Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Reglement Burgerlijke Stand Brunssum 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand Brunssum 2021
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand Brunssum 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement Burgerlijke Stand van 1995.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-03-202208-03-2022nieuwe regeling

08-03-2022

gmb-2022-142011

2010565

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Brunssum 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum,

 

Gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit Burgerlijke Stand 1994, besluiten vast te stellen:

 

Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de afdeling Publieksdiensten, team Klantcontacten, onderdeel Burgerlijke Stand. De bepalingen in dit reglement over huwelijken en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van een geregistreerd partnerschap. Daarnaast zijn de bepalingen van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    Het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994;

  • c.

    Het reglement: Reglement Burgerlijke Stand Brunssum 2021;

  • d.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente en als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • e.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig is aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • f.

    ABS: ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • g.

    BABS: buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • h.

    Gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.

Artikel 2. Leiding burgerlijke stand

Het hoofd van de afdeling Publieksdiensten is belast met de leiding van het team Klantcontacten, onderdeel Burgerlijke Stand. Voor de directe aansturing van het team Klantcontacten is een coördinator benoemd.

Artikel 3. Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor aanwijzing als ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking medewerkers die werkzaam zijn binnen team Klantcontacten, onderdeel Burgerzaken van afdeling Publieksdiensten.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand dat in dienst is bij de gemeente is twee.

  • 3.

    Voor aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking personen die niet werkzaam zijn binnen team Klantcontacten, onderdeel Burgerzaken van afdeling publieksdiensten.

Artikel 4. Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De aanwijzing van de ambtenaren van de burgerlijke stand vindt plaats voor de duur van de periode dat betrokkene in dienst is van de gemeente en werkzaam bij de afdeling Publieksdiensten, team Klantcontacten, onderdeel Burgerzaken is en wordt vastgelegd in een aanwijzingsbesluit.

  • 2.

    De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vindt plaats onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      De buitengewoon ambtenaar wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

    • b.

      Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders of van de gemeenteraad, is de aanwijzingstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de periode van de benoeming van het betreffende college- of raadslid.

    • c.

      Voor personen die op verzoek eenmalig een huwelijk of geregistreerd partnerschap zullen sluiten, geldt de aanwijzing voor de dag waarop dit huwelijk of partnerschap plaatsvindt. Dit onder voorwaarde dat de persoon al is aangewezen als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij een andere gemeente én is beëdigd als (buitengewoon) ambtenaard van de burgerlijke stand bij de rechtbank.

    • d.

      Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de aanwijsbaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 5. Locatie

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn wettelijke taken in het gemeentehuis of een daartoe aangewezen locatie binnen de gemeente.

  • 2.
    • a.

      De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de wet rechten burgerlijke stand (kosteloze plechtigheden) vindt plaats in een daarvoor geschikte spreekkamer in het bestuurscentrum.

    • b.

      De uitgebreide plechtigheid vindt plaats in de trouwzaal van het oude gemeentehuis, de raadzaal van het bestuurscentrum, het Clemensdomein of in het Openluchttheater.

    • c.

      De uitgebreide plechtigheid kan tevens plaatsvinden binnen ieder gebouw binnen de gemeentegrenzen van Brunssum, mits hierbij wordt voldaan aan de in bijlage 1 bij het Huwelijksbeleid 2021, Gemeente Brunssum: “Regels voor het aanwijzen van een trouwlocatie”.

    • d.

      de aanwijzing van een trouwlocatie is pas effectief nadat het bruidspaar hiervan een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen.

Artikel 6. Aanmelden en afzeggen van het huwelijk of geregistreerd partnerschap

  • 1.

    De datum voor het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap kan maximaal een jaar voorafgaand aan de huwelijks- of partnerschapsdatum worden vastgelegd.

  • 2.

    De afgesproken datum kan, indien gewenst, geannuleerd worden. Bij de annulering worden de legeskosten voor annulering in rekening gebracht. Overige al betaalde leges worden terugbetaald.

Artikel 7. Openstelling

  • 1.

    De actuele openingstijden van de burgerlijke stand voor publiek staan vermeld op de gemeentelijke website.

  • 2.

    De actuele openingstijden van de afdeling burgerlijke stand voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zijn:

    Maandag t/m zaterdag tussen 07.00 uur en 20.00 uur, behalve op zon- en feestdagen.

    Op verzoek en bij beschikbaarheid van een (B)ABS kan worden gekozen voor een tijdstip tussen 20.00 uur en 07.00 uur en op zon- en feestdagen.

Artikel 8. Wijze van voltrekking van kosteloze huwelijken en geregistreerd partnerschappen

Voor de voltrekking van een kosteloze plechtigheid als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    Bruidsparen kunnen alleen een kosteloze plechtigheid kiezen op een daartoe opengesteld tijdstip, zoals aangegeven op de website;

  • 2.

    Het huwelijk of het geregistreerd partnerschap wordt voltrokken in een geschikte spreekkamer in het bestuurscentrum;

  • 3.

    Er kan geen voorkeur worden opgegeven voor een trouwambtenaar. De aanwezige (B)ABS zal het huwelijk sluiten of het partnerschap registreren;

  • 4.

    Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals een toespraak, het afspelen van muziek etc. is niet toegestaan;

  • 5.

    Van de bruidsparen die gebruik willen maken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap op een kosteloos tijdstip, moet tenminste één van de partners ingezetene zijn van gemeente Brunssum (zoals bedoeld in artikel 1.1. onder f. van de Wet basisregistratie personen);

  • 6.

    Tijdens de “kosteloze plechtigheid” zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het ja-woord bij een huwelijk en het ondertekenen van de akte bij huwelijk en geregistreerd partnerschap;

  • 7.

