Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Aalten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling nevenwerkzaamheden gemeente Aalten
CiteertitelRegeling nevenwerkzaamheden gemeente Aalten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Ambtenarenwet 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

08-03-2022

gmb-2022-120385

Z/21/102618

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Aalten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

Besluit:

vast te stellen de regeling procedure aflegging eed of belofte gemeente Aalten.

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Ambtenaar: de werknemer van de gemeente Aalten.

  • b.

    Nevenwerkzaamheden: alle werkzaamheden en activiteiten die, betaald of onbetaald, binnen of buiten de organisatie van de gemeente Aalten worden verricht door de ambtenaar en die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functie, kunnen raken.

  • c.

    Overheidswerkgever: de gemeente Aalten.

  • d.

    Registratie: de registratie van nevenwerkzaamheden zoals bedoeld in artikel 5, lid 1 onder b Ambtenarenwet 2017.

Artikel 2 Nevenwerkzaamheden

  • 1.

    Het is de ambtenaar niet toegestaan nevenwerkzaamheden te verrichten waardoor de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

  • 2.

    De ambtenaar maakt melding van alle nevenwerkzaamheden die hij verricht. Dit doet hij via het daartoe bestemde formulier “melding nevenwerkzaamheden”. Hierin vermeldt de ambtenaar:

    • a.

      de aard van de werkzaamheden;

    • b.

      de omvang van de werkzaamheden;

    • c.

      of sprake is van betaalde of onbetaalde werkzaamheden;

    • d.

      de organisatie waarvoor de werkzaamheden worden verricht.

  • 3.

    De ambtenaar dient de beëindiging van de nevenwerkzaamheden schriftelijk te melden aan de overheidswerkgever.

  • 4.

    De ambtenaar is verplicht om zich te houden aan de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit. In deze wetten zijn bepalingen opgenomen over het maximale aantal werkuren per dag en per week. Tevens zijn er regels vastgesteld over verplichte rusttijden.

Artikel 3 Registratie

  • 1.

    De registratie van nevenwerkzaamheden geschiedt door het formulier “melding nevenwerkzaamheden” op te nemen in het personeelsdossier en door het bijhouden van een register nevenwerkzaamheden.

  • 2.

    Een door de overheidswerkgever aangewezen persoon is belast met de registratie, de ter inzage legging en de rapportage van de nevenwerkzaamheden.

  • 3.

    Het register van nevenwerkzaamheden wordt jaarlijks besproken in het MT en in het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 4 Openbaarmaking

De overheidswerkgever heeft geen functies aangewezen waarvoor, ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst, geldt dat openbaarmaking van nevenwerkzaamheden noodzakelijk is.

Artikel 5 Verbod

  • 1.

    Indien de overheidswerkgever van mening is dat de geregistreerde nevenwerkzaamheden in strijd zijn met artikel 8, lid 1 onder a Ambtenarenwet ontvangt de ambtenaar een gemotiveerd besluit omtrent een verbod op deze nevenwerkzaamheden.

  • 2.

    De ambtenaar beëindigt na een besluit zoals genoemd in lid 1 met onmiddellijke ingang de nevenwerkzaamheden.

  • 3.

    De overheidswerkgever kan de nevenwerkzaamheden alleen verbieden indien door het verrichten van de werkzaamheden of het uitoefenen van het bedrijf de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met de functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd.

  • 4.

    De overheidswerkgever kan in plaats van het verbod als bedoeld in lid 1, nadere afspraken maken met de ambtenaar of beperkingen opleggen aan de ambtenaar. Deze zijn zodanig dat de mogelijkheid van belangenverstrengeling zich niet meer voordoet.

  • 5.

    Voortzetting van verboden nevenwerkzaamheden kan aanleiding zijn voor de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de overheidswerkgever een bijzondere voorziening treffen.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten gehouden op.8 maart 2022

De secretaris,

A.J.M. Gildhuis

De burgemeester,

A.B. Stapelkamp