Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doesburg

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Doesburg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoesburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Doesburg
CiteertitelNadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Doesburg
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2019

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-03-2022Nieuwe regeling

18-01-2022

gmb-2022-97576

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Doesburg

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doesburg;

 

Gelet op artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2019;

 

Gelet op het advies van de Adviescommissie Cultuurhistorie van 16 december 2021;

 

Overwegende dat:

  • -

    de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2019 het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toekent om nadere regels te stellen betreffende het bepaalde in deze verordening;

  • -

    met deze nadere regels gebruik wordt gemaakt van de genoemde bevoegdheid om aldus kenbare en eenduidige voorschriften te kunnen hanteren voor wat betreft de uitvoering van de genoemde Verordening betreffende naamgeving en nummering;

  • -

    namen vooral zijn bedoeld voor de oriëntatie en vindbaarheid. Uitgangspunt bij het nemen van een naambesluit is dat de openbare ruimte voldoende duidelijk en duidbaar dient te zijn;

  • -

    bij benoeming van de openbare ruimte een duidelijk omlijnd en concreet af te bakenen, te begrenzen gedeelte van de openbare ruimte wordt aangewezen. Daartoe wordt het te benoemen gedeelte van de openbare ruimte vastgelegd op een situatietekening, behorende bij het naambesluit. De term “naam” heeft dus niet slechts betrekking op “straten” maar ook op andere gedeelten van de openbare ruimte. De naamgeving van de openbare ruimte wordt zo mogelijk ter plaatse kenbaar gemaakt door het plaatsen van straat- of gebiedsnaamborden, tenzij de gegeven situatie ter plaatse dit niet mogelijk maakt of dit niet doelmatig is;

  • -

    in verband met de vindbaarheid, het verlenen van hulp door bijvoorbeeld politie, brandweer en ambulance het van belang is dat alle openbare ruimten zoveel mogelijk benoemd worden. Het gaat hierbij niet alleen om het geven van namen, maar het moet ook duidelijk zijn welk deel van de gemeente een bepaalde naam heeft gekregen. Elk voorstel voor een nieuw te benoemen straat of gebied moet daarom voorzien worden van een situatietekening waarop de begrenzing is aangegeven.

Besluit vast te stellen de volgende nadere regels:

 

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Doesburg

Artikel 1. Definities

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Doesburg;

  • b.

    Verordening: de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2019 of diens opvolger;

  • c.

    Openbare ruimte: alle voor openbaar rijverkeer, of andere voor het verkeer openstaande wegen of paden, pleinen, plaatsen, plantsoenen, bruggen, viaducten, knooppunten of daarmee vergelijkbare plaatsen of constructies en alle wateren die, al dan niet met enige beperking voor het publiek bevaarbaar en anderszins toegankelijk zijn, alsmede daarin begrepen bouwwerken die daar deel van uitmaken.

Voor de overige begrippen, voor zover hier niet genoemd, wordt aangesloten bij de begripsomschrijvingen uit de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2019 of diens opvolger.

Artikel 2. Criteria naamgeving

  • 1.

    Naamgeving vindt zoveel mogelijk plaats op basis van samenhangende categorieën (thema’s). Bij naamgeving van nieuwe complexen van openbare ruimten wordt dan ook eerst een nieuwe categorie gekozen.

  • 2.

    Er moet voorkomen worden dat verwarring ontstaat tussen namen. In het taalgebruik en de uitspraak moet een duidelijk onderscheid zijn tussen de verschillende namen.

  • 3.

    Namen zijn niet langer dan 24 karakters (i.v.m. leesbaarheid en naambordlengte).

  • 4.

    Er wordt op het naambord zoveel mogelijk een onderschrift met de verklaring van de naam vermeld. Het onderschrift wordt zo beknopt mogelijk gehouden.

  • 5.

    Er worden geen namen vernoemd naar bedrijven.

  • 6.

    Een naam dient goed en makkelijk uit te spreken te zijn.

  • 7.

    Een naam moet niet te moeilijk te spellen zijn.

  • 8.

    Een naam mag niet eenvoudig zijn te verbasteren, niet dubbelzinnig zijn en geen ongewenste associaties oproepen.

  • 9.

