Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Laarbeek

Reglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLaarbeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022
CiteertitelReglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Laarbeek 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2022nieuwe regeling

10-03-2022

gmb-2022-129505

10336-2022

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022

De raad van de gemeente Laarbeek;

 

gezien het voorstel van de griffier van februari 2022;

 

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T :

 

onder intrekking van de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Laarbeek 2014, vastgesteld bij raadsbesluit van 17 april 2014;

 

vast te stellen het volgende

 

Reglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022

 

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    lid: lid van een raadscommissie;

  • 2.

    voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;

  • 3.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • 4.

    presidium: Overleg van de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters, belast met de organisatie van de werkzaamheden van de raadscommissies;

  • 5.

    deelnemer: vertegenwoordiger uit de groep benoemde raadscommissieleden, die namens een fractie deelneemt aan een beeldvormende avond;

  • 6.

    beeldvormende avond: Bijeenkomst waar technisch/inhoudelijke vragen worden beantwoord en relevante informatie wordt gedeeld, met het doel partijen te informeren over de raadsvoorstellen die in beginsel in de volgende raadsvergadering aan bod komen.

  • 7.

    raadscommissie: De commissie die tot doel heeft om over de inhoud van een voorstel tot een oordeel te komen en de besluitvorming door de raad voor te bereiden;

  • 8.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling raadscommissies

Artikel 2 Instelling raadscommissies

  • 1.

    De raad stelt de volgende raadscommissies in:

    • a.

      de raadscommissie Sociale en Algemene Zaken;

    • b.

      de raadscommissie Ruimtelijke Zaken;

  • 2.

    De raadscommissie Sociale en Algemene Zaken adviseert en overlegt in ieder geval over openbare orde en veiligheid, algemeen beleidscoördinatie, bovengemeentelijke samenwerking, financieel beleid, voorlichting, representatie, personeel en organisatie, taken die behoren tot het sociale domein, waaronder in ieder geval welzijn, onderwijs, leefbaarheid, zorg, participatie, jeugd-, jongeren- en ouderenbeleid, sport, cultuur, gezondheid, sociale zaken.

  • 3.

    De raadscommissie Ruimtelijke Zaken adviseert en overlegt over alle taken die behoren tot het ruimtelijke domein, waaronder in ieder geval ruimtelijke zaken, ruimtelijk beheer, verkeer en vervoer, economische zaken, toerisme en recreatie, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, bouw- en milieuzaken.

  • 4.

    Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, bepaalt de inhoud van het onderwerp voor welke commissie dit geagendeerd wordt, tenzij het presidium anders beslist.

  • 5.

    Indien een gezamenlijke vergadering van raadscommissies wordt belegd, vervult de voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter.

Artikel 3 Taken raadscommissie

Een raadscommissie heeft de volgende taken:

  • a.

    het uitbrengen van advies aan de raad over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2 genoemde onderwerpen;

  • b.

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigen beweging;

  • c.

    het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2 genoemde onderwerpen.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    Alle raadsleden zijn lid van elke raadscommissie.

  • 2.

    Elke fractie kan maximaal vier commissieleden-niet-raadsleden laten benoemen. De commissieleden-niet-raadsleden worden door de raad op aangeven van de fracties benoemd.

  • 3.

    Een raadscommissie bestaat uit twee leden per fractie. Per onderwerp dat wordt behandeld bestaat de mogelijkheid voor fracties om van lid te wisselen. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om bij onderwerpen van lid te wisselen, wordt dit voorafgaand aan de vergadering gemeld bij de voorzitter.

  • 4.

    De artikelen 10, 11, 12, 13 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

  • 5.

    De commissieleden-niet-raadsleden zijn lid van de politieke partij namens welke zij commissielid worden.

  • 6.

    De commissieleden-niet-raadsleden leggen in handen van de raadsvoorzitter de eed dan wel de verklaring en belofte af.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter en zijn plaatsvervanger van de raadscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de raadscommissie.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

  • 4.

    Wanneer zowel de voorzitter als de plaatsvervangend voorzitter verhinderd is, treedt de voorzitter of plaatsvervangend voorzitter van de andere commissie op als voorzitter.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Leden houden op lid te zijn van een raadscommissie indien zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, vierde en/of vijfde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter of zijn plaatsvervanger ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid-niet-raadslid, de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Indien een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van de artikelen 4 of 5.

  • 7.

    Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd, van rechtswege.

Artikel 7 Griffier

  • 1.

    De griffier of diens vervanger ondersteunt de raadscommissies.

  • 2.

    De griffier of diens vervanger is in iedere vergadering aanwezig.

