Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijkerk

Gemeente Nijkerk – Ondermandaat Nijkerk 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Nijkerk – Ondermandaat Nijkerk 2018
CiteertitelOndermandaat Nijkerk 2018
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2018nieuwe regeling

20-12-2018

Gemeenteblad 2017, 230109

11 5461 / 116 1472

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Nijkerk – Ondermandaat Nijkerk 2018

 

B E S L U I T

van de gemeentesecretaris / directeur van de gemeente Nijkerk

 

Registratienummer 111 5461 / 116 1472

 

 

De gemeentesecretaris/directeur van de gemeente Nijkerk;

 

gelet op het Algemeen bevoegdhedenbesluit 2018;

 

 

besluit: vast te stellen het

 

ONDERMANDAAT NIJKERK 2018

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

 

Besluit:

het Algemeen bevoegdhedenbesluit 2018;

 

budgethouder:

door de gemeentesecretaris aangewezen medewerker die ten aanzien van een door de gemeentesecretaris vastgesteld budget mandaat heeft;

 

burgemeester:

de burgemeester van Nijkerk als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

 

college:

het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;

 

gemeentesecretaris:

de gemeentesecretaris/directeur van de gemeente Nijkerk als eindverantwoordelijke voor het functioneren van de ambtelijke organisatie;

 

mandaat:

de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen alsmede de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester tot privaatrechtelijke rechtshandelingen te besluiten en deze te verrichten, alsmede de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester overige handelingen te verrichten;

 

medewerker:

een functionaris in algemene dienst van de gemeente die lid is van een team, een persoon die is ingehuurd om werkzaamheden voor de gemeente te verrichten of een andere persoon die is aangewezen om werkzaamheden voor de gemeente te verrichten;

 

portefeuillehouder:

het lid van het college dat bestuurlijk verantwoordelijk is voor een onderwerp;

 

team:

een door het college ingestelde organisatie-eenheid, die onder eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris, is belast met de taken die zijn beschreven in bijlage 3 van het Besluit.

Artikel 2 Vestiging ondermandaat

  • 1.

    De gemeentesecretaris verleent mandaat voor al zijn bevoegdheden aan de medewerkers, behalve:

    • a.

      de in artikel 4, lid 2, van het Besluit genoemde bevoegdheden;

    • b.

      indien bij een in mandaat te nemen besluit meerdere teams zijn betrokken wier standpunt niet gelijkluidend is;

    • c.

      indien artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is;

    • d.

      indien in afwijking van ingewonnen advies wordt besloten;

    • e.

      indien in afwijking van vastgesteld gemeentelijk beleid wordt besloten, tenzij dit past binnen de “Visie op de vernieuwing van het Sociaal Domein in de gemeente Nijkerk”.

  • 2.

    De medewerkers maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van de aangelegenheden die behoren bij hun werkterrein, zoals blijkt uit bijlage 3 van het Besluit, de begroting en de jaarlijkse vaststelling van de budgetten en budgethouders.

Artikel 3 Budgetten

  • 1.

    De gemeentesecretaris stelt jaarlijks de aan de teams toegekende budgetten en de budgethouders vast.

  • 2.

    De medewerker die wordt aangesteld als opvolger van een budgethouder geldt als zodanig te zijn aangewezen door de gemeentesecretaris.

  • 3.

    De budgethouders kunnen elkaar onderling vervangen, waarbij geldt dat geen vervanging plaatsvindt door een budgethouder die geen affiniteit heeft met het betreffende werkveld.

  • 4.

    De medewerkers maken, met inachtneming van het Besluit, van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik voor het doel waarvoor het budget is toegekend en binnen de financiële grenzen van het toegekende budget met dien verstande dat het budgethouders is toegestaan binnen de programma’s budgetten onderling over te hevelen.

  • 5.

    De medewerkers zijn bevoegd ten aanzien van uitgaven tot € 5.000,- voor zover zij dit afstemmen met de betreffende budgethouder. Voor wat betreft het uitvoeren van aanbestedingen, de opdrachtverlening en het sluiten van overeenkomsten die de € 5.000,- te boven gaan, zijn slechts de budgethouders bevoegd.

Artikel 4 Budgethouder

De budgethouder:

  • a.

    bewaakt de realisering van de taken, budgetten en investeringen die door de gemeentesecretaris aan zijn werkveld zijn opgedragen.

  • b.

    geeft de gemeentesecretaris gevraagd en ongevraagd alle informatie die nodig is om invulling te geven aan de in artikel 5 van het Besluit genoemde informatieplicht.

  • c.

    bewaakt dat op de factuur dan wel de offerte is aangegeven ten laste van welk budget de uitgave wordt gedaan;

  • d.

    bewaakt dat de ontvangen offertes systematisch worden gearchiveerd, inclusief de motivering van de keuze van de leverancier;

  • e.

    zorgt ervoor dat de factuur tijdig betaalbaar wordt gesteld.

  • f.

    verleent de concerncontroller, portefeuillehouder en andere door of namens het college aangestelde toezichthouders alle medewerking bij de uitvoering van zijn taken.

Artikel 5 Teamrollen

Om tot een goede invulling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te komen, worden in de door de gemeentesecretaris vast te stellen teamplannen in ieder geval de volgende rollen verdeeld.

  • a.

    Controller: bewaakt tijd, geld en kwaliteit, biedt alle informatie van (de medewerkers van) het team die nodig is om invulling te geven aan de in artikel 5 van het Besluit genoemde periodieke informatieplicht geordend en gebundeld aan en voorziet de facturen van een tweede digitale akkoordverklaring naast de akkoordverklaring van de medewerker / budgethouder.

  • b.

    Netwerker: Bevordert integraal werken, door het onderhouden van contacten met andere teams en signaleren van het leggen van benodigde verbindingen ten behoeve van de teamresultaten.

  • c.

    Ontwikkelaar: Signaleert en bespreekt nieuwe ontwikkelingen die relevant zijn voor het team en bevordert de informatieveiligheid.

  • d.

    Zorgdrager: Draagt zorg voor de HRM-taken die de gemeentesecretaris niet aan zich heeft gehouden (bijlage 2 van het Besluit) en die niet tot de taken van team HRM behoren (bijlage 3 van het Besluit) en zorgt indien nodig voor afstemming met team HRM.

Artikel 6 Terugkoppeling

De medewerker draagt er zorg voor dat er terugkoppeling aan het bestuursorgaan / de portefeuillehouder plaatsvindt voordat een besluit wordt genomen, indien:

  • a.

    het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester zijn gesteld;

  • b.

    het bestuursorgaan, dan wel de portefeuillehouder dit heeft kenbaar gemaakt;

  • c.

    het besluit buitengewone financiële consequenties heeft;

  • d.

    het besluit of de (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

  • e.

    de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.

Artikel 7 Einde ondermandaat

Het ondermandaat vervalt indien:

  • a.

    het college of de burgemeester het mandaat aan de gemeentesecretaris intrekt;

  • b.

    de gemeentesecretaris het ondermandaat intrekt;

  • c.

    de medewerker niet meer onder de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke organisatie valt.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit wordt bekend gemaakt in het gemeenteblad en treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaat Nijkerk 2018.

Vastgesteld op 20 december 2017,

de gemeentesecretaris van Nijkerk,

de heer G. van Beek