Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwijndrecht

Verordening Auditcommissie Gemeente Zwijndrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwijndrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie Gemeente Zwijndrecht
CiteertitelVerordening op de Auditcommissie gemeente Zwijndrecht
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-2022nieuwe regeling

22-02-2022

gmb-2022-105264

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie Gemeente Zwijndrecht

 

De raad van de gemeente Zwijndrecht;

 

Gelet op artikelen 84 en 147 lid 1Gemeentewet;

 

Gezien het advies van de Auditcommissie;

 

B e s l u i t

 

vast te stellen de volgende verordening: Verordening Auditcommissie Gemeente Zwijndrecht

 

 

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Ingesteld wordt een Auditcommissie

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie;

    • b.

      de raad: de gemeenteraad;

    • c.

      raadscommissielid: een vertegenwoordiger van een fractie in de raadscommissies, niet zijnde een raadslid, die als zodanig door de raad als lid van de desbetreffende raadscommissie is benoemd;

    • d.

      fractie: een fractie als bedoeld in het Reglement van Orde van de raad van de gemeente Zwijndrecht;

    • e.

      de raadsperiode: de zittingsperiode van de gemeenteraad

    • f.

      het college: het college van burgemeester en wethouders;

    • g.

      de accountant: de in de Controleverordening gemeente Zwijndrecht bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • h.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • i.

      de griffier: de griffier van de commissie.

 

Artikel 2: Doel

  • 1.

    De commissie is adviseur van de raad, met tevens een adviesrol naar het college als het gaat om de informatievoorziening richting de raad omtrent de P&C documenten.

  • 2.

    De commissie is namens de raad opdrachtgever van de accountant.

  • 3.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

 

Artikel 3: Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De auditcommissie is belast met:

    • a.

      De voorbereiding van de besluitvorming van de Raad aangaande:

      • i.

        Het vaststellen van de jaarstukken;

    • b.

      Periodiek overleg met de accountant;

    • c.

      Evalueren van het functioneren van de accountant in samenspraak met de ambtelijke organisatie en het College van B&W;

    • d.

      Het door de Raad gemandateerd verstrekken van opdrachten aan de accountant.

  • 2.

    De commissie is bevoegd aan de raad over alle in het kader van deze verordening relevant te achten onderwerpen advies uit te brengen.

 

Artikel 4: Accountant en Accountantscontrole

  • 1.

    De commissie vertegenwoordigt de raad in zijn verantwoordelijkheid betreffende de accountantscontrole.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      voorbereiden van het controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde programma’s, thema’s of paragrafen;

    • d.

      en overlegplatform te zijn voor de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

    • e.

      het periodiek evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      de selectie van de accountant, de gunning en de opdrachtverstrekking; en het advies over de geselecteerde accountant aan de raad

    • g.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant en andere onderzoekers;

 

Artikel 5: Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 2.

    De commissie bestaat ten minste uit drie leden.

  • 3.

    Per fractie kan maximaal één raadslid of raadscommissielid benoemd worden in de commissie.

  • 4.

    De voorzitter is lid van de raad, tevens lid van de commissie en wordt voorgedragen door het presidium.

  • 5.

    De auditcommissie wijst een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 6.

    De voorzitter kan als dit nodig is of wenselijk wordt geacht, namens de commissie, andere leden van het college, ambtenaren en vertegenwoordigers van de externe accountant of de rekenkamer vragen bij een vergadering van de auditcommissie aanwezig te zijn.

  • 7.

    Leden van de raad en raadscommissieleden, niet zijnde lid van de auditcommissie, kunnen de vergaderingen van de auditcommissie als toehoorder bijwonen.

 

Artikel 6: Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de raadsperiode, bij ontslag als lid van de raad of als ontslag als raadscommissielid, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 2.

    Op verzoek van de fractie kan haar vertegenwoordiger in de commissie worden vervangen. De raad verleent het zittende lid ontslag en benoemt het nieuwe commissielid.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

 

Artikel 7: Voorzitter en griffier

  • 1.

    De voorzitter draagt, met ondersteuning van de griffier, zorg voor een goed verloop van de vergaderingen van de commissie.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      het voorbereiden van de agenda;

    • b.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • c.

      het leiden van de vergaderingen;

    • d.

      het bewaken van de uitgangspunten, daaronder begrepen een niet-politieke benadering door de commissie;

    • e.

      het bevorderen van een heldere besluitvorming over de uit te brengen adviezen en de commissieaangelegenheden.

  • 3.

    De griffier wijst uit de medewerkers van de griffie een griffier en een plaatsvervanger van de commissie aan.

 

Artikel 8: Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 3.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4.

    Van iedere vergadering wordt een openbaar verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 5.

    Niet openbare verslagen worden vertrouwelijk ter kennis gebracht aan de raad.

  • 6.

    De auditcommissie stuurt jaarlijks een jaarplanning toe aan de raad.

  • 7.

    Raads(commissie)leden ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie een vergoeding die gelijk is aan de het presentiegeld zoals vermeld in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

 

Artikel 9: Besluitvorming

  • 1.

    De commissie vergadert niet indien niet ten minste de helft plus één van de leden aanwezig zijn.

  • 2.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen.

  • 3.

    Bij staking der stemmen beslist de voorzitter.

 

Artikel 10: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening op de Auditcommissie gemeente Zwijndrecht” en treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 22 februari 2022.

De griffier, De voorzitter,

I. Odinot, W.H.J.M. van der Loo