Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Evenementenbeleid Waddinxveen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingEvenementenbeleid Waddinxveen
CiteertitelEvenementenbeleid Waddinxveen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-202227-02-2017Nieuwe regeling

27-02-2017

gmb-2022-122332

Tekst van de regeling

Intitulé

Evenementenbeleid Waddinxveen

1. Inleiding

Binnen de gemeente Waddinxveen worden er regelmatig (kleine) evenementen georganiseerd. Evenementen leveren een bijdrage aan het lokale karakter van Waddinxveen en een leefbare samenleving. Aanleiding voor het opstellen van dit beleid is de verantwoordelijkheid van de gemeente voor de vergunningverlening voor evenementen in Waddinxveen. Het opstellen van evenementenbeleid is opgenomen als onderdeel van het Beleidsplan Integrale Veiligheid 2016 – 2018. In 2013 heeft het college van B&W van de gemeente Waddinxveen ingestemd met vaststelling van het Kader evenementenveiligheid Veiligheidsregio Hollands Midden van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM). Afgesproken is om het kader verder te implementeren in de gemeenten. Binnen de gemeente Waddinxveen wordt dit kader verder geïmplementeerd met voorliggend evenementenbeleid.

 

De gemeente Waddinxveen heeft kaders voor de toekomst gesteld in haar Toekomstvisie 20301. Deze visie is samen met onder meer de inwoners van Waddinxveen, ondernemers en gemeenteraad opgesteld. In deze visie wordt ook uitgesproken dat er voor jongeren in 2030 genoeg te doen is. Er zijn dan ontmoetingsplekken voor jongeren, activiteiten, evenementen, sportvoorzieningen en muziekverenigingen voor ontmoeting en ontspanning. De gemeente wil hier in samenwerking met de organisatoren en overige partijen een bijdrage aan leveren en zorgdragen dat de evenementen ook op een veilige manier plaatsvinden.

 

Het doel van dit evenementenbeleid is om vast te leggen binnen welke kaders evenementen georganiseerd mogen worden en op welke wijze evenementenaanvragen worden beoordeeld. Het document schetst daarmee onder welke voorwaarden een evenement mag doorgaan in Waddinxveen én uit welke processen de vergunningverlening bestaat. De doelgroep van dit beleid is daarmee ook de gemeentelijke organisatie, de organisator van evenementen en de verschillende betrokken partijen zoals de hulpdiensten.

 

De citeertitel voor dit beleid is “Evenementenbeleid Waddinxveen 2017” en treed in werking op volgende dag na bekendmaking.

2. Uitgangspunten en beleidsregels

In dit hoofdstuk worden enkele uitgangspunten en beleidsregels beschreven voor evenementen in Waddinxveen.

 

Het beleid benoemt enkele specifieke beleidsuitgangspunten/regels2. Een evenementenvergunning is te verstrekken, maar ook te weigeren door de gemeente. Naast de geldende wet- en regelgeving inclusief de APV stelt de gemeente enkele (beleids)regels aan het proces en inhoud van de vergunningaanvraag. Deze zijn door het college van burgmeester en wethouders van Waddinxveen als volgt omschreven en met het vaststellen van dit beleid vastgesteld:

  • De inhoud en uitstraling van het evenement sluit aan op de samenleving van Waddinxveen en haar cultuur(historische) waarden, gemeenschapszin en rijk verenigingsleven.

  • Evenementen die voldoen aan de wet- en regelgeving en vastgestelde kaders én een bijdrage leveren aan het samenleving van Waddinxveen worden extra gestimuleerd en gefaciliteerd door de gemeente. Hetzelfde geldt voor de (jaarlijks) terugkerende evenementen.

  • De vergunning-aanvrager én organisator is minimaal 18 jaar of ouder. Hierdoor is de aanvrager volwassen en zelf verantwoordelijk voor het verloop van het evenement.

  • Een organisator meldt de B- en C-evenementen voor 1 november bij de gemeente voor het volgende jaar. Minimale informatie is daarbij het soort evenement, locatie, datum, tijdstip en inschatting aantal bezoekers.

  • Minimaal 13 weken voorafgaande aan het evenement wordt de vergunningaanvraag ingediend door de vergunningaanvrager (artikel 1:3 APV Waddinxveen).

  • Voor het aanvragen van het evenement geldt, wie het eerste komt (aanvraagt), wie het eerste maalt.

  • Een aanvraag voor een evenement kan maximaal een jaar van te voren worden aangevraagd.

  • Alleen met het voorgeschreven volledig en juist ingevulde aanvraagformulier en bijbehorende bijlagen wordt de vergunningaanvraag in behandeling genomen. Bijbehorende bijlagen zijn onder meer: de plattegrond van het (evenementen)terrein op schaal, tekeningen, materiaalgebruik en certificaten van constructies/tijdelijke bouwwerken zoals podia en tenten inclusief een mogelijk indeling, het evenementenprogramma en een veiligheidsplan. Zie hiervoor het aanvraagformulier.

  • Indien er voor, tijdens en of na het evenement geconstateerd is dat er één of meerdere vergunningsvoorschriften overtreden zijn, wordt dit meegenomen in de evaluatie. Dit wordt vervolgens meegenomen bij een volgende vergunningaanvraag van dezelfde aanvrager of voor hetzelfde evenement. Dit kan betekenen dat een volgende vergunningaanvraag van dezelfde aanvrager of voor hetzelfde evenement wordt geweigerd of dat er aanvullende voorschriften worden gesteld.

  • De zondagsrust wordt in de gemeente gerespecteerd. Om die reden wordt er binnen de gemeente Waddinxveen terughoudend omgegaan met het verlenen van ontheffingen van de Zondagswet voor een evenement. Voor sportevenementen zoals de Wielerronde van Waddinxveen en de Langs de Gouweloop wordt er een ontheffing van Zondagswet verleend.3

  • In de gemeente Waddinxveen wordt maximaal twee keer per kalenderjaar een kermis georganiseerd. Voorkeur daarbij is een keer in het voorjaar, een keer in het najaar en niet op de zondag. Dit in verband met het feit dat een kermis meer geluid met zich meebrengt dan een regulier evenement en de eventuele overlast voor omwonenden op die manier tot een minimum beperkt wordt en het woon- en leefklimaat gewaarborgd blijft.

