Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Achtkarspelen

Verordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAchtkarspelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2022
CiteertitelVerordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de verordening van 16 maart 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 16 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-2022nieuwe regeling

03-03-2022

gmb-2022-114026

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2022

De raad van de gemeente Achtkarspelen;

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 27 januari 2022;

 

Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet en artikel 5, lid 2 van het Reglement van Orde 2022;

 

 

B e s l u i t:

 

 

vast te stellen

 

 

de Verordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2022

 

Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: lid van het presidium of diens vervanger;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van het presidium of diens vervanger;

  • c.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • d.

    raad: gemeenteraad van Achtkarspelen;

  • e.

    vergadering: vergadering van het presidium.

  • f.

    gast: degene(n) die door het presidium worden uitgenodigd om het presidium te informeren of adviseren.

Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling en taken presidium

  • 1.

    De raad stelt een presidium in ter ondersteuning van het functioneren van de raad.

  • 2.

    Het presidium stelt de conceptagenda’s op voor de vergaderingen van de raad op advies van de griffie.

  • 3.

    Het presidium adviseert raad en college over planning en status van voorstellen en informatievoorziening richting raad.

  • 4.

    Het presidium adviseert de raad over organisatorische en procedurele aangelegenheden die de raad betreffen.

  • 5.

    Het presidium adviseert de raad over raadsbudgetten.

  • 6.

    Het presidium evalueert in technische zin de raadsvergaderingen en overige bijeenkomsten.

  • 7.

    Het presidium fungeert als aanspreekpunt voor de voorzitter van de raad met betrekking tot vertrouwelijke zaken.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het presidium bestaat uit één raadslid per fractie.

  • 2.

    Een lid mag zich voor de duur van een vergadering laten vervangen door een raadslid van dezelfde fractie.

  • 3.

    Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Deelname aan de vergadering door anderen dan de leden

  • 1.

    De burgemeester en de griffier zijn in elke vergadering van het presidium aanwezig als adviseur.

  • 2.

    De burgemeester is technisch voorzitter van het presidium.

  • 3.

    De burgemeester wordt bij verhindering vervangen door de plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 4.

    De griffier is secretaris van het presidium, waarbij tijdens de vergaderingen ondersteuning verleend kan worden door een griffiemedewerker.

  • 5.

    De griffier wordt bij verhindering vervangen door diens plaatsvervanger.

  • 6.

    Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

  • 7.

    Het presidium kan derden uitnodigen om als adviseur of ter verstrekking van informatie bij een vergadering van het presidium aanwezig te zijn.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van dit reglement;

    • d.

      hetgeen dit reglement verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van leden en hun plaatsvervangers eindigt:

    • a.

      aan het einde van de zittingsperiode van de raad;

    • b.

      als de betreffende fractie niet meer vertegenwoordigd is in de raad;

    • c.

      als het betreffende lid geen lid meer is van de raad.

Hoofdstuk 3: Vergaderingen

Artikel 7 Vergaderfrequentie

  • 1.

    Het presidium vergadert elke maand voorafgaand aan de raadsvergadering, doorgaans ’s middags om 16.00 uur.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt in samenspraak met de griffier plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter roept, in samenspraak met de griffier, de vergadering bijeen wanneer buiten de reguliere vergaderingen, ten minste twee leden dan wel de voorzitter met opgave van redenen daarom hebben verzocht. De vergadering vindt binnen twee weken plaats nadat het verzoek is binnengekomen.

  • 4.

    De vergaderingen van het presidium zijn openbaar voor zover de te bespreken onderwerpen dat toelaten. De griffier publiceert een kort verslag van de vergaderingen op de raadswebsite.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1.

    Het presidium kan niet beraadslagen of besluiten als niet meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    Het presidium neemt alleen besluiten over zaken die de werkwijze van de raad betreffen en niet politiek gevoelig zijn.

  • 3.

    Kan op grond van het bepaalde in het eerste lid, een vergadering niet doorgaan, dan wordt zo nodig, met een tussentijd van ten minste 24 uur, een nieuwe vergadering belegd waarin de aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de zaken die op de agenda van de oorspronkelijke vergadering stonden. Het gestelde in artikel 8 lid 1 is in deze vergadering niet van toepassing.

  • 4.

    Het presidium kan in dringende gevallen ook buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of per e-mail hun mening te uiten. Een aldus genomen besluit c.q. reactie wordt bij het concept-verslag gevoegd.

Artikel 9 Stemmen

  • 1.

    Elk lid van het presidium heeft een stem; de voorzitter en de griffier hebben geen stemrecht.

  • 2.

    De adviezen van het presidium worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

  • 3.

    Op de stemmingen door de raadsleden in het presidium, zijn de artikelen 28 tot en met 32 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

Artikel 10 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Citeertitel en Inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2022’. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling, waarbij de verordening van 16 maart 2017 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 3 maart 2022.

De griffier,

Dhr. mr. G.J. Andringa

De voorzitter,

Dhr. mr. O.F. Brouwer