheid door signalering en preventie

  • .

    Zie beleidskader sociaal domein, hoofdstuk 2

    • o

      Invulling visie op meedoen, op preventie, ondersteuning en zorg, op rol van, en samenwerking met, de gemeente.

Toetsing op:

  • .

    Overeenstemming met de visie op meedoen, welzijn, dienstverlening en samenwerking

  • .

    Bijdrage aan de realisatie van de beleidsdoelen

  • .

    Verrijking van de visie met eigen inzichten, expertise en ideeën

     

Bijdrage aan ontwikkeldoelen en prioriteiten (40 punten)

Vraagstelling gemeente

  • .

    Zie uitvoeringskader welzijn, hoofdstuk 4

    • o

      Naar één generalistisch dorpsteam

    • o

      Onafhankelijke cliëntondersteuning

    • o

      Fysieke ontmoetingsplekken

    • o

      Vrijwillige inzet

    • o

      Jeugdbeleid en jeugdhulp

    • o

      Medisch domein en zorg

    • o

      Taal als vertrekpunt

    • o

      Schulden voorkomen

    • o

      Integratie inburgering

    • o

      Netwerksamenwerking

  • .

    Zie beleidsagenda sociaal domein. (Deze komt rond 1 juni 2022 beschikbaar)

  • .

    Zie beleidskader sociaal domein , hoofdstuk 4.3

    o eigen rol en bijdrage in de veranderopgave

     

Toetsing op

  • .

    Bijdrage aan de specifiek benoemde prioriteiten

  • .

    Visie en expertise ten aanzien van vraagstukken/onderwerpen op de beleidsagenda

  • .

    Invulling van de eigen rol in de veranderopgave sociaal domein

     

Kwaliteit en volledigheid van dienstverlening (40 punten)

Vraagstelling gemeente

  • .

    Zie uitvoeringskader welzijn, hoofdstuk 3

    • o

      Invulling kerntaken: Signalering, preventie, vraagverheldering, oplossing, regievoering

    • o

      Voldoen aan kernkwaliteiten

  • .

    Zie subsidieregeling, reikwijdte basisvoorziening welzijn/geschiktheidseisen

    • o

      Met effectieve en goede integreerde activiteiten een dekkende invulling (kunnen) geven aan de kerntaken en beleidsdoelen op het gebied van welzijn. Uitgaande van de startsituatie omvat de basisvoorziening het volledige in 2022 BCF-gesubsidieerde pakket:

  • - maatschappelijk werk,

  • - cliëntondersteuning,

  • - mantelzorgondersteuning/informele zorg,

  • - praktische ondersteuning,

  • - vrijwilligerswerk,

  • - jongerenwerk,

  • - buurtbemiddeling.

  • o Kwalificatie voor de onderstaande expertises/activiteiten (of alternatieven daarvoor). Deze activiteiten maken vooralsnog geen deel uit van de basisvoorziening/ subsidieregeling/ subsidiebudget, maar worden mogelijk de komende jaren toegevoegd:

    • -

      maatschappelijke begeleiding van statushouders

    • -

      buurtsport

  • o Diagnostiek maakt geen onderdeel uit van de basisvoorziening.

  • .

    Zie beleidskader sociaal domein, hoofdstuk 3

    • o

      Invulling/toepassing vijf perspectieven op meedoen.

  • .

    Zie uitvoeringskader welzijn, hoofdstuk 5.2, invloed van inwoners

  • o Keuze en kwaliteit van dienstverlening

  • o Maatschappelijk initiatief en productontwikkeling

  • o Beleidsontwikkeling en besturing

     

Toetsing op

  • .

    Spreiding en dekking van aanbod over de verschillende kerntaken

  • .

    Aantoonbate bijdrage van activiteiten aan doelen

  • .

    Synergie tussen verschillende voorgestelde activiteiten

  • .

    Aantoonbare en robuuste expertise en capaciteit

  • .

    Kwaliteitsevaluatie en innovatie van dienstverlening

     

Lokale en regionale positie en inbedding (20 punten)

Vraagstelling gemeente

  • .