Hoofdstuk 3 Beeldvormende avond

Artikel 8 Beeldvormende avond

  • 1.

    Het presidium organiseert, indien gewenst, beeldvormende avonden over onderwerpen die vragen om een nadere toelichting.

  • 2.

    De voorzitter en zijn plaatsvervangers (1 van elke fractie) van de beeldvormende avond worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 3.

    De voorzitter ziet toe op een ordelijk verloop, in overeenstemming met de doelstelling van de avond.

  • 4.

    De agenda van de beeldvormende avond wordt bepaald door het presidium. Op voorstel van een deelnemer of van de voorzitter kunnen de deelnemers aan een beeldvormende avond de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

  • 5.

    Op de samenstelling, voorbereiding en orde van beeldvormende avonden zijn de artikelen 4, 9, 10, 12, 13, 16, 22, 23 en 35 van dit reglement van overeenkomstige toepassing.

  • 6.

    Fracties hebben de mogelijkheid om per onderwerp een externe deskundige zonder rechtstreeks belang uit te nodigen. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om bij onderwerpen een externe uit te nodigen, wordt dit ten minste 24 uur voorafgaand aan de vergadering gemeld bij de griffie.

  • 7.

    Bij een beeldvormende avond is de behandelend ambtenaar aanwezig om desgevraagd nadere informatie te verschaffen.

  • 8.

    Alleen technisch inhoudelijke aangelegenheden komen aan de orde bij een beeldvormende avond.

  • 9.

    Zo nodig kan de desbetreffende portefeuillehouder nadere informatie verstrekken over de geagendeerde onderwerpen.

  • 10.

    Beeldvormende avonden zijn openbaar en worden gestreamd.

  • 11.

    Van beeldvormende avonden wordt geen verslag gemaakt.

Artikel 9 Deelname inwoners

  • 1.

    Inwoners kunnen per onderwerp deelnemen aan een beeldvormende avond als zij zich van te voren hebben aangemeld bij de griffie. Aanmelden kan tot 24 uur voorafgaand aan de beeldvormende avond.

  • 2.

    Deelname aan een beeldvormende avond staat open voor inwoners tot een maximum van 5.

  • 3.

    Inwoners die deelnemen aan een beeldvormende avond worden geacht relevante inbreng (aanvullende informatie, géén klachten) te leveren over het onderwerp waarvoor zij zich hebben aangemeld.

  • 4.

    De voorzitter van de beeldvormende avond legt aan het begin van het gesprek uit waarover het gesprek zal gaan, waarna de aangemelde inwoners eerst het woord krijgen. Ingeval van presentaties, wordt eerst de presentatie getoond.

Hoofdstuk 4 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 10 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

  • 1.

    De burgemeester en de wethouders zijn standaard uitgenodigd om, bij iedere vergadering of beeldvormende avond, waarbij een onderwerp behorende tot hun portefeuille is geagendeerd, aanwezig te zijn en vragen te beantwoorden.

  • 2.

    De voorzitter kan de burgemeester, de wethouders en de secretaris uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 3.

    Indien de burgemeester of een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, meldt hij dit bij de voorzitter.

Hoofdstuk 5 Vergaderingen raadscommissies

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding

Artikel 11 Vergaderfrequentie

  • 1.

    De vergaderingen van de raadscommissies vinden plaats op de data zoals die staan vermeld op het vergaderschema dat jaarlijks door het presidium wordt vastgesteld. Een raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 2.

    De vergaderingen van de raadscommissies vangen normaliter aan om 19.30 uur en vinden plaats in het gemeentehuis. De voorzitter kan, in overleg met het presidium, een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

Artikel 12 Oproep

  • 1.

    De voorzitter zendt in beginsel 7 dagen voor een beeldvormende avond en 3 weken voor een vergadering de leden een oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden verzonden.

  • 3.

    Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld, als bedoeld in artikel 11, tweede lid, worden deze agenda en de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden verzonden.

Artikel 13 Agenda

  • 1.

    Voordat de oproep wordt verzonden, stelt het presidium de voorlopige agenda van de vergadering vast.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3.

    Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Daarbij komen de onderwerpen, waarbij gebruik gemaakt wordt van het in artikel 18 bedoelde spreekrecht, zo veel mogelijk als eerste aan de orde. Op voorstel van een lid of van de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4.

    Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of aan de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De raadscommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 5.

    Op voorstel van een lid of van de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 14 Inhoud van de vergadering

  • 1.

    Vergaderingen van de raadscommissies zijn bedoeld voor oordeelsvorming. Het stellen van technisch inhoudelijke vragen wordt vermeden. Deze kunnen schriftelijk worden gesteld en worden zo mogelijk voor de raadsvergadering schriftelijk beantwoord.

