Organisatie | Westerkwartier |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2022 | Nieuwe regeling | 15-02-2022 |
Het vervoer van de leerling van huis naar school en terug en de begeleiding van de leerling hierin is primair een verantwoordelijkheid van de ouders. Het leerlingenvervoer is niet bedoeld om ouders te ontlasten van hun verantwoordelijkheid voor een goede schoolgang van hun kinderen. Het leerlingen-vervoer is aangepast vervoer of een tegemoetkoming in de kosten van vervoer tussen de structurele verblijfplaats van de leerling en zijn school. De vorm van bekostiging van leerlingenvervoer sluit zoveel mogelijk aan op de individuele mogelijkheden en eventuele beperking van de leerling. De gemeentelijke verantwoordelijkheid is vastgelegd in de artikelen 4 van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs. Hoe de gemeente haar taak vormgeeft is vastgelegd in de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2022 (vastgesteld door de gemeenteraad) en in deze Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2022 (vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders).
Formulieren die onjuist of onvolledig zijn ingevuld, worden door het college beschouwd als een niet ontvankelijke aanvraag. De aanvrager wordt dan in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen twee weken te corrigeren of aan te vullen. Wanneer hier geen gebruik van wordt gemaakt, wordt de aanvraag zonder de bewijsstukken buiten behandeling gesteld. Het college stelt de aanvrager hiervan op de hoogte.
Leerlingenvervoer is alleen voor vervoer van huis naar school en terug en vindt plaats in aansluiting op het begin en einde van de schooldag, zoals aangegeven in de schoolgids. Indien er gewerkt wordt met lesroosters, wordt er uitgegaan van het structurele lesrooster zoals verstrekt aan het begin van het schooljaar. In alle andere situaties zijn ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling zelf verantwoordelijk voor het vervoer naar en van school.
Indien het lesrooster van een leerling verandert gedurende het schooljaar (bijvoorbeeld elk kwartaal of half jaar), dan geldt het nieuwe lesrooster, mits het structurele veranderingen zijn. Voorbeelden wanneer ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling zelf verantwoordelijk zijn voor het vervoer:
Wanneer de leerling tijdelijk in een andere gemeente verblijft, bijvoorbeeld in verband met noodzakelijke opvang, dient een aanvraag voor een vervoersvoorziening bij die gemeente ingediend te worden. Vakantie van de ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling geldt overigens niet als reden voor noodzakelijke opvang van de leerling elders.
Een leerling kan twee woningen hebben in de zin van de verordening. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van co-ouderschap, waarbij het kind zowel bij de ene als bij de andere ouder verblijft, is er sprake van twee hoofdverblijven. Waar de leerling staat ingeschreven doet niet ter zake, doorslaggevend is de feitelijke verblijfplaats van de leerling.
De gemeente toetst de aanvraag aan de eigen verordening bekostiging leerlingenvervoer, waarbij onder meer wordt bekeken of er sprake is van een woning in de zin van de verordening, of de school de dichtstbijzijnde toegankelijke is en of voldaan is aan de afstandsgrens. Het komt voor dat slechts in één van beide gemeenten aanspraak op leerlingenvervoer bestaat.
Artikel 6 Tweede opstap- of afzetadres
Het college kan vervoer vanaf of naar maximaal één ander opvangadres anders dan de woning toestaan, zoals bijvoorbeeld een buitenschoolse opvang of gastouderopvang. Aan de volgende voorwaarden moet dan worden voldaan:
Artikel 7 Vervoer naar zorgboerderij of logeerhuis
Het komt steeds vaker voor dat een leerling, bijvoorbeeld ter ontlasting van het gezin, tijdelijk voor één of meerdere dagdelen verblijft in een logeerhuis of zorgboerderij. Is het verblijf in de instelling structureel en is de leerling er langer dan één nacht per week, dan zijn de voorwaarden genoemd onder artikel 5 “Twee woningen” van toepassing. Verblijft de leerling korter dan de genoemde periode in de instelling, dan is de verordening bekostiging leerlingenvervoer niet van toepassing.
Als vooraf vaststaat dat een leerling gedurende een korte periode (niet meer dan zes weken) in een andere gemeente (B) verblijft en zijn oude school blijft bezoeken, dan wordt dit verblijf aangemerkt als verblijf in de oorspronkelijke gemeente (A). Deze gemeente (A) zal dan ook de kosten voor het leerlingenvervoer dragen. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de leerling naar zijn eigen school blijft gaan. Is de afstand van het tijdelijk verblijf van de leerling naar school kleiner dan de kilometergrens die gemeente A hanteert, dan zal uiteraard (tijdelijk) geen aanspraak op bekostiging van leerlingenvervoer bestaan.
Artikel 10 Vaststellen drempelbedrag
Het drempelbedrag wordt jaarlijks bepaald op grond van de vastgestelde tarieven voor een twee ster-abonnement Noord-Nederland (jaarabonnement gereduceerd tarief), zoals op 1 januari voorafgaand aan het nieuwe schooljaar is gepubliceerd.
Artikel 11 Advisering omtrent het soort onderwijs dat nodig is
Wanneer er een ondersteuningsbehoefte is geconstateerd, onderzoekt het onderwijs of met extra ondersteuning er alsnog een passend aanbod geboden kan worden. Wanneer er sprake is van een extra ondersteuningsbehoefte, dan wordt door de school altijd een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld. Uit het OPP kan volgen dat de school voor de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aanvraagt. Een toelaatbaarheidsverklaring is een wettelijke verklaring. Deze verklaring is vereist als een leerling naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs gaat.
In de situatie dat het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs niet passend is, maar een andere basisschool dan is er sprake van een basisonderwijs-basisonderwijs verwijzing (baobao verwijzing). In samenwerking met de ouders gaat de school op zoek naar een passende plek op een basisschool van het eigen schoolbestuur of van een ander schoolbestuur in het eigen samenwerkingsverband. Aan de baobao verwijzing ligt altijd een OPP ten grondslag en een schooladvies van het bovenschools ondersteuningsteam. Het bovenschools ondersteuningsteam onderzoekt of de leerling op de beoogde school terecht kan.
Indien de ouders bij een baobao verwijzing leerlingenvervoer aanvragen, moet bij de aanvraag het schooladvies van het bovenschools ondersteuningsteam worden overgelegd. Indien ook aan de overige voorwaarden van de verordening en de beleidsregels leerlingenvervoer van de gemeente Westerkwartier wordt voldaan kan de leerling voor leerlingenvervoer naar de door het boven-schools ondersteuningsteam geadviseerde school in aanmerking komen. Het college van burgemeester en wethouders bepaalt het recht op het leerlingenvervoer en welke vervoersvoorziening wordt verstrekt.
Artikel 12 Toegankelijke school
Is er voor de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) afgegeven voor een speciale school voor basisonderwijs of speciaal onderwijs en kiezen ouders zelf voor een verder weg gelegen school dan de dichtstbijzijnde toegankelijke school van de soort van de gewenste richting, dan wordt alleen de afstand vergoed naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school van de gewenste richting. In deze situatie moeten de ouders zelf zorgdragen voor het vervoer van de leerling en ontvangen zij een financiële vergoeding.
Artikel 13 Hoogbegaafde leerlingen
Steeds vaker wordt door ouders een beroep op leerlingenvervoer gedaan naar een verder weg gelegen school. De leerlingen krijgen daar veelal voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs middels een aangepast lesprogramma dat aansluit op hun kennis en interesses. Hoogbegaafdheid alleen is echter nooit een reden voor bekostiging van vervoer naar een verder weg gelegen school voor primair onderwijs. Of een leerling voor leerlingenvervoer naar een andere basisschool in aanmerking komt, gelden de regels zoals genoemd onder artikel 11 “Advisering omtrent het soort onderwijs dat nodig is” en artikel 12 “Toegankelijke school”. Daarnaast moet ook aan de overige voorwaarden van de verordening en de beleidsregels worden voldaan om voor leerlingenvervoer in aanmerking te komen.
In de toelichting op de Verordening bekostiging leerlingenvervoer staan de erkende richtingen binnen het bijzonder onderwijs. Een bepaalde onderwijskundige methode wordt niet tot het begrip ‘richting’ gerekend. Hiermee worden onder andere bedoeld: Jenaplanscholen, Montessorischolen, Iederwijsscholen, Leonardoscholen, gepersonaliseerd onderwijs etc.
Artikel 16 Advisering omtrent vervoershandicap
Voor leerlingenvervoer is het belangrijk om te weten wat de mogelijkheden en de belemmeringen zijn van de leerling, zodat er gekozen kan worden voor de meest passende vorm van vervoer. Het reizen met de fiets, per auto of met het openbaar vervoer, indien nodig onder begeleiding van een volwassene, heeft de voorkeur boven aangepast vervoer met een taxi. Doel is dat de leerling waar mogelijk zelfstandig leert deelnemen aan de samenleving. Een handicap betekent niet dat er vanzelfsprekend sprake is van een vervoershandicap.
De school adviseert het college over de ondersteuningsbehoefte van de leerling met betrekking tot reizen. Wat kan de leerling zelf en wat heeft de leerling nodig om veilig naar school te reizen? Dat kan per leerling verschillen, ook als leerlingen in dezelfde straat wonen en naar dezelfde school gaan. De school stelt een gemotiveerd advies op (hierna te noemen: vervoersadvies) waarin informatie staat over de (on)mogelijkheden van een leerling in het reizen naar school. De ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van een vervoersadvies indien de leerling op de peildatum, 1 augustus van het schooljaar, negen jaar of ouder is.
Met toestemming van de ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling kan het college nader informatie vragen bij instanties waarvan de ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling een verklaring hebben bijgevoegd aangaande de (on)mogelijkheden van een leerling in het reizen naar school. Indien noodzakelijk kan het college ook een onafhankelijk onderzoek instellen. Deze kosten zullen door het college worden gedragen.
Artikel 17 Uitzondering vervoersadvies
Artikel 18 Structurele of tijdelijke vervoershandicap
Om te bepalen of een leerling een vervoershandicap heeft gaan wij uit van de in de verordening opgenomen kenmerken. Een leerling heeft een vervoershandicap als er geen gebruik gemaakt kan worden van het openbaar vervoer, ook niet onder begeleiding. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een structurele en tijdelijke vervoershandicap.
Bij een tijdelijke vervoershandicap, bijvoorbeeld als een leerling een gebroken been heeft, verzorgt het college geen vervoer. Ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling hebben hier zelf een verantwoordelijkheid in. In sommige gevallen vergoedt de ziektekostenverzekeraar een gedeelte. Echter, in sommige gevallen kan hierop een uitzondering worden gemaakt. Daarbij hanteert het college de volgende regels:
bij een tijdelijke vervoershandicap die langer duurt dan drie maanden bekijkt het college of de leerling in aanmerking komt voor leerlingenvervoer. Het college geeft een beschikking af voor de duur van het herstel en/of de revalidatie. Als de noodzaak voor het vervoer verdwijnt, heeft de leerling geen recht meer op leerlingenvervoer.
Om de afstand te bepalen gebruikt het college de ANWB-route planner (http://www.anwbrouteplanner.nl). Hierbij wordt uitgegaan van de kortste route auto/fiets.
Artikel 20 Vergoeding van eigen vervoer
De vergoeding wordt berekend over 200 schooldagen of wanneer het vervoer niet direct start bij aanvang van het schooljaar, het daadwerkelijke aantal schooldagen.
