Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen op Zoom

Verordening van de raad van Bergen op Zoom inhoudende de Verordening werkgeverscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen op Zoom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de raad van Bergen op Zoom inhoudende de Verordening werkgeverscommissie
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening werkgeverscommissie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2022Nieuwe regeling

10-03-2022

gmb-2022-137888

RVB22-0013

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de raad van Bergen op Zoom inhoudende de Verordening werkgeverscommissie

 

De raad van de gemeente Bergen op Zoom; bijeen op 10 maart 2022, Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107 e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie

 

Hoofdstuk 1 de werkgeverscommissie

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de

griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers zoals die door de

raad aan haar zijn gedelegeerd. Hieronder wordt mede verstaan het aangaan,

wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomsten met de op de griffie

werkzame ambtenaren (artikel 107e lid 2 Gemeentewet) Voor wat betreft de

medezeggenschap van het griffiepersoneel wordt aangesloten bij het lokaal

overleg en de ondernemingsraad als bedoeld in hoofdstuk 12 en 13 van de

Cao-gemeenten. De voorzitter van de werkgeverscommissie en/of de griffier

zijn desgewenst aanwezig bij overleg met het lokaal overleg respectievelijk de

ondernemingsraad.

2. De werkgeverscommissie kan in de arbeidsvoorwaarden griffiepersoneel

alsmede in het volmacht besluit griffiepersoneel aangeduid worden als

werkgeverdelegatie. Met ingang van 1 april 2022 betreft dit de

werkgeverscommissie als bedoeld in deze verordening.

3. Te besluiten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen

voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende Cao

Gemeenten, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke

organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het

Personeelshandboek gemeente Bergen op Zoom zijn vastgelegd. Dit geldt

tevens voor de beleidsregels op personeelsgebied. Indien toepassing daarvan

een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

4. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de

voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad

behorende besluiten en regelingen;

5. De werkgeverscommissie draagt de aan haar overgedragen bevoegdheden ten

aanzien van het griffiepersoneel over aan de griffier.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, zijnde de

plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad bij

voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.

2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden

benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

• op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de

raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

• indien het lid aftreedt als lid van de raad;

• indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

4. De vaststelling van regelingen (algemeen bindende voorschriften) is

voorbehouden aan de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke

worden gedelegeerd met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag van de griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de

griffier en de nog vast te stellen organisatieverordening.

5. De voorzitter van de gemeenteraad is gevraagd en ongevraagd adviseur van

de commissie en kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en bijvoorbeeld op

te treden als adviseur of informant.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het doen naleven van deze verordening;

d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie

uitgaan;

e. het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

f. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als

eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de

griffie.

 

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris

afspraken over ondersteuning.

 

 

Hoofdstuk 2 De Vergaderingen

 

Artikel 5 Besluitvorming

a. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de

leden zoals bedoeld in artikel 2;

b. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft

van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

 

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering.

De concept-besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

 

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als

bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e off van de Wet openbaarheid van

bestuur in beslotenheid gehouden.

2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de

werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel

10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan

geheimhouding moet worden gelegd.

3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij

daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

 

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

ln gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 april 2022.

 

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie'.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Bergen op Zoom op 10 maart 2022,

De griffier,

Mevr. drs. E.P.M. van der Meer

De voorzitter,

Dhr. dr. F.A. Petter