Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Nadere regels deelfietsen 2022 gemeente Groningen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels deelfietsen 2022 gemeente Groningen
CiteertitelNadere regels deelfietsen 2022 gemeente Groningen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-2022nieuwe regeling

01-03-2022

gmb-2022-106698

72724-2022

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels deelfietsen 2022 gemeente Groningen

Het college van de gemeente Groningen;

 

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5:12b van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021;

 

BESLUIT:

 

de Nadere regels deelfietsen 2022 gemeente Groningen vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

(elektrische) Deelfiets:

fietsen met of zonder trapondersteuning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder ea, van de Wegenverkeerswet 1994, zijnde fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

College:

het college van Burgemeester en Wethouders van Groningen

Interoperabiliteit:

set aan standaarden en afspraken, gericht op wederzijdse openstelling van dienstverlening

MaaS:

een digitaal platform waar het actuele aanbod van verschillende soorten mobiliteitsdiensten wordt weergegeven, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden worden aangeboden die door klanten kunnen worden geboekt en betaald en waarin transacties worden afgehandeld

Vergunning:

vergunning om deelfietsen op of aan de weg ter gebruik aan derden aan te bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden als bedoeld in artikel 5.12b van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021.

Artikel 2  

Het college verleent maximaal twee vergunningen aan aanbieders van deelfietsen.

Artikel 3  

  • 1.

    Een vergunning is geldig voor het aanbieden van in ieder geval 300 deelfietsen.

  • 2.

    Op verzoek kunnen er meer deelfietsen worden aangeboden als bijzondere omstandigheden daartoe nopen.

Artikel 4  

  • 1.

    Een aanvraag om vergunning dient te voldoen aan de criteria zoals verwoord in artikel 6.

  • 2.

    In geval er meer dan twee aanvragen worden gedaan, vindt een vergelijkende toets plaats.

Artikel 5  

  • 1.

    Een vergunning wordt verleend voor de duur van hoogstens twee jaar.

  • 2.

    Vergunninghouder kan verzoeken om de geldigheid van een vergunning te verlengen tot een nader vast te stellen termijn.

Artikel 6  

Het college kan in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen aan een vergunning verbinden:

  • a.

    vergunninghouder draagt er zorg voor dat de deelfietsen voldoen aan de geldende regelgeving en kwaliteitsnormen;

  • b.

    de gemeente is bevoegd om te allen tijden het digitale servicegebied van de aanbieders aan te passen. Daarbij zorgt vergunninghouder ervoor dat de deelfietsen geparkeerd worden in de fysieke fietsparkeervoorzieningen in de openbare ruimte;

  • c.

    vergunninghouder wijst een vaste contactpersoon aan;

  • d.

    vergunninghouder stimuleert het gebruik van de deelfietsen overeenkomstig met het aangeleverde benuttingsplan;

  • e.

    vergunninghouder biedt deelfietsen aan overeenkomstig het aangeleverde aanbodplan;

  • f.

    vergunninghouder biedt een duurzame dienstverlening van deelfietsen overeenkomstig met het aangeleverde duurzaamheidsplan;

  • g.

    vergunninghouder handelt in overeenstemming het bij de aanvraag aangeleverde klachtenplan;

  • h.

    vergunninghouder verwijdert defecte deelfietsen of deelfietsen die anderszins niet kunnen worden gebruikt van de openbare weg in overeenstemming met het bij de aanvraag aangeleverde onderhoudsplan;

  • i.

    vergunninghouder participeert actief in platforms die MaaS ondersteunen en geeft de gemeente inzicht in het (actuele) gebruik van de deelfiets in overeenstemming met het bij de aanvraag aangeleverde monitorings- en interoperabiliteitsplan;

  • j.

    vergunninghouder is te allen tijde in staat om elke deelfiets te traceren;

  • k.

    vergunninghouder beschikt over een controlemechanisme die er bij klanten op stuurt dat een deelfiets op de juiste manier wordt gestald;

  • l.

    vergunninghouder exploiteert binnen twaalf weken na vergunningverlening ten minste de helft en binnen 26 weken na vergunningverlening het volledige aantal van de vergunde deelfietsen;

  • m.

    deelfietsen dragen uitsluitend reclame-uitingen met betrekking tot de onderneming van vergunninghouder;

  • n.

    vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving;

  • o.

    vergunninghouder deelt gegevens over het gebruik van de deelfiets en werkt mee aan onderzoeken van de gemeente naar het gebruik.

