De raad van de gemeente Lochem
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wmo en artikel 84 van de
Gemeentewet;
b e s l u i t:
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening
Wmo-raad
gemeente Lochem
2008
Artikel 1. Algemene
Bepalingen
- a.
Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning;
- b.
Cliënt: de persoon die een beroep kan doen op – en/of belang
heeft bij de Wmo;
- c.
Wmo Raad gemeente Lochem: de Raad die tegenover en met de
gemeente Lochem de algemene belangen behartigt van cliënten van
belanghebbenden en belangengroeperingen bij de Wmo en al hetgeen
daarmee in de ruimste zin samenhangt en verband houdt, verder te
noemen: Wmo Raad;
- d.
Werkgebied: het grondgebied van de gemeente Lochem;
- e.
Gemeenteraad: de Raad van de gemeente Lochem;
- f.
Het college van B&W: Burgemeester en Wethouders van de
gemeente Lochem.
Artikel 2. Taken en Bevoegdheden Wmo Raad
- 1.
Er is binnen het werkgebied van de gemeente één Wmo Raad - officieel
orgaan -, als voortvloeisel uit de verplichting van de gemeente tot
burger- en cliëntenparticipatie op basis van de Wmo.
- 2.
Met de instelling van de Wmo Raad, als advies – en overlegorgaan van
het college van B&W wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de
kwaliteit van de burgerparticipatie en de dienstverlening bij de
uitvoering van de Wmo in het belang van cliënten en burgers, andere
belanghebbenden en belangengroeperingen, opdat er een optimaal
gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden en de rechten en
voorzieningen, die de Wmo geeft.
- 3.
De Wmo Raad heeft tot taak:
- a.
het tijdig - voordat officiële besluitvorming plaatsvindt –,
als onafhankelijk orgaan, gevraagd en ongevraagd adviseren
van – en overleggen met – het college van B&W over alle
onderwerpen betreffende de vorming, de uitvoering, de
controle, de evaluatie en de verbetering van het beleid ten
aanzien van cliënten en burgers, andere belanghebbenden en
belangengroeperingen, daaronder begrepen de wijze waarop
rijkswetgeving wordt uitgevoerd;
- b.
het geven van voorlichting en informatie over haar
functioneren en werkterrein;
- c.
het inventariseren en bundelen van klachten betreffende de
uitvoering van de Wmo in algemene zin en al hetgeen daarmee
in de ruimste zin samenhangt en verband houdt.
- 4.
Het college van B&W vraagt de Wmo Raad in ieder geval advies
over:
- a.
het vierjaarlijks op te stellen beleidsplan Wmo;
- b.
vaststelling, verbetering en wijziging van de verordeningen
die ter uitvoering van dit plan (moeten) worden opgesteld;
- c.
de wijze waarop de kwaliteit van maatschappelijke
ondersteuning gewaarborgd wordt;
- d.
de wijze waarop cliënten keuzevrijheid wordt geboden;
- e.
het inkoopbeleid van de gemeente in het kader van de Wmo:
- f.
de prestatievelden van de Wmo;
- g.
beleidsvoorbereiding, bestaande uit: vaststelling,
uitvoering, bespreking en evaluatie, met name ook de
beleidsvoorbereiding, vaststelling en uitvoering van de
uitvoeringsregels met betrekking tot de verstrekking van
zorg en hulpmiddelen en de afspraken daarover met
leveranciers en uitvoerders van vervoer en andere diensten,
met woningcorporaties, zorgaanbieders en
indicatiestellers.
- 5.
Door het college van B&W wordt een termijn van minimaal vier
weken aangehouden voor het door de Wmo Raad uit te brengen advies,
zodat het uit te brengen advies van wezenlijke invloed kan zijn op
het te nemen besluit. Dit houdt in ieder geval in dat:
- a.
de Wmo Raad wordt betrokken bij de ontwikkeling en
vaststelling van nieuw beleid; en
- b.
de Wmo Raad wordt betrokken bij het formuleren en
vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de
evaluatie en de verantwoording van het gevoerde beleid en
bij de bespreking van de evaluatie.
- 6.
Van een besluit tot het wel of niet overnemen door het college van
B&W van een advies van de Wmo Raad, wordt de Wmo Raad
schriftelijk en met redenen omkleed op de hoogte gesteld.
- 7.
In het geval het college van B&W in een voorstel aan de
Gemeenteraad afwijkt van het advies van de Wmo Raad, wordt dit, met
redenen omkleed, bij het voorstel vermeld.
- 8.
Het advies van de Wmo Raad wordt samen met het voorstel van het
college van B&W meegestuurd aan de Gemeenteraad.
- 9.
De adviezen van de Wmo Raad zijn openbaar.
- 10.
Teneinde haar (adviserende) taak goed te kunnen uitvoeren voorziet
het college van B&W de Wmo Raad van adequate, relevante,
informatie.
- 11.
De Wmo Raad is niet bevoegd te adviseren over klachten,
bezwaarschriften en andere zaken, voorzover die op individuele
cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij
gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Wmo Raad
adviesrecht inzake het personeels- en organisatiebeleid van de
gemeente of aan haar gelieerde organisaties.
Artikel 3. Samenstelling Wmo Raad
- 1.
In de Wmo Raad hebben personen zitting die geacht worden deskundig
te zijn op het gebied van de Wmo, en/of cliënt of belanghebbende
daarbij zijn. Zij behartigen de algemene belangen van cliënten,
burgers en overige belanghebbenden.
- 2.
De Wmo Raad bestaat uit maximaal 15 leden voortkomende uit de
volgende 7 kamers, waarbij elke kamer 2 leden voordraagt voor de
Wmo-raad: - mensen met een beperking; - senioren; - cliëntenraden
zorginstellingen; - mantelzorgers / vrijwilligerswerk; - welzijn -
geestelijke gezondheidszorg; - sociale zekerheid.
- 3.
De leden van de Wmo Raad worden door het college van B&W benoemd
op voordracht van de Wmo Raad.
- 4.
De voorzitter, die geen deel uitmaakt van de Wmo Raad en geen
stemrecht heeft, wordt op persoonlijke titel, op initiatief van de
Wmo Raad, aangezocht via een open sollicitatie en benoemd door het
college van B&W, middels een voordracht van de Wmo Raad.
- 5.
De voorzitter van de Wmo Raad:
- a.
fungeert als onafhankelijk en technisch voorzitter;
- b.
heeft affiniteit en enige bekendheid met het vakgebied;
- c.
beschikt over beleidsmatig en zakelijk inzicht;
- d.
heeft een adviserende stem in de Wmo Raad.
- 6.
De ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad, die de Wmo Raad met raad en
daad terzijde staat, wordt aangewezen door het college van B&W
uit de ambtelijke organisatie van de gemeente.
- 7.
Het lidmaatschap van de Wmo Raad is onverenigbaar met het
lidmaatschap van de Gemeenteraad, Raadscommissie en het college van
B&W.
- 8.
De verantwoordelijk wethouder en/of de ambtelijk adviseur voor de
Wmo Raad wonen op verzoek (een deel van de) vergaderingen van de Wmo
Raad bij als adviseur en vraagbaak. Komen er zaken aan de orde die
behoren tot de portefeuille van een andere ambtenaar, wethouder of
de burgemeester dan woont deze op verzoek van de Wmo Raad mede (een
deel van) de vergadering bij. Het niet voldoen aan dit verzoek dient
met redenen te worden omkleed.
Artikel 4. Benoeming en zittingsduur leden Wmo Raad
- 1.
De zittingsduur van telkens de helft van de leden is, behoudens de
eerste zittingsperiode en tussentijds aftreden, gelijk aan de
zittingsduur van de Gemeenteraad. Herbenoeming is mogelijk voor twee
zittingsperiodes.
- 2.
De helft van de leden van de Wmo Raad treedt telkens gelijktijdig af
en zijn meteen herkiesbaar, doch blijven in functie totdat zij zijn
herbenoemd, dan wel nieuwe leden zijn benoemd.
- 3.
De benoeming vindt plaats uiterlijk drie maanden na installatie van
de nieuwe Gemeenteraad.
- 4.
Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, dan
houdt hij binnen drie maanden op lid van de Wmo Raad te zijn.
- 5.
De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen
geschiedt binnen drie maanden na het ontstaan van een vacature op
initiatief van de Wmo Raad.
- 6.
Het college van B&W kan op verzoek en onder opgaaf van
gemotiveerde redenen een lid van de Wmo Raad schorsen, dan wel zijn
lidmaatschap intrekken op verzoek van de Wmo Raad, in relatie tot
het functioneren van de persoon. Het betreffende lid wordt vooraf
door het college van B&W gehoord. Tegen het besluit van het
college van B&W staat geen beroep open.
- 7.
De Wmo Raad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter,
een secretaris en een penningmeester, die tezamen met de voorzitter
het dagelijks bestuur van de Wmo raad vormen. De secretaris en de
penningmeester oefenen hun functies uit samen en in overleg met de
ambtelijk ondersteuner voor de Wmo Raad.
Artikel 5. Huishoudelijk reglement
De Wmo-raad stelt een huishoudelijk op reglement waarin in
ieder geval wordt geregeld:
- o
de taken van de voorzitter;
- o
de taken van de secretaris;
- o
de taken van de penningmeester en
- o
op welke wijze een stemgerechtigde plaatsvervanger wordt
benoemd.
Artikel 6. Taken ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad
Tot de taken van de ambtelijk adviseur
voor de Wmo Raad behoren onder meer:
- a.
kwartier maken binnen de gemeentelijke organisatie;
- b.
het bewaken van de termijn zodat de Wmo-raad tijdig om advies
wordt gevraagd;
- c.
het tijdig voorzien van adequate schriftelijke of mondelinge
informatie aan de Wmo Raad;
- d.
het bij het college van B&W op adequate wijze onder aandacht
brengen van de door de Wmo Raad schriftelijk uitgebrachte
adviezen;
- e.
het op adequate wijze informeren aan de Wmo Raad over de
behandeling van de door de Wmo Raad schriftelijk uitgebrachte
adviezen door het college van B&W;
- f.
het mede zorg dragen voor de uitvoering van besluiten;
- g.
het in zijn algemeen zorg dragen voor een adequate ondersteuning
van de Wmo Raad, opdat deze haar taak naar behoren kan
uitvoeren;
- h.
de ambtelijk ondersteuner voor de Wmo Raad kan (onderdelen van)
de genoemde taken delegeren aan een andere ambtenaar van de
gemeente.