  • Een meerjarenvergunning voor terugkerende evenementen verstrekt de gemeente Waddinxveen niet. Een evenement dient veilig en naar de laatste wet-/regelgeving te verlopen. Ook kunnen maatregelen, adviezen of vereisten door het jaar/jaren heen veranderen. Een nieuwe lokale, regionale of landelijke situatie kan een evenement in een ander daglicht plaatsen, waardoor een evenement anders beoordeeld wordt.

Enkele uitgangspunten voor voorliggend evenementenbeleid zijn:

  • De bestaande wet- en regelgeving en vastgestelde regionale en lokale kaders. De gemeente toetst het proces en het evenement op deze regels en kaders.

  • De gemeente werkt volgens het kader evenementenveiligheid van Veiligheidsregio Hollands Midden (praktische vertaling van de landelijke Handreiking Evenementenveiligheid 2012).

  • De organisator is verantwoordelijk voor de aanvraag, het verloop van het evenement en is ook primair verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens het evenement.

  • De gemeente is verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen voor evenementen, hanteert hiervoor een classificatie van evenementen en heeft de regie op het proces bij deze A-, B- en C- evenementen.

  • De gemeente wil in samenwerking met de organisatoren en overige partijen een bijdrage leveren aan de Toekomstvisie 2030 en er zorg voor dragen dat de evenementen op een veilige manier kunnen plaatsvinden. De gemeente helpt daarom proactief in het proces van evenementenvergunningen. De website van de gemeente Waddinxveen biedt hierom overzichtelijk en accurate informatie voor de organisatoren.

  • Alle benodigde ontheffingen worden zoveel mogelijk meegenomen in het proces van vergunningverlening en opgenomen in één (evenementen)vergunning.

3. Proces van vergunningverlening

Bij het organiseren van een evenement komt er veel kijken voor een organisator. Om tot een goede voorbereiding en vergunningverlening te komen doorlopen de verschillende partijen samen een proces. Dit proces is vastgelegd in de werkwijze van de veiligheidsregio Hollands Midden. In dit hoofdstuk vatten we de werkwijze samen voor de gemeente Waddinxveen en haar samenwerkingspartners.

 

Definitie evenement

Wat verstaan we onder een evenement in dit evenementenbeleid? De definitie van de gemeente Waddinxveen staat in de Algemene plaatselijke verordening (APV) Waddinxveen 2009, artikel 2.24. Samengevat is een evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Hier zijn enkele uitzonderingen op zo vallen markten, bioscoopvoorstellingen, kansspelen, straatartiesten en feesten in een (horeca)inrichting vallen hier niet deze definitie. Hiervoor gelden andere regels die verder zijn uitgewerkt in de APV.

 

3.1. Totale proces van vergunningverlening bij evenementen

Het proces is op te splitsen in verschillende activiteiten en (proces)stappen. Dit zijn stappen om samen te komen tot een goede voorbereiding en uitvoering van het evenement. Het totale proces is als volgt weer te geven:

 

Figuur 1: processtappen evenementen

 

3.2. Aanvragen vergunning en (bepalen) behandelaanpak

De gemeente maakt bij iedere vergunningaanvraag een risico inschatting, oftewel een (veiligheids)scan van het te organiseren evenement. Hiermee bepaalt de gemeente ook de behandelaanpak voor het evenement. Onderwerpen bij deze inschatting zijn onder meer het activiteiten-, locatie- en bezoekersprofiel. De gemeente onderscheidt de volgende vier categorieën bij het bepalen van de behandelaanpak:

 

Soort

Toelichting

Aanpak vergunningverlening

Melding klein evenement

In de APV artikel 2.25 staat omschreven welke evenementen afgedaan kunnen worden met een melding van een evenement. Hiervoor is ook een online check beschikbaar op de gemeentelijke website die hierbij kan helpen4. Indien het evenement voldoet aan de criteria (APV artikel 2.25) kan de organisator het evenement melden bij de gemeente via een standaard formulier.

Indien de melding tijdig en volledig is gedaan, wordt deze schriftelijk aan de aanvrager bevestigd. Hierin worden tevens de voorwaarden voor een klein evenement bevestigd. Zo bedraagt het aantal personen bij het evenement niet meer dan 150 personen, vindt het plaats tussen 08.00 en 23.00 uur en mag het geen belemmering vormen voor het verkeer en hulpdiensten op de openbare weg. Een andere voorwaarde is dat minimaal tien werkdagen voor het evenement een melding wordt gedaan bij de gemeente.5 Voor de buurtbarbecue heeft de brandweer specifieke brandveiligheidsrichtlijnen opgesteld.6

Regulier Evenement (A)

Evenement, waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s en maatregelen of voorzieningen vergen van het bevoegd gezag.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan: braderie, markt of een klein tentfeest.

Bij een A-evenement verstrekt de gemeente een vergunning, waarbij zoveel mogelijk standaard veiligheidsvoorschriften gelden. Dit komt door het relatieve lage risico en beperkte impact op de omgeving en bijvoorbeeld de verkeersstromen. Een korte adviescheck bij hulpdiensten/partners door de gemeente is daarbij mogelijk.

Aandacht Evenement (B)

Evenement, waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s en maatregelen of voorzieningen vergen van het bevoegd gezag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Koningsdag, grootschalig muziekevenement met alcohol en een obstakelrun.

Bij een B-evenement vraagt de gemeente aan de verschillende partijen (zoals de hulpdiensten en omgevingsdienst) advies. Deze partijen adviseren de gemeente op hun expertise over het specifieke evenement. Hierdoor kan de gemeente naar aanleiding van het advies aanvullende eisen stellen of voorschriften opnemen in de vergunning. In de praktijk verloopt dit proces vaak individueel per partij en soms meer integraal (risico-aanpak).

Risicovol evenement (C)

Evenement, waarbij het (zeer) waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s en maatregelen of voorzieningen vergen van het bevoegd gezag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: grote muziekfestivals, bloemencorso en de Tour de France.

Bij een C-evenement vraagt de gemeente een integraal advies van de verschillende partijen7. De gemeente heeft de regie op het proces om samen met de partijen, waaronder de organisator een risicoanalyse te maken. Na de analyse stellen de betrokken instanties samen een ‘integraal (veiligheids)advies’ op, wat inzicht geeft in de risico’s en mogelijke beheersmaatregelen/voorzieningen. Met dit advies kan de gemeente voorschriften of bepalingen in de vergunning opnemen of kan een organisator bepaalde onderdelen van het evenementen wijzigen. Na wijziging van de plannen is het advies om opnieuw een analyse uit te voeren en opnieuw te adviseren. Daarnaast organiseert de gemeente standaard een lokaal evenementenoverleg bij B-evenementen met risico aanpak en C-evenementen.

 

3.3. Besluiten afgifte vergunning

De burgemeester besluit na advies van onder andere hulpdiensten en omgevingsdienst om de vergunning wel of niet te verstrekken. In de vergunning zijn bepaalde voorschriften opgenomen waar het evenement (minimaal) aan moet voldoen om door te mogen gaan.

 

3.4. (Operationeel) Voorbereiden

Na het verstrekken van de vergunning door de burgemeester aan de organisator van het evenement bereiden de betrokken partijen zich voor op het evenement. De vergunning en planvorming zijn hierin leidend, waarbij huidige maatschappelijke ontwikkelingen worden meegenomen. Iedere partij werkt vanuit de eigen taken en verantwoordelijkheden, onderlinge afstemming in praktische of operationele zaken is hierin belangrijk. Bij grotere evenementen (B- en C-categorie) geven de partijen dit samen vorm en is er meer planvorming. De gemeente stuurt op de voorbereiding van het evenement en de afstemming tussen de samenwerkingspartners en partijen.

 

3.5. Uitvoeren en toezicht houden op evenement

De organisator is verantwoordelijk voor het verloop van het evenement en geeft dit samen met eventuele medewerkers of vrijwilligersvorm. De samenwerkingspartners hebben mogelijk een operationele rol in het uitvoeren van maatregelen of juist in het uitvoeren van toezicht. Zo is het mogelijk dat de verschillende toezichthouders controleren of aan de vergunningseisen wordt voldaan. Dit wordt soms tegelijkertijd gedaan. Dit gezamenlijke controlemoment heet een schouw of integrale controle. De gemeente stuurt (waar nodig) op het uitvoeren van een schouw en draagt zorg voor de briefing van bijvoorbeeld de toezichthouders. Bij constatering van verbeterpunten worden deze doorgegeven aan de medewerker APV en Bijzondere Wetten. Dit is input voor de evaluatie van het evenement, dan wel wordt het meegenomen bij een volgend vergunningverleningsproces bij dezelfde organisator of terugkerend evenement.

 

Bij de grotere B-/C-evenementen monitoren de gemeente en haar samenwerkingspartners het evenement en nemen waar nodig extra maatregelen. Indien er nieuwe informatie beschikbaar komt, kan dit leiden tot extra voorschriften en of maatregelen voor de organisator.

 

3.6. Evalueren en verbeteren

De laatste stap in de cyclus is het evalueren van het evenement door de gemeente, organisator, hulpdiensten en andere betrokkenen. In de evaluatie wordt zowel de voorbereiding op, de uitvoering van en de afloop van het evenement meegenomen. De uitkomsten en ervaringen zijn te gebruiken om verbeterpunten te formuleren. Elke partij kan dit voor zichzelf vormgeven, maar bij een B-/C-evenement heeft de gemeente de regie op een gezamenlijke evaluatie.

4. De vergunning(verlening)

De gemeente doorloopt samen met de organisator en hulpdiensten het hele proces tot aan de vergunningverlening.

 

4.1. Evenementenkalender

Om als gemeente en hulpdiensten binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden een goede analyse te kunnen maken van de evenementen in de regio, dient de gemeente vóór 1 november de B- en C- evenementen voor het jaar erna te laten opnemen in de regionale evenementenkalender. De regionale evenementenkalender heeft tot doel een overzicht te geven van de geplande evenementen in de regio. Dit helpt de betrokken partijen om (extra) risico’s te signaleren en rekening te houden met locatie en tijdstippen van de evenementen. Een organisator dient hierom het evenement voor 1 november te melden bij de gemeente. Minimale informatie is daarbij het soort evenement, locatie, datum, tijdstip en inschatting aantal bezoekers. Deze regionale kalender wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. De gemeente houdt daarnaast een eigen lokale evenementenkalender bij.

 

4.2. Indienen aanvraag

Na indienen van de evenementenaanvraag ontvangt de aanvrager ontvangstbevestiging. Hierna voert de gemeente een ontvankelijkheidstoets uit op de aanvraag en mogelijk aanvullende informatie. Indien de aanvraag niet voldoet aan de vereisten en/of niet compleet is, dan neemt de gemeente de aanvraag niet in behandeling en volgt een buiten behandeling stelling van de aanvraag.

 

4.3. Beoordelen aanvraag

Indien de aanvraag compleet en volledig is ingediend wordt de aanvraag inhoudelijk getoetst. Hierbij is de risicoscan leidend voor de behandelaanpak. Het is tevens mogelijk dat de burgemeester besluit om het evenement niet toe te staan en om geen vergunning af te geven. In artikel 1:8 APV staat benoemd dat een vergunning is te weigeren als er negatieve effecten optreden binnen de thema’s: openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en het milieu. Hiervoor zijn de volgende omschrijvingen als definitie te hanteren:

  • Openbare orde: Verstoring (en overlast) van vrij gebruik (semi)publieke ruimte, als gevolg van gedrag van mensen.

  • Openbare veiligheid: voorkomen en of beperken van de schade aan personen, zaken en het milieu.

  • Volksgezondheid: de bescherming van het welzijn van aanwezigen, en de (kwetsbare) medemens zoals bewoners in de omgeving.

  • Milieu: het belang voor de bescherming van mensen, dieren, planten en goederen, van water, bodem en lucht en van landschappelijke, natuurwetenschappelijke en cultuurhistorische waarden en de beheersing van het klimaat.

Controle integriteit aanvrager

Bij bepaalde evenementenaanvragen kan er onduidelijkheid zijn over de integriteit van de aanvrager. De gemeente heeft daarom de mogelijkheid om een integriteitstoets, een zogenaamde BIBOB toets uit te voeren. Dit is in het kader van de Wet BIBOB. Indien er sprake is van een vergunningaanvraag voor een evenement met vechtsporten, zoals free fight, vale tudo, cage fight of kickboksen of er sprake is van een dancefeest, dan wordt er standaard een toets uitgevoerd naar de integriteit van de aanvrager.8 Bij andere evenementen kan indien daartoe aanleiding bestaat ook een BIBOB toets uitgevoerd worden.

