Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Reglement Burgerlijke Stand Alphen aan den Rijn 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand Alphen aan den Rijn 2022
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt het Reglement Burgerlijke Stand 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-2022Nieuwe regeling

22-02-2022

gmb-2022-107323

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Alphen aan den Rijn 2022

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

 

besluiten:

 

1. In te trekken het reglement, houdende bepalingen ten aanzien, van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke Stand 2014)

 

2. Vast te stellen het:

 

Reglement, houdende bepalingen ten aanzien, van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke Stand 2022)

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Alphen aan

den Rijn of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16 Burgerlijk Wetboek);

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Alphen aan den Rijn of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16 Burgerlijk Wetboek);

e. college: college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn;

f. gemeentehuis: alle locaties, welk bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig zijn aangewezen

 

Artikel 2 Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand

1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

a. ambtenaren in dienst van de gemeente Alphen aan den Rijn, werkzaam bij dat onderdeel van de gemeentelijke organisatie waaronder de taken van de burgerlijke stand vallen;

b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

c. de burgemeester van de gemeente Alphen aan den Rijn.

2. De teamleider burgerzaken is bij mandaat bevoegd om ambtenaren van de burgerlijke stand aan te wijzen.

3. Na beëindiging van het dienstverband met de gemeente Alphen aan den Rijn eindigt de aanwijzing van rechtswege.

4. De teamleider burgerzaken is bij mandaat bevoegd om de aanwijzing van een ambtenaar van de burgerlijke stand te doen beëindigen wanneer de aan deze functie verbonden werkzaamheden direct of indirect niet meer worden uitgeoefend.

 

Artikel 3 Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

1. Het college kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

a. personen, al dan niet in dienst van de gemeente Alphen aan den Rijn, voor het structureel voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

b. personen, die aangewezen zijn tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie (ééndaagse aanwijzing tot GASTBABS).

2. De teamleider burgerzaken is bij mandaat bevoegd om buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aan te wijzen (zowel structureel als éénmalig).

3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in het eerste lid onder a, wordt voor een periode van één jaar aangewezen. Hierna kan de aanwijzing verlengd worden voor de maximale periode van vijf jaar.

4. Na beëindiging van het dienstverband met de gemeente Alphen aan den Rijn eindigt de aanwijzing van rechtswege.

5. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in het eerste lid onder b, wordt aangewezen voor alleen die dag waarop hij op verzoek het huwelijk of partnerschapsregistratie zal sluiten, respectievelijk zal bevestigen.

 

Artikel 4 Bezoldiging

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt geen extra vergoeding voor de werkzaamheden die hij / zij uit hoofde van zijn / haar functie verricht.

2. Aan de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt per huwelijk of partnerschapsregistratie een vergoeding uitbetaald conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Alphen aan den Rijn.

3. Lid 2 is niet van toepassing op buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die zijn aangewezen op grond van artikel 3, lid 1, onder b van dit reglement.

 

Artikel 5 Locatie

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, indien daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

3. Een locatie kan, zowel structureel als éénmalig, aangewezen worden tot huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn indien het voldoet aan de voorwaarden die gesteld zijn in het beleidskader huwelijkslocaties van de gemeente Alphen aan Rijn.

4. Het college kan een locatie aanwijzen tot vaste huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn.

5. Het college kan de aanwijzing van een locatie tot vaste huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn beëindigen.

6. De Teamleider burgerzaken is bij mandaat bevoegd om een locatie éénmalig aan te wijzen tot huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn.

7. De locatie, zoals genoemd in het derde en zesde lid, wordt alleen voor die dag benoemd waarop het huwelijk of partnerschapsregistratie voltrokken gaat worden.

 

Artikel 6 Openstelling

1. De burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

a. voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het Oude Raadhuis te Alphen aan den Rijn van maandag tot en met vrijdag op de volgende tijden: 09.00, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 uur. Op zaterdag: 11.00, 12.00, 13.00, 14.00 en 15.00 uur;

b. voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het RaadHuis te Boskoop op donderdag en vrijdag op de volgende tijden: 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur;

c. voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in de raadszaal van het Gemeentehuis te Alphen aan den Rijn van maandag tot en met vrijdag op de volgende tijden: 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur;

d. voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op alle buitenlocaties van maandag tot en met zaterdag gelden er geen vaste huwelijkstijden;

e. voor overige werkzaamheden op maandag van 13.00 uur tot 16.30 uur en van dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. De burgerlijke stand is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur.