    De naam moet passen bij de (uitstraling van de) openbare ruimte die moet worden vernoemd. Het achtervoegsel “laan” bijvoorbeeld kan alleen achter een straatnaam worden gevoegd indien daadwerkelijk sprake is van een lange brede weg die voorzien is van groen (bomen). Er moet zoveel mogelijk sprake zijn van een visuele relatie tussen de naam en de betreffende openbare ruimte als het gaat om het achtervoegsel straat, laan etc.

  • 10.

    Oude topografische gebiedsnamen en andere topografische elementen komen voor vernoeming in aanmerking indien zij:

    • a.

      Voor komen op oude topografische kaarten van het grondgebied, en

    • b.

      Voortleven in de (lokale) spreektaal en de beschrijving van een topografisch element inhouden.

  • 11.

    Bij vernoeming naar personen gelden de volgende uitgangspunten:

    • a.

      Bij vernoeming naar personen wordt zo veel mogelijk gestreefd naar een afspiegeling van de diversiteit in de samenleving;

    • b.

      De te vernoemen persoon moet van onbesproken gedrag en onomstreden zijn;

    • c.

      De te vernoemen persoon moet ten minste 10 jaar overleden zijn, dit geldt niet voor een lid van het Koninklijk Huis;

    • d.

      De bijdrage aan de ontwikkeling van de gemeente en de gemeenschap door de samenleving als bijzonder wordt erkend, hetgeen onder andere kan blijken uit archiefstukken en geschiedenisboeken;

    • e.

      Bij het vernoemen naar plaatselijk bekende personen dient terughoudendheid in acht genomen te worden. Ten behoeve van de plaatselijke geschiedenis kan de naam van een lokaal bekend persoon levend worden gehouden door toekenning van een naam. Gebleken moet echter zijn dat de verdienste van een te vernoemen persoon van blijvende betekenis is. De bijdrage aan de ontwikkeling van de gemeente of de gemeenschap moet gedocumenteerd zijn. De levensloop van een te vernoemen persoon dient zorgvuldig te worden nagegaan. Het moet zeker zijn dat hij of zij geen belast verleden heeft;

    • f.

      Indien mogelijk dient instemming te worden gevraagd van de naaste familie van de te vernoemen persoon;

    • g.

      De uitstraling van hetgeen wordt vernoemd moet zoveel mogelijk passen bij de maatschappelijke bijdrage of invloed van een te vernoemen persoon.

Artikel 3. Criteria schrijfwijze

  • 1.

    Er worden geen afkortingen toegepast in de aanduiding van de openbare ruimte (dus straat in plaats van str., laan in plaats van ln. enz.).

  • 2.

    Wetenschappelijke titulatuur wordt niet in de aanduiding van de openbare ruimte opgenomen maar zoveel mogelijk als onderschrift op het naambord toegevoegd. Indien toevoeging in de aanduiding toch noodzakelijk is, dan wordt dit afgekort (Prof., Dr., Mr., Drs., St, MSc, enz.). Adellijke titels worden volledig uitgeschreven (Prinses, Prins, Graaf enz.). Kerkelijke titels worden voluit uitgeschreven, tenzij de spelling niet eenduidig is (bijvoorbeeld bij de naamgeving wordt de afkorting ‘Mgr’ gebruikt).

  • 3.

    Achter elke afkorting voor zover niet eerder genoemd wordt een punt gezet.

  • 4.

    Achter elke punt wordt een spatie gezet, behalve bij afkortingen van voornamen. Daar wordt alleen na de laatste punt (letter) een spatie gebruikt.

Artikel 4. Criteria spelling

  • 1.

    De schrijfwijze wordt gehanteerd volgens de op het moment van benoeming geldende spellingsregels. Er worden geen wijzigingen in schrijfwijzen toegepast als de spellingsregels op een bepaald moment wijzigen.

  • 2.

    Er wordt geen Oudnederlandse spelling toegepast (dus geen -sch, maar “s”), tenzij dit vanuit cultuurhistorisch perspectief gewenst is, zoals Vischmarkt i.p.v. Vismarkt.

  • 3.

    Eigennamen: spelling gebeurt overeenkomstig de registratie bij de Basisregistratie Personen.

  • 4.

    Topografische namen: bij deze namen wordt de geldende spelling gehanteerd vanuit het oogpunt van de duidelijkheid en ter voorkoming van spelfouten.

  • 5.

    Tussenvoegsels worden niet afgekort (van, van de, van der, enz.).

  • 6.

    Tussenvoegsels worden geschreven met een hoofdletter als er geen naam of letter aan vooraf gaat.

  • 7.

    Tussenvoegsels worden geschreven met een kleine letter als er een naam of letter aan voorafgaat.

  • 8.

    Wanneer volgens de Burgerlijke Stand het voorvoegsel met een hoofdletter wordt geschreven, wordt – in afwijking van het bepaalde in het eerste tot en met het derde lid –, dat overgenomen.

Artikel 5. Criteria herbenoemen van openbare ruimte

Herbenoemen van openbare ruimte moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Door wijziging van de verkeerssituatie kan het beloop van een straat echter zodanig wijzigen dat in het algemeen en voor de hulpdiensten in het bijzonder, de vindbaarheid van panden of de openbare veiligheid in het geding komt. In dat geval kan er aanleiding zijn de openbare ruimte opnieuw te benoemen en de objecten zo nodig te hernummeren.

Artikel 6. Procedure

  • 1.

    Indien straatnamen voor nieuw aan te leggen straten in bestaande kernen of wijken met een eigen dorps- of wijkraad aan de orde zijn, kan advies worden gevraagd aan de desbetreffende dorps- en/of wijkraad.

  • 2.

    Het college legt elk voornemen tot naamgeving voor aan de Adviescommissie Cultuurhistorie of diens opvolger.

  • 3.

    Het college neemt op basis hiervan een besluit omtrent de naamgeving.

  • 4.

    Elk voorstel voor een nieuw te benoemen straat of gebied wordt voorzien van een duidelijke situatietekening waarop de begrenzing is aangegeven.

  • 5.

    Een wijziging van de begrenzing van bestaande namen hoeft niet voor advies te worden voorgelegd aan de Adviescommissie Cultuurhistorie of diens opvolger.

Artikel 7. Criteria wijze van nummeren

Bij het toekennen van nummeraanduidingen gelden de volgende uitgangspunten, tenzij dat niet logisch is gelet op de bestaande situatie:

  • 1.

    Logische nummeropeenvolging met eventueel toevoeging van letter op de positie van de huisletter;

  • 2.

    Nummering vanuit het centrum van Doesburg (Toren van de Martinikerk) oplopend, oneven nummers links, even nummers rechts. In voorkomende situaties wordt daarvan afgeweken bijvoorbeeld bij doodlopende wegen of vanwege de ligging t.o.v. hoofdverbinding;

  • 3.

    De letters “I” en “O” worden niet gebruikt als huisletter of huisnummertoevoeging omdat deze als een “één” of “nul” gelezen kunnen worden. Ook de “Q” wordt niet gebruikt;

  • 4.

    Als nummers worden toegevoegd wordt de volgende volgorde van voorkeur gehanteerd:

    • a.

      Het doorzetten van bestaande nummering en het invoegen van nog niet gebruikte nummers. Dit is de meest gewenste methode. Gebruikmakend van de standaardsystematiek wordt doorgenummerd of tussengevoegd vanuit de bestaande nummers;

    • b.

      Tussenvoegen van nummers ingeval van laagbouw gebeurt door het toevoegen van huisletters aan bestaande huisnummers. Bij het tussenvoegen van nummers tussen opeenvolgende bestaande nummers wordt aan het laagste van die nummers een letter toegevoegd;

    • c.

      Tussenvoegen van nummers in geval van hoogbouw vindt plaats door per verdieping een aparte nummerreeks te hanteren. Deze nummerreeksen zijn als volgt opgebouwd:

      • a)

        Eerst volgt het huisnummer van het complex;

      • b)

        Dan volgt op de positie van de huisnummertoevoeging een letter-cijfer combinatie. De letter geeft hierbij aan op welke bouwlaag een object is gelegen. Het cijfer dient als volgnummer van het object op de betreffende bouwlaag.

      • c)

        Voorbeeld: een appartementencomplex heeft drie bouwlagen met 6 woningen per bouwlaag.

        Begane grond: 40 A1 tot en met 40 A6

        1e verdieping: 40 B1 tot en met 40 B6

        2e verdieping: 40 C1 tot en met 40 C6.

Artikel 8. Criteria hernummering

In de hieronder beschreven gevallen kan een huisnummer gewijzigd worden:

  • 1.

