Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Eerste termijn inleveren gegevens bij aanvraag |
Citeertitel | Beleidsregel Eerste termijn inleveren gegevens bij aanvraag |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-03-2022 | nieuwe beleidsregel | 22-03-2022 | geen |
Een inwoner van Almere dient digitaal via https://www.almere.nl met behulp van een DigiD een bijstandsaanvraag in. Als de aanvrager nog geen DigiD heeft, kan diegene zich alvast via de website, of telefonisch bij de gemeente Almere melden.
Melding personen boven de 27 jaar
Het recht op bijstand wordt beoordeeld vanaf de meldingsdatum onder de voorwaarde dat de aanvraag binnen 3 weken is ingediend. Wanneer men later dan 3 weken een aanvraag indient, wordt het recht op bijstand beoordeeld vanaf die aanvraagdatum. Als er sprake is van niet verwijtbare bijzondere omstandigheden kan het recht op bijstand met terugwerkende kracht worden beoordeeld.
Melding personen onder de 27 jaar
Voor jongeren geldt dat men binnen 5 weken na melding een aanvraag moet indienen.
Voor jongeren geldt dat wanneer er geen aanvraag is ingediend binnen 5 weken na de eerste melding, men zich weer opnieuw moet aanmelden en derhalve weer eerst een nieuwe zoekperiode van 4 weken krijgt opgelegd.
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na hun bekendmaking.