Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Berkelland |
Citeertitel | Privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Berkelland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2010 | 01-01-2010 | 29-10-2014 | Nieuwe regeling | 13-07-2010 Berkelbericht 20 juli 2010 | Collegevoorstel |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland;
gelet op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;
vast te stellen het “Privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” inclusief bijlagen 1 t/m 5.
PRIVACYREGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
In dit reglement wordt verstaan onder:
a de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b Verordening GBA: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010;
c GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
d verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland;
e beheerder: degene die op grond van de Beheerregeling GBA gemeente Berkelland is aangewezen als beheerder;
f bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het gehele of gedeeltelijke geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de GBA wordt gevoerd;
g ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
h afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
i binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie;
j derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
k aangehaakte gegevens: de gegevens die niet vallen onder de werking van de Wet GBA
Artikel 3 De verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Op grond van artikel 4 van de verordening, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden de in bijlage 1 genoemde gegevens verstrekt aan de daarin genoemde binnengemeentelijke afnemers. De verwerkingen worden beheerd door de in de bijlage 1 genoemde functionarissen.
Artikel 4 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Op grond van artikel 5 van de verordening kunnen door de beheerder aan verplichte en vrije derden gegevens worden verstrekt:
Artikel 5 De terugmeldverplichting
Op grond van artikel 6 lid 2 van de verordening stelt de beheerder in bijlage 4 vast op welke wijze:
Artikel 6 Aangehaakte gegevens
De persoonsgegevens die niet vallen onder de werking van de Wet GBA worden verstrekt met in achtneming van de bepalingen zoals gesteld in de Wet bescherming persoonsgegevens of onder de voorwaarden zoals vermeld in de betreffende wetgeving op grond waarvan die gegevens zijn vastgelegd.
Bijlage 1 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
(behorend bij artikel 3 van het Privacyreglement GBA)
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
Ten behoeve van de uitoefening van de hun toegewezen publiekrechtelijke taak/taken hebben de door de beheerder aangewezen medewerkers van de hierna genoemde afdelingen en functionarissen rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:
Deze afnemers krijgen de navolgende algemene persoonsgegevens voor zover deze zijn afgestemd op de door hen uit te voeren taken:
Periodieke mutaties aan binnengemeentelijke afnemers.
Voor zover nodig voor de uitoefening van hun taak ontvangen de volgende binnengemeentelijke afnemers periodiek mutaties:
De afdeling Gemeentewinkel ontvangt de volgende mutaties:
De Sociale Dienst Oost Achterhoek ontvangt mutaties van personen met een vreemde nationaliteit als deze personen zich vestigen in Nederland en bij een wijziging in de verblijfstitel.
Bijlage 2 Gegevensverstrekking aan verplichte derde (art. 98 en 102)
(behorende bij artikel 4 lid a van het Privacyreglement GBA)
Aan de volgende derden is het mogelijk persoonsgegevens te verstrekken:
- e.d. (raadpleeg ook de verstrekkingentabel van de NvvB)
Eisen waaraan moet worden voldaan
a) voorgeschreven in een algemeen verbindend voorschrift (= wet)
b) of noodzakelijk i.v.m. de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift én wordt gevraagd door een derde die gewoonlijk met gerechtelijke werkzaamheden is belast.
Als een gegeven in onderzoek staat dan wordt alleen verstrekt met de vermelding dat gegevens in onderzoek staat.
Niet verstrekken: a-nummer en bsn
Heeft degene over wie gegevens worden gevraagd geheimhouding, dan dient een privacytoets te worden toegepast:
NB: de gemeente heeft het laatste woord en beslist of verstrekt wordt
Bijlage 3 Verstrekking aan vrije derden
(behorende bij artikel 4 lid b van het Privacyreglement GBA)
In deze bijlage zijn de verstrekkingen, die het college van burgemeester en wethouders toestaat op grond van artikel 100 van de wet GBA, geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan “vrije derden”.
Hier worden alleen derden opgenomen en gegevens aan hen verstrekt, als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
De beheerder kan met de ontvanger afspraken vast leggen over de wijze waarop gegevens worden verstrekt en beperkingen stellen aan het vervolggebruik.
Slechts de volgende gegevens mogen worden verstrekt (art. 100, lid 2, wet GBA) en alleen voor zover deze noodzakelijk zijn voor het doel van de verzoeker:
Derden waaraan ingevolge artikel 100 van de Wet GBA gegevens kunnen worden verstrekt:
Gegevensverstrekking voor onderzoeksdoeleinden (art. 109 Wet GBA)
1.Alleen voor historische, wetenschappelijke en statistische doeleinden.
Alleen voor déze onderzoeken is verstrekking uit de GBA toegestaan. Er zijn ook nog allerlei andere vormen van onderzoek zoals voor direct-marketingdoeleinden of voor marktonderzoek. Deze vormen van onderzoeken hebben een commercieel doel (winstoogmerk) en op grond van art. 100 mag om die reden niet verstrekt worden.
2.Wordt de persoonlijke levenssfeer niet onevenredig geschaad?
Een verzoek om een selectie uit de gba waarbij de personen niet individueel worden benaderd en de onderzoeksresultaten zijn ontdaan van identificerende kenmerken, zal in de regel de privacytoets makkelijk doorstaan.
De ontvanger treft voorzieningen om te zorgen dat gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt. De beheerder moet zich ervan vergewissen dat de gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Het onderzoeksinstituut moet zoveel informatie verschaffen dat deze beoordeling gemaakt kan worden.
Nadere regels art. 67 Besluit GBA:
Het verzoek moet zijn gedaan door een onderzoeksafdeling van een bestuursorgaan, een onderzoeksbureau of een instelling bedoelt in art. 1.2 van de Wet op het hoger en wetenschappelijk onderzoek (dit zijn alle, door de minister erkende, instellingen voor hoger en academisch onderwijs, waaronder ook academische ziekenhuizen, de Open Universiteit en de Koninklijke Bibliotheek);
Bijlage 4 De terugmeldverplichting door binnengemeentelijke afnemers
(behorende bij art. 5 van het Privacyreglement)
Werkwijze zoals voorgeschreven in art. 62 en 63 Besluit GBA:
De beheerder stelt de afnemer die een mededeling als in lid 1 bedoeld, zo spoedig mogelijk doch binnen vijf werkdagen na de ontvangst van de mededeling er van in kennis of naar aanleiding van de mededeling gegevens in de basisadministratie zijn verbeterd, aangevuld of verwijderd, dan wel bij het gegeven een aantekening als bedoeld in artikel 54 van de wet is geplaatst.
Indien de beheerder besluit een aantekening als bedoeld in artikel 54 van de wet te plaatsen in verband met het doen van een onderzoek naar de juistheid van het gegeven, stelt het de afnemer die de mededeling heeft gedaan na afloop van het onderzoek in kennis of naar aanleiding van de mededeling gegevens in de basisadministratie zijn verbeterd, aangevuld of verwijderd.