2. De burgerlijke stand is op iedere zaterdag en zondag gesloten en is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

3. De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

4. De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zondag en de andere dagen dat de burgerlijke stand gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

 

Artikel 7 Leiding van de dienst

De teamleider burgerzaken is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

 

Artikel 8 Gelegenheid tot kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie

Iedere woensdag om 9.00 uur en om 09.30 uur is in het Gemeentehuis gelegenheid voor een kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie. Uitzondering hierop zijn de dagen waarop de burgerlijke stand gesloten is overeenkomstig het bepaalde in artikel 5.

 

Artikel 9 Korte ceremonie

Iedere dinsdag en donderdag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur is in het Gemeentehuis gelegenheid voor een korte huwelijksceremonie of ceremonie van partnerschapsregistratie. Uitzondering hierop zijn de dagen waarop de burgerlijke stand gesloten is overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.

 

Artikel 10 Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk

Een omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk, die niet plaatsvindt aan de balie van de burgerlijke stand in het Gemeentehuis, wordt voor de toepassing van dit reglement gelijkgesteld met de sluiting van een huwelijk.

 

Artikel 11 Niet voorziene situaties

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.

 

Artikel 12 Slotbepalingen

Het reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand Alphen aan den Rijn 2022.

 

Toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

 

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

a. de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

b. de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem of haar berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

 

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

a. de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

b. de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn die niet in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente;

c. de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking, een voltrekking van een partnerschapsregistratie en een omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk (artikelen 62, 63, 64, 65, 67, 68, 80a, lid 3 en artikel 80g van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

 

Het gemeentehuis is in het kader van het reglement ruimer dan alleen het Gemeentehuis. Het college kan locaties aanwijzen als “huis der gemeente” voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties. De ambtenaar van de burgerlijke stand van Alphen aan den Rijn kan een locatie aanwijzen als “bijzonder huis” indien er omstandigheden zijn waarbij een dergelijk besluit nodig is (Zie artikel 5, lid 2).

 

Artikel 2 Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel kan worden bepaald welke ambtenaren in de gemeente kunnen worden aangewezen tot ambtenaren van de burgerlijke stand (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

 

In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand aan te wijzen. Het betreft ambtenaren in dienst van de gemeente (lid 1a), ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid b) en de burgemeester van Alphen aan den Rijn (lid 1c). Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en / of andere gemeente, is twee.

 

In lid 1a wordt de functie van de ambtenaar van de burgerlijke stand gekoppeld aan een structureel dienstverband met het organisatieonderdeel waaronder de dagelijkse taken van de burgerlijke stand vallen. Door deze algemene beschrijving hoeft niet steeds het reglement te worden aangepast wanneer er sprake is van nieuwe afdelingen / teams / units als gevolg van een gewijzigde organisatiestructuur.

 

Met lid 1b wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden aangewezen door het college van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.

 

Met lid 1c wordt bepaald dat er de mogelijkheid bestaat dat de burgemeester (indien gewenst) aangewezen kan worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand. In de praktijk zal dat alleen zijn om huwelijken en partnerschapsregistraties te kunnen voltrekken.

 

In lid 2 staat vermeld dat de teamleider bij mandaat bevoegd is om ambtenaren van de burgerlijke stand aan te wijzen. Hierdoor hoeft het college niet bij iedere aanstelling van een ambtenaar van de burgerlijke stand te beslissen over de aanwijzing.

 

Na het beëindigen van het dienstverband met de gemeente Alphen aan den Rijn blijft op grond van de wet de aanwijzing als ambtenaar van de burgerlijke stand formeel doorlopen. Met lid 3 wordt een dergelijke ongewenste situatie voorkomen.

 

In lid 4 wordt aangegeven dat de aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand automatisch gekoppeld is aan het verrichten van de dagelijkse taken op het gebied van de burgerlijke stand. De teamleider burgerzaken is bevoegd om de aanwijzing van de ambtenaar de burgerlijke stand te doen beëindigen indien de dagelijkse taken op het gebied van de burgerlijke stand niet meer door de ambtenaar worden uitgevoerd. Hieronder vallen de ambtenaren die binnen de organisatie een andere functie verkrijgen.

 

Artikel 3 Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel kan worden bepaald welke buitengewoon ambtenaren in de gemeente kunnen worden aangewezen tot ambtenaren van de burgerlijke stand (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

 

Lid 1a regelt de aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, die structureel belast is met het sluiten van huwelijken en partnerschapsregistraties.

 

Lid 1b biedt de mogelijkheid dat een persoon voor één dag aangewezen kan worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, die speciaal belast is met het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie. Deze aanwijzing kan alleen plaatsvinden indien het bruidspaar of aanstaande partners een verzoek daartoe indienen.

