Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Instructie voor de raadsgriffier 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie voor de raadsgriffier 2022
CiteertitelInstructie voor de raadsgriffier 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Instructie voor de raadsgriffier (2004).

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-2022nieuwe regeling

10-03-2022

gmb-2022-123730

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie voor de raadsgriffier 2022

Artikel 1 Algemene ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad, de voorzitter van de raad en de raad als geheel.

  • 2.

    De raadsgriffier is het aanspreekpunt voor raadsleden in contacten met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

  • 3.

    Waar in deze instructie wordt gesproken over "raadsgriffier" kunnen met uitzondering van de artikelen 8, 9 en 10 mede bedoeld worden medewerkers van de raadsgriffie.

Artikel 2 Agendering

De raadsgriffier ondersteunt (de voorzitter van) de raad, het presidium en de informatie- en debatbijeenkomsten bij het vaststellen van de (ontwerp-)agenda van de vergaderingen.

Artikel 3 Bijstand raadsvoorzitter en voorzitters informatie- en debatbijeenkomsten

  • 1.

    De raadsgriffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad en het presidium.

  • 2.

    De raadsgriffier staat de voorzitters van de informatie- en debatbijeenkomsten ter zijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de bijeenkomsten

Artikel 4 Vergaderingen van de raad en informatie- en debatbijeenkomsten

  • 1.

    De raadsgriffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2.

    De raadsgriffier kan aanwezig zijn bij de informatie- en debatbijeenkomsten en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 3.

    De raadsgriffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden en burgerraadsleden.

  • 4.

    De raadsgriffier draagt zorg voor de registratie en voortgangsbewaking van toezeggingen gedaan tijdens de raadsvergadering en informatie- en debatbijeenkomsten.

Artikel 5 Ondersteuning presidium

  • 1.

    De raadsgriffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige agendering en verslaglegging van de vergaderingen

  • 2.

    Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft draagt de raadsgriffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.

  • 3.

    De raadsgriffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken.

Artikel 6 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet of anderszins instelt, ondersteunt de raadsgriffier deze commissie.

Artikel 7 Ambtelijke bijstand

De raadsgriffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de gemeentesecretaris, zorg voor dat de leden van de raad ambtelijke bijstand verkrijgen.

Artikel 8 Organisatie raadsgriffie

  • 1.

    De raadsgriffier geeft leiding aan de raadsgriffie.

  • 2.

    De raadsgriffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de raadsgriffie.

  • 3.

    De medewerkers van de raadsgriffie handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de raadsgriffier.

  • 4.

    De raadsgriffier bewaakt het budget van de raadsgriffie en legt hierover verantwoording af via de managementrapportages en de bijdrage van de raadsgriffie in de jaarrekening en het jaarverslag.

Artikel 9 Operationele aansturing raadsgriffier

De voorzitter van de raad is belast met de operationele aansturing van de raadsgriffier.

Artikel 10 Verhindering en vervanging

Indien de raadsgriffier verhinderd is kan de plaatsvervangend raadsgriffier zijn taken waarnemen.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de raadsgriffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad.

  • 2.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.

  • 3.

    Op dat tijdstip vervalt de ‘instructie voor de raadsgriffier (2004)’

  • 4.

    De instructie kan worden aangehaald als "Instructie voor de raadsgriffier 2022".

  •