Organisatie | Nijkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Nijkerk – Ondermandaat Nijkerk 2018 |
Citeertitel | Ondermandaat Nijkerk 2018 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | nieuwe regeling | 20-12-2018 | 11 5461 / 116 1472 |
In dit besluit wordt verstaan onder:
het Algemeen bevoegdhedenbesluit 2018;
door de gemeentesecretaris aangewezen medewerker die ten aanzien van een door de gemeentesecretaris vastgesteld budget mandaat heeft;
de burgemeester van Nijkerk als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;
het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;
de gemeentesecretaris/directeur van de gemeente Nijkerk als eindverantwoordelijke voor het functioneren van de ambtelijke organisatie;
de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen alsmede de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester tot privaatrechtelijke rechtshandelingen te besluiten en deze te verrichten, alsmede de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester overige handelingen te verrichten;
een functionaris in algemene dienst van de gemeente die lid is van een team, een persoon die is ingehuurd om werkzaamheden voor de gemeente te verrichten of een andere persoon die is aangewezen om werkzaamheden voor de gemeente te verrichten;
het lid van het college dat bestuurlijk verantwoordelijk is voor een onderwerp;
een door het college ingestelde organisatie-eenheid, die onder eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris, is belast met de taken die zijn beschreven in bijlage 3 van het Besluit.
De medewerkers maken, met inachtneming van het Besluit, van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik voor het doel waarvoor het budget is toegekend en binnen de financiële grenzen van het toegekende budget met dien verstande dat het budgethouders is toegestaan binnen de programma’s budgetten onderling over te hevelen.
De medewerkers zijn bevoegd ten aanzien van uitgaven tot € 5.000,- voor zover zij dit afstemmen met de betreffende budgethouder. Voor wat betreft het uitvoeren van aanbestedingen, de opdrachtverlening en het sluiten van overeenkomsten die de € 5.000,- te boven gaan, zijn slechts de budgethouders bevoegd.
Om tot een goede invulling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te komen, worden in de door de gemeentesecretaris vast te stellen teamplannen in ieder geval de volgende rollen verdeeld.
Controller: bewaakt tijd, geld en kwaliteit, biedt alle informatie van (de medewerkers van) het team die nodig is om invulling te geven aan de in artikel 5 van het Besluit genoemde periodieke informatieplicht geordend en gebundeld aan en voorziet de facturen van een tweede digitale akkoordverklaring naast de akkoordverklaring van de medewerker / budgethouder.
De medewerker draagt er zorg voor dat er terugkoppeling aan het bestuursorgaan / de portefeuillehouder plaatsvindt voordat een besluit wordt genomen, indien: