Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Laren

Nadere regels hoogte geldelijke bijdrage financiële herplantplicht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels hoogte geldelijke bijdrage financiële herplantplicht
CiteertitelNadere regels financiële herplantplicht Laren
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-2022nieuwe regeling

25-01-2022

gmb-2022-113257

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels hoogte geldelijke bijdrage financiële herplantplicht

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Laren;

 

Gelet op de artikelen 4.14, derde en vierde lid, en 4.16, derde en vierde lid, van de Algemene

plaatselijke verordening Laren 2020;

 

Gelet op het Beleidsplan kapaanvragen Laren en het Sanctiebeleid bomenkap Laren;

 

Besluit vast te stellen:

 

de Nadere regels hoogte geldelijke bijdrage financiële herplantplicht

 

 

Inhoud

Inleiding.....................................................................................................................................................2

1. Financiële herplantplicht.........................................................................................................................2

2. Hoogte financiële compensatie...............................................................................................................3

3. Slotbepalingen........................................................................................................................................3

 

Inleiding

Op 27 oktober 2021 heeft de gemeenteraad van Laren ingestemd met het Beleidsplan kapaanvragen Laren. In dit beleidsplan zijn kaders gesteld en is een afwegingskader opgenomen, die ten doel hebben eenduidige en transparante afwegingen mogelijk te maken bij de beoordeling van kapvergunningaanvragen.

Daarnaast is door het college van burgemeester en wethouders een sanctiebeleid bomenkap opgesteld, waarin de bestuurlijke handhavingsinstrumenten en de strafrechtelijke sanctie nader zijn uitgewerkt.

In de Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Laren 2020 (eerste wijziging) is opgenomen dat, indien niet ter plaatse dan wel elders op het perceel kan worden herplant, het bevoegd gezag een verplichting kan opleggen om een geldelijke bijdrage te storten te storten in het gemeentelijk herplantfonds (financiële herplantplicht). Dit komt ook terug in het Beleidsplan kapaanvragen Laren en het Sanctiebeleid bomenkap Laren. De gestorte bijdragen worden gebruikt om nieuwe bomen in de gemeente Laren te planten.

Een financiële herplantplicht kan als voorwaarde aan een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand worden verbonden (artikel 4.14, derde lid Algemene plaatselijke verordening Laren 2020 (hierna: APV)) of kan worden opgelegd als houtopstand zonder vereiste vergunning is geveld dan wel op andere wijze teniet is gegaan (artikel 4.16, derde lid APV). In artikel 4.14, vierde lid, en artikel 4.16, vierde lid, is bepaald dat het college nadere regels vast stelt voor het bepalen van de hoogte van de geldelijke bijdrage als bedoeld in de artikelen 4.14 en 4.16.

Deze nadere regels gaan over de wijze waarop de hoogte van geldelijke bijdrage wordt bepaald bij het opleggen van een financiële herplantplicht.

 

1. Financiële herplantplicht

1. Financiële herplant is specifiek bedoeld om compensatie te bieden voor gevelde houtopstand in situaties waarin fysieke herplant op het perceel niet (geheel) mogelijk is. Dit dient dit te worden aangetoond, bijvoorbeeld aan de hand van een tuinplan. De financiële compensaties die zijn betaald kunnen door de gemeente alleen gebruikt worden voor herplant van houtopstand binnen de gemeente Laren en bijbehorende kosten, zoals benoemd in hoofdstuk 3 van het Beleidsplan kapaanvragen Laren.

2. In het geval fysieke herplant slechts gedeeltelijk mogelijk is, bijvoorbeeld bij grootschalige herinrichting, kan zowel een fysieke als financiële herplantplicht worden opgelegd. Beoordeeld wordt in hoeverre fysieke herplant mogelijk is. Hierbij wordt rekening gehouden met kwaliteit en niet alleen met kwantiteit. De hoogte van de (aanvullende) geldelijke bijdrage wordt berekend op basis van de Bomencompensatietabel.

3. De financiële compensatie dient binnen zes weken na kennisgeving gestort te worden op het door het college in het besluit opgegeven rekeningnummer. Indien de financiële compensatie niet binnen deze termijn is gestort, kunnen bijkomende (aanmaning/incasso-)kosten in rekening worden gebracht.

4. Verantwoording van de inkomsten en uitgaven (gestorte compensaties en kosten herplant) zal in de exploitatie plaatsvinden op de kostenplaats “openbaar groen”. Er wordt gebruik gemaakt van specifieke categorieën voor de inkomsten en de uitgaven, zodat op een eenvoudige manier inzichtelijk is en is gewaarborgd dat de inkomsten uit de financiële herplantplicht zijn besteed aan herplant in openbaar gebied.

 

2. Hoogte financiële compensatie

1. Het college stelt de hoogte van de financiële compensatie vast op basis van de Bomencompensatietabel.

2. Indien de herplant plaatsvindt naar aanleiding van het kappen van houtopstand zonder dat daar de benodigde omgevingsvergunning voor verstrekt is, dan kan het college een bijdrage vaststellen op basis van de monetaire waarde van de gevelde houtopstand, zoals getaxeerd volgens de meest recente richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen, doch ten minste op basis van de Bomencompensatietabel.

3. Als de hoogte van de financiële compensatie niet kan worden vastgesteld op basis van de Bomencompensatietabel of door middel van taxatie bij illegale kap, dan stelt het college een geldelijke bijdrage vast, vergelijkbaar met de Bomencompensatietabel, aan de hand van andere factoren. Hierbij wordt onder meer gekeken naar het groenvolume van de gevelde houtopstand.

 

Bomencompensatietabel

Compensatie in € per te vervangen boom, op basis van de uitgangspunten in hoofdstuk 3 van het Beleidsplan kapaanvragen Laren

Stamomtrek te vervangen boom1

Boomsoorten van de 1e en 2e grootte2

Boomsoorten van 3e grootte3

Kleiner dan 35 cm

€ 1.000,-

€ 500,-

35 tot 50 cm

€ 1.500,-

€ 1.000,-

50 tot 75 cm

€ 2.000,-

€ 1.500,-

75 tot 150 cm

€ 3.000,-

€ 2.000,-

150 tot 200 cm

€ 3.500,-

€ 2.500,-

Meer dan 200 cm

€ 4.500,-

n.v.t.

 

3. Slotbepalingen

1. Deze nadere regels worden aangehaald als ‘‘Nadere regels financiële herplantplicht Laren’’

2. Deze nadere regels treden in werking op het tijdstip dat de Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Laren 2020 (eerste wijziging) in werking treedt.


1

In cm gemeten op 1,30 cm boven maaiveld

2

Bomen van 1e grootte worden gemiddeld meer dan 15 m hoog, bomen van 2e grootte worden gemiddeld 8–15 m hoog

3

Bomen van 3e grootte worden gemiddeld tot 8 m hoog