Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Verordening ambtelijke bijstand Raad Tilburg 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand Raad Tilburg 2022
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand raad Tilburg 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening ambtelijke bijstand raad 2002.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-2022nieuwe regeling

10-03-2022

gmb-2022-123576

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand Raad Tilburg 2022

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • -

    bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

  • -

    Waar in deze verordening wordt gesproken over raadslid, wordt tevens een burgerraadslid bedoeld.

Paragraaf 2 Verzoeken om informatie of bijstand

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3. Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden; of

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden; of

    • c.

      het presidium heeft bepaald dat de gevraagde bijstand buiten proportioneel is

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend.

  • 5.

    De griffier of het raadslid kan het onder lid 4 genoemde besluit aan de orde stellen bij de burgemeester, waarna de burgemeester hierover een beslissing neemt

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand en bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand / bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor partijen bevredigende oplossing, legt de griffier de zaak voor aan de burgemeester. Artikel 3, lid 5 is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het gemeenteblad

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de “verordening ambtelijke bijstand raad 2002”

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening ambtelijke bijstand raad Tilburg 2022”.