Artikel 7  

Het college kan een vergunning intrekken als vergunninghouder handelt in strijd met deze nadere regels of met de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning.

Artikel 8  

Het college kan een vergunning weigeren wanneer blijkt dat aanvrager niet zal voldoen aan het gestelde in deze nadere regels of aan de voorschriften als bedoeld in artikel 6.

Artikel 9  

  • 1.

    Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van een aanvraag.

  • 2.

    De beslissing kan met vier weken verdaagd worden.

  • 3.

    Indien een vergelijkende toets plaatsvindt als bedoeld in artikel 4 lid 2 beslist het college op de aanvraag binnen twaalf weken na de dag van ontvangst daarvan. Het college kan de beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen.

Artikel 10  

Het college en vergunninghouder evalueren minstens eenmaal per kalenderjaar de gang van zaken betreffende het aanbieden van deelfietsen.

Artikel 11  

Het college kan ten gunste van de aanvrager het bij of krachtens deze regeling bepaalde buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onevenredigheid van overwegende aard.

Artikel 12  

Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking via overheid.nl.

Artikel 13  

Deze regeling kan worden aangehaald als Nadere regels deelfietsen 2022 gemeente Groningen.

Aldus besloten in de collegevergadering van dinsdag 1 maart 2022.

De burgemeester,

Koen Schuiling

De secretaris,

Christien Bronda

TOELICHTING

De gemeente Groningen is in Noord-Nederland een magneet voor mensen en bedrijvigheid en kent een sterke concentratie van voorzieningen. Groningen is één van de sterkste groeiers in Nederland qua inwoners en arbeidsplaatsen, met naar verwachting 250.000 inwoners in 2035. Een groeiende gemeente betekent ook meer mobiliteit. Het is van belang dat we hierop anticiperen, zeker omdat we een relatief autoafhankelijk Ommeland hebben. Doen we dat niet, dan zal de rijdende en stilstaande auto de openbare ruimte blijven domineren. Daarom kiezen we er nadrukkelijk voor in te zetten op het anders organiseren van hoe mensen binnen en naar onze gemeente reizen.

 

Het gebruik maken van verschillende vervoermiddelen bij een verplaatsing van A naar B noemen we een ketenreis. De gemeente zet in op de ketenreis, omdat het een aantrekkelijk alternatief is voor de reis met een eigen auto. Deze ketenreis kan aantrekkelijker gemaakt worden door het verbreden van het palet aan vervoersmogelijkheden waaruit een reiziger kan kiezen. Daarom zetten wij in op deelmobiliteit en de plekken waar dit samenkomt (hubs). Deelmobiliteit geeft de mogelijkheid om vervoermiddelen te gebruiken zonder de lasten te dragen van het bezit. De gemeente is bezig het bestaande palet aan vervoerskeuzes verder te verbreden. Recent hebben we vergunningen verleend aan twee aanbieders van deelscooters. Tegelijkertijd zijn we ook bezig het gebruik en aanbod van deelauto’s te stimuleren. Een ontbrekende schakel binnen het huidige aanbod van deelmobiliteit is de deelfiets.

 

 

Hubs vormen een essentieel onderdeel van het anders organiseren van reizen. Het zijn de fysieke plekken waar snel en comfortabel overgestapt kan worden van het ene vervoermiddel op het andere, omdat verschillende vervoersstromen hier samenkomen, zoals het OV, de auto en de fiets. Voorbeelden van hubs zijn onze P+R terreinen met vooral de focus op het afvangen van auto’s aan de stadsrand, stations en belangrijke OV-knooppunten, in de nabijheid van de grotere werk- en onderwijslocaties.

 

In de (concept) Mobiliteitsvisie Groningen Goed op Weg geven we aan dat de deelfiets uitstekend past bij Fietsstad Groningen. We streven naar een helder, betaalbaar en gebruiksvriendelijk deelfietssysteem. Maar wel een systeem dat door ons gereguleerd wordt zodat we negatieve uitwassen kunnen voorkomen. Het delen van fietsen heeft aantoonbare voordelen voor de gemeente. Zo zorgt een deelfiets ervoor dat iedereen ten alle tijden kan beschikken over een fiets. De fiets zien wij als de slimste, snelste en meest gezonde manier om je in Groningen te verplaatsen. Een deelfiets vergroot daarmee de vrijheid in mobiliteit voor iedereen en draagt bij aan de overgang naar vervoer dat minder ruimte inneemt en schoon is. Wij zien de deelfiets als een waardevolle schakel in de ketenreis, als alternatief voor de eigen auto.