    Een bestaande nummeraanduiding kan hernummerd worden door wijziging van de verkeerssituatie, waarbij het beloop van een straat zodanig wijzigt, dat in het algemeen en voor de hulpdiensten in het bijzonder de vindbaarheid van panden of de openbare veiligheid in het geding komt;

  • 2.

    Indien door splitsing of samenvoeging een type pand verandert van laagbouw in hoogbouw of van hoogbouw in laagbouw. Onder laagbouw wordt verstaan panden waarbij geen verblijfsobjecten boven elkaar gelegen zijn. Onder hoogbouw wordt verstaan panden waarbij twee of meer verblijfsobjecten boven elkaar gelegen zijn;

  • 3.

    Bij woningsplitsing of samenvoeging wordt de oorspronkelijke nummering ingetrokken en vervangen door een nieuw nummer per verblijfsobject waardoor de samenhang van het oorspronkelijke pand zichtbaar blijft.

Artikel 9. Financiële tegemoetkoming

  • 1.

    Als de gemeente genoodzaakt is openbare ruimten te herbenoemen of objecten te hernummeren, kan dat overlast en financiële gevolgen hebben voor de eigenaren of gebruikers van die objecten. Uitgangspunt is dat dergelijke kosten vallen onder het algemeen aanvaarde maatschappelijk risico. Ten aanzien van bedrijven maken deze kosten onderdeel uit van het ondernemersrisico. In het kader van de zorgvuldigheid dient tussen het besluit tot wijziging en de uitvoering van de wijziging voldoende tijd te liggen, zodat de bewoners en de bedrijven zich op de gewijzigde naam of het veranderde nummer kunnen voorbereiden. In de regel bedraagt deze termijn ten minste zes maanden. Hiervan kan worden afgeweken als de specifieke omstandigheid daarom vraagt.

  • 2.

    In het geval een wijziging van naamgeving en/of vernummering op initiatief van de gemeente gebeurt, kunnen hierdoor benadeelde partijen in aanmerking komen voor een standaardtegemoetkoming in de gemaakte kosten per te vernummeren object van:

    • -

      € 50,-- voor particulieren.

    • -

      € 200,-- voor niet-particulieren.

  • 3.

    Uitbetaling van deze tegemoetkoming geschiedt alleen op verzoek.

  • 4.

    Bij wijziging van naamgeving en/of vernummering wordt per betrokken object slechts éénmaal het genoemde bedrag verstrekt, met dien verstande dat ingeval het een woning betreft de bewoner als partij wordt aangemerkt en bij bedrijven de gebruiker.

  • 5.

    Er kan geen aanspraak gemaakt worden op een tegemoetkoming in de kosten wanneer wijziging van naamgeving en/of vernummering geschiedt op verzoek van de eigenaar of gebruiker van het object.

Artikel 10. Criteria uitstraling naamborden

  • 1.

    Naamborden in de binnenstad van Doesburg hebben een historische uitstraling conform het straatnaam bord “VISCHMARKT”. Het zijn geëmailleerde borden in de kleur blauw met witte letters in het lettertype Nobel. De letters zijn Wit (RAL 9010) op een blauwe ondergrond (RAL 5022).

  • 2.

    Straatnaamborden binnen de overige wijken en het buitengebied hebben een uniforme uitstraling per wijk of gebied.

Artikel 11. Weigeringsgronden verzoeken om naamgeving of naamwijziging en/of nummerwijziging

Het college kan een verzoek van derden om naamgeving of naamwijziging en/of nummerwijziging afwijzen als:

  • a.

    de Adviescommissie Cultuurhistorie of diens opvolger daarover een negatief advies geeft;

  • b.

    de gewenste naamgeving of nummering niet voldoet aan de criteria zoals genoemd in deze nadere regels;

  • c.

    er reeds een naam en/of nummer is toegekend, tenzij er gegronde redenen zijn om het verzoek van een naams- en/of nummerwijziging te honoreren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een persoon maatschappelijk gezien omstreden is en de naamgeving daarom niet langer gewenst is.

Artikel 12. Hardheidsclausule

Het college kan van deze nadere regels afwijken voor zover de toepassing ervan gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding met het doel dat deze nadere regels nastreven.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op de dag na de bekendmaking hiervan in het elektronisch Gemeenteblad (https://www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad).

Artikel 14. Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald onder de titel “Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Doesburg”.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Doesburg in zijn vergadering van 18-01-2022.

Burgemeester en wethouders van Doesburg,

De secretaris,

De burgemeester,