 

In lid 2 staat vermeld dat de teamleider bij mandaat bevoegd is om buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aan te wijzen. Dit geldt voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die structureel huwelijken en partnerschapsregistraties voltrekken en voor buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag, die op verzoek van een bruidspaar of aanstaande partners één voltrekking doen. Hierdoor hoeft het college niet bij iedere aanstelling van een ambtenaar van de burgerlijke stand te beslissen over de aanwijzing.

 

Met lid 3 wordt bepaald dat een nieuwe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand eerst voor een proeftijd van één jaar aangewezen wordt waarna hij of zij voor een maximale periode van vijf jaar wordt aangewezen. De teamleider burgerzaken beslist na afloop van de periode of het verlengd wordt met een maximale periode van vijf jaar.

 

Na het beëindigen van het dienstverband met de gemeente Alphen aan den Rijn blijft op grond van de wet de aanwijzing als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand formeel doorlopen. Met lid 4 wordt een dergelijke ongewenste situatie voorkomen. Als hij of zij een huwelijk of partnerschap wil voltrekken na beëindiging van het dienstverband, kan hij of zij aangewezen worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

 

In lid 5 wordt vermeld dat personen alleen voor één dag aangewezen kunnen worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de dag waarop het huwelijk of partnerschapsregistratie plaatsvindt. Dit kan alleen op verzoek van een bruidspaar of van de aanstaande partners.

 

Artikel 4 Bezoldiging

In dit artikel staat vermeld dat een ambtenaar van de burgerlijke stand een onbezoldigd ambtenaar is ten aanzien van het sluiten van huwelijken en partnerschapsregistraties. Het is een onderdeel van zijn of haar functie waarbij salaris aan hem of haar wordt uitbetaald.

 

Op 1 januari 2020 vond de invoering plaats van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (Wnra). Op basis daarvan heeft de gemeente Alphen aan den Rijn een arbeidsovereenkomst opgesteld voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand van Alphen aan den Rijn. In deze arbeidsovereenkomst staat onder meer vermeld dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand uitbetaald wordt per voltrokken huwelijk of partnerschapsregistratie.

 

De persoon die voor één dag is aangewezen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt geen vergoeding. Voor deze aanwijzing dient er een procedure gestart te worden op verzoek van het bruidspaar of aanstaande partners waarbij extra leges in rekening worden gebracht. Dit in verband met het verrichten van extra administratieve werkzaamheden. Een vergoeding voor het gesloten huwelijk of partnerschapsregistratie zou dan ook een tegenstrijdig beeld geven, omdat een ééndaagse benoeming niet noodzakelijk is.

 

Artikel 5 Locatie

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten.

 

In lid 1 staat vermeld dat de wettelijke taken van de ambtenaar van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verricht moeten worden in het gemeentehuis.

 

Met lid 2 wordt het “bijzonder huis” bedoeld waarbij de burger wegens ziekte of wegens verblijf in een inrichting (zoals een gevangenis) niet in staat is om naar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in het gemeentehuis te komen. In dat geval besluit de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand om elders binnen de gemeente zijn of haar wettelijk taken te verrichten. Voorwaarde hierbij is dat de burger bewijs toont dat hij of zij niet naar het gemeentehuis kan komen. De voltrekking zal plaatsvinden in het bijzijn van zes getuigen.

 

Op 1 april 2014 heeft het college de beleidskader huwelijkslocaties van de gemeente Alphen aan den Rijn vastgesteld. Op 9 januari 2018 heeft het college een aanpassing van de beleidskader huwelijkslocaties goedgekeurd. In het beleidskader huwelijkslocaties staan criteria vermeld waaraan een locatie dient te voldoen om een huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn te worden. Deze criteria gelden voor zowel een huwelijkslocatie voor één dag als voor een structurele huwelijkslocatie. In lid 3 staat vermeld dat een locatie aangewezen kan worden tot huwelijkslocatie zodra deze voldoet aan de criteria van het beleidskader huwelijkslocaties van de gemeente Alphen aan den Rijn. Op de locatie kan ook een partnerschapsregistratie voltrokken worden.

 

In lid 4 wordt vermeld dat het college de bevoegdheid heeft om een locatie aan te wijzen tot vaste huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn. Dit geldt alleen voor openbare buitenlocaties (bijvoorbeeld een restaurant of kerk) maar niet voor privélocaties (een woning en / of een tuin).

 

In lid 5 wordt bedoeld dat het college de aanwijzing van een locatie tot vaste huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn kan beëindigen. Bijvoorbeeld als een locatie ophoudt te bestaan of niet meer voldoet aan de criteria die staan vermeld in de beleidskader huwelijkslocaties van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

In lid 6 staat vermeld dat de Teamleider burgerzaken bij mandaat bevoegd is om een locatie voor één dag aan te wijzen tot huwelijkslocatie voor één dag. Dit geldt voor zowel openbare buitenlocaties als voor privélocaties.

