Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Sportaanbieders die in zwaar weer verkeren door corona |
Citeertitel | Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling geldt tot 1 januari 2023.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-03-2022 | nieuwe regeling | 08-03-2022 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van acht maart tweeduizend twee en twintig hebben besloten:
Kennis te nemen van de voorlopige inventarisatie corona schade sport ter hoogte van €1.257.000. De inventarisatie betreft de ondersteuning die de gemeente biedt aan sport aanbieders die niet in aanmerking komen voor Rijksregelingen bij schade door corona:
€100.000 om schade aan de grasmat van het Olympisch Stadion te herstellen die is ontstaan door voorbereiding op de Coolste Baan maar in verband met corona niet doorging. De gemeente bekostigt dit bedrag alleen als het Olympisch Stadion niet in aanmerking komt voor rijksregeling Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE) en hiervoor een afwijzing ontvangt. De inschrijving voor ATE is sinds 28 februari mogelijk en binnen 13 weken wordt bekend gemaakt of de aanvraag wordt goedgekeurd.
In te stemmen met het dekken van de schade aan sport door corona met een bedrag van max €€1.257.000 uit de beschikbare rijksbijdragen TVS en SPUK IJZ. Van de totale €1.257.000 coronaschade komt €435.300 ten laste van 2022 en wordt voorgesteld deze kosten te dekken uit de resterende middelen van de SPUK ijz en TVS uit 2021. Hiertoe wordt een voorstel gedaan bij het Jaarverslag 2021 en dit is dus onder voorbehoud van instemming met het Jaarverslag 2021
Subsidieregeling Sportaanbieders die in zwaar weer verkeren door corona
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Verlies: de uitkomst van de volgende rekenformule over het betreffende subsidietijdvak: gemiste inkomsten die de sportaanbieder ten opzichte van dezelfde periode in 2019 in het kader van zijn normale sportactiviteiten als gevolg van de coronacrisis misloopt; vermeerderd met de extra kosten als gevolg van de coronacrisis; verminderd met extra bijdragen van gelieerde partijen (b.v. steunfonds) of steunmaatregelen van overheden in verband met de coronacrisis; verminderd met lagere uitgaven als gevolg van de coronacrisis; verminderd met het bedrag dat resulteert uit de som van de algemene reserve en de continuïteitsreserves over 2020, voor zover dit bedrag niet nodig is voor het minimale weerstandsvermogen.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het college beoogt dit doel te bereiken door het verstrekken van een eenmalige subsidie ter hoogte van maximaal de accommodatiekosten, ter verbetering van de financiële positie van sportaanbieders, die als gevolg van de coronacrisis in hun voortbestaan worden bedreigd, zodat deze hun activiteiten kunnen voortzetten.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Toelichting bij de subsidieregeling
De coronacrisis duurt al jaren en de schade aan de sport is groot. Het College van B&W van Amsterdam wil belangrijke onderdelen van de Amsterdamse sportinfrastructuur overeind houden en hulp te bieden - in aanvulling op de algemene Rijksmaatregelen die zich op sport richten. Deze subsidieregeling is gericht op sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen, niet voldoen aan de criteria van de rijksregelingen gericht op sport en daardoor in een financieel gat vallen.
De subsidieregeling betreft eenmalige noodsteun en is zo ingericht dat de extra financiële steun daar terecht komt waar die het hardst nodig is. Dit betekent dat wordt gekeken naar de omvang van de verliezen en de mate waarin de sportaanbieder zelf in staat is de verliezen op te vangen door inzet van eigen reserves, of met hulp van gelieerde partijen zoals b.v. een steunfonds.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Met de subsidieregeling wil de gemeente belangrijke uitvoerders binnen de Amsterdamse
sportinfrastructuur die als gevolg van de coronamaatregelen worden bedreigd in hun voortbestaan overeind houden. De regeling richt zich op lastenverlichting door middel van een subsidie gerelateerd aan de accommodatiekosten
Het uitgangspunt van de regeling is dat de financiële noodsteun terecht komt bij Amsterdamse sportaanbieders die van belang voor de uitvoering van het Amsterdamse Sportbeleid, zoals vastgelegd in de agenda Sporten en Bewegen en de Sportvisie en die als gevolg van de coronamaatregelen in hun voortbestaan worden bedreigd. Zij kunnen een eenmalige bijdrage ontvangen zodat ze hun (herziene) activiteiten kunnen voortzetten als de coronamaatregelen dat
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en de hoogte van de subsidie
Een sportaanbieder komt over de periode van 28 november 2021 tot en met 14 januari 2022 aanmerking voor een eenmalige subsidie van maximaal € 10.000.
De hoogte van de subsidie wordt berekend op grond van de accommodatiekosten over de 28 november 2021 tot en met 14 januari 2022.
Het berekende bedrag wordt verlaagd voor zover het verlies dat de sportaanbieder heeft geleden door Corona lager is dan de accommodatiekosten.
Bijvoorbeeld de accommodatiekosten bedragen € 12.000 en het verlies over de 28 november 2021 tot en met 14 januari 2022 is € 8.000. De sport aanbieder ontvangt in dit voorbeeld dan een subsidie van € 4.000.
de gemiste inkomsten die de sportaanbieder ten opzichte van dezelfde periode in 2019 in het
Het is dat deel van de som van de algemene reserve en continuïteitsreserves 2020 dat noodzakelijke is als financiële buffer voor het opvangen van calamiteiten. Het minimale weerstandsvermogen betreft 5 procent van de gerealiseerde baten in 2019.
Voor deze subsidieregeling geldt voor het tijdvak dat loopt van 28 november 2021 tot en met 14 januari 2022 subsidieplafond van € 400.000.
Artikel 6 Beoordeling subsidie en verdeelsleutel subsidieplafond
Als het totaal aan subsidieaanvragen het subsidieplafond van 400.000 overschrijdt dan wordt de subsidie uitsluitend verstrekt aan sportaanbieders die een bijdrage leveren aan de uitvoering van de agenda Sporten en Bewegen en de Sportvisie. Het gaat hierbij sportaanvragers die:
structurele sportactiviteiten en programma’s gericht op een van de volgende doelgroepen:
Indien na de selectie op grond van deze criteria het subsidieplafond van €400.000 nog steeds wordt overschreden dan worden alle te verlenen subsidies verlaagd met een gelijk percentage totdat het subsidieplafond wel toereikend is. Indien artikel 6 moet worden toegepast betekent dit dat subsidieaanvragen mogelijk worden afgewezen of dat de subsidie lager wordt verleend dan is aangevraagd.
Deze subsidie kan worden aangevraagd:
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
De onder artikel 8 gevraagde gegevens zijn bedoeld om het recht op - en de hoogte van de subsidie te kunnen vaststellen.
In het Excelformulier corona Sport worden gegevens gevraagd over de aard van het sportaanbod, deelnemersaantallen en de met het sportaanbod bereikte doelgroep(en). U wordt gevraagd in dit Excel formulier schematisch gegevens uit het jaarverslag of financieel verslag in te vullen. Dit formulier is aan te vragen via sportpunt@amsterdam.nl.
Daarnaast wordt een toelichting gevraagd waarom de subsidie nodig is; welke regelingen heeft uaangevraagd, waarom komt het sportaanbod niet in aanmerking voor andere regelingen en welke actie heeft u ondernomen om tijdelijk kwijtschelding of verlaging van bv huur te krijgen?
Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidie
In afwijking van artikel 6 van de ASA 2013 wordt een subsidieaanvraag voor een subsidie uiterlijk
uiterlijk binnen 14 dagen na publicatie ingediend bij het college. Deze datum wordt strikt gehanteerd omdat bij overschrijding van het subsidieplafond de verdeelsleutel pas kan worden toegepast als alle aanvragen zijn ontvangen.
In artikel 10 staat een aantal weigeringsgronden. Voor alle aanvragers geldt dat de aanvraag op de verschillende onderdelen om het verlies te kunnen vaststellen voldoende en reëel onderbouwd is.
Artikel 11 subsidievaststelling en verantwoording
In artikel 11 wordt gevraagd om bewijzen van de accommodatiekosten en van het verlies over de 28 november 2021 tot en met 14 januari 2022.
Artikel 12. Inwerkingtreding, einde regeling
Deze regeling treedt onmiddellijk in werking, met ingang van de dag na de bekendmaking.
Deze regeling blijft van rechtswege gelden tot 1 januari 2023, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op de op basis van deze regeling ingediende aanvragen
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen