Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Subsidieregeling Aanpak Energiearmoede 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Aanpak Energiearmoede 2022
CiteertitelSubsidieregeling Aanpak Energiearmoede 2022 gemeente Nijmegen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-03-2022Nieuwe regeling

22-03-2022

gmb-2022-130871

Collegebesluit d.d. 22 maart 2022, nr. 4.19

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Aanpak Energiearmoede 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

Gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op artikel 2 lid 3 van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies (NKS) ;

 

BESLUIT vast te stellen de: Subsidieregeling Aanpak Energiearmoede 2022

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

  • b.

    organisatie: een rechtspersoon met of zonder winstoogmerk;

  • c.

    energiearmoede: er is sprake van een laag inkomen en een slecht geïsoleerde woning zoals wordt bedoelt in het TNO Rapport over energiearmoede: https://publications.tno.nl/publication/34638644/4OIuwM/TNO-2021-P11678.pdf;

  • d.

    energiecoach: ondersteunt bewoners via een huisbezoek waaruit een energie bespaaradvies volgt;

  • e.

    energiefixer: installeert de meest effectieve kleine en middelgrote energiebesparende maatregelen in de woning;

  • f.

    energieambassadeur: motiveert en inspireert direct en indirect bewoners om met energie besparen aan de slag te gaan;

  • g.

    verduurzamen: duurzamer maken van de gebouwde omgeving door energie besparen en/of duurzame energie opwekken en/of CO2 besparen;

  • h.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    NKS: de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies

 

Artikel 2 Doelstelling subsidiëring

  • 1.

    Het college kan een organisatie een subsidie verstrekken voor het uitvoeren van een project zonder winstoogmerk in de gemeente Nijmegen, met als doel energie-armoede te bestrijden en te voorkomen door bewoners te ondersteunen bij het structureel verlagen van de energiekosten.

 

Artikel 3 Voorwaarden voor subsidiëring

Om voor subsidieverlening in aanmerking te komen dienen het project en de organisatie aan de volgende eisen te voldoen:

  • 1.

    Het project moet zich afspelen in de gebouwde woonomgeving en ten dienste staan van huishoudens binnen de gemeente Nijmegen waarbij energiearmoede een rol speelt.

  • 2.

    Het project ondersteunt bewoners/huishoudens bij het verlagen van de energierekening door de inzet van energiefixers en energiecoaches. Eventueel aangevuld met energieambassadeurs.

  • 3.

    Het project moet aantoonbaar bijdragen aan de ambitie van de gemeente Nijmegen om in 2045 een energie neutrale stad te zijn.

  • 4.

    Het project moet aantoonbaar bijdragen aan de Social Return on Investment (SROI) doelstellingen zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid van de gemeente Nijmegen.

  • 5.

    Het project moet starten binnen 1 maand na het indienen van een volledige subsidieaanvraag.

  • 6.

    De organisatie moet werkzaam zijn op het gebied van verduurzamen en daar ervaring mee hebben binnen de gemeente Nijmegen.

  • 7.

    De organisatie moet inzicht en aantoonbare ervaring hebben in het sociaal maatschappelijke werkveld in de gemeente Nijmegen.

  • 8.

    De organisatie moet de werkzaamheden (op zijn minst) afstemmen met de gemeente en andere relevante partijen (met name de woningcorporaties).

  • 9.

    De organisatie heeft ervaring in het mobiliseren van bewoners die op vrijwillige basis een bijdrage leveren en zet ook voor dit project bewoners in.

     

Artikel 4 Subsidieplafond

  • 1.

    De Subsidieregeling Aanpak Energiearmoede 2022 gemeente Nijmegen heeft voor 2022 het volgende subsidieplafond:

  • a.

    € 2.300.000,- (inclusief BTW) voor het ondersteunen van minimaal 3.250 huishoudens met een laag inkomen bij het verlagen van de energierekening tot uiterlijk 1 mei 2023;

  • b.

    Het college stelt na 2022 het subsidieplafond jaarlijks vast.

     

Artikel 5 Hoogte subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie voor een project is maximaal het in artikel 4 vastgestelde subsidieplafond.

  • 2.

    Van het subsidiebedrag moet minimaal 85% in producten of diensten direct ten goede komen aan de huishoudens. De indirecte organisatiekosten en eventuele andere kosten mogen maximaal 15% van het subsidiebedrag bedragen.

  • 3.

    De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van:

Of er alleen advies wordt gegeven (coaching) en/of ook energiebesparingsmiddelen worden geleverd en maatregelen worden geïnstalleerd (inclusief zaken zoals inregelen van de energie-installatie en (lichte) isolatie- en kierdichtingsmaatregelen.

 

Artikel 6 Aanvraag en subsidiebesluit

Naast hetgeen in de NKS en de wet is bepaald geldt het volgende:

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond zoals genoemd in artikel 4 is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen en deze volledig is.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt. De volledige aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, hierbij is de datum van ontvangst bepalend.

  • 4.

    De subsidieaanvrager moet bij de aanvraag een projectplan meesturen. Dit plan moet het project beschrijven en daarbij ingaan op de doelgroep, geplande activiteiten, doelstelling, aanpak, bereik en resultaten, opleiding, social return, verbinding met Nijmegen, AVG, planning, monitoring, evaluatie en financiën (waaronder de gehanteerde uurtarieven, kosten voor inkoop materialen, opleiding en begeleiding, organisatie en communicatie en de verdeling van budget dat direct naar huishoudens gaat en de overige kosten, inkomsten en eventuele andere aangevraagde subsidies).

