Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen - Verordening Regionale Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen - Verordening Regionale Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2022
CiteertitelVerordening regionale cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Verordening regionale cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 47 van de Participatiewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe verordening

22-02-2022

gmb-2022-94768

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen - Verordening Regionale Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2022

De raad van de gemeente Rhenen,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 januari 2022

 

 

gelet op:

• artikel 47 van de Participatiewet.

 

besluit: vast te stellen de Verordening regionale cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2022

 

 

 

Artikel 1 Definities

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    aanverwante regelingen: de IOAW, de IOAZ en het Bbz;

  • b.

    belangenorganisatie: een organisatie te Rhenen, Rhenen of Renswoude, die mede de belangen van de Pw doelgroep behartigen;

  • c.

    cliënt: de persoon, die een uitkering ontvangt van de gemeente Rhenen, Renswoude of Veenendaal op grond van de Pw of de aanverwante regelingen, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de Pw;

  • d.

    Cliëntenraad: de raad, bestaande uit personen, die al of niet namens organisaties worden geacht de belangen van cliënten te behartigen binnen de taken en bevoegdheden, zoals in deze verordening omschreven;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

  • f.

    gemeente: gemeente Rhenen;

  • g.

    ingezetene of inwoner: een natuurlijke persoon die zijn woonstede heeft in Rhenen. Dit kan ook een ex-gedetineerde betreffen van wie duidelijk is dat hij zijn woonstede heeft in Rhenen, althans voor zover niet blijkt dat hij door zijn wil en daden zijn woonstede in Rhenen heeft willen opgeven (zie artikelen 1:10 en 1:11 BW);

  • h.

    portefeuillehouder: de wethouder met de verantwoordelijkheid voor de portefeuille Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Rhenen;

  • i.

    sociaal netwerk: sociaal netwerk als bedoeld in artikel 1.1.1 Wmo;

  • j.

    team WI: team Werk en Inkomen van de gemeente Rhenen.

  • k.

    uitkering: een uitkering op grond van de Pw, de IOAW en de IOAZ;

 

 

Artikel 2 Taak Cliëntenraad

  • 1.

    De taak van de Cliëntenraad bestaat uit het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over beleid en uitvoering van:

    • a.

      de Pw en aanverwante regelingen;

    • b.

      de re-integratie en sociale activering van cliënten, waaronder ook niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een nabestaanden of halfwezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet en de doelgroep garantiebanen;

    • c.

      het gemeentelijk Minimabeleid;

    • d.

      nieuwe wetten en regelingen die tot het aandachtsgebied van de Cliëntenraad behoren.

  • 2.

    Tot de onder lid 1 genoemde onderwerpen behoren geen klachten, bezwaarschriften of andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen, richtlijnen en de wijze waarop deze worden uitgevoerd. Niet kan worden geadviseerd inzake het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente.

  • 3.

    Het opstellen van het jaarverslag gebeurt door de Cliëntenraad voor 1 maart van enig jaar.

 

Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad

  • 1.

    De Cliëntenraad bestaat uit ten minste 9 en ten hoogste 11 stemgerechtigde leden, een voorzitter en een secretaris;

  • 2.

    De Cliëntenraad is zodanig samengesteld dat meer dan de helft van de stemgerechtigde leden bestaat uit cliënten en de rest uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 3.

    De individuele leden van de Cliëntenraad zijn inwoners van Rhenen, Renswoude of Veenendaal en vormen zoveel mogelijk een representatieve vertegenwoordiging van het cliëntenbestand van het team WI (inclusief beschut werk).

  • 4.

    De voorzitter van de Cliëntenraad is onafhankelijk en niet stemgerechtigd. De voorzitter mag geen cliënt zijn van het team WI, geen vertegenwoordiger zijn van een belangenorganisatie noch werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Veenendaal, Rhenen of Renswoude.

  • 5.

    De secretaris is niet stemgerechtigd, tenzij hij naast secretaris ook lid is van de Cliëntenraad.

 

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur leden Cliëntenraad

  • 1.

    Het college van Veenendaal benoemt en ontslaat de leden en de voorzitter.

  • 2.

    De benoeming van de leden vindt plaats op voordracht van de Cliëntenraad. Het college is niet gebonden aan de voordracht, maar kan slecht met redenen omkleed afwijken van de voordracht. De leden van de belangenorganisaties worden door die organisaties als kandidaat aangemeld.

  • 3.

    De voorzitter wordt via een sollicitatieprocedure voorgedragen. Het college kan ook een voorzitter voordragen.

