Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Verordening commissie bezwaarschriften Neder-Betuwe 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften Neder-Betuwe 2022
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften Neder-Betuwe 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Neder-Betuwe 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-2022nieuwe regeling

24-02-2022

gmb-2022-114002

Z/21/079826/RAAD/21/03001

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften Neder-Betuwe 2022

De raad van de gemeente Neder-Betuwe;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

 

gelet op het bepaalde in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T :

 

  • 1.

    De ‘Verordening commissie bezwaarschriften Neder-Betuwe 2022’ vast te stellen.

  • 2.

    In afwijking van artikel 5 eerste lid van de Verordening commissie bezwaarschriften 2022 toe te staan dat de huidige voorzitter en de twee commissieleden eenmalig worden herbenoemd door het college voor de duur van vier jaar (raadsperiode 2022-2025).

De Verordening commissie bezwaarschriften Neder-Betuwe 2022:

 

HOOFDSTUK I INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    Commissie: bezwaarschriftencommissie;

  • d.

    Bezwaarmaker: de indiener van een bezwaarschrift.

HOOFDSTUK II DE BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN

Artikel 2 Instelling commissie

  • 1.

    Er is een commissie welke is belast met het horen van bezwaarden en belanghebbenden alsmede het uitbrengen van advies ter voorbereiding op het door het verwerend orgaan te nemen beslissing op bezwaar.

  • 2.

    De commissie is niet ondergeschikt aan het verwerend orgaan noch aan enig ander gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van het civiele recht, de waardering van onroerende zaken, verordeningen inzake gemeentelijke belastingen. De commissie is evenmin bevoegd ten aanzien van de categorie of categorieën van bezwaarschriften waarvan de behandeling is of wordt overgedragen aan een intergemeentelijke of regionale commissie.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie mogen niet deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Neder-Betuwe of een samenwerkingsverband waarin de gemeente Neder-Betuwe participeert.

  • 4.

    De voorzitter en de leden zijn geen inwoners van de gemeente Neder-Betuwe.

  • 5.

    Het college is bevoegd plaatsvervangende leden te benoemen. Hetgeen ten aanzien van de voorzitter en de leden van de commissie geldt, geldt eveneens voor de plaatsvervangende leden.

  • 6.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de vervanging geregeld door de commissie.

Artikel 4 Het secretariaat

De secretaris (en diens plaatsvervanger) van de commissie is een door het college aangewezen

ambtenaar.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in opvolging is voorzien.

Artikel 6 Uitoefening bevoegdheden

De hierna bedoelde bevoegdheden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door of namens de voorzitter van de commissie:

 

  • a.

    het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde (artikel 2:1 Awb);

  • b.

    het in de gelegenheid stellen een geconstateerd verzuim met betrekking tot ingediende bezwaarschriften te herstellen binnen een daartoe aan de bezwaarmaker te stellen termijn (artikelen 6:5 en 6:6 Awb);

  • c.

    de verzending van het verweerschrift en/of andere stukken naar de gemachtigde van bezwaarmaker (artikel 6:17 Awb);

  • d.

    het uitnodigen voor een hoorzitting alsmede het ter inzage leggen van de stukken (artikel 7:4 Awb);

  • e.

    het opleggen van geheimhouding om gewichtige redenen op het -gedeelte van een- verslag van een hoorzitting waarbij belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord (artikel 7:6 Awb);

Het is de voorzitter toegestaan de bevoegdheden onder a tot en met d op te dragen aan de secretaris van de commissie. De voorzitter is en blijft verantwoordelijk voor de wijze waarop de bevoegdheden worden uitgeoefend.

Artikel 7 Voorbereiding en vooronderzoek

  • 1.

    De secretaris beoordeelt de ontvankelijkheid van ingediende bezwaarschriften en onderneemt - zo nodig na overleg met de voorzitter - actie om verzuimen in de zin van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht of anderszins te laten herstellen.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van bezwaarschriften bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen. De voorzitter kan eveneens uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, dient vooraf door of namens het college toestemming verleend te worden.

Artikel 8 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt in overleg met de secretaris plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2.

    Indien de secretaris van oordeel is dat een hoorzitting niet noodzakelijk is omdat een ingediend naar zijn mening kennelijk niet-ontvankelijk, kennelijk gegrond of kennelijk ongegrond is, informeert hij de voorzitter zo spoedig mogelijk hieromtrent en communiceert met hem over te ondernemen (vervolg)stappen.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd om namens de commissie te besluiten tot het afzien van het houden van een hoorzitting (artikel 7:3 Awb) alsmede het namens de commissie uitbrengen van adviezen aan het verwerend orgaan, strekkende tot het kennelijk niet-ontvankelijk verklaren van ingediende bezwaren.

Artikel 9 Uitnodiging zitting

  • 1.

    Belanghebbenden en het verwerend orgaan worden door of namens de voorzitter ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk hiervoor uitgenodigd.