  • 5.

    De aanvrager voegt bij de aanvraag ook de volgende documenten als bijlage toe:

  • a.

    Rekeningnummer en tenaamstelling waar eventuele bijdrage aan kan worden overgemaakt;

  • b.

    Actueel exemplaar van het uittreksel van de Kamer van Koophandel.

  • 6.

    De subsidieaanvrager ontvangt binnen 4 weken na ontvangst van de complete aanvraag om subsidie weken een besluit omtrent de subsidieaanvraag.

  • 7.

    Aanvragen worden geweigerd als het subsidieplafond is bereikt.

 

Artikel 7 Subsidie- en voorschotverlening

  • 1.

    Het college is bevoegd tot het verstrekken van voorschotten en het verbinden van voorschriften daaraan.

  • 2.

    Indien subsidie wordt verleend bedraagt het eerste voorschot maximaal 30% van de subsidie voor de aanvraag.

  • 3.

    De volgende voorschotten worden verleend nadat uit de onder artikel 8 bedoelde voortgangsrapportages is gebleken dat het project volgens het ingediende plan is uitgevoerd.

  • 4.

    Indien de activiteiten niet worden uitgevoerd, de subsidiemiddelen niet conform de aanvraag zijn besteed, of anderszins niet is voldaan aan de verplichtingen van de subsidie, kan het college besluiten tot terugvordering van betaalde voorschotten.

  • 5.

    Activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt dienen binnen twee maanden na overmaken van het voorschot te worden gestart. Gebeurt dat niet, dan kan de subsidie worden ingetrokken en het voorschot worden teruggevorderd.

 

Artikel 8 Verplichtingen en verantwoording

Naast hetgeen in de NKS is bepaald geldt het volgende:

  • 1.

    Ieder kwartaal en na uitvoering van het project stuurt de subsidieontvanger een schriftelijke voortgangsrapportage van het project. In de voortgangsrapportage moet als verantwoording het doorlopen proces, de uitgevoerde activiteiten, het aantal bereikte huishoudens, de resultaten van het project m.b.t.de financiële aspecten, zoals de werkelijk gemaakte kosten (waaronder de gehanteerde uurtarieven, kosten voor inkoop materialen, opleiding en begeleiding, organisatie en communicatie) en de verdeling van budget dat direct naar huishoudens gaat en de overige kosten, inkomsten en eventuele andere aangevraagde subsidies) en de invulling van Social Return, worden beschreven.

  • 2.

    De subsidieontvanger zorgt voor een goede afstemming met de gemeente en woningcorporaties.

  • 3.

    De subsidieontvanger werkt mee aan monitoring en evaluatie.

  • 4.

    De subsidie-ontvanger levert tenminste één schriftelijke rapportage van de eindresultaten in binnen 1,5 maand na de aangegeven looptijd van het project. De eindrapportage omschrijft de zelfde onderwerpen als in de kwartaalrapportage onder artikel 8.1.

  • 5.

    De subsidieontvanger meldt onmiddellijk iedere relevante wijziging ten opzichte van de gegevens die bij de aanvraag zijn overlegd.

  • 6.

    De subsidie-ontvanger is verplicht om met het project mee te werken aan communicatieactiviteiten van de gemeente Nijmegen.

 

Artikel 9 Subsidievaststelling

  • 1.

    Op de subsidieaanvraag wordt zo snel mogelijk beslist, maar uiterlijk binnen 13 weken na ontvangst van de complete aanvraag om subsidie ontvangt de aanvrager een besluit ter vaststelling van de subsidie.

 

Artikel 10 Weigeringsgronden

In de gevallen genoemd in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de NKS kan de subsidie worden geweigerd. Daarnaast kan de subsidie worden geweigerd in geval van strijdigheid met één van de overige bepalingen in deze regeling. Het college kan, aanvullend op de weigeringsgronden uit de wet en de NKS, subsidie weigeren als voor een doel of doelgroep reeds voldoende activiteiten in gang zijn gezet en of het subsidieplafond van € 2.300.000 is bereikt.

Verder kan de subsidie worden geweigerd indien er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de activiteiten een onvoldoende betrouwbare financiële basis hebben dan wel dat in alle redelijkheid kan worden getwijfeld aan het tot stand komen van de beoogde activiteiten en/of resultaten.

 

Artikel 11 Intrekking, wijziging van de subsidieverlening

Behalve in de gevallen genoemd in de Awb kan de subsidie worden ingetrokken of het subsidiebedrag ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd indien:

  • 1.

    De subsidieontvanger wijzigingen in aanwending van de subsidie niet vooraf ter beoordeling heeft voorgelegd en hiervoor goedkeuring heeft ontvangen.

  • 2.

    De subsidieontvanger de activiteiten waarvoor subsidie is verkregen, beëindigt.

  • 3.

    De subsidieontvanger de voorschriften in deze regeling, of de verplichtingen vermeld in de beschikking of in de akkoordverklaring bij de beschikking niet nakomt.

  • 4.

    De subsidieontvanger in surseance van betaling of in staat van faillissement geraakt.

 

Artikel 12 Afwijkingsmogelijkheid

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

 

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: 'Subsidieregeling Aanpak Energiearmoede 2022 gemeente Nijmegen '.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 22 maart 2022.

de gemeentesecretaris

mr. drs. A.H. van Hout

de burgemeester

drs. H.M.F. Bruls