  • 4.

    De Cliëntenraad kiest een secretaris, al dan niet uit haar midden.

  • 5.

    De zittingsduur van de voorzitter, de leden en secretaris is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar.

  • 6.

    De leden treden af volgens het rooster van aftreden, maar blijven in functie totdat de nieuwe leden zijn benoemd; de voorzitter, de secretaris en de leden van de belangenorganisaties zijn direct herbenoembaar.

 

Artikel 5 Werving en selectie individuele leden Cliëntenraad

  • 1.

    Alleen cliënten van de gemeente Veenendaal, Rhenen of Renswoude kunnen op individuele titel lid worden.

  • 2.

    Aftredende leden kunnen zich direct herbenoembaar stellen met een maximum zittingstermijn van 8 jaren aaneensluitend. Herbenoeming vindt plaats na voordracht door de Cliëntenraad.

  • 3.

    Na afloop van de reguliere zittingsperiode of als er geen geschikte reserve kandidaten voor een vacature beschikbaar zijn, worden alle cliënten van het team WI schriftelijk in de gelegenheid gesteld hun belangstelling kenbaar te maken voor de functie van lid van de Cliëntenraad.

  • 4.

    De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen vindt bij voorkeur plaats binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 5.

    De voorzitter en tenminste één lid van de Cliëntenraad voeren een kennismakingsgesprek met belangstellenden.

  • 6.

    Kandidaten voor de functie van lid worden aan het college voorgedragen, nadat het aspirant lid minimaal drie maanden heeft meegedraaid in de Cliëntenraad en deze kandidaat door de meerderheid van de Cliëntenraad geschikt is bevonden voor de functie.

  • 7.

    Bij disfunctioneren van een lid kan de Cliëntenraad bij meerderheidsbesluit en met redenen omkleed het college voorstellen het betreffende lid te ontslaan.

  • 8.

    Lidmaatschap eindigt binnen 3 maanden nadat betrokkene niet meer voldoet aan de voorwaarden onder lid 1.

 

Artikel 6 Budget en vergoeding

  • 1.

    Ten behoeve van de Cliëntenraad wordt jaarlijks een budget door het college beschikbaar gesteld, waartoe een begroting in overleg tussen de Cliëntenraad en het college wordt opgesteld.

  • 2.

    Ten laste hiervan komen vergoedingen en kosten die onder andere verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, kosten notulist en organisatiekosten.

  • 3.

    De voorzitter, de secretaris en de leden ontvangen een door het college vastgestelde vergoeding.

 

Artikel 7 Taken en bevoegdheden voorzitter en secretaris

  • 1.

    Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van de vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het mededelen van de uitslagen van stemmingen;

    • g.

      het bewaken van het beschikbaar gestelde budget;

    • h.

      het aangaan van verplichtingen die noodzakelijk zijn voor de voortgang en uitvoering van de taken van de Cliëntenraad, indien en voor zover de daarmee gepaard gaande kosten blijven binnen de vastgestelde begroting.

    • i.

      vertegenwoordigen van de Cliëntenraad naar buiten.

  • 2.

    Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het medeopstellen van de agenda;

    • b.

      het tijdig verzenden van de agenda met bijbehorende stukken;

    • c.

      het bijwonen van alle vergaderingen en het zorgdragen voor een verslag en besluitenlijst;

    • d.

      het opstellen van het jaarverslag;.

    • e.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;

    • f.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

  • 3.

    De secretaris kan ondersteund worden door een notulist. De notulist maakt geen onderdeel uit van de Cliëntenraad. Hij ontvangt een door het college vastgestelde vergoeding, welke uit het jaarbudget van de Cliëntenraad betaald wordt.

 

Artikel 8 Vergaderingen en vergaderorde

  • 1.

    De Cliëntenraad vergadert als regel elke maand, met uitzondering van de vakantieperiode. Minimaal tweemaal per jaar vindt een vergadering plaats waarbij de portefeuillehouder van Veenendaal aanwezig is.

  • 2.

    De vergaderingen zijn als regel openbaar, maar de Cliëntenraad kan besluiten een besloten of een huishoudelijke vergadering te houden.

  • 3.

    De agenda wordt zo mogelijk een week voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 4.

    Ieder lid heeft het recht schriftelijke voorstellen aan de Cliëntenraad te doen. Deze voorstellen worden bij de secretaris ingediend.

  • 5.

    Ieder lid heeft het recht agendapunten in te leveren bij de secretaris.

  • 6.

    Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 7.

    Toehoorders bij een vergadering kunnen de voorzitter bij aanvang van de vergadering om spreektijd verzoeken. De voorzitter bepaalt of hieraan gevolg wordt gegeven.

  • 8.

    De Cliëntenraad kan één of meer (externe) deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies, voor zover het budget dat toelaat.

  • 9.

    Het verslag van de vergadering en de besluitenlijst worden ter vaststelling aan de Cliëntenraad aangeboden in de eerstvolgende vergadering.

  • 10.

    De Cliëntenraad mag niet beraadslagen of besluiten indien niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 11.

    Alle adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

 

Artikel 9 Advisering

  • 1.

    Het college vraagt de Cliëntenraad om advies over alle onderwerpen die vallen binnen het terrein van de Pw en aanverwante regelingen. Dit betreft in ieder geval:

    • a.

      de voorgenomen beleidskaders en verordeningen op de gebieden participatiebeleid, handhavingsbeleid, inkomensbeleid en minimabeleid;

    • b.

      het voorgenomen uitvoeringsbeleid, zoals verwoord in beleidsnota’s van het college.

  • 2.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van invloed kan zijn op het te nemen besluit door het college.

  • 3.

    Uitgangspunt is dat de Cliëntenraad tenminste twee weken de tijd heeft om een advies op te stellen. Zoveel mogelijk houdt het college daarbij rekening met de vergaderingen van de Cliëntenraad, zodat toelichting kan worden gegeven op het voorgenomen besluit. De Cliëntenraad geeft in ieder geval binnen zes weken een reactie op een gevraagd advies van het college.

  • 4.

    De adviezen van de Cliëntenraad worden schriftelijk uitgebracht aan het college.

  • 5.

    Het college neemt binnen zes weken een beslissing op een gevraagd of ongevraagd advies van de Cliëntenraad en stelt de Cliëntenraad daarvan schriftelijk in kennis. Indien afgeweken wordt van een advies zal dit worden gemotiveerd.

  • 6.

    In het geval het advies van de Cliëntenraad een raadsvoorstel betreft wordt door het college het advies van de Cliëntenraad bij het raadsvoorstel gevoegd en vermeld hoe het college het advies van de Cliëntenraad heeft betrokken bij de totstandkoming van het raadsvoorstel.

 

Artikel 10 Ondersteuning

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad wordt ondersteund.

  • 2.

    Het college voorziet de Cliëntenraad onder andere van informatie opdat de Cliëntenraad naar behoren kan functioneren. Het betreft informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te kunnen begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

  • 3.

    De teamleider van het team WI woont in de regel een gedeelte van de vergaderingen bij.

  • 4.

    Als daar behoefte aan is kunnen ambtenaren toelichting geven op college voorstellen of andere vragen die passen binnen de reikwijdte van het takenpakket van de Cliëntenraad.

 

Artikel 11 Regionale samenwerking

  • 1.

    De gemeenten Veenendaal, Rhenen en Renswoude werken op basis van een dienstverleningsovereenkomst samen. De dienstverleningsovereenkomst omvat de beleidsvoorbereiding en uitvoering van taken van de Pw en aanverwante regelingen. De gemeente Veenendaal is verantwoordelijk voor (algemene) beleidsvoorbereiding en uitvoering.

  • 2.

    De vaststelling van beleid en verordeningen behoort niet tot de reikwijdte van de dienstverleningsovereenkomst. Deze bevoegdheden zijn en blijven voorbehouden aan het college cq. de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten.

  • 3.

    De beleidsadviezen van de Cliëntenraad zullen door het college worden doorgeleid naar de colleges van Rhenen en Renswoude.

  • 4.

    Besluitvorming over de uitvoering ligt bij het college.

  • 5.

    De gemeenten Rhenen en Renswoude kunnen besluiten om relevante beleidsstukken ook aan te bieden aan andere inspraakorganen dan de Cliëntenraad.

 

Artikel 12 Nadere regels

Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels stellen. Over zaken waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

 

Artikel 13 Intrekken oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats zonder dat de Cliëntenraad hierover is gehoord.

  • 2.

    De Verordening regionale cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2015 wordt ingetrokken.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening regionale cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Rhenen 2022.

 

De raadsgriffier,

de voorzitter,

Ir. C.A.M. Apell

drs. J.A. van der Pas

Vastgesteld in de openbare vergadering van 22 februari 2022