Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Regeling bezwarende werkzaamheden 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling bezwarende werkzaamheden 2009
CiteertitelRegeling bezwarende werkzaamheden 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Alphen aan den Rijn

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-200901-01-2014Onbekend

09-02-2009

Intranet

2009 / 3636

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling bezwarende werkzaamheden 2009

 

 

 

REGELING BEZWARENDE WERKZAAMHEDEN 2009

(vastgesteld door burgemeester en wethouders op 9 februari 2009, ingaande 1 maart 2009)

Algemene bepalingen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onder a, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Alphen aan den Rijn, en de werknemer met wie op grond van artikel 2:5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Alphen aan den Rijn een arbeidsovereenkomst is aangegaan.

  • b.

    bezwarende werkzaamheden: werkzaamheden, voortvloeiend uit de uitoefening van de functie die - afhankelijk van algemeen maatschappelijke factoren - als extra zwaar, onaangenaam of gevaarlijk worden ervaren, die in redelijkheid niet vermijdbaar zijn en die als zodanig een extra beroep doen op de bereidheid om dergelijke werkzaamheden uit te voeren;

Artikel 2
  • 1

    Het college bepaalt welke werkzaamheden als bezwarend worden beschouwd.

  • 2

    De navolgende werkzaamheden worden als bezwarend beschouwd, waarbij onderscheid wordt gemaakt in drie gradaties:

    Gradatie 1:

    • a.

      Schoonmaken van rioolverzamelputten

    • b.

      Graven ruimen

      Gradatie 2:

    • a.

      Rioleringswerkzaamheden

    • b.

      Omgaan met gevaarlijke stoffen (KCA, graffiti)

    • c.

      Ophalen dumpingen

    • d.

      Bestratingswerkzaamheden

    • e.

      Inzamelen van afval

      Gradatie 3:

    • a.

      Schoonmaken voertuigen/machines

    • b.

      Onderhoud voertuigen/machines

    • c.

      Opruimen van kadavers

    • d.

      Schilderwerkzaamheden

    • e.

      Timmerwerkzaamheden

    • f.

      Werken met klein gemotoriseerd materieel (bladblazer, bosmaaier, kettingzaag, diamantzaag, trilmachine, kango etc.)

Artikel 3
  • 1

    De ambtenaar die structureel uit hoofde van zijn functie één of meer werkzaamheden verricht, zoals vermeld in artikel 2, tweede lid onder gradatie 1, heeft recht op een maandelijkse toelage ter hoogte van 8% van salarisschaal 4, periodiek 8, zoals vermeld in de bijlage IIa van de AVR.

  • 2

    De ambtenaar die structureel uit hoofde van zijn functie één of meer werkzaamheden verricht, zoals vermeld in artikel 2, tweede lid onder gradatie 2, heeft recht op een maandelijkse toelage ter hoogte van 5% van salarisschaal 4, periodiek 8, zoals vermeld in de bijlage lla van de AVR.

  • 3

    De ambtenaar die structureel uit hoofde van zijn functie één of meer werkzaamheden verricht, zoals vermeld in artikel 2, tweede lid onder gradatie 3, heeft recht op een maandelijkse toelage ter hoogte van 3% van salarisschaal 4, periodiek 8, zoals vermeld in de bijlage IIa van de AVR.

  • 4

    Indien een ambtenaar werkzaamheden verricht uit meerdere gradaties, geldt de toelage uit de hoogste gradatie.

  • 5

    De toelage “Bezwarende werkomstandigheden” van de ambtenaar met een samengestelde betrekking of een betrekking in deeltijd, wordt vastgesteld op een evenredig deel van de toelage, die voor hem zou gelden bij een volledige betrekking.

Artikel 4
  • 1

    De werkzaamheden waarvoor de toelage wordt toegekend worden om de 5 jaar, gelijktijdig met het uitvoeren van de Risico-Inventarisatie & Evaluatie, geëvalueerd.

  • 2

    Het college kan, indien zij daartoe aanleiding ziet dan wel op verzoek van de ambtenaar, de hoogte van de toelage alsmede de werkzaamheden waarvoor een toelage wordt toegekend opnieuw laten bepalen.

Artikel 5
  • 1

    De toelage “Bezwarende Werkzaamheden” vervalt indien de ambtenaar geen werkzaamheden meer verricht zoals vermeld in artikel 2, tweede lid.

  • 2

    Bij het wegvallen of verminderen van de toelage als bedoeld in artikel 3, anders dan op verzoek van de ambtenaar, is onverminderd artikel 6, artikel 13 van de “Bezoldigingsregeling gemeente Alphen aan den Rijn” van toepassing.

Artikel 6

De ambtenaar, die op de datum van inwerkingtreding van deze regeling reeds een toelage op basis van de “Regeling vergoeding inconveniënten 1988 ontving, heeft recht op afbouw van de genoten toelage conform de in bijlage 1 bij deze regeling horende “Overgangsregeling bij wegvallen/verminderen inconveniëntentoelage als gevolg van de invoering van de Regeling bezwarende werkzaamheden 2009”.

Artikel 7

In die gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het college.

Artikel 8
  • 1

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling bezwarende werkzaamheden 2009” en treedt in werking op 1 maart 2009.

  • 2

    Met de invoering van deze regeling vervalt de “ Regeling vergoeding inconveniënten 1988”.

    Bijlage 1

    Overgangsregeling bij wegvallen/verminderen inconveniëntentoelage als gevolg van de invoering van de Regeling bezwarende werkzaamheden 2009.

    • 1

      Aan de ambtenaar, die als gevolg van de invoering van de Regeling bezwarende werkzaamheden 2009 een toelage als bedoeld in artikel 11 van de Bezoldigingsregeling Alphen aan den Rijn 1997 geheel of gedeeltelijk verliest, wordt een aflopende toelage toegekend.

    • 2

      Als berekeningsbasis voor de aflopende toelage geldt het bedrag dat de ambtenaar in de maand direct voorafgaand aan het inwerking treden van de Regeling bezwarende werkzaamheden heeft genoten.

    • 3

      Onverminderd het vierde, vijfde en zesde lid is de duur van de aflopende toelage 3 jaar. Gedurende het eerste jaar bedraagt de toelage 75%, gedurende het tweede jaar 50% en gedurende het derde jaar 25% van de berekeningsbasis.

    • 4

      De ambtenaar die op de datum van inwerkingtreding van de Regeling Bezwarende werkzaamheden 62 jaar of ouder is en gedurende tenminste 10 jaar zonder wezenlijke onderbreking in het genot is geweest van een toelage als bedoeld in artikel 11 van de Bezoldigingsregeling, ontvangt tot zijn ontslag een blijvende toelage van 100% van de inkomstenvermindering.

    • 5

      Het voor de ambtenaar op de dag voorafgaande aan zijn 62e verjaardag geldende bedrag van de (aflopende) toelage blijft gehandhaafd tot aan het tijdstip waarop hij de dienst verlaat, mits wordt voldaan aan de voorwaarde dat de in artikel 11 van de Bezoldigingsregeling bedoelde toelage onmiddellijk vóór de aanvang van de aflopende toelage tenminste 10 jaar zonder wezenlijke onderbreking werd genoten.

    • 6

      Indien de ambtenaar die op grond van deze overgangsregeling een aflopende of blijvende toelage ontvangt op eigen verzoek een andere functie aanvaardt waaraan een hogere toelage op grond van de Regeling bezwarende werkzaamheden is verbonden, dan wordt de aflopende toelage of blijvende toelage op grond van deze overgangsregeling geïncorporeerd in de hogere toelage verbonden aan de nieuwe functie.

    • 7

      Het college is bevoegd indien de toepassing van deze regeling niet tot een redelijke uitkomst zou leiden, afwijkend te beslissen.