    Tijdens de kosteloze plechtigheid mogen naast het bruidspaar slechts een beperkt aantal gasten aanwezig zijn (2 tot 4 getuigen).

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement heet: Reglement Burgerlijke Stand Brunssum 2021.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van: 8 maart 2022.

  • 3.

    Het reglement Burgerlijke Stand van 1995 wordt per dezelfde datum ingetrokken.

 

 

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand Brunssum 2021.

Algemeen

De bevoegdheid tot het aanwijzen van een ”huis der gemeente” berust op grond van de vigerende gemeentewet bij de gemeenteraad.

 

De gemeenteraad heeft deze bevoegdheid overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Om redenen van een efficiënte uitvoering is de bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd afdeling Publieksdiensten.

 

Artikel 1.

Het hoofd afdeling Publieksdiensten heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichtte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft de (B)ABS zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. Ten aanzien van de uitvoering van deze werkzaamheden staat hij dan ook niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van de gemeente als werkgever of het afdelingshoofd.

 

Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording verschuldigd aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (B)ABS als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

 

Artikel 2.

Het verschil tussen een ambtenaar van de burgerlijke stand en een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 16 van boek 1 Burgerlijk Wetboek.

 

De ambtenaar van de burgerlijke stand:

 

  • 1.

    Is een medewerker van de gemeente;

  • 2.

    Is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en de daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft.

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

 

  • 1.

    Hoeft geen medewerker van de gemeente te zijn;

  • 2.

    Kan uitsluitend worden belast met de taken die behoren bij de voltrekking van een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Als ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan alleen een persoon worden aangewezen die in de uitoefening van zijn ambt geen onderscheid maakt als bedoeld in artikel 1 van de Algemene Wet gelijke behandeling, tenzij het onderscheid is gebaseerd op een wettelijk voorschrift.

 

Artikel 3.

In artikel BW 1:16, lid 2 van het burgerlijk Wetboek is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde tijd kan worden aangewezen.

 

Ad a. De aanwijzing als ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen het team burgerzaken van afdeling publieksdiensten van gemeente Brunssum. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen de afdeling, de aanwijzing van rechtswege vervalt.

 

Ad. b. De aanwijzing als BABS vindt plaats voor bepaalde of voor onbepaalde tijd.

 

Ad c. Op verzoek van het bruidspaar is het mogelijk iemand voor één dag als BABS aan te wijzen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap in Brunssum te sluiten. Dit onder voorwaarde dat de persoon is aangewezen als (B)ABS in een andere gemeente in Nederland en beëdigd is bij de rechtbank als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

 

Het bruidspaar kan een voorkeur voor een BABS opgeven, tenzij er sprake is van een kosteloze plechtigheid als bedoeld in artikel 4 van de wet rechten burgerlijke stand.

 

Artikel 4.

Op grond van artikel 4 van de wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Brunssum verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of geregistreerd partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en geregistreerd partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in een geschikte spreekkamer van het bestuurscentrum.

 

Artikel 1.63 Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een huwelijk of geregistreerd partnerschap in het openbaar in een gemeentehuis moeten worden gesloten. Als gemeentehuis wordt beschouw iedere locatie binnen de grenzen van gemeente Brunssum die als zodanig is aangewezen. De voorwaarden voor de aanwijzing staan in bijlage 1. Voorwaarden betreffen onderwerpen als veiligheid, toegankelijkheid, openbaarheid en voorzieningen voor de huwelijksvoltrekking, zoals een tafel en een kleedgelegenheid.

 

De eigenaar/gebruiker van het aan te wijzen adres moet toestemming geven. De toestemming wordt geregeld door de instemmingsverklaring in te vullen en te ondertekenen. De instemmingsverklaring wordt bij de gemeente ingeleverd, waarna er een beoordeling volgt. Als er geen bezwaren zijn tegen aanwijzing ontvangt de aanvrager een schriftelijke bevestiging.

 

Artikel 5.

De teruggave van leges ná een annulering is vastgesteld in de legesverordening. Het bedrag staat vermeld op de website van gemeente Brunssum.

 

Artikel 6.

In dit artikel is de verplichting van het college om op grond van artikel 1:16c van het burgerlijk wetboek een regeling voor openingstijden van de burgerlijke stand te treffen, uitgewerkt.

 

Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van de gemeentewinkel.

 

Voor de verschillende mogelijkheden en voor de openingstijden wordt doorverwezen naar de website van de gemeente. Daar staat de actuele situatie.

 

Huwelijken kunnen worden gesloten op elk gewenst tijdstip tussen 07.00 uur en 20.00 uur van maandag tot zaterdag, behoudens op zon- en feestdagen.

 

Bij beschikbaarheid van een (B)ABS) kunnen huwelijken ook gesloten worden op een tijdstip tussen 20.00 uur en 07.00 uur en op een zon- of feestdag.

 

Artikel 7.

De huwelijken als bedoeld in artikel 4 rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een toegewezen (B)ABS gesloten in een geschikte spreekkamer in het bestuurscentrum. De wetgever heeft in 1897 dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtige personen toch in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor het bruidspaar, maar de kosten voor de gemeente lopen gewoon door. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor een kosteloos huwelijk. Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden en de wachttijden binnen een redelijke termijn te houden, is bepaald dat een kosteloze huwelijken zijn voorbehouden aan partners waarvan er tenminste één woonachtig is in gemeente Brunssum.

 

Vanwege de kleinere ruimte kan er slechts een beperkt aantal gasten (maximaal 6) aanwezig zijn (bruidspaar en getuigen).