  • 2.

    Portefeuillehouders reageren in beginsel alleen in de 1e termijn.

Artikel 15 Terinzagelegging van stukken

  • 1.

    De vergaderstukken worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder beschikbaar gesteld via de website van de gemeente en op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden/deelnemers en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken, in afwijking van het eerste lid, bij de griffier en verleent de griffier de leden inzage.

Artikel 16 Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt ter openbare kennis gebracht op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de gemeentelijke website.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, het aanvangstijdstip en de plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 19 of het deel nemen aan een beeldvormende avond als bedoeld in artikel 8.

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 17 Presentielijst raadscommissie

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en/of de griffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 18 Opening vergadering en quorum raadscommissie

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste 24 uur na het bezorgen van de oproep is gelegen.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 19 Spreekrecht inwoners

  • 1.

    Bij aanvang van de vergadering kunnen maximaal 5 inwoners het woord voeren over niet-geagendeerde onderwerpen.

  • 2.

    Tijdens de vergadering kunnen maximaal 5 aanwezige inwoners het woord voeren over geagendeerde onderwerpen, die niet zijn besproken tijdens de beeldvormende avond.

  • 3.

    Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      onderwerpen die niet rechtstreeks onder verantwoordelijkheid/bevoegdheid vallen van de raad, tenzij dit de controlerende rol van de raad raakt.

    • e.

      onderwerpen waarover reeds is beraadslaagd in de vorige raads- of commissievergadering (voortzetting van discussie);

  • 4.

    Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 24 uur voor de aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 5.

    Inspraakreacties over niet-geagendeerde onderwerpen worden ter afhandeling voorgelegd aan het presidium. De inspreker wordt over de afhandeling geïnformeerd.

  • 6.

    Insprekers voor geagendeerde onderwerpen krijgen van de voorzitter het woord direct voorafgaande aan de behandeling van het agendapunt waarvoor spreekrecht is gevraagd, en op volgorde van aanmelding.

  • 7.

    Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord.

  • 8.

    De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen.

  • 9.

    Insprekers voor geagendeerde onderwerpen krijgen voorafgaand aan de tweede termijn van de voorzitter de gelegenheid tot een korte reactie of aanvulling. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers aan de vergadering.

  • 10.

    De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 20 Besluitenlijst raadscommissie

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, het registreren van de vergadering via een audio-/videoverslag en het opmaken van een besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    Het audio-/videoverslag:

    • a.

      omvat de volledige vergadering;

    • b.

      wordt geïndexeerd naar de onderwerpen die besproken zijn en de sprekers die het woord hebben gevoerd;

    • c.

      is zo spoedig mogelijk via de website van de gemeente toegankelijk.

  • 3.

    De besluitenlijst bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de secretaris, de burgemeester, de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren en de overige personen, als bedoeld in artikel 24, die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de standpunten van alle fracties.

    • d.

      gedane toezeggingen en gemaakte afspraken.

  • 4.

    Bij het begin van de vergadering wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 5.

    Vastgestelde besluitenlijsten worden ondertekend door de voorzitter en de griffier.

Artikel 21 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3.

    Een lid mag in een termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 22 Spreektijd

Een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden.

Artikel 23 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 24 Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig vindt hem op het opvolgen van deze verordening te wijzen;

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2.

    Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en –indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord- de vergadering sluiten.

  • 4.

    De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 25 Beraadslaging

  • 1.

    De raadscommissie kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 26 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1.

    De raadscommissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 27 Advies; besluitvorming

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.

  • 3.

    Indien de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 4.

    Besluitvorming over het advies of over andere onderwerpen en voorstellen vindt plaats bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem uitbrengt. Bij staking van stemmen wordt het voorgestelde besluit geacht niet te zijn genomen.

Hoofdstuk 6 Besloten vergadering

Artikel 28 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 29 Besluitenlijst

  • 1.

    De conceptbesluitenlijst van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld maar ligt uitsluitend voor de leden ter inzage bij de griffier.

  • 2.

    De conceptbesluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 30 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers

Artikel 31 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd toehoorders, die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Artikel 33 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de openbare vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen toegestaan, zolang dit geen inbreuk maakt op de orde van de vergadering.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 34 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 35 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 april 2022.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Laarbeek 2014, vastgesteld bij raadsbesluit van 17 april 2014.

Artikel 36 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Laarbeek op 10 maart 2022.

de raad van de gemeente Laarbeek,

de griffier,

M.L.M. van Heijnsbergen

de voorzitter,

F.L.J. van der Meijden