 

Indien de gemeente zich voorneemt om de vergunning te weigeren, wordt dit voornemen kenbaar gemaakt aan de organisator.9 De organisator kan hierop een zienswijze (mondeling en/of schriftelijk) indienen. Indien er een zienswijze is, wordt opnieuw een afweging gemaakt voor de vergunningverlening. Indien dit geen aanleiding geeft om af te wijken van de voorgenomen weigering, dan volgt een weigeringsbesluit. Dit alles gaat in goed overleg tussen de organisator en gemeente.

 

Publiceren vergunning

Nadat het besluit is genomen tot het verlenen van de vergunning en dit bekend is gemaakt aan de aanvrager, is het besluit van kracht. Het besluit wordt daarna gepubliceerd op de website van de gemeente Waddinxveen. Daarnaast worden besluiten wekelijks gepubliceerd in de gemeenterubriek in Hart van Holland. Zo worden ook omwonenden en betrokkenen op de hoogte gebracht van de verleende vergunning. De vergunning zelf is op te vragen bij de gemeente.

 

4.4. Bezwaar maken tegen vergunning evenement

De vergunning is pas onherroepelijk als er binnen de termijn van zes weken na bekendmaking (verzenddatum) geen bezwaren zijn ingediend of dan wel afgehandeld zijn. Wanneer een belanghebbende vindt dat zijn/haar directe belangen worden geschaad door de verlening van een vergunning/beschikking, is het mogelijk om binnen de zes weken termijn een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen tegen het besluit.

 

Met het indienen van een bezwaarschrift wordt de aanvang van de activiteiten niet tegengehouden. Om dat te voorkomen is een verzoek om een voorlopige voorziening via de post of digitaal in te dienen bij de Rechtbank ‘s-Gravenhage10. De rechter beslist dan of met de activiteit mag worden begonnen. Aan het indienen van zo een verzoek zijn kosten verbonden.

5. Aandachtspunten bij een evenement

Bij evenementen gelden diverse inhoudelijke aandachtspunten in de gemeente Waddinxveen. Hieronder zijn deze naar de verschillende thema’s benoemd.

 

5.1. Geluid en constructies, tijdelijke bouwwerken

Geluid bij evenementen is gebonden aan regelgeving. Bij het mogelijke geluidsniveau is de locatie en omgeving bepalend. Zo is er verschil tussen een evenement in de openbare ruimte en festiviteiten in of op het terrein van een bedrijf of instelling. Het maximale geluidsniveau wordt op voorhand vastgesteld en – indien nodig – gecontroleerd op de gevels, en op de grens van de omliggende (geluidsgevoelige) terreinen.

 

In het vergunningverleningsproces adviseert en controleert de omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) de geluidsnorm bij evenementen. De omgevingsdienst adviseert de gemeente bij de vergunningverlening, zij baseert zich daarbij op de ‘Nota evenementen met een luidruchtig karakter’ (1996)11 en de Handleiding meten en rekenen industrielawaai (1999). De nota geeft daarmee richting voor de advisering en onderbouwen van de geluidsnormen. Het gebruik van de handleiding zorgt voor eenduidige metingen. Met een evenementenvergunning kan de gemeente toestemming verlenen voor bijvoorbeeld een harder geluidsvolume.

 

Bij evenementen kan er sprake zijn van constructies, waaronder tijdelijke bouwwerken zoals podia, tenten, tribunes, et cetera. Bij de aanvraag van het evenement dient de aanvrager hiervoor de tekeningen, materiaalgebruik en de certificaten (norm) aan te leveren. De omgevingsdienst hanteert bij het controleren en toetsen de ‘Richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria bij een aanvraag voor een Evenementenvergunning’ (Centraal overleg bouwconstructies, 2015).

 

  • Plaatsen objecten: normaal mogen er geen voorwerpen op de openbare weg worden geplaatst. Met een evenementvergunning wordt hier voor tijdelijke bouwwerken een uitzondering op gemaakt (art. 2:10 lid 1 en 5 APV). In de vergunningaanvraag dient daarom duidelijk omschreven te staan welke objecten als onderdeel van het evenement geplaatst worden.

  • Terras: indien sprake is van een terras op het evenement, dan kan dit bij de aanvraag om een evenementenvergunning worden meegenomen.

  • Tent: In het geval van het gebruik van een tent waarin meer dan 50 personen kunnen is er op basis van de brandbeveiligingsverordening een gebruikersvergunning nodig. Deze kan bij de evenementenaanvraag worden meegenomen.

 

Voor zowel geluid als constructie adviseert en controleert de omgevingsdienst namens de gemeente de aangeleverde stukken. Nadat de vergunning is verstrekt door de gemeente en het evenement plaats vindt, controleert de omgevingsdienst de praktijksituatie en handhaaft indien nodig als toezichthouder. Indien de geluidsnormen of bepalingen ten aanzien van de geluidsinstallatie zoals opgenomen in de evenementenvergunning overschreden worden, zal er conform het handhavingsbeleid evenementen van de ODMH gehandhaafd worden.

 

  • Geluidsnorm instelling: Maximaal vier keer per jaar mogen (sport)verenigingen / instellingen / horeca afwijken van de reguliere geluidsnorm en bijvoorbeeld de sportveldlichten langer laten branden. De organisaties moeten deze ‘incidentele festiviteiten’ vooraf melden bij de omgevingsdienst Midden – Holland.

 

Op het evenement zelf is het verstandig rekening te houden met een maximale geluidsnorm voor de bezoekers en aanwezigen. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nationale Hoorstichting en de evenementenbranche hebben hiervoor een richtlijn12 opgesteld die hierbij kan helpen. De richtlijn is daarbij een maximum van 103 dB(A). GGD Nederland13 geeft voor jongeren(evenementen) als gezondheidskundige verantwoorde grens de adviesrichtlijn 92,5 dB(A).