 

De deelfiets is onderdeel van een groter perspectief op deelmobiliteit, ketenmobiliteit en hubs. Op andere deelconcepten, zoals de deelauto en de deelsnorfiets, is al actief beleid en wordt ervaring mee opgedaan. Voor andere concepten, zoals de deelstep en de deelbromfiets, zijn we aan het aftasten of deze een interessante toevoeging zouden kunnen zijn. Daarbij kijken we ook naar de ontwikkelingen en opgedane lessen in andere grote steden.

 

De deelfiets moet het mobiliteitssysteem versterken en dient het huidige OV-netwerk verder aan te vullen. Deelfietsen zorgen ervoor dat de keuze voor een ketenreis aantrekkelijker en gemakkelijker wordt. Reizigers van buiten de gemeente kunnen met de auto naar een P+R terrein rijden of met de trein naar een reizen en vanaf daar een deelfiets gebruiken om de laatste kilometer(s) af te leggen naar hun eindbestemming. Vanuit deze OV-locaties moet het mogelijk zijn voor gebruikers om snel, gezond en eenvoudig de eindbestemming te bereiken. Dat zijn voornamelijk de belangrijkste onderwijs-, werk-, en centrale locaties in de gemeente.

 

Met het verlenen van vergunningen voor deelfietsen geven wij aanbieders de mogelijkheid om in onze gemeente deelfietsen aan te bieden binnen de door ons gestelde voorwaarden. Daarmee houden we de regie over de wijze waarop deelfietsen worden aangeboden en minimaliseren we eventuele overlast in de openbare ruimte. Daarmee sturen we op het wenselijk gebruik van de deelfietsen in Groningen. Indien aanbieders van deelfietsen zich niet houden aan de nadere regels of de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning voor het aanbieden van deelfietsen, zullen maatregelen worden getroffen. Lichte overtredingen leiden tot een waarschuwing. Meerdere overtredingen van dezelfde aard kunnen zelfs leiden tot een (gedeeltelijke) intrekking van de vergunning. Dat geldt ook als de overtredingen veroorzaakt worden door de gebruikers van de deelfietsen en de aanbieder daar niet adequaat tegen optreedt of anderszins passende maatregelen neemt.

DE BIJLAGE BEOORDELINGSCRITERIA EN PUNTENTOEKENNING VERGELIJKENDE TOETS, ALS BEDOELD IN ARTIKEL 4 VAN DE NADERE REGELS DEELFIETSEN 2021

 

Voor het aanvragen van een vergunning voor het aanbieden van deelfietsen in de gemeente Groningen hanteren wij onderstaande beoordelingscriteria en puntentelling voor de vergelijkende toets. Wij verzoeken u in uw aanvraag aan te sluiten bij de volgorde zoals wij die hanteren.

 

  • 1.

    De beoordeling van de aanvragen geschiedt op basis van de volgende door de aanvrager aan te leveren plannen en beschrijvingen, waarbij geldt dat ieder(e) plan of beschrijving maximaal één A4 mag beslaan:

    • a.

      een benuttingsplan, waarin wordt beschreven hoe het gebruik van deelfietsen wordt gestimuleerd. Hierbij besteedt u ten minste aandacht aan maatregelen die u treft om dit te bewerkstelligen in het bijzonder de wijze waarop grotere onderwijsinstellingen en werkgevers aangesloten worden op het deelfietssysteem.

    • b.

      een aanbodplan, waarin wordt beschreven op welke manier u ervoor zorgt dat de deelfiets toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen in Groningen. Hierbij besteed u ten minste aan de tarifering, de werking van de applicatie en het gebruiksgemak en comfort van de deelfiets.

    • c.

      een duurzaamheidsplan, waarin wordt beschreven hoe de aanbieder een duurzame en energie-efficiënte dienstverlening realiseert. Hierbij besteed u ten minste aandacht aan de wijze waarop accu’s opgeladen worden en het proces van de productie, onderhoud en (einde) levensduur van de deelfiets.

    • d.

      een parkeer- en klachtenplan, waarin beschreven wordt hoe deelfietsen correct gestald worden in de openbare ruimte en hoe opgetreden wordt tegen parkeeroverlast. Hierbij besteedt u ten minste aandacht aan de wijze waarop u klachten behandelt en welke maatregelen u treft wanneer deelfietsen hinderlijk en/of verkeerd geplaatst worden.

    • e.

      een bijdrageplan, waarin wordt beschreven welke bijdrage geleverd kan worden voor het realiseren van extra stallingsplaatsen in de openbare ruimte. Hierbij besteedt u ten minste aandacht aan de wijze waarop u (financieel) bijdraagt aan de realisatie van extra stallingsplaatsen op populaire (deelfiets)plekken in de openbare ruimte, maar ook aan de wijze waarop u ervoor zorgt dat deelfietsen aangeboden kunnen worden in ondergrondse fietsenstallingen zoals bij stations en in de binnenstad.

    • f.

      een onderhoudsplan, waarin wordt beschreven hoe de aanbieder ervoor zorgt dat er een aanhoudend kwalitatieve deelfiets aangeboden wordt in onze openbare ruimte. Hierbij besteedt u ten minste aandacht aan de wijze waarop onze lokale economie en (sociale, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) werkgelegenheid betrokken wordt bij uw dienstverlening en op welke manierdeelfietsen gecontroleerd worden op onderhoud.

    • g.

      een monitoring-, en interoperabiliteitsplan, waarin wordt beschreven op welke manier de aanbieder er voor zorgt dat reizigers nu en later op de hoogte kunnen zijn van de mogelijkheid om een deelfiets te gebruiken via landelijke en regionale MaaS-initiatieven voor hun reis. Hierbij besteedt u aandacht aan de samenwerking met MaaS initiatieven en de wijze waarop u de gemeente inzicht kan geven in het (realtime) gebruik van de deelfiets.

  • 2.

    De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen in het kader van de vergelijkende toets vindt plaats door een beoordelingscommissie bestaande uit drie medewerkers van de gemeente Groningen. Zij beoordelen eerst individueel en daarna gezamenlijk de plannen. Elk plan krijgt uiteindelijk een gezamenlijk cijfer op basis van een vijfpuntsschaal: 1. zeer slecht, 2. slecht, 3. Voldoende, 4. Goed, 5. Zeer goed. Elk individueel plan kent een maximaal aantal punten. Deze worden hieronder aangegeven. Op basis van de cijfer wordt een percentage van de totale punten toegekend. Deze betreffen 1. 0%, 2. 10%, 3. 20%, 4. 70%, 5. 100%.

 

  • 1.

    Zeer slecht: er ontbreekt dusdanig veel gevraagde informatie dat de gemeente het aanbod niet inhoudelijk kan beoordelen.

  • 2.

    Slecht: een aantal onderdelen binnen het plan ontbreken waardoor de gemeente het aanbod slechts deels kan beoordelen, een volledig beeld van het voorgestelde aanbod heeft de gemeente niet.

  • 3.

    Voldoende: alle onderdelen binnen het betreffende plan zijn inhoudelijk behandeld waardoor de gemeente voldoende inzicht heeft gekregen in het voorgestelde aanbod.

  • 4.

    Goed: alle onderdelen binnen het betreffende plan zijn inhoudelijk behandeld waardoor de gemeente goed inzicht heeft gekregen in het voorgestelde aanbod. Daarbij sluit het plan goed aan bij het doel van de gemeente waarmee het betreffende plan is uitgevraagd.

  • 5.

    Zeer goed: alle onderdelen binnen het betreffende plan zijn inhoudelijk behandeld waardoor de gemeente zeer goed inzicht heeft gekregen in het voorgestelde aanbod. Daarbij sluit het plan zeer goed aan bij het doel van de gemeente waarmee het betreffende plan is uitgevraagd. Dat het zeer goed is, komt ook omdat de aanbieder de verwachting van de gemeente overtreft en zich positief onderscheid van de andere aanbieders.

Puntentoekenning

2.1 Benuttingsplan (maximaal 100 punten)

2.2 Aanbodplan (maximaal 100 punten)

2.3 Duurzaamheidsplan (maximaal 100 punten)

2.4 Parkeer- en klachtenplan (maximaal 100 punten)

2.5 Bijdrageplan (maximaal 100 punten)

2.6 Onderhoudsplan (maximaal 100 punten)

2.7 Monitorings- en interoperabiliteitsplan (maximaal 50 punten)

Totaal: 750 punten