  • 2.

    Binnen vijf dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken de datum van de hoorzitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter tot wijziging van datum wordt door de secretaris zo spoedig mogelijk aan verzoeker, het verwerend orgaan en eventuele belanghebbenden meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met derde lid.

Artikel 10 Quorum

  • 1.

    Belanghebbenden en het verwerend orgaan worden door tenminste de voorzitter en één lid gehoord.

  • 2.

    De advisering door de commissie dient steeds door twee leden en de voorzitter te geschieden.

Artikel 11 Integriteit

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een Bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

  • 2.

    De leden van de commissie dragen er zorg voor dat met aan hen verstrekte privacygevoelige informatie zorgvuldig wordt omgegaan, zulks met het oog op de belangen van bezwaarmaker(s) en eventuele belanghebbenden. Zij dragen er zorg voor dat documenten welke persoonsgegevens bevatten niet in handen van derden terecht komen.

  • 3.

    Indien tijdens het lidmaatschap blijkt van het ontbreken van een wederzijdse vertrouwensbasis, legt een lid dan wel de voorzitter van de commissie zijn functie neer. Het ontbreken van een wederzijdse vertrouwensbasis kan blijken uit het plaatsen door het lid van berichten met een negatieve strekking in sociale media (openbare bronnen). In voorkomende gevallen heeft het college de bevoegdheid het betreffende lid te schorsen en/of te ontslaan.

Artikel 12 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is in beginsel openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de commissie zulks wenselijk acht.

  • 3.

    Een bezwaarmaker en/of een belanghebbende kunnen een verzoek tot sluiting van de deuren aan de commissie richten. Een dergelijk verzoek dient uiterlijk voor aanvang van de inhoudelijke behandeling van het ingediende bezwaar tot de commissie worden gericht.

  • 4.

    Indien de commissie beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 13 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb is digitaal en bestaat uit een geluidsopname van de hoorzitting.

  • 2.

    De geluidsopname wordt in de regel niet schriftelijk uitgewerkt.

  • 3.

    Op verzoek van een bezwaarmaker, belanghebbende of het verwerend orgaan stelt de commissie de geluidsopname digitaal ter beschikking. Indien er sprake is van omstandigheden die daartoe aanleiding geven, kan de commissie toezending weigeren. In dat geval wordt een schriftelijk verslag verstrekt. Het schriftelijke verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid en houdt een zakelijke vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 4.

    In afwijking van het tweede lid wordt de geluidsopname alsnog schriftelijk uitgewerkt indien:

    • -

      Een belanghebbende of het verwerend orgaan daar om verzoekt, of;

    • -

      Een gerechtelijke instantie daar om verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.

  • 5.

    Indien de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

Artikel 14 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden. Indien daaraan kosten zijn verbonden, dient vooraf door of namens het college van burgemeester en wethouders toestemming te worden verleend.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 15 Advisering

  • 1.

    De commissie verricht op grondslag van een ingediend ontvankelijk bezwaar een heroverweging van het bestreden besluit en brengt advies uit aan het verwerend orgaan.

  • 2.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 3.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 4.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 5.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 6.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 7.

    Het advies wordt door de voorzitter, of diens plaatsvervanger, en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 16 Acties na het uitbrengen van het advies en verdaging

  • 1.

    Het verslag van de hoorzitting, het advies van de commissie en eventuele andere van belang zijnde stukken worden met het oog op het te nemen besluit op bezwaar tijdig ter hand gesteld aan het verwerend orgaan.

  • 2.

    De voorzitter en secretaris waken over de wettelijke beslistermijnen. Indien naar hun inschatting de wettelijke beslistermijn (artikel 7:10 Awb) in het geding kan komen, wordt het verwerend orgaan verzocht de beslistermijn voor het te nemen besluit op bezwaar te verdagen.

  • 3.

    Van het besluit tot verdaging ontvangen de commissie, de bezwaarmaker en eventuele belanghebbenden een afschrift.

  • 4.

    De voorzitter en secretaris waken erover dat het verwerend orgaan minimaal drie weken voor afloop van de beslistermijn voor het te nemen besluit op bezwaar het advies van de commissie wordt medegedeeld.

Artikel 17 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks voor 1 juli aan het collegeverslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar. De secretaris is belast met de redactie van het jaarverslag. Desgewenst wordt het jaarverslag met de burgemeester besproken.

Artikel 18 Bezoldigingsregeling

Het college stelt een vergoedingsregeling vast voor de werkzaamheden van de leden en de voorzitter van de commissie. De secretaris draagt zorg voor tijdige en correcte betaalbaarstelling van de vergoedingen aan de voorzitter en de leden van de commissie.

Artikel 19 Intrekking oude regeling

De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Neder-Betuwe 2010 wordt ingetrokken op datum inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Neder-Betuwe 2022.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 24 februari 2022

de griffier,

E. van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg