Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Albrandswaard

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Albrandswaard 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlbrandswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Albrandswaard 2021
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Albrandswaard 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling gegevensverstrekking BRP Albrandswaard 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. Verordening basisregistratie personen Albrandswaard 2014
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-2022nieuwe regeling

08-02-2022

gmb-2022-107832

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Albrandswaard 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard;

 

gelet op:

  • artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;

  • de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • artikel 156 Gemeentewet;

  • de Verordening basisregistratie personen Albrandswaard 2014;

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Albrandswaard 2021

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen (samen met artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen en artikel 6 lid 1 sub e van de Algemene Verordening Gegevensbescherming) kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Albrandswaard worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de autorisatie Gemeenten Als Buitengemeentelijke Afnemers (GABA).

Artikel 2 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 van deze regeling, kunnen conform artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen, over een ingezetene van de gemeente Albrandswaard en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Albrandswaard was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Albrandswaard kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens zoals vermeldt in artikel 3.9 lid 4 van de Wet basisregistratie personen.

Artikel 3 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in de bijlage.

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in de bijlage.

  • 3.

    Als wijze van aanvraag en voorwaarden worden vastgesteld de wijze van aanvraag en voorwaarden als genoemd in de bijlage.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Regeling gegevensverstrekking BRP Albrandswaard 2014 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Albrandswaard 2021.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 08-02-2022

het college van de gemeente Albrandswaard,

de secretaris,

Hans Cats

de burgemeester,

drs. Jolanda de Witte

Bijlage behorende bij artikel 3

Aanwijzing van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang, categorieën van derden en wijze van aanvraag en voorwaarden

 

Categorieën van derden

Werkzaamheden

Clausulering van de werkzaamheden

Artikel 3.21 Verstrekkings beperking mogelijk

Welke gegevens maximaal verstrekt kunnen worden

Wijze van aanvraag en voorwaarden

Bewindvoerder, bewindvoerderskantoor

(Artikel BW 1:435)

Beschermen van het bezit van betrokkene en het regelen van geldzaken.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijvoorbeeld het achterhalen van het adres.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Bewijs van aanstelling bewindvoerder overleggen bij de aanvraag.

Woningbouwverenigingen/ woningcorporaties

Tegengaan van woonfraude en illegale (spook) bewoning van woningen die in de gemeente liggen en waarvan zij eigenaar zijn.

Innen rekeningen i.v.m. huurachterstand.

Specifiek benoemen van personen waarvan gegevens gevraagd worden. De vraag aan te geven alle personen die op een adres staan ingeschreven mag niet beantwoord worden.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van

Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)

Uitvoering van de wettelijke taken of de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift.

Uit de aanvraag moet blijken op grond van welke wettelijke taak of algemeen verbind voorschrift de gegevens nodig zijn.

Burger altijd toestemming vragen voor de verstrekking Ook als geen verstrekkingsbeperking aanwezig is.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Ziekenhuizen

Patientenzorg en het verlenen van medische zorg, het innen van rekeningen i.v.m. verleende zorg.

De Persoon moet met naam genoemd worden. Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Niet gemeentelijke begraafplaatsen

Terugvinden van nabestaanden in verband met

Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

 

en crematoria

grafrechten

werkzaamheden

Bibliotheken gevestigd in de gemeente.

Tegengaan analfabetisme en bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners.

Uit de aanvraag moet duidelijk blijken dat de gegevens worden gebruikt voor de omschreven taken.

ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg, inclusief thuiszorg en ouderenondersteuning.

Het verlenen van algemene en geestelijke gezondheidszorg, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnszorg.

Jeugdwelzijnswerk, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor taken die onder het verlenen van jeugdwelzijnswerk

vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg.

Gehandicapten zorg, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor taken die onder het verlenen van gehandicaptenzorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociaal en juridische zorgverlening.

Sociaal – juridische zorgverlening, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor taken die onder het verlenen van sociale en juridische zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

 

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociale werkvoorziening in het verzorgingsgebied.

Sociale werkvoorziening, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Instellingen die betrokken zijn bij migrantenhulp en de bevordering van inburgering

De betrokken persoon moet inwoner zijn van de gemeente.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Een steunpunt huiselijk geweld als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning, niet zijnde een overheidsorgaan.

Er worden alleen gegevens verstrekt zover die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 21b, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de hulpbehoevenden en voor taken die worden omschreven in artikel 21b, tweede lid wet maatschappelijke ondersteuning.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Reclassering

Begeleiding van gedetineerden woonachtig in de gemeente en bijdragen aan voorkomen van recidive.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de gedetineerden voor taken die onder de begeleiding en de voorkoming vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Veilig Thuis

Er worden alleen gegevens verstrekt zover die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan wel uitvoering van de Jeugdwet

Slechts voor het achterhalen van gegevens van betrokkenen met een hulpvraag. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties die hulp bieden aan inwoners van de gemeente.

Slechts voor het achterhalen van gegevens van betrokkenen met een hulpvraag. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Sportorganisaties die zijn gevestigd in de gemeente

Bevorderen van de sportgezondheid van inwoners uit de gemeente

Slechts voor het achterhalen van gegevens voor het bevorderen van de sportgezondheid. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Buitenlandse rechtspersonen

(Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid)

De verstrekking moet gerechtvaardigd worden door een ‘gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang’, zoals benoemd in de Wet BRP, artikel 3.9, lid 2.

Slechts voor het achterhalen van gegevens. De betrokkene moet ingeschreven zijn in de gemeente. De betrokkene moet specifiek worden benoemd. Daarnaast moet de identiteit van de betrokkene vastgesteld kunnen worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Buitenlandse EU-overheidsorganen of organisaties

De buitenlandse verzoeker heeft de gegevens nodig heeft voor de uitvoering van een

Nederlands algemeen verbindend voorschrift.

De betrokkene moet ingeschreven zijn in de gemeente. De betrokkene moet specifiek worden benoemd. Daarnaast moet de identiteit van de betrokkene vastgesteld kunnen worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

Buitenlandse niet EU-

overheidsorganen of organisaties

Er mag alleen verstrekt worden als een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet

De betrokkene moet ingeschreven zijn in de gemeente. De betrokkene moet specifiek worden benoemd. Daarnaast moet de identiteit van de betrokkene vastgesteld kunnen worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking.

Ja

Artikel 3.9 lid 4

Schriftelijk, Email

 

Toelichting

Algemeen

Overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) te betrekken. Burgers hoeven sinds de invoering van die verplichtingen ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Albrandswaard.

 

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Albrandswaard en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Albrandswaard aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

 

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Albrandswaard over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Albrandswaard beheerde voorzieningen.

 

Ingeschrevene en ingezetene

Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Albrandswaard.

 

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Albrandswaard woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Albrandswaard op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

 

Zolang de Wet BRP door de gemeente Albrandswaard wordt uitgevoerd, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Albrandswaard beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Albrandswaard woonachtig zijn, dient de gemeente Albrandswaard het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met art. 3.8 Wet BRP en art. 6 lid 1 sub e wet AVG.

 

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Albrandswaard. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

De regeling gegevensverstrekking BRP Albrandswaard 2021, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking de dag na de dag van haar bekendmaking.

De Regeling gegevensverstrekkingen BRP Albrandswaard 2014 wordt ingetrokken per datum van publicatie van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2021 Albrandswaard