    Bekend met, en/of actief in, de lokale en regionale samenleving wat blijkt uit meerjarige subsidiering of contractering door de Gemeente Geertruidenberg of omliggende gemeente(n). Dit geldt ook voor eventuele ‘onderaannemer(s)’.

  • .

    Waarborgen van een effectieve transitie met zorgvuldige omgang met veranderingen in de huidige dienstverlening aan inwoners en het waarborgen van de continuïteit van vrijwilligers en vrijwilligers initiatieven.

     

Toetsing op

  • .

    Bestaande, of snel te realiseren), zichtbare aanwezigheid en laagdrempelige toegankelijkheid in de hele samenleving (lokaal/regionaal)

  • o Verbinding met inwoners, omgang met vrijwilligers en vrijwilligersinitiatieven,

  • o Aansluiten bij bestaande relaties en verhoudingen met andere maatschappelijke organisaties in de gemeente en/of de regio,

  • .

    Aanpak transitie.

    • o

      Hoe gaat de aanvrager ervoor zorgen dat de volledige opdracht vanaf de ingangsdatum wordt uitgevoerd?

    • o

      Hoe is daarin de kwaliteit en continuïteit voor inwoners gewaarborgd?

    • o

      Hoe zorgt de aanvrager ervoor dat huidige betrokken organisaties zo goed mogelijk worden meegenomen in de transitie en dubbele kosten (bijvoorbeeld i.v.m. afbouw van bestaande subsidierelaties) worden voorkomen en, waar wenselijk en mogelijk, in overname van medewerkers wordt voorzien?

    • o

      Hoe zorgt de aanvrager ervoor dat vrijwilligers die momenteel actief zijn in het sociaal domein hun activiteiten kunnen continueren en behouden blijven als vrijwilliger in de gemeente?

       

Prijs (weging 0)

Prijs is niet meegenomen als criterium. Het volledige subsidiebudget is beschikbaar voor de aanvrager die de meeste maatschappelijke meerwaarde met dit budget weet te creëren. Dit wordt bepaald aan de hand van de optelsom van de score op de hiervoor gestelde criteria.

 

Bijlage 3:

Beleidskader Sociaal Domein

Zie bijgaande bijlage in pdf.

 

Bijlage 4:

Uitvoeringskader welzijn

Zie bijgaande bijlage in pdf.

 

Bijlage 5:

Subsidieprogramma Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018-2024

Zie bijgaande bijlage in pdf.

 

Bijlage 6:

Subsidieverordening hoofdstuk 3

 

Hoofdstuk 3 BCF-subsidie

§ 3.1 Aanvraag BCF-subsidie

 

Artikel 16. Aanvraagtermijn

  • 1.

    De instelling dient de aanvraag van een BCF-subsidie bij het college in vóór 1 juli van het jaar voorafgaande aan de periode waarvoor het subsidie wordt aangevraagd.

  • 2.

    Het college kan in bijzondere gevallen toestemmen in verlenging van de in lid 1 genoemde aanvraagdatum.

 

Artikel 17. Bescheiden

  • 1.

    Naast de in artikel 12 genoemde vereisten bevat de aanvraag van een BCF-subsidie:

  • a. een van een toelichting voorziene begroting van baten en lasten betreffende de instelling, betrekking hebbend op het nieuwe boekjaar;

  • b. een werkprogramma, betrekking hebbend op het nieuwe boekjaar;

  • c. een ingevuld document BCF- offertemodel zoals uitgegeven door het college;

    d. overige door het college bepaalde bescheiden;

  • 2.

    Het college kan ter zake van de aanvraag nadere richtlijnen verstrekken alsmede modellen vaststellen voor de over te leggen bescheiden.

 

Artikel 18. Aanvullende bescheiden

  • 1.

    Indien betreffende het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar geen subsidie werd aangevraagd, gaat de aanvraag voorts vergezeld van: a. een afschrift van de oprichtingsakte van de instelling en van de statuten zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd; b. het beleidsplan van de instelling voor tenminste het komende jaar; c. het jaarverslag en de jaarrekening over het voorafgaande jaar, en; d. overige door het college bepaalde bescheiden.

  • 2.

    Het college kan gedeeltelijke of algehele vrijstelling verlenen van het bepaalde in het lid 1.

     

Artikel 19. Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen

  • 1.

    In de offerte dient gespecificeerd te staan tegen welke prijs de instelling de opdracht van het college zal uitvoeren. Deze prijs dient op basis van een integrale kostprijs inzichtelijk gemaakt te worden, met daarin de variabele kosten van de organisatie en de vaste kosten van de organisatie.

  • 2.

    Als bij de bepaling van de subsidiabele kosten gebruik wordt gemaakt van uurtarieven, worden deze door de subsidieaanvrager berekend met gebruikmaking van de in het subsidieprogramma voorgeschreven berekeningswijze.

  • 3.

    Bij het hanteren van kostenbegrippen bij de berekening van uurtarieven wordt uitgegaan van de bij het subsidieprogramma voorgeschreven definities.

  • 4.

    Bij subsidie waarop een Europees steunkader van toepassing is, komen alleen die tarieven en kostenbegrippen in aanmerking die voldoen aan de eisen van het toepasselijke steunkader.  

     

Artikel 20. Overleg

  • 1.

    Het college treedt tijdig met de instelling in overleg over de aanvraag van een BCF-subsidie, tenzij het college niet eerder subsidie heeft verstrekt en in redelijkheid vaststaat dat dit overleg niet tot een beschikking tot subsidieverlening zal leiden.

  • 2.

    De uitkomsten van het overleg, bedoeld in lid 1, worden neergelegd in een verslag.

     

§ 3.2 Verlening BCF-subsidie

 

Artikel 21. Beslissingstermijn BCF-subsidie

  • 1.

    Het college beslist uiterlijk 1 oktober van het jaar waarin de subsidieaanvraag is ontvangen, op de subsidieaanvraag door middel van het afgeven van een beschikking, onder voorbehoud van vaststelling van de gemeentelijke begroting door de raad.

  • 2.

    Een BCF-subsidie kan door het college voor één jaar of voor meerdere jaren worden verleend. Daarbij is een jaar gelijk aan het kalenderjaar, tenzij het college akkoord gaat met het bezigen van een andersoortig jaar.

  • 3.

    Het college kan het nemen van de beslissing, bedoeld in lid 1, uiterlijk acht weken opschorten.

  • 4.

    Indien niet op een aanvraag om een BCF-subsidie is beslist vóór 1 oktober van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor het subsidie is aangevraagd, is de aanvrager bevoegd uitgaven te doen tot ten hoogste een derde deel van de bedragen per kalenderjaar zoals vermeld de laatst gegeven beschikking tot subsidieverlening.  

 

Artikel 22. Periode subsidieverlening

  • 1.

    Een BCF-subsidie wordt voor de totale periode van verlening als één geheel beschouwd en kan bij een meerjarige looptijd jaarlijks worden bijgesteld op basis van een jaarlijks vast te stellen indexering voor loonkosten.

  • 2.

    De indexering wordt vastgesteld op basis van de indexering als gebruikt bij de berekening van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.

  • 3.

    Een BCF-subsidie wordt voor de totale periode van verlening als één geheel beschouwd en kan bij een meerjarige looptijd jaarlijks worden bijgesteld op basis van de geformuleerde beleidsdoelen en behaalde resultaten.

  • 4.

    Van het rijk ontvangen geoormerkte gelden kunnen in de BCF-subsidie worden opgenomen

     

Artikel 23. Overeenkomst

  • 1.

    Ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening wordt een privaatrechtelijke uitvoeringsovereenkomst worden gesloten.

  • 2.

    Wanneer ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening een overeenkomst wordt gesloten, wordt in de beschikking tot subsidieverlening bepaald dat deze genomen is onder de voorwaarde dat een overeenkomst tot stand komt.

  • 3.

    Tenzij de aard van het subsidie zich daartegen verzet, kan in de overeenkomst worden bepaald dat de instelling verplicht is de activiteiten te verrichten waarvoor het subsidie is verleend. Dit volgens het gestelde in artikel 4:36 lid van de Algemene wet bestuursrecht.  

 

§ 3.3 Vaststelling BCF-subsidie

 

Artikel 24. Aanvraag vaststelling BCF- subsidie

  • 1.

    Met toepassing van de artikelen 4:37 eerste lid, sub f, en 4:44 tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht, legt het college subsidie-ontvangende instellingen de onderstaande verplichtingen op.

  • 2.

    De ontvanger van een BCF-subsidie dient vóór 1 juli volgend op elk jaar waarvoor subsidie is verleend een aanvraag tot vaststelling van het subsidie in bij het college betreffende dat jaar, ongeacht of het subsidie al dan niet is verstrekt voor een periode van één jaar of meerdere jaren. In geval het subsidie is verleend voor een andersoortig jaar dan het kalenderjaar, kan het college een andere uiterste datum bepalen voor indiening van deze stukken.

 

Artikel 25. Bescheiden

  • 1.

    De aanvraag van een beschikking tot subsidievaststelling gaat vergezeld van:

    • a.

      een door het bestuur gewaarmerkte balans en rekening van baten en lasten en een toelichting op deze stukken;

    • b.

      een accountantsverklaring wanneer het subsidiebedrag groter is dan € 75.000,-, en

    • c.

      een activiteitenverslag van de verrichte werkzaamheden en activiteiten, waarin inzicht wordt gegeven in hoeverre de te verrichten activiteiten zijn uitgevoerd en in hoeverre met de activiteiten de in het BCF offertemodel gestelde resultaatverwachtingen zijn gerealiseerd, alle betrekking hebbend op het afgelopen boekjaar.

  • 2.

    De in lid 1, onder a. bedoelde rekening van baten en lasten dient op dezelfde wijze te zijn ingedeeld als de voor dat boekjaar ingediende begroting.

  • 3.

    Het college kan met betrekking tot de aanvraag nadere richtlijnen vaststellen, alsmede modellen vaststellen voor de over te leggen bescheiden.

  • 4.

    Het college kan op verzoek van een subsidieontvanger besluiten dat in plaats van een accountantsverklaring als bedoeld in lid 1, onder b, een verslag van een onafhankelijke kascommissie wordt overgelegd.

  • 4.

    Het college kan ter zake van het verslag van de kascommissie nadere richtlijnen opstellen.

  • 5.

    Het college kan in bijzondere gevallen vrijstelling verlenen van de verplichting tot overlegging van de in de vorige leden genoemde bescheiden  

 

Artikel 26. Beslissingstermijn vaststelling BCF-subsidie

Het college beschikt op de aanvraag tot subsidievaststelling uiterlijk op 1 oktober van het jaar waarin de aanvraag tot subsidievaststelling is ingediend.

 


*

Stap

Datum

Omschrijving

Publicatie tenderdocumenten op TenderNed

Maandag

4 april 2022

Uitvoeringskader en regeling met bijlagen worden gepubliceerd, organisaties worden uitgenodigd om een presentatie te verzorgen. Zij laten uiterlijk 14 april via TenderNed weten of zij hier gebruik van maken.

Presentaties door (beoogde) aanvragers

Donderdag

21 april 2022

Iedere geïnteresseerde organisatie krijgt een uur toegewezen. Hierin presenteert de organisatie (verder : de aanvrager) zichzelf en haar visie op de uitvraag aan leden van de ambtelijke werkgroep. Ze presenteert ook haar (max 5) belangrijkste vragen aan de gemeente op dit moment. De ambtenaren stellen waar nodig verduidelijkende vragen.

Sluitingstermijn voor stellen van vragen voor de eerste Nota van Inlichtingen

Vrijdag

29 april 2022 – 11.00 uur 

fatale termijn

De aanvragers stellen hun vragen aan de gemeente via de vragenmodule van TenderNed. Dat geldt ook voor de reeds gepresenteerde vragen. Tot deze termijn kunnen aanvragers vragen stellen over de tender. (Alle) gestelde vragen en antwoorden worden gepubliceerd via de vragenmodule van TenderNed.

Publiceren eerste Nota van Inlichtingen

Woensdag

11 mei 2022 - streefdatum

De gemeente beantwoordt de gestelde vragen in een eerste Nota van inlichtingen en publiceert deze op TenderNed.

Sluitingstermijn voor het stellen van vragen voor de tweede Nota van Inlichtingen

Woensdag

18 mei 2022 – 11.00 uur- fatale termijn

Aanvrager kunnen aanvullende vragen stellen naar aanleiding van de eerste Nota van Inlichtingen. (Alle) gestelde vragen en antwoorden worden gepubliceerd via de vragenmodule van TenderNed.

Publiceren tweede Nota van Inlichtingen

Woensdag

1 juni 2022 - streefdatum

De gemeente beantwoordt de gestelde aanvullende vragen.

Uitwerken van de aanvraag

Aanvragers bereiden een aanvraag voor. Deze aanvraag voldoet aan de indieningsvereisten die hieronder zijn aangegeven. Communicatie over procedurele vragen verloopt via TenderNed. Er is geen gelegenheid meer voor inhoudelijke vragen tenzij dit het verloop van de Tender ernstig belemmert.

Sluitingstermijn indiening van de aanvraag

Vrijdag 29 juli 2022 – 11.00 uur – fatale termijn.

Aanvragers dienen hun aanvragen uiterlijk voor dit moment formeel in door het uploaden van de gevraagde documenten en de acceptatie van voorwaarden via de digitale kluis van TenderNed of hun aanvraag tijdig via post of de ontvangstbalie in te dienen.

Presentatie van de aanvraag

Donderdag 4 augustus 2022

Aanvragers krijgen een uur de gelegenheid om hun ingediende aanvraag te presenteren aan leden van de beoordelingscommissie. Hierdoor heeft de aanvrager de gelegenheid de kern van de aanvraag, en eventueel gemaakte keuzes, hierin mondeling toe te lichten. De presentatie moet voor de sluitingsdatum ingediend zijn met de andere indieningsvereisten.

Beoordeling van de aanvragen

Tot uiterlijk maandag 19 september 2022

-streefdatum

Het beoordelingsteam van de gemeente beoordeelt de verschillende aanvragen conform de opgestelde regeling en toetsingscriteria.

Na overeenstemming over de keuze en de toekenning wordt een collegebesluit voorbereid inclusief de motivatie van de toekenning die na besluitvorming aan de aanvragers kan worden toegestuurd

Collegebesluit

Dinsdag 27 september 2022

-streefdatum

Het college van B&W neemt een besluit over de toekenning van de subsidie voor de basisvoorziening en de overeen te komen afspraken in de uitvoeringsovereenkomst

Beslissing wordt bekend gemaakt

Maandag 3 oktober 2022

-streefdatum

Alle aanvragers ontvangen een algemeen bericht over de gehonoreerde aanvraag. Dit is de definitieve beslissing. Iedere aanvrager ontvangt een motivatie van hun beoordeling

Ingang bezwarentermijn van 6 weken

4 oktober 2022 tot en met 14 november 2022

-vervaltermijn

Aanvragers hebben een termijn van 6 weken om bezwaar te maken door het indienen van een bezwaarschrift . Deze termijn gaat in op de dag na die van bekendmaking beslissing.

Transitieafspraken maken

Aansluitend op de toekenning

Na toekenning wordt gestart met het maken van afspraken over de aanpak van de transitie en de daarbij te betrekken partijen

Afronding tender

Na verloop bezwarenter-mijn en eventuele afwikkeling van bezwaren

De tenderprocedure wordt formeel afgesloten. Betrokken partijen worden geïnformeerd over de definitieve uitkomst