Organisatie | Laarbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de raadscommissies Laarbeek 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Laarbeek 2014.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2022 | nieuwe regeling | 10-03-2022 | 10336-2022 |
De raad van de gemeente Laarbeek;
gezien het voorstel van de griffier van februari 2022;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
onder intrekking van de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Laarbeek 2014, vastgesteld bij raadsbesluit van 17 april 2014;
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling raadscommissies
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raadscommissie Sociale en Algemene Zaken adviseert en overlegt in ieder geval over openbare orde en veiligheid, algemeen beleidscoördinatie, bovengemeentelijke samenwerking, financieel beleid, voorlichting, representatie, personeel en organisatie, taken die behoren tot het sociale domein, waaronder in ieder geval welzijn, onderwijs, leefbaarheid, zorg, participatie, jeugd-, jongeren- en ouderenbeleid, sport, cultuur, gezondheid, sociale zaken.
De raadscommissie Ruimtelijke Zaken adviseert en overlegt over alle taken die behoren tot het ruimtelijke domein, waaronder in ieder geval ruimtelijke zaken, ruimtelijk beheer, verkeer en vervoer, economische zaken, toerisme en recreatie, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, bouw- en milieuzaken.
Een raadscommissie bestaat uit twee leden per fractie. Per onderwerp dat wordt behandeld bestaat de mogelijkheid voor fracties om van lid te wisselen. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om bij onderwerpen van lid te wisselen, wordt dit voorafgaand aan de vergadering gemeld bij de voorzitter.
Hoofdstuk 4 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Hoofdstuk 5 Vergaderingen raadscommissies
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
De vergaderingen van de raadscommissies vinden plaats op de data zoals die staan vermeld op het vergaderschema dat jaarlijks door het presidium wordt vastgesteld. Een raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.
Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Daarbij komen de onderwerpen, waarbij gebruik gemaakt wordt van het in artikel 18 bedoelde spreekrecht, zo veel mogelijk als eerste aan de orde. Op voorstel van een lid of van de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.
Artikel 15 Terinzagelegging van stukken
De vergaderstukken worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder beschikbaar gesteld via de website van de gemeente en op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden/deelnemers en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 17 Presentielijst raadscommissie
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en/of de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Hoofdstuk 6 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De conceptbesluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers
Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 33 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de openbare vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen toegestaan, zolang dit geen inbreuk maakt op de orde van de vergadering.