Artikel 21 Vaststellen kosten openbaar vervoer
Het vaststellen van vergoeding van de kosten van openbaar vervoer vindt plaats op basis van de door de Reisinformatiegroep BV beschikbaar gestelde informatie via 0900 – 92 92 of www.9292.nl op het moment van toetsing. Voor het vaststellen van de kosten voor openbaar vervoer wordt er uitgegaan van de goedkoopste optie.
Artikel 23 Maximale wachttijd bij verschillende lesroosters
Als er binnen een school sprake is van verschillende lesroosters kan de vervoerder in zijn planning voor leerlingen een maximale wachttijd opnemen van één lesuur, om zodoende aan te sluiten op het reguliere leerlingenvervoer.
Een verzoek om stagevervoer dient voor vastlegging van de stage met het college besproken te worden en moet na goedkeuring vergezeld gaan met een door de school en de organisatie waar de stage plaatsvindt ondertekende stageovereenkomst. In deze overeenkomst zijn ten minste het stageadres, de duur van de stage en de dagen en uren waarop stage wordt gelopen vermeld.
Een oefenbeschikking houdt in dat de leerling gaat oefenen met het zelfstandig reizen met het openbaar vervoer. Een dergelijke beschikking kan gedurende een bepaalde periode worden afgegeven. Een oefenbeschikking houdt in dat de leerling gaat oefenen met het zelfstandig reizen met het openbare vervoer. De vervoerskosten voor het oefenen worden voor een bepaalde tijd vergoed. Ook de vervoerskosten voor een eventuele begeleider. De kosten voor de inzet van een begeleider zijn voor rekening van de ouders of de meerderjarige handelingsbekwame leerling. Welke afspraken er worden gemaakt omtrent het oefenen is maatwerk. Dit kan per leerling verschillen. De kosten voor het oefenen kunnen tot uiterlijk 1 augustus na afloop van het schooljaar waarvoor de beschikking is afgegeven bij het college worden gedeclareerd.
Artikel 26 Middelen zelfstandig reizen
Er kan afgeweken worden van voorgaande bepalingen wanneer dit de zelfredzaamheid van de leerling bevorderd. Er kunnen middelen ingezet worden om de leerling hierin te ondersteunen.
Een leerling aan wie een vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer is verstrekt, is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust en veiligheid op te volgen. De regels zijn door de vervoerder duidelijk kenbaar gemaakt. Alle regels staan in de folder Publiek Vervoer Leerlingenvervoer. Deze wordt aan het begin van het seizoen aan de leerling/ouders verstrekt.
Het college kan een leerling aan wie een vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer is verstrekt, tijdelijk of voor de rest van het schooljaar de toegang tot dit vervoer ontzeggen. Het ontzeggen van het vervoer vindt plaats als is gebleken dat de leerling door zijn gedrag of anderszins de orde in het vervoermiddel verstoort of de veiligheid van het vervoermiddel en inzittenden in gevaar brengt. De ouders hebben de plicht om de leerling dan zelf naar school te brengen.
Voordat overgegaan wordt tot een ontzegging, worden de volgende stappen ondernomen:
indien blijkt dat een leerling de (verkeers)veiligheid in gevaar brengt, en/of andere inzittenden pest of intimideert en/of vernielingen in het voertuig aanricht, volgt er een eerste waarschuwingsbrief aan de ouders en wordt er in overleg gekeken naar mogelijke oplossingen om herhaling te voorkomen;
indien het gedrag aanhoudt volgt er een tweede waarschuwingsbrief. Tevens kan er in overleg met de vervoerder in deze fase een extra zitplaats in het leerlingenvervoer georganiseerd worden voor begeleiding van de leerling. Als er een begeleider meegaat anders dan een ouder en hier (loon)kosten aan verbonden zijn, zijn de kosten voor de ouders;