Organisatie | Hilvarenbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde van het presidium van de gemeenteraad van Hilvarenbeek 2022 |
Citeertitel | Reglement van Orde van het presidium 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur |
Geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-03-2022 | Nieuwe regeling | 03-02-2022 | 78279 |
De raad van de gemeente Hilvarenbeek;
gelezen het voorstel van het presidium van 24 januari 2022;
Gelet op artikel 16, artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Vast te stellen de volgende verordening;
Reglement van Orde van het presidium van de gemeenteraad van Hilvarenbeek 2022
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
Het presidium is belast met de volgende taken ten aanzien van de procedures en processen van raads- en commissievergaderingen:
het opstellen van de voorlopige agenda’s van de gemeenteraad en de raadscommissies en het vaststellen van de termijnplanning inclusief de wijze waarop onderwerpen in de raadscommissies wordt behandeld zoals bepaald in artikel 3, lid 4 van het Reglement van orde raadscommissies 2022, te weten: oriënterende bouwsteen, kaderstellende bouwsteen, beeldvormende bouwsteen en/of oordeelsvormende bouwsteen;
de statustoekenning van de ingekomen stukken, waarbij stukken voor commissies moeten worden geacht ingekomen stukken voor de raad te zijn, in:
b- stukken: ter kennisneming onder mededeling dat de stukken door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester zullen worden gedaan;
c-stukken: ter bespreking in een functionele raadscommissie
d-stukken: dat de stukken bij een raadsvoorstel zullen worden meegenomen of verwerkt
Het presidium wordt voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad, tenzij het over een activiteit gaat zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 of de voorzitter afwezig is, dan zit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad het presidium voor. De (plaatsvervangend) voorzitter is geen lid van het presidium.
In afwijking van het bepaalde in lid 1 worden de vergaderingen, wanneer wordt gesproken over een aangelegenheid zoals bepaald in artikel 2, lid 2 t/m 4, in het belang als bedoeld in artikel 10, lid 2 onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden. Artikel 86 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 3 februari 2022,
de griffier, de plaatsvervangend voorzitter,
Toelichting Reglement van Orde van het presidium 2022
Door het presidium vormt te geven als een bestuurscommissie op grond van artikel 83 van de Gemeentewet kan het presidium zelfstandig (namens de raad) besluiten nemen. Dit is met name van belang voor de uitoefening van het werkgeverschap ten aanzien van de griffier en griffiemedewerkers
In dit artikel wordt verwoord dat het presidium, naast de taken ten aanzien van de procedures en processen van raads- en commissievergaderingen, ook de bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult, zoals die door de raad aan hem zijn gedelegeerd. De precieze delegatie is niet in dit artikel vastgelegd, maar in een afzonderlijk raadsbesluit en komt overeen met het door gewoonte ontstane gebruik.
De inhoud van deze artikelen spreken voor zich.
In vergaderingen van het presidium kunnen personele aangelegenheden aan bod komen. Ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het niet de bedoeling om dit aan derden kenbaar te maken. Daarom wordt op zaken met betrekking tot het werkgeverschap en de functioneringsgesprekken met de voorzitter geheimhouding opgelegd en vinden de vergadering hierover in beslotenheid plaats. Het presidium kan deze geheimhouding wel opheffen.