Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwijndrecht

Reglement Inwonersadviesraad sociaal domein Zwijndrecht 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwijndrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Inwonersadviesraad sociaal domein Zwijndrecht 2022
CiteertitelReglement Inwonersadviesraad sociaal domein 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-03-2022nieuwe regeling

10-02-2022

gmb-2022-139647

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Inwonersadviesraad sociaal domein Zwijndrecht 2022

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zwijndrecht,

 

overwegende dat:

 

Een reglement bijdraagt aan duidelijkheid over de taken en verantwoordelijkheden van de inwonersadviesraad Zwijndrecht,

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen: het " Reglement Inwonersadviesraad sociaal domein Zwijndrecht 2022".

 

 

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden

De Inwonersadviesraad sociaal domein heeft vijf taken:

  • a.

    Verzamelen en monitoren van collectieve signalen uit de samenleving in de gemeente Zwijndrecht over het sociaal domein.

  • b.

    Meedenken aan de voorkant van gemeentelijk beleid.

  • c.

    Bewaken van inwonersparticipatie bij het maken van gemeentelijk beleid

  • d.

    Agenderen van en (ongevraagd) adviseren van het gemeentebestuur over onderwerpen in het sociaal domein.

  • e.

    Verbinding zoeken en samenwerken met andere adviesraden en vrijwillige overlegtafels die zich inzetten voor de inwoners van Zwijndrecht en zich bezig houden met het sociaal domein.

 

Artikel 2 Samenstelling en omvang

  • 1.

    Bij de samenstelling van de Inwonersadviesraad wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke samenstelling voor wat betreft leeftijd, sekse, kennis en betrokkenheid bij vraagstukken van maatschappelijke ondersteuning.

  • 2.

    De Inwonersadviesraad bestaat uit elf leden en vertegenwoordigt de volgende doelgroepen:

    • a.

      Senioren

    • b.

      Inwoners met een verstandelijke beperking

    • c.

      Inwoners met een fysieke beperking

    • d.

      Mantelzorgers

    • e.

      GGZ-cliënten

    • f.

      Vrijwilligers

    • g.

      Dementie

    • h.

      LHBTI

    • i.

      Jeugd

    • j.

      Armoede

    • k.

      Participatie

    • l.

      Laaggeletterden

    • m.

      Sport

    • n.

      Cultuur

  • 3.

    De Inwonersadviesraad draagt uit een onafhankelijke voorzitter voor en kiest uit zijn midden een vicevoorzitter, penningmeester en secretaris.

  • 4.

    De leden van de Inwonersadviesraad beschikken gezamenlijk over de volgende kwaliteiten:

    • o.

      Proactieve houding en een divers netwerk

    • p.

      Analytisch denkvermogen

    • q.

      Integrale en doelgroep overstijgende blik

    • r.

      Co-creatief samenwerken

    • s.

      Verbinder leefwereld – beleidswereld

    • t.

      Enthousiasme en gedrevenheid

    • u.

      Kennis over en/ of ervaring met de thema's benoemd in artikel 2.1

  • 5.

    Deskundigen of vertegenwoordigers van groepen, zowel gemeentelijk als extern, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen van de Inwonersadviesraad.

  • 6.

    De Inwonersadviesraad kan werkgroepen in het leven roepen waarin ook deskundigen of vertegenwoordigers van groepen, zowel gemeentelijk als extern, kunnen deelnemen.

 

Artikel 3 Voordracht, zittingsduur en lidmaatschap

  • 1.

    De selectie van de leden van de Inwonersadviesraad wordt gedaan door een op advies van het college samengestelde selectiecommissie en vindt plaats aan de hand van een profielschets.

  • 2.

    De leden worden op voordracht van de Inwonersadviesraad door het college benoemd voor een periode van vier jaar. De voordracht gaat gepaard met een schriftelijke motivatie van de Inwonersadviesraad. Onderdeel van deze motivatie is een onderbouwing op basis van de vertegenwoordiging van de doelgroepen, zoals benoemd in artikel 2.2.

  • 3.

    De voorzitter wordt op voordracht van de Inwonersadviesraad door het college benoemd voor een periode van vier jaar. De voordracht gaat gepaard met een schriftelijke motivatie van de Inwonersadviesraad.

