Organisatie | Beesel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de raad van de gemeente Beesel tot vaststelling van de Klachtenverordening gemeente Beesel 2022 |
Citeertitel | Klachtenverordening gemeente Beesel 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Klachtenverordening 2022 |
Deze regeling vervangt de de verordening: Interne klachtbehandeling gemeente Beesel, vastgesteld op 26 mei 2014.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2022 | nieuwe regeling | 07-03-2022 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Uitgangspunten klachtbehandeling
De klachtcoördinator stuurt een klacht zo snel mogelijk door aan de klachtbehandelaar. Deze neemt contact op met de klager. De klachtbehandelaar probeert de klacht eerst op een informele manier af te handelen. Als de klager tevreden is over de manier waarop de klacht is behandeld, beschouwen we de klacht als afgehandeld.
Indien de klager zijn klacht niet op een informele manier wil afhandelen, de klager niet tevreden is over de informele afhandeling van zijn klacht of de aard van de klacht maakt dat de klacht zich niet leent voor informeel afhandelen, vindt formele behandeling van de klacht op basis van deze verordening plaats. De wijze waarop een klacht formeel wordt afgehandeld is opgenomen in de artikelen 5 tot en met 7.
Hoofdstuk 2 Interne klachtenprocedure
Naar aanleiding van zijn onderzoek stelt de klachtbehandelaar een advies op. Hierin adviseert hij het bestuursorgaan over de vraag of hij zich een oordeel over de klacht kan vormen en zo ja, over de vraag of de klacht terecht of onterecht is. In het advies kan de klachtbehandelaar aanbevelingen doen.
Bij een formele klachtbehandeling krijgt de klager een beslissing waarin staat wat de bevindingen van het onderzoek naar de klacht zijn, het oordeel van het bestuursorgaan is over de klacht en eventuele conclusies die het bestuursorgaan hieraan verbindt. De klachtcoördinator en degene tegen wie de klacht gericht is, ontvangen een kopie van deze beslissing.
Formele klachten die op de datum van inwerkingtreding van deze regeling nog niet zijn afgedaan, worden overeenkomstig de bepalingen van de verordening Interne klachtbehandeling gemeente Beesel (vastgesteld op 26 mei 2014) afgedaan.