 

In artikel 7 staat dat een locatie, die voor één dag aangewezen is tot huwelijkslocatie van de gemeente Alphen aan den Rijn, alleen aangewezen wordt voor de dag waarop het huwelijk of partnerschapsregistratie voltrokken gaat worden. Bij wijziging van de huwelijksdatum of datum van partnerschapsregistratie, moet er een nieuwe aanwijzing voor één dag plaatsvinden.

 

Artikel 6 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

 

In lid 1a tot en met lid 1d wordt vermeld op welke tijden een huwelijk of partnerschap kan plaatsvinden op de gemeentelijke locaties (Oude Raadhuis te Alphen aan den Rijn, het RaadHuis van Boskoop en in de raadszaal van het Gemeentehuis te Alphen aan den Rijn) en op de buitenlocaties.

 

In lid 1e wordt omschreven op welke tijden de burgerlijke stand geopend is voor de overige werkzaamheden.

 

In lid 2 wordt omschreven wanneer de burgerlijke stand is gesloten:

- op iedere zaterdag en zondag;

- op de algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of

- op een door het college aangewezen dag waarop de burgerlijke stand geheel of gedeeltelijk gesloten is.

 

Lid 3 biedt de mogelijkheid aan het college om af te wijken van artikel 6, lid 2. Hierbij bepalen zij, na voorafgaande bekendmaking, dat de burgerlijke stand geopend is en op welke uren de burgerlijke stand geopend is.

 

Lid 4 biedt de mogelijkheid aan het college om op verzoek van een belanghebbende de burgerlijke stand te openen op de in artikel 6, lid 2 genoemde dagen. Dit zal gedaan worden zodra de belanghebbende kan aantonen dat er met de werkzaamheden van de burgerlijke stand niet gewacht kan worden tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand, zoals vermeld in artikel 6,

lid 1.

 

In lid 5 staat vermeld dat het college kan besluiten om af te wijken van de in artikel 6, lid 1 aangegeven uren, bijvoorbeeld een avondopenstelling.

 

Artikel 7 Leiding van de dienst

De Teamleider Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand

 

Artikel 8 Gelegenheid tot kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie

In dit artikel wordt bepaald dat de gemeente op grond van artikel 4 en 5 Wet Rechten Burgerlijke Stand de inwoners de mogelijkheid moet bieden om kosteloos te trouwen of een partnerschapsregistratie aan te gaan. Gemeenten met meer dan 10.000 inwoners, moeten twee maal per week de gelegenheid tot kosteloze huwelijk of partnerschap bieden. In het gemeentehuis kan er iedere woensdagochtend om 09.00 uur en 09.30 uur kosteloos een huwelijk of een partnerschap voltrokken worden. Er kan geen kosteloos huwelijk of partnerschap voltrokken worden indien de woensdag valt op een dag waarop de burgerlijke stand gesloten is volgens artikel 6, lid 2.

 

Artikel 9 Korte ceremonie

In dit artikel wordt bepaald dat inwoners de mogelijkheid hebben om tegen betaling een korte huwelijksceremonie of ceremonie van partnerschapsregistratie aan te gaan. Deze tussenvariant zorgt ervoor dat de toenemende vraag naar kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties gereduceerd wordt. De korte ceremonie wordt in het gemeentehuis op iedere dinsdag- en donderdagmiddag gehouden om 14.00, 14.30 en 15.00 uur. Er kan geen korte ceremonie gehouden worden indien de dinsdag of de donderdag valt op een dag waarop de burgerlijke stand gesloten is volgens artikel 6, lid 2.

 

Artikel 10 Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk

Met een omzetting wordt de partnerschapsregistratie beëindigd en komt tegelijkertijd een huwelijk tot stand (artikel 80g, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). De omzetting kan tijdens de openingstijden van het gemeentehuis plaatsvinden aan de balie in het bijzijn van een ambtenaar van de burgerlijke stand. Met dit artikel is het ook mogelijk om de omzetting te laten plaatsvinden op een huwelijkslocatie, waarbij de wijze van ceremonie hetzelfde zal zijn als een normale huwelijkssluiting. De omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk wordt immers rechtsgeldig zodra het bruidspaar en de (buitengewoon) ambtenaar de akten van omzetting ondertekenen. Een ja-woord is niet verboden maar heeft geen rechtskracht in deze procedure.

 

Artikel 11

Op grond van dit artikel kan in voorkomende gevallen worden ingespeeld op onvoorziene situaties.

 

Artikel 12 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.

Alphen aan den Rijn, 22 februari 2022,

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

Secretaris, Burgemeester