 

5.2. Brandveiligheid

Voor de brandveiligheid in gebouwen en of tijdelijke bouwwerken zijn er diverse wet- en regelgeving van toepassing, waaronder het Bouwbesluit. Binnen de gemeente is dit onder meer verder vormgegeven in de ‘Brandbeveiligingsverordening Waddinxveen 2009’. Bij evenementen is het belangrijk dat de organisator rekening houdt met de brandveiligheid van het evenement, locatie of nabijgelegen gebouwen. Onderscheid is te maken tussen een evenement in of buiten een gebouw. De organisator kan voor het beoordelen van de brandveiligheid gebruik maken van de kaders en richtlijnen die de brandweer hanteert bij het adviseren, controleren en toetsen. De regionale brandweer Hollands Midden heeft hiervoor twee kaders ontwikkeld: de ‘Handreiking advisering op brandveiligheid bij evenementen’ en de ‘Richtlijn brandveiligheidsadvisering bij evenementen’. Voor activiteiten die in een bouwwerk plaatsvinden zijn de brandveiligheidsvoorschriften van het Bouwbesluit van toepassing.

 

  • Afwijken gebruiksmelding: indien een evenement plaatsvindt in een gebouw zoals een horecagelegenheid of in een verenigingsgebouw (en het aantal maximaal toegestane aantal personen zoals beschreven in de gebruiksmelding) wordt overschreden dient de gebruiker een gebruiksmelding te doen bij de Omgevingsdienst Midden Holland (omgevingsloket ODMH).

  •  Bestemmingsplan: Daarnaast kan het zijn dat de te organiseren activiteit niet past binnen het bestemmingsplan. Hiervan kan melding worden gedaan bij de gemeente, zodat beoordeeld kan worden of dat er incidenteel van het bestemmingsplan kan worden afgeweken.

 

5.3. Verkeer en mobiliteit

Een evenement kan op de openbare weg plaatsvinden of met bijvoorbeeld haar activiteiten of bezoekersstromen invloed hebben op de normale verkeersstromen in de gemeente. Afhankelijk van de risico’s en belemmeringen kunnen afzettingen, verkeers- en signaleringsborden, verkeersregelaars14 of andere maatregelen nodig zijn. Een organisator van het evenement is hiervoor verantwoordelijk en kan hier in overleg met de wegbeheerder (gemeente, provincie of Rijkswaterstaat) en gemeente afspraken maken. De gemeente kan hiervoor in de evenementenvergunning voorschriften opnemen.

 

5.4. Sanitair, hygiëne en medische zorg

Op evenementen zijn het sanitair en hygiëne van belang. Bij evenementen hanteert de gemeente en GGD Hollands Midden hiervoor de richtlijn van het RIVM, de ‘Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid, Hygiënerichtlijn voor Evenementen’ (2016).15

 

Ook (extra) medische ondersteuning bij een evenement kan nodig zijn voor de bezoekers/deelnemers. Het kan hiervoor nodig zijn om als organisator bijvoorbeeld EHBO-ers of een EHBO-post als maatregel in te zetten bij het evenement. De ambulancedienst (RAV), GHOR en de GGD hebben voor reguliere (A-) evenementen een standaard advies opgesteld.16 Deze is te hanteren bij de voorbereiding van het evenement. Daarnaast worden deze partijen betrokken bij de advisering van meer risicovolle evenementen. Deze adviezen kunnen onderdeel uitmaken van de vergunningvoorschriften. Deze partijen hebben ook verschillende informatiebladen opgesteld voor de organisator/deelnemers, te hanteren in de voorbereiding voor verschillende soorten evenementen zoals een collor run, nieuwjaarsduik of een schaatstocht.17

 

  • Tatoeages/piercing: voor het tijdens een evenement plaatsen van tatoeages, permanente make-up en of piercing is een vrijstelling nodig van de GGD. Deze vrijstelling is aan te vragen bij de GGD Hollands Midden.

 

5.5. Afval en reiniging

Tijdens een evenement kan extra afval of verontreiniging ontstaan. Dit mag niet extra ten koste gaan van het milieu of de omgeving. De organisator van het evenement is verantwoordelijk voor het verwijderen en afvoeren van het afval en het schoonhouden van de locatie en de omgeving. Bij het organiseren van het evenement wordt dan ook rekening gehouden met het afval en op welke wijze dit is in te zamelen. Een organisator van het evenement zorgt daarmee voor voldoende voorzieningen en een adequaat beheer hiervan tijdens het evenement. Hiervoor geldt dat de locatie en omgeving na het evenement naar de geldende schoonheidsgraad wordt opgeleverd. De richtlijn Herkenbare afvalscheiding buitenhuis van Rijkswaterstaat kan een organisator hierbij helpen.18

 

5.6. Criminaliteit en incidenten

Tijdens een evenement kan er sprake zijn van vandalisme, diefstal, geweld of andere criminaliteit. Door vooraf een risicoanalyse uit te voeren is dit inzichtelijk te maken en de mogelijke impact hiervan in te schatten. Om incidenten tegen te gaan zijn vele maatregelen mogelijk, waarvan de inzet van gecertificeerde beveiligers er één is. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld toegangseisen/controle, huisregels, de locatie afschermen/hekken en cameratoezicht. De inzet van de middelen en bijvoorbeeld beveiligers hangt samen met de rest van de organisatie. De politie kan op voorhand bij het evenement meedenken en adviseren.

 

5.7. Alcohol en drugs

Alcohol mag in Nederland niet geschonken of verkocht worden aan personen onder de achttien jaar. Vanaf achttien jaar mag iemand alcohol drinken, zo ook op een evenement mits dit in de evenementenvergunning is opgenomen. De gemeente hanteert een integraal alcoholbeleid19, waarin rekening wordt gehouden met evenementen voor jongeren. De gemeente hanteert als richtlijn voor evenementen en alcohol en drugs de handreiking van het Trimbos-instituut: ‘Alcohol en drugs bij evenementen – leidraad voor gemeenten’ (2016).20

 

  • Sluitingstijd horecagelegenheid: indien een horecaondernemer wil afwijken van de sluitingstijd in verband met een bijzondere gelegenheid, dan dient de ondernemer bij de evenementenvergunning een ontheffing van de openingstijden horeca aan te vragen bij de gemeente. Een voorbeeld hiervan is Koningsdag.

  • Tijdelijke ontheffing: indien een organisator of gelegenheid geen horecavergunning heeft, maar wel zwak-alcoholhoudende dranken wil verstrekken, dan is het mogelijk om incidenteel een ontheffing voor maximaal twaalf dagen aan te vragen. Deze ontheffing maakt dan onderdeel uit van de evenementenvergunning. Hiervoor dient een apart formulier ingevuld te worden. Deze ontheffing wordt afgegeven op basis van artikel 35 van de Drank- en Horecawet.