Artikel 7. Vergaderingen, middelen en faciliteiten
- 1.
De Wmo Raad vergadert minimaal twee keer per jaar of zoveel meer als
waartoe zij besluit.
- 2.
De vergaderingen zijn als regel openbaar. De Wmo Raad kan besluiten
een besloten vergadering te houden of te vergaderen niet in het
bijzijn van de (gemeentelijke) ondersteuner voor de Wmo Raad. De
vergaderingen van de Wmo Raad worden publiekelijk bekend gemaakt in
een periodiek verschijnende huis aan huis krant.
- 3.
De gemeente stelt de Wmo Raad een jaarlijks budget beschikbaar ter
voorziening in zijn kosten, ter uitvoering van de werkzaamheden. In
dit budget zit in ieder geval een marktconforme vergoeding voor
secretarieel ondersteuning van 100 uur per jaar. De Wmo Raad dient
hiertoe jaarlijks voor 1 april een aanvraag en een begroting in.
- 4.
Op deze begroting komen in elk geval de navolgende posten voor:
- a.
jaarlijkse onkostenvergoeding voor ondermeer telefoon en
computer;
- b.
kosten van deskundigheidsbevordering;
- c.
reiskosten voor ondermeer cursussen en bezoek vergaderingen
buiten de gemeente;
- d.
kosten voor vergaderaccommodatie en -faciliteiten; evenals
ruimte en faciliteiten voor de overige werkzaamheden;
- e.
kosten van aanschaf documentatie, literatuur en
vaktijdschriften;
- f.
kosten van inschakeling van deskundige, inhoudelijke en/of
organisatorische ondersteuning;
- g.
kosten van faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting
en public relations.
- 5.
De toekenning van middelen door de gemeente aan de Wmo Raad
geschiedt op basis van de subsidieverordening van de gemeente.
Artikel 8. Vergaderorde
- 1.
Ieder lid heeft het recht schriftelijke voorstellen aan de Wmo Raad
te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden
ingediend. De voorstellen worden door de secretaris geagendeerd en
meegezonden met de stukken voor de eerstvolgende vergadering, waarin
over de voorstellen wordt besloten.
- 2.
Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende orde van de
vergadering te doen, dat vervolgens door de voorzitter in stemming
wordt gebracht.
- 3.
De Wmo Raad kan in overleg met de verantwoordelijk wethouder en/of
ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad één of meer ambtenaren van de
gemeente en/of derden uitnodigen de vergadering (deels) bij te wonen
voor het geven van een deskundige voordracht, toelichting of
advies.
Artikel 9. Besluitvorming
- 1.
De Wmo Raad kan alleen officiële besluiten nemen indien tenminste de
helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De
aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering
getekende presentielijst. De voorzitter besluit op basis van
bovenstaande bepalingen dat het quorum al dan niet is bereikt.
- 2.
Alleen de leden van de Wmo Raad hebben stemrecht. Indien een lid
zich laat vertegenwoordigen door zijn/haar plaatsvervanger heeft
deze stemrecht. Stemmen bij volmacht wordt uitgesloten.
- 3.
Alle besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig
uitgebrachte stemmen van de op de presentielijst aanwezige leden.
- 4.
Bij staking van stemmen over zaken, die geschiedt door handopsteken,
vindt in dezelfde vergadering direct een herstemming plaats. Als ook
in dat geval de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn
verworpen.
- 5.
Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten
stembiljetten. Leidt een herstemming, tengevolge van gelijkheid van
stemmen, niet tot een besluit, dan wordt besloten door trekking van
een - door de voorzitter - gemerkt lot.
- 6.
Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de betreffende leden
toegevoegd worden aan de besluitenlijst, dan wel het voorstel/advies
aan het college van B&W en/of de Gemeenteraad.
Artikel 10. Overige Bepalingen
- 1.
De leden van de Wmo Raad en de door de Wmo Raad uitgenodigde
personen zijn desgevraagd verplicht tot geheimhouding.
- 2.
Het besluit tot geheimhouding, alsmede de duur en de inhoud daarvan
dient vooraf kenbaar te zijn gemaakt. De geheimhoudingsplicht
vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Wmo Raad.
- 3.
De voorzitter en de secretaris tekenen de stukken die van de Wmo
Raad uitgaan.
Artikel 11. Slotbepalingen
- 1.
Het college van B&W kan ter uitvoering van deze verordening
nadere voorschriften en/ of regels geven, nadat de Wmo Raad daarover
is gehoord.
- 2.
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan
nadat de Wmo Raad daarover is gehoord.
Artikel 12. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.
Artikel 13. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Wmo Raad
gemeente Lochem 2008.