  • 4.

    Het college mandateert de bevoegdheid tot benoeming van de leden van de Inwonersadviesraad aan een van de collegeleden. Het nieuwe college neemt hierover een besluit. Tot dit besluit genomen is blijft het mandaat bij de wethouder belast met de Wmo.

  • 5.

    De leden van de Inwonersadviesraad en de voorzitter kunnen maximaal twee opeenvolgende periodes zitting hebben in de Inwonersadviesraad.

  • 6.

    Het college draagt er zorg voor dat leden van de Inwonersadviesraad op geen enkele wijze worden benadeeld of bevoordeeld ten opzichte van inwoners die geen lid zijn van de Inwonersadviesraad.

 

Artikel 4 Lidmaatschap beëindiging

  • 1.

    Het lidmaatschap van de Inwonersadviesraad eindigt:

    • a.

      Door het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      Door overlijden;

    • c.

      Door het nemen van ontslag;

    • d.

      Door verlies van de hoedanigheid waarin werd benoemd.

  • 2.

    Het college kan op aanbeveling van de Inwonersadviesraad de voorzitter en andere leden uit hun functie ontheffen, indien er sprake is van disfunctioneren.

 

Artikel 5 Informatieverschaffing

  • 1.

    De Inwonersadviesraad ontvangt van het college alle informatie die nodig is voor zijn taakvervulling op een zodanig tijdstip dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming van het gemeentebestuur.

  • 2.

    Alle adviezen die de Inwonersadviesraad aan het college geeft, worden door het secretariaat van de Inwonersadviesraad doorgezonden naar de wethouder die belast is met de Wmo 2015 en aan de contactambtenaar van de Inwonersadviesraad.

 

Artikel 6 Advisering

  • 1.

    Het college informeert de Inwonersadviesraad tijdig over onderwerpen op basis van de door hen tezamen opgestelde jaaragenda.

  • 2.

    Het college koppelt aan de Inwonersadviesraad terug wat er met het advies van de Inwonersadvies is gedaan, ook wanneer het college in afwijking van het advies heeft beslist.

  • 3.

    Als de Inwonersadviesraad besluit een door het college gevraagd advies niet uit te brengen, deelt de Inwonersadviesraad dit mee aan het college.

  • 4.

    Als de Inwonersadviesraad voorstellen van het college onder zijn aandacht krijgt waarover geen adviesaanvraag is ontvangen, maar waarover hij niettemin wenst te adviseren, geeft hij hiervan kennis aan het college. Het advies dient dan binnen vier weken na de kennisgeving te worden uitgebracht, tenzij anders overeengekomen.

 

Artikel 7 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.

    De Inwonersadviesraad ontvangt jaarlijks een subsidie op basis van de Algemene Subsidieverordening gemeente Zwijndrecht 2015, waaruit de inwonersadviesraad de kosten voor het vervullen van zijn taak kan betalen.

  • 2.

    De Inwonersadviesraad kan gebruik maken van gemeentelijke vergaderfaciliteiten en na overleg van print- of kopieerfaciliteiten.

 

Artikel 8 Jaaragenda, evaluatie en verantwoording

  • 1.

    De Inwonersadviesraad en het college stellen samen een jaaragenda op en maken hierin afspraken over de onderwerpen waar de Inwonersadviesraad bij betrokken wordt. Daarnaast kan de Inwonersadviesraad eigen thema's kiezen.

  • 2.

    Het college mandateert de bevoegdheid tot het opstellen van de jaaragenda aan een van de collegeleden. Het nieuwe college neemt hierover een besluit. Tot dit besluit genomen is blijft het mandaat bij de wethouder belast met de Wmo.

  • 3.

    De Inwonersadviesraad dient jaarlijks voor 1 september een jaarplan en begroting in bij het college.

  • 4.

    De Inwonersadviesraad brengt jaarlijks voor 1 juni inhoudelijk en financieel verslag uit aan het college over zijn werkzaamheden in het afgelopen jaar.

 

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Inwonersadviesraad sociaal domein 2022.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking met ingang van 1 maart 2022 en komt in de plaats van het reglement van 1 januari 2015.

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 februari 2022

de secretaris, de burgemeester,

P.W. Croonenberg-Borst, W.H.J.M. van der Loo