  • Alcohol verbodsgebied: het is in bepaalde gebieden in de gemeente verboden om drank te gebruiken, in deze gebieden is een alcoholverbod (Art. 2.48 APV). Indien het evenement hier plaats vindt en er wordt alcohol geschonken of genuttigd als onderdeel van het evenement dan wordt hier met de evenementenvergunning toestemming voor gegeven. Een voorbeeld hiervan is een evenement dat plaatsvindt in een park of plantsoen.

 

5.8. Dieren - flora en fauna

Bij het verstrekken van een evenementenvergunning houdt de gemeente rekening met dieren. Sinds 2015 geldt er in Nederland een verbod op optreden met wilde zoogdieren bij evenementen zoals in een circus. Uitzonderingen21 hierop zijn bijvoorbeeld paard, kameel en lama. Voor vrijlevende dieren volgt de gemeente de Wet natuurbescherming.22

 

5.9. Locaties van evenementen

Een evenement kan op diverse plekken plaatsvinden binnen de gemeente. Bij bepaalde evenementen zoals een wielertocht zorgt de activiteit voor het gebruik van een groot gebied. Andere evenementen zoals een braderie, feesttent of een optreden vinden vaak op één plek plaats. Een terrein binnen de gemeente met een groot oppervlakte is het (parkeer)terrein bij de Sniepweg/Dreef. Dit terrein is onder meer geschikt voor bijvoorbeeld een kermis, circus en rommelmarkten. Daarnaast heeft de gemeente enkele locaties die zich beter lenen voor tijdelijke en kleinschalige evenementen, zoals het Burgemeester Warnaarplantsoen, Dorpsstraat en Kerkweg-West, Nesse en Zuidkade, Wingerd en de Zonnehof.

 

  • Gouwebos: het Gouwebos heeft een eigen beheerder. Bij een evenement in het Gouwebos heeft een organisator een akkoordverklaring van de beheerder van het Gouwebos nodig. Deze is aan te vragen bij de Groenalliantie Midden-Holland. Groenalliantie Midden-Holland. Zie voor meer informatie en het aanvraagformulier: www.heerlijkbuiten.nl.

  • Waterevenementen: bij evenementen op het water gelden enkele specifieke zaken, omdat het water wel binnen de grenzen van de gemeente valt, maar in beheer is van een andere partij, bijvoorbeeld de provincie. Indien er bijvoorbeeld een evenement op de Gouwe plaatsvindt waarbij een boot wil aanmeren, dan is een specifieke ontheffing nodig voor een ligplaats. Dit is conform het ‘Ligplaatsenbeleid provinciale vaarwegen Zuid-Holland’ (2013). De ontheffingsaanvraag is in te dienen bij de provincie en is een voorwaarde voor de vergunningverlening van de gemeente. Hierbij moet voldaan worden aan het Binnenvaartpolitiereglement, waarbij de doorgaande scheepvaart niet mag worden opgehouden.

 

5.10. Weersomstandigheden

Doordat evenementen vaak buiten en/of in de openlucht plaatsvinden, kan het weer een grote impact hebben op het evenement. Extreme hitte, kou, regen en/of wind kan andere, nieuwe risico’s met zich meebrengen wat andere maatregelen noodzakelijk maakt. Het is hierbij van belang om de weersomstandigheden in de gaten te houden als organisator en waar nodig in de voorbereiding rekening mee te houden en maatregelen te treffen. Dit zelfde geldt bij een (voorwaarschuwing) weeralarm.

 

5.11. Bereiden van etenswaren

Indien er sprake is van het bereiden van etenswaren of het plaatsen van een bakwagen en dit samenvalt of onderdeel uitmaakt van het totale evenement kan dit in de evenementenvergunning worden meegenomen.

 

  • Standplaatsvergunning: een standplaatsvergunning gaat over de verkoop van goederen of etenswaren vanuit een kraam of wagen. Indien er ter plaatse gebakken wordt kan de brandweer aanvullende brandveiligheidsvoorschriften stellen. Een voorbeeld hiervan is een oliebollenkraam.

 

5.12. Wet op de Kansspelen

Als er een loterij of een verloting wordt georganiseerd is hiervoor een aparte toestemming op basis van de wet op de kansspelen nodig. De organisator van het evenement dient een loterij of een verloting minimaal 14 dagen voorafgaand aan de activiteit kenbaar te maken bij de gemeente. Deze aanvraag en de toestemming kunnen in de behandeling van de evenementenaanvraag worden meegenomen.

 

  • Kansspel: bij feesten/evenementen waar sprake is van een kansspel, verloting of bijvoorbeeld bingo dient de organisator een melding te maken van deze activiteit bij de gemeente (minimaal 14 dagen voorafgaande van de activiteit). Deze kan bij de evenementenaanvraag worden meegenomen.

6. Rol van de verschillende partijen

Bij een vergunningaanvraag zijn verschillende partijen betrokken, welke kort worden toegelicht. Waar nodig worden de wettelijke achtergronden benoemd. Helderheid over ieder zijn taken en bevoegdheden draagt bij aan een veiliger verloop van het evenement.

 

6.1. Organisator

De organisator is als aanvrager verantwoordelijk voor de vergunningaanvraag, het evenement, evenemententerrein en de uitstraling van het evenement op de omgeving. De organisator is daarmee ook verantwoordelijk voor de deelnemers/bezoekers van het evenement. De organisator blijft hoofdverantwoordelijk, ook al kunnen onderdelen door verschillende partijen uitgevoerd worden. Een organisator en medewerkers hebben op basis van de Arbowet ook de plicht om te zorgen voor een veilig evenement (Arbowet art. 10 en 11). Een juiste voorbereiding, planvorming, afstemming met partijen en voldoen aan de vergunning dragen bij aan het goed en veilig uitvoeren van een evenement. Daarnaast is de organisator verantwoordelijk voor het afsluiten van een (aansprakelijkheids-)verzekering.

 

6.2. Gemeente

De gemeentelijke organisatie heeft diverse rollen, taken en verantwoordelijkheden bij evenementen in de gemeente Waddinxveen. De verschillende rollen zijn hieronder kort uiteen gezet.

