Organisatie | BAR-organisatie |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit BAR-organisatie 2022 |
Citeertitel | Mandaatbesluit BAR-organisatie 2021 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Algemeen Mandaatbesluit BAR-organisatie 2020.
Deze regeling vervangt het Algemeen Onder-Mandaatbesluit Directieraad BAR-organisatie 2020 d.d. 15 februari 2019.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-03-2022 | nieuwe regeling | 15-12-2021 |
Het Dagelijks Bestuur en de Voorzitter van de BAR-organisatie, ieder voor zover het zijn/ haar bevoegdheid betreft,
het gebruik van mandaten de agenda van bestuursorganen ontlast en de dienstverlening versnelt;
het om redenen van doelmatigheid en efficiency gewenst is om aan de functionarissen van de BAR-organisatie mandaten te verlenen;
zowel de organisatie- en hiërarchische structuur van de BAR-organisatie als de rollen en taken van de managementfuncties zijn beschreven en vastgelegd in de “Organisatieregeling en directieraadstatuut BAR-organisatie”;
hoofdstuk l, afdeling 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen; afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht; artikel 60 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;
Buiten het bereik van dit besluit vallen feitelijke handelingen en rechtshandelingen betreffende de rechtspositie van het personeel van de BAR-organisatie en de bevoegdheden ten aanzien van de treasury-functie. Hiervoor gelden het “HRM Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit BAR- organisatie”, de daarbij behorende “HRM Mandaat-, volmacht-, en machtigingsregeling” en het “Mandaatbesluit treasury-functie BAR-organisatie”.
Artikel 3 Algemeen mandaat Directieraad
Aan de Directieraad wordt een algemeen mandaat verleend voor de bevoegdheden van het Dagelijks Bestuur en de Voorzitter met uitzondering van:
Artikel 4 Mandaten aan leidinggevenden
Aan de (algemeen) directeuren, concern controller, hoofd Bureau Bestuursondersteuning c.q. Regieteam, managers en teamleiders wordt mandaat verleend voor zowel de aansturing van de aan hen toegewezen programma’s, dossiers, clusters en teams als het managen van de uitvoering van de daarbij behorende taken, werkzaamheden en rollen zoals beschreven onder andere in artikelen 9, 12 en hoofdstuk 3 “Organisatieregeling en directieraadstatuut BAR-organisatie”.
Aan de manager wordt mandaat verleend om een besluit te nemen tot:
rectificatie, gegevenswissing, beperking van de verwerking, dataportabiliteit (overdragen gegevens), besluit op bezwaar tegen verwerking en op het verzoek om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde individuele besluitvorming (artikelen 16-23 AVG en artikel 41 Uitvoeringswet AVG); De voorzitter van de Directieraad beslist indien meerdere clusters verantwoordelijk zijn en/of de Privacy Officer en/of de CISO negatief hebben geadviseerd;
Artikel 6 Compenseren van budgetten
Aan de manager en hoofd Bureau Bestuursondersteuning c.q. Regieteam wordt mandaat verleend om incidenteel en binnen het begrotingsjaar overschrijdingen op uitsluitend hun eigen bedrijfsvoeringsbudgetten te compenseren met onderschrijdingen op een ander bedrijfsvoeringsbudget van hun cluster.
Artikel 9 Kaders voor mandatering
Het (onder-)mandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, de ondertekening van de in mandaat genomen besluiten alsmede de ondertekening van andere namens het Bestuursorgaan ter zake van die bevoegdheid uitgaande stukken. De ondertekening van besluiten en stukken op grond van een verstrekt mandaat vindt plaats conform artikel 12.
Artikel 10 Beperkingen voor uitoefening mandaat
De (onder-)gemandateerde leidinggevende of medewerker mag geen gebruik maken van de gemandateerde bevoegdheid, indien:
er mogelijk sprake is van een gevoelige politieke of bestuurlijke aangelegenheid; in dit geval vindt er vooraf overleg plaats met de voorzitter van de Directieraad en de 3 portefeuillehouders van de afzonderlijke gemeenten, waarna de portefeuillehouders beslissen of een behandeling in en besluitvorming door het Dagelijks Bestuur nodig is;
Artikel 11 Vervanging van bevoegde personen
Wanneer de in dit besluit genoemde bevoegde leidinggevende of medewerker afwezig is, worden zijn/ haar bevoegdheden uitgeoefend door degene die hem kan vervangen op grond van de “Organisatieregeling en directieraadstatuut BAR-organisatie”.
Een krachtens mandaat en onder-mandaat genomen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling vermeldt als volgt namens welk bestuursorgaan het is genomen:
De voorgeschreven aanhef in overeenkomsten aangegaan door de BAR-organisatie is:
De BAR-organisatie, gevestigd aan Koningsplein 1 (2981 EA) te Ridderkerk vertegenwoordigd door [roepnaam functie, cluster, naam functionaris], daartoe gevolmachtigd door de Voorzitter, handelend ter uitvoering van het besluit genomen krachtens het door de het Dagelijks Bestuur gegeven mandaat d.d. 15 december 2021.