 

6.2.1. Aanspreekpunt vergunningverlening

De burgemeester verstrekt de vergunning voor het evenement. De medewerker APV en Bijzondere Wetten geeft in de praktijk namens de gemeente het vergunningverleningsproces vorm. De medewerker is in het totale proces van aanvraag tot evaluatie van het evenement betrokken en voor betrokken partijen het eerste aanspreekpunt. Waar nodig werken overige medewerkers op specifieke thema’s samen met de medewerker APV en Bijzondere Wetten.

 

6.2.2. (Nood)Bevoegdheden en veiligheid

De burgemeester heeft op basis van wet- en regelgeving, waaronder de Wet veiligheidsregio en de Gemeentewet, de verantwoordelijkheid en mogelijkheid tot het nemen van (preventieve) maatregelen ter bescherming van de openbare orde, openbare veiligheid en gezondheid. De burgemeester is ook belast met toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden. Waar nodig kan de burgemeester noodbevoegdheden inzetten voor het waarborgen van de openbare orde en veiligheid, gebaseerd op beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. De beleidsadviseur Veiligheid adviseert en ondersteunt de burgemeester waar nodig.

 

6.2.3. Dienstverlening

De gemeente beschikt over materialen en middelen om te gebruiken bij evenementen. Te denken valt aan verkeersborden, dranghekken, vlaggen en masten, afvalbakken/containers en gereedschap. Al dan niet geplaatst met ondersteuning door het personeel van de buitendienst van de gemeente. Van deze dienstverlening is in overleg met de gemeente (al dan niet tegen betaling) gebruik te maken. Afstemming hierover gaat in eerste instantie via de betrokken medewerker APV en Bijzondere Wetten. Bij praktische vragen is er direct contact met de betrokken medewerker van de buitendienst.

 

6.2.4. Subsidieverstrekking

De gemeenteraad stelt de algemene subsidie verordening vast, aanvragen om een subsidie worden getoetst aan het beleidskader Subsidiebeleid Waddinxveen. Dit beleid bestaat grofweg uit algemene subsidies aan organisaties en incidentele subsidies. Op maatschappelijke thema’s zoals sport en kunst en cultuur schetst het beleid wat de ambities en focus zijn in de gemeente Waddinxveen. Evenementen en organisatoren van evenementen krijgen hierin niet apart subsidie. Wel is onder het thema ‘kunst en cultuur’ mogelijk dat bijvoorbeeld bepaalde initiatieven rondom nationale feestdagen een subsidie aanvragen, waarmee bepaalde evenementen tijdens die feestdagen indirect wel worden gestimuleerd. De gemeente heeft jaarlijks ook een ‘incidenteel budget’ (relatief klein) waar een evenementenorganisator én organisaties een subsidieaanvraag voor kunnen doen. Aan deze subsidieaanvragen is per aanvrager een maximaal aantal keren verbonden, om de subsidies incidenteel te houden. Voor een buurtbarbecue is het mogelijk om een financiële bijdrage te vragen bij de gemeente via het wijkplatform23. Deze bijdrage wordt pas verstrekt nadat er officieel melding is gemaakt van de buurtbarbecue bij de gemeente.

 

6.2.5. Belastingen innen

Tijdens het vergunningverleningsproces is het mogelijk dat een organisator diverse kosten heeft:

  • Het aanvragen van een vergunning bij de gemeente kost geld (leges). De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de categorie van het evenement.

  • Voor het plaatsen van objecten op de openbare weg moet een organisator precariokosten betalen. Hiervoor is een specifieke berekening. Zie hiervoor de precarioverordening.

  • Voor B- en C- evenementen en voor aanvragen voor een kermis en circus vraagt de gemeente een waarborgsom van de organisator als garantie voor de staat van de publieke ruimte.24 Deze borg wordt weer teruggestort indien na afloop van het evenement de publieke ruimte in oorspronkelijke staat wordt achtergelaten.

6.2.6. Toezicht en handhaven

De gemeente handhaaft bij evenementen de vergunningvoorschriften en andere wettelijke bepalingen. De uitvoering wordt gedaan door toezichthouders, zoals de BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) van de gemeente. Door toezicht te houden bij evenementen hebben de BOA’s zowel een signalerende als handhavende functie tijdens de verschillende fasen van het evenement. Zij hanteren daarbij de vergunning en bijbehorende plannen als uitgangspunt en werken hierbij nauw samen met de betrokken partijen en toezichthouders van andere partners. Mogelijk vormgegeven in een gezamenlijke schouw voorafgaande aan het evenement. De gemeente houdt risicogericht toezicht bij evenementen, waardoor er niet standaard toezicht is op alle evenementen.

 

De wijze van toezicht, handhaven en de sanctiestrategie zijn verder uitgewerkt in het handhavingsbeleid van de gemeente. De toezichthouders handhaven consequent en treden daarmee ook consequent op bij overtredingen. In de voorbereidingsfase van het evenement draait het vooral om constateren en waarschuwen bij overtreden. Bij voortdurende/ernstige overtreding wordt in overleg met de burgemeester het evenement stilgelegd en/of de vergunning ingetrokken. Bij het achteraf constateren van een overtreding krijgt de organisator een waarschuwing met precieze omschrijving en bij herhaling bijbehorende sanctie. Indien de geluidsnormen of bepalingen ten aanzien van de geluidsinstallatie zoals opgenomen in de evenementenvergunning overschreden worden, zal er conform het handhavingsbeleid evenementen van de ODMH gehandhaafd worden. Indien het eindtijdstip wordt overschreden kan door de politie en/of BOA een proces-verbaal opgemaakt worden en kan daarnaast ook een bestuursrechtelijk traject worden ingezet.

 

6.2.7. Mobiliteit en verkeer

Doordat sommige evenementen op de openbare weg plaatsvinden of effect hebben op het reguliere verkeer, wordt dit aspect bij de vergunningverlening meegenomen. Een medewerker van verkeer/mobiliteit toetst de vergunningaanvraag op de mogelijke effecten van het evenement op de verkeerstromen en/of parkeergelegenheid. Ook worden bijvoorbeeld het bezoekersaantal, locatie, datum en tijdstip vergeleken met werkzaamheden aan de weg in of rondom de gemeente. Als de gemeente voor het evenement wegen moet afsluiten dan zijn er omleidingen nodig, inclusief communicatie hierover naar betrokkenen/omwonenden. Soms zijn voor de omleidingen verkeersborden of verkeersregelaars nodig. De medewerker van de gemeente stemt het advies en de potentiële maatregelen af met de politie en waar nodig met de andere hulpdiensten. Hierbij wordt rekening gehouden met de calamiteitenroutes binnen de gemeente.

 

6.3. Brandweer

De brandweer Hollands Midden adviseert bij het vergunningsverleningsproces over de brandveiligheid. De wijze waarop dit gebeurt binnen de gemeente Waddinxveen is opgenomen in de ‘Handreiking Advisering op brandveiligheid bij evenementen’ (2010). De brandweer heeft naast haar adviserende taak ook een toezichthoudende functie. Dit is verwoordt in de visie “toezicht op brandveiligheid’ van Brandweer Hollands Midden. Richtlijnen voor toezicht zijn bijvoorbeeld evenementen met tijdelijke bouwwerken of afgesloten terreinen waar meer dan 100 personen verblijven of evenementen op een afgesloten terrein waar meer dan 10 slapende of verminderd zelfredzame personen verblijven.

 

6.4. Politie

De politie richt zich bij evenementen op het waarborgen van de openbare orde en haar reguliere politietaken zoals mobiliteit en opsporing. De politie analyseert en adviseert waar nodig bij een evenement of er maatregelen nodig zijn voor bijvoorbeeld het waarborgen van de openbare orde. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de inzet van beveiligers, het afbakenen van het terrein of het sturen van de bezoekersstromen (crowdmanagement). Ook over het verkeer en de bereikbaarheid van het evenement adviseert de politie. Zo kan een verkeersplan nodig zijn, moeten de calamiteitenroutes vrij worden gehouden en is soms inzet van verkeersregelaars nodig. Daarnaast zijn aandachtspunten voor de politie het toezicht en handhaven van de openbare orde tijdens het evenement. Hierbij blijft een organisator verantwoordelijk voor het evenemententerrein en de politie voor de openbare ruimte.

 

6.5. GGD en GHOR

De geneeskundige hulpverlening in de regio (GHOR) en de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) zijn bij evenementen betrokken bij het thema gezondheid. De GHOR en GGD analyseren en adviseren bij evenementen over bijvoorbeeld de hygiëne, het aantal aanwezige toiletten, mogelijk medische ondersteuning door EHBO-ers of de inzet van ambulances bij acute medische hulpverlening. De GGD kijkt daarbij ook naar specifieke zaken zoals de vereisten bij het plaatsen van tatoeages en piercings of het thema gehoorschade25. De GGD werkt bij de tatoeages en piercings nauw samen met Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteiten (NVWA) en maakt gebruik van de hygiënerichtlijnen van het Landelijk Centrum voor Hygiëne en Veiligheid (LCHV).

 

6.6. Omgevingsdienst

De Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) voert specifieke milieu-, bouw- en woningtoezicht taken uit voor de gemeente Waddinxveen. Voor evenementen richt dit zich met name op twee facetten: geluid en constructies van tijdelijke bouwwerken en/of podiums. Bij de vergunningverlening voor evenementen vraagt de gemeente de omgevingsdienst om advies en handhaaft de omgevingsdienst op deze thema’s.

 

6.7. Provincie en overige partijen

Daarnaast kunnen er nog aanvullende betrokken partijen zijn bij bijzondere evenementen of activiteiten. Eén van deze partijen is de provincie. De provincie Zuid-Holland is onder andere verantwoordelijk voor het verlenen van toestemming voor het afsteken van vuurwerk en voor het landen of opstijgen van bijvoorbeeld een helikopter of een heteluchtballon26.

 

  • Vuurwerk: particulieren/inwoners mogen alleen met de jaarwisseling vuurwerk afsteken. Door het jaar heen mogen gespecialiseerde bedrijven onder bepaalde voorwaarden vuurwerkshows geven. Afhankelijk van de hoeveelheid vuurwerk dient hiervoor een melding of vergunningaanvraag te worden gedaan bij de omgevingsdienst (ODMH) die deze taak uitvoert voor de provincie.

  • Luchtvaart: voor het landen of opstijgen met bijvoorbeeld een helikopter, heteluchtballon, kabelballon of parachute op het grondgebied van de gemeente moet een ontheffing bij de provincie Zuid-Holland (ontheffing voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik – TUG) aangevraagd worden en het landen en/of opstijgen moet bij de gemeente gemeld worden.


1

De Toekomstvisie 2030 is nog niet vastgesteld.

2

Na vaststelling van de beleidsregel volgt het desbetreffende bestuursorgaan de beleidsregels. Tenzij dat voor een of meerdere belanghebbende gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen (art. 4:84 Awb). Bij de toepassing van de beleidsregel dient standaard duidelijk te zijn of het gaat om bijzonder geval.

3

Coalitieakkoord 2014-2018 ‘Met elkaar voor Waddinxveen’

5

Markten, bioscoopvoorstellingen, kansspelen, straatartiesten en feesten in een (horeca)inrichting vallen hier niet onder. Hiervoor gelden andere regels, zoals benoemd in de APV.

7

De hulpdiensten maken in terminologie onderscheid tussen reguliere aanpak (standaard advies of mono-advisering) of risico-aanpak (integrale advisering).

8

Zie hiervoor de Bibob-beleidsregel 2015 Waddinxveen.

9

Algemene Wet bestuursrecht art. 4:7

10
11

1996, Inspectie Milieu hygiëne Limburg

14

Vanaf 1 januari 2017 regelen organisatoren zelf de verkeersregelaars in Waddinxveen. De verkeersregelaars volgen een digitale instructie bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (www.verkeersregelaarsexamen.nl/). De organisator overlegt de schriftelijke verklaringen die de verkeersregelaars ontvangen na het volgen van de instructie aan de gemeente. De gemeente verzorgt alleen nog een groslijst verkeersregelaars.

19

Zie voor meer informatie: Preventie en handhavingsplan alcohol 2014 – 2016 http://www.waddinxveen.nl/bestuur/beleidsnotas_42567/item/preventie-en-handhavingsplan-alcohol-2014-2016_92368.html

21

Zie voor meer uitzonderingen: besluit 28 augustus 2015

22

Wet natuurbescherming sinds 1 januari 2017: http://wetten.overheid.nl/BWBR0037552/2017-01-01

24